АКСМ-321
Цей термін має також інші значення див. АКСМ . АКСМ-321 Завод-виробник Белкоммунмаш Проект, м 1999 Випускався, рр. 2003 -Настя. час Примірники 2274 (на Березень 2019) Макс. швидкість, км / год 60 Час розгону до швидкості 50 км / год, c 26 Місткість, чол. Місць для сидіння 26 Повна місткість (8 чол / м²) 115 Габарити Довжина, мм 12 307 Ширина, мм 2500 Висота по даху, мм 3666 низькопідлоговий,% 100 Салон Кількість дверей для пасажирів 3 Двигун Потужність, кВт 180 Робоча напруга, В 550 АКСМ-321 на Вікісховища
АКСМ-321 - білоруський низькопідлоговий тролейбус великої місткості для внутрішньоміських пасажирських перевезень, що випускається серійно з 2003 року на Белкоммунмаш . Відноситься до третього покоління тролейбусів, розроблених заводом.
Модель тролейбуса використовується в багатьох містах Росії, а також в Білорусії, на Україні, Киргизії, Молдавії і Сербії. 70% випущених машин були поставлені в Мінську (29%), Кишинів (11%), Москву (10%), Гомель (7%), Санкт-Петербург (5%), а також в Белград і Могильов (по 4%).
Тролейбус моделі 321 - двовісний низькопідлоговий міський тролейбус великої місткості. Кузов тролейбуса має несучу конструкцію. Обшивка даху і боковин виконується з листів високоміцної оцинкованої сталі. Труби каркаса, обшивка кузова, днище кузова, поверхні рами-ферми, мости і деякі інші елементи обробляються антикорозійними емалями французької фірми RM. Кузов також покривається фосфатной фарбою, що захищає кузов від корозії, кузов має ресурс роботи не менше десяти років.
Передок тролейбуса, а саме його обшивка, виконується з стеклопластиковой панелі. Бампер тролейбуса виконаний зі сталі і облицьований стеклопластиковой оболонкою. Бампер складається з трьох частин. У 2008 році тролейбус моделі 321 пережив рестайлінг і передні фари були замінені на світлотехніку, уніфіковану з новими моделями вантажних автомобілів МАЗ, зроблену в місті Радянський . У 2007 році було випущено кілька екземплярів з точковою оптикою фірми Hella, проте в подальшому машини з такими фарами вже не випускали. З 2009 року тролейбуси отримали нові головні фари виробництва Білорусі і передній бампер нової форми.
Лобове скло тролейбуса АКСМ-321 панорамного типу, склоочисники тролейбуса горизонтального типу (встановлені один під одним). Більшість тролейбусів АКСМ-321 оснащуються електронними маршрутовказувачі таких виробників, як «Інтеграл», «МЕМЗ», «агіт», «Селена» та «ТИСА». Бічні дзеркала заднього виду сферичного типу, обладнані покриттям проти відблисків і електропідігрівом. Моторний відсік тролейбуса розміщений в його задньому звисі з лівого боку. АКСМ-321 може комплектуватися різними електродвигунами: ДК-211БМ російського виробництва, постійного струму (потужністю 170 кіловат), асинхронним чеським Škoda (Потужністю 185 кіловат), асинхронним білоруського виробництва АНТ-155 (потужністю 185 кіловат), а також асинхронними двигунами російського виробництва ДТА-1У1 (потужністю 180 кіловат) і АТЧД-250 (потужністю 150 кіловат).
Тролейбус обладнаний пневматичною системою штангоулавліванія, що забезпечує дистанційний з'їм штанг з проводів контактної мережі, в подальшому струмоприймачі фіксуються вздовж осі тролейбуса. Крім цього, тролейбус обладнаний двома бобінами, прикріпленими до задньої панелі і барабанами всередині них, на які намотуються канати для звичайного зняття штанг з контактної мережі. Задня, як і передок, виконана зі склопластику, бампер - сталевий зі склопластикової облицюванням.
Тролейбуси оснащуються мостами таких європейських виробників, як RABA або ZF.
Для харчування низьковольтних ланцюгів тролейбуса застосовується статичний перетворювач, що перетворює вхідну напругу в 550 Вольт в 28 вольт; для харчування низьковольтних ланцюгів також застосовуються дві 12-вольтні акумуляторні батареї. Можлива також установка конденсаторних батарей для автономного ходу.
Тролейбус АКСМ-321 оснащений пневматичною підвіскою. Передня підвіска тролейбуса двухбаллонная, залежна пневматична. Задня підвіска залежна пневматична. пружні елементи підвіски - пневмобаллона , Крім забезпечення м'якості ходу надають тролейбусу можливість присісти на зупинках направо, знижуючи рівень підлоги ще на кілька сантиметрів для полегшення посадки інвалідів і пасажирів з дитячими колясками.
Гальмівна система тролейбуса двоступенева. Пневматична гальмівна система тролейбуса двоконтурна, гальмівні механізми передніх коліс є дисковими (при використанні мостів ZF) або барабанними (при використанні мостів RABA). Гальмівні механізми ведучого моста барабанного типу Raba, або дискового типу ZF Passau. Крім цього, тролейбус обладнаний антиблокувальною системою АБС (ABS).
Тролейбус має низький рівень підлоги при всіх входах, а висота підлоги складає 36 сантиметрів над рівнем землі. Також передбачена відкидна апарель при вході в середніх дверей.
Пол салону виконується з бакелізірованной фанери товщиною 12 міліметрів, яка кріпиться до основи кузова (рами-ферми); потім затьмарюється зносостійким килимом з нековзкого лінолеуму; обшивка бортів і стелі виконується із пластику сірого та білого кольорів. Поручні тролейбуса виконані з тонкої сталевої труби, пофарбовані полімерною фарбою, що покращує їх стійкість до корозії; перила стійкі проти механічного зносу і сонячного світла; поручні знизу кріпляться до підлоги салону, зверху - до стелі; вертикальні поручні можуть оснащуватися кнопками подачі сигналу водієві з метою зупинки тролейбуса на вимогу. Горизонтальні поручні можуть бути обладнані шкіряними ручками для більшої зручності. У 2011 році був змінений дизайн поручнів і скляних перегородок на аналогічний автобусу МАЗ-203 .
У салоні розміщується 26 сидінь, повна місткість тролейбуса становить 115 (101, згідно з вимогами ЄЕК ООН) людина. Система вентиляції салону представлена великими зсувними кватирками, на тролейбусах після 2012 року випуску з'явилися два вентилятора салону. Єдиний істотний недолік - відсутність дахових люків через компонування електроустаткування на даху (проте роль аварійного виходу також грає заднє скло). Можлива установка кондиціонера як для водія, так і для пасажирського салону. Система опалення в пасажирському салоні представлена трьома електрокалорифера, з двома режимами обігріву і потужністю чотири кіловата (2 штуки) і шість кіловат - (1 штука); в кабіні водія стоїть електрокалорифер потужністю в 6 КВт.
Приладова панель тролейбуса зроблена у вигляді полуг, що надає водієві швидкий доступ до всіх необхідних органам управління. Посередині приладової панелі розміщений блок з показових приладами: посередині панелі розміщений великий округлий спідометр (німецького виробництва, VDO), що має електронний одометр, ліворуч і праворуч від спідометра розміщуються манометри і покажчик напруги в бортовій мережі. На частині тролейбусів ці прилади замінені електронним дисплеєм. З 2011 року встановлюється нова панель, аналогічна за формою тролейбусу моделі 420. Справа і зліва від показових приладів розміщені клавіші відкриття і закриття дверей, включення аварійної сигналізації, керування напрямком руху тролейбуса (а він може здавати назад при необхідності); зліва від водія розміщується додаткова бічна панель, на якій розміщується важіль ручного гальма, схожий на джойстик, управління системою штангоулавліванія і інші органи управління, на лівій частині приладової панелі розташовані кнопки управління включення опалення та вентиляції, внутрішньої і зовнішньої світлотехніки.
У 2016 році був проведений другий рестайлінг моделі. Тролейбус отримав нову маску з восьмикутним вітровим склом, а також лінзову оптику Hella, нову задню маску з такою ж рублёно-ламаної формою вікна і круглими ліхтарями. Деякі тролейбуси також випускаються із застосуванням колишньої передньої світлотехніки зразка 2009 року.
- АКСМ-32100 (базова модель) - з транзисторної системою управління на IGBT -модулем і двигуном змінного струму. Починаючи з 2009 року оснащується аварійним автономним хід до 0,5-2 км.
- АКСМ-32100А - з транзисторної системою управління на IGBT -модулем і асинхронним двигуном змінного струму, оснащений автономним ходом за допомогою дизель-генератора. Проводилися в 2013 і 2014 роках, всі шість примірників надійшли в Брест .
- АКСМ-32100С - з транзисторної системою управління на IGBT -модулем і асинхронним двигуном змінного струму. Електрообладнання виробництва Škoda . 83 машини поставлені в 2010 році Белград ( Сербія ), Ще один екземпляр обкатувався в 2010 році в Чернігові і Севастополі , Але в кінцевому підсумку виявився в Гродно .
- АКСМ-32100D - з транзисторної системою управління на IGBT -модулем і асинхронним двигуном змінного струму, оснащений автономним ходом на основі літій-залізо-фосфатних акумуляторів, з запасом до 30 кілометрів. Перші три екземпляри цієї модифікації надійшли в наприкінці 2015 року в Ульяновськ. У 2016-2018 роках були поставлені в Гродно (5 екземплярів), Гомель (3 примірники), Санкт-Петербург (25 примірників), Вітебськ (4 примірники).
- АКСМ-32102 - з тиристорно-імпульсною системою управління і двигуном постійного струму.
- АКСМ-32104 - з транзисторної системою управління на IGBT -модулем і двигуном постійного струму, єдиний екземпляр експлуатувався в 2005-2015 роках в Мінську .
- АКСМ-32104С - 10 примірників поставлені в 2005 році в Белград.
- АКСМ-32100М - тролейбус, що поставляється у вигляді машинокомплекта для збірки. збираються в Курську (Під маркою 1К), Чернігові (під маркою «Еталон») і Кишиневі .
- АКСМ-32102Б - тролейбус, зібраний в єдиному екземплярі з білоруських комплектуючих в Барнаулі , Там же і експлуатується.
- СВАРЗ-6235.01 - з транзисторної системою управління на IGBT -модулем і асинхронним двигуном змінного струму російського виробництва, оснащений автономним ходом (20 км / год; 400-500 метрів). Дана модифікація збиралася московським заводом СВАРЗ з білоруських машинокомплектів для міста Москви в 2009-2010 роках. З 2011 року тролейбуси в такій комплектації виробляються безпосередньо заводом Белкоммунмаш .
В 2010 році між української корпорацією « Еталон »і Белкоммунмашем був підписаний договір про випуск тролейбусів моделей АКСМ-321 в Чернігові, на потужностях Чернігівського автозаводу . Перший тролейбус у Чернігові зібрали навесні 2011 року [1] . В кінці 2011 року був освоєний випуск тролейбусів з електрообладнанням АРС-ТЕРМ і Чергос для російських замовників - однак фактично з тих пір був зібраний єдиний тролейбус. Всього станом на грудень 2016 випущено в Чернігові 3 БКМа-321.
АКСМ-321 в Мінську
АКСМ-321 в Санкт-Петербурзі
АКСМ-321 в Белграді
АКСМ-321 «Сябар» в Бендерах
АКСМ-321 «Сябар» в Казані
АКСМ-321 «Сябар» в Москві
АКСМ-321 «Сябар» в Томську
Еталон-БКМ-321 в Чернігові
БКМ-321К в Курську
АКСМ-321, який пройшов другий рестайлінг, в Москві
АКСМ-32100D в режимі електробуса в Санкт-Петербурзі
Моделі тролейбуса АКСМ-321 можна зустріти в багатьох містах Росії, а також в Білорусії, Киргизії, Криму, Латвії, Молдавії, Придністров'ї, Сербії та на Україні [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] :