Які нові тарифи на проїзд в громадському транспорті пропонують ввести в Білорусі
У Білорусі застаріли діючі тарифи на проїзд в громадському транспорті, тому потрібно ввести нові - диференційовані за часом, заявив раніше депутат Валерій Бороденя, який є головою правління Білоруського союзу транспортників. Експерт білоруського союзу транспортників Кирило Сінютіч розповів на прикладі Мінська, як в Білорусі можна змінити систему оплати проїзду в громадському транспорті.
Знімок носить ілюстративний характер. Фото: Інга Шкелер, TUT.BY
«Піти від поділу за видами транспорту»
На думку експерта з громадського транспорту Кирила Сінютіча, в Білорусі потрібно «піти від поділу проїзних документів за видами транспорту».
- Максимальне розділення, яке можна залишити, - наземні та рейкові (метро, трамвай, міська електричка) види транспорту. Але в ідеалі і цього поділу не повинно бути. Якщо пасажир купив квиток на 90 хвилин, то повинен за цей час мати можливість здійснити поїздку на будь-якому виді транспорту, - вважає експерт. - У нас для разового квитка і зараз існує такий розподіл - на метро (жетон) і наземний транспорт (талон). Але проїзні на добу, двоє або троє, наприклад, введені тільки для наземних видів транспорту, а для метрополітену - немає.
Кирило Сінютіч переконаний, що в «ідеалі пасажира не повинно цікавити, на якому виді транспорту він буде їхати».
- Пасажир повинен мати можливість прийти на зупинку і поїхати за своїм проїзним на будь-якому виді транспорту. Зараз він повинен вибирати, - говорить Кирило Сінютіч. - Або нерідко трапляється, що через ремонтні роботи або з інших причин пасажир хоче скористатися тим видом транспорту, на який не діє його проїзний. У такому випадку доводиться додатково купувати квиток на одну поїздку, а це додаткові витрати. Тому всі квитки на проїзд повинні бути без поділу на види транспорту. При цьому при введенні нових тарифів новий квиток на місяць, який буде включати всі види транспорту, повинен коштувати не дорожче, ніж зараз квиток на місяць на 2 види транспорту. Це необхідно для стимулювання пасажирів купувати довгострокові проїзні квитки. Зручна тарифна система в перспективі може стимулювати жителів міста вибирати більш екологічні види транспорту.
Ввести тимчасові тарифи
У Мінську потрібно ввести три тарифу, які диференційовані за часом, - на 15, 60 і 90 хвилин, переконаний Кирило Сінютіч.
- 90 хвилин достатньо, щоб проїхати на громадському транспорті з однієї точки Мінська в іншу. За цей час можна проїхати, наприклад, з мікрорайону Сокіл в район вулиці Будславской, в північній частині міста, - каже Кирило Сінютіч.
За його словами, диференційовані за часом тарифи вже не один рік діють у багатьох містах, в тому числі і в сусідніх з нами країнах.
- Наприклад, в Москві і Санкт-Петербурзі проїзний на базі безконтактної електронної карти з тарифом на 90 хвилин дозволить один раз скористатися метрополітеном і зробити необмежену кількість пересадок на громадському транспорті за цей час, - говорить експерт. - У Варшаві та Берліні з тимчасового квитку можна скільки завгодно раз користуватися як метро, так і наземним транспортом. У Вільнюсі якщо закінчується тимчасової квиток, але автобус не довіз до потрібної зупинки вчасно, то проїзд до цієї зупинки вважається сплаченим. А ось у Варшаві, якщо тимчасової квиток закінчується під час поїздки в громадському транспорті, навіть якщо це сталося через аварію або затору на шляху проходження, потрібно обов'язково придбати новий проїзний документ, інакше проїзд буде вважатися неоплаченим.
Квитком на 15 хвилин зможуть скористатися в основному ті, кому потрібно проїхати одну-три зупинки, вважає експерт. Такий квиток може коштувати при нинішніх розцінках орієнтовно 45 копійок, тобто дешевше талона на одну поїздку.
- Це було б справедливо, якщо хочеш проїхати 1-3 зупинки, - вважає Кирило Сінютіч.
Квиток на 60 хвилин повинен коштувати на 5-10 копійок дорожче, «за умови, що зберігаємо разовий квиток, який орієнтований, швидше за все, на туристів і тих, хто рідко користується громадським транспортом», вважає експерт.
- Пасажири часто незадоволені тим, що доводиться користуватися громадським транспортом, наприклад, автобусом, а потім пересісти на інший, щоб проїхати ще одну-три зупинки, але заплатити за повний квиток - 60 копійок. Якщо був би тимчасової квиток на 60 хвилин, то не було б ніяких питань. Квиток на 60 хвилин міг би по аналогії з Москвою і Санкт-Петербургом надавати право здійснити необмежену кількість пересадок в наземному транспорті і включати одну поїздку на метро, - говорить Кирило Сінютіч.
Квиток на 90 хвилин, на думку експерта, має коштувати близько 1 рубля, при цьому включати необмежену кількість поїздок на наземному транспорті і метрополітені в межах цього часу.
- Більш точні розрахунки потрібно проводити економістам. Пасажирам, зрозуміло, хотілося б купувати проїзні документи за обґрунтованими і справедливими тарифами. А мережевий тариф, як правило, таку можливість надає, - зазначає експерт. - Наприклад, щоб зараз з Кам'яної Горки приїхати на комунальному транспорті на Комарівку, потрібно зробити дві пересадки і заплатити 1,85 рубля. А якщо їхати на маршрутці - 1,5 рубля. Тому багато хто вибирає маршрутні таксі. Але якщо ж ввести диференційовані за часом квитки, то це може збільшити пасажиропотік на комунальному транспорті і підвищити його окупність.
- Колеги з Москви розповідали, що після введення мережевих тарифів пасажири переглянули свої маршрути: якщо раніше їхали через центр міста, щоб один раз скористатися метро, то зараз стали частіше користуватися міжрайонним транспортом, переміщатися з декількома пересадками, не переплачуючи за додаткові поїздки, - зазначає експерт.
ввести зони
Кирило Сінютіч переконаний, що в Мінську, як і інших великих містах, потрібно перейти до оплати проїзду в громадському транспорті по зонам.
- Наприклад, в Мінську може бути 2 зони (місто і передмістя), - говорить Кирило Сінютіч. - Зараз вартість проїзду розраховується, виходячи з відстані поїздки пасажира і з точністю до копійки. Автобус не може відправлятися з зупинки, поки водій не продасть всім квитки (окрім пасажирів з проїзними, яких на «передмісті», як правило, дуже мало). Таким чином, на зупинках в «передмісті» з великим пасажиропотоком через обілечування водієм пасажирів автобус може втрачати до 10 хвилин, що збільшує час у дорозі. Введення зональних квитків могло б помітно скоротити час в дорозі, збільшити швидкість руху комунального транспорту.
З чого можна почати?
- Зараз у нас тимчасові квитки (на 1-2-3-10-15-30-90 діб) починають діяти з початку доби незалежно від часу їх придбання і дійсні до півночі. Технічно вже зараз немає проблем запрограмувати час активації квитка на 1-2-3 діб з моменту покупки, а не з початку доби. Термін дії проїзних документів (10-15-30-90 доби, 1 місяць) за аналогією з Берліном повинен закінчуватися о 1.00 ночі, наступного за останнім днем дії квитка, - говорить Кирило Сінютіч. - Білоруси поступово пересідати на громадський транспорт, бачачи, що це вигідно. Якщо будуть вигідні тарифи, а транспорт буде обладнаний кондиціонерами, заповнюваність буде комфортною. Було б добре, якби громадський транспорт рухався по всьому місту по виділених смугах.
- Потрібно скасувати можливі непопулярні види проїзних документів. У нас близько 190 видів проїзних документів, з урахуванням талончиків і проїзних. Якщо ще включити залізничний транспорт, то вийде близько 200 проїзних документів, - перераховує Кирило Сінютіч.
На його думку, вже сьогодні можна скасувати, наприклад, проїзні на 100 поїздок на автобус-експрес і проїзні на трамвай і експрес-автобус, які «не дуже затребувані».
Довідка. У Москві сьогодні є квитки на 90 хвилин, 1 день, 3, 7, 30, 90 і 365 днів. В Санкт-Петербурзі - на 90 хвилин, добу, від 2-7 діб і на місяць. У Варшаві - на 20, 75 і 90 хвилин, груповий квиток на 75 хвилин, квитки на 1 і 3 дні, а також на вихідні дні, 30 і 90 днів. У Берліні - на короткі відстані (обмеження на кілька зупинок), на 2 години, квиток на добу (діє до 3 години ночі наступного дня), груповий квиток на добу, квиток на 7 днів і місяць.
З чого можна почати?