Автовокзал "Московський": знести заради майбутніх подвигів

  1. Виселити!
  2. Куди переселяємося?

Рік тому вперше стало відомо, що столичний автовокзал "Московський" спробують вижити зі свого місця і, можливо, побудувати на його місці хмарочос компанії "Газпром". На подив, автовокзал поки ще встояв. Однак останнім часом заяви чиновників, які виправдовують його знесення або хоча б "передислокацію", почастішали.

Виселити!

"Так що тут пропонувати? А то пишуть, пишуть ... Конгрес, німці якісь ... Голова пухне! Взяти все, та й поділити!"

(Поліграф Поліграфич Шариков)

У грудні 2011-го глава концерну "Газпром" Олексій Міллер приїжджав до Мінська на "Белтрансгаз". Один з чиновників каже, що Міллер піднімався на оглядову площадку Національної бібліотеки і в буквальному сенсі поклав око на автовокзал "Московський" - мовляв, непогано б на його місці побудувати белгазпромовскій офіс-хмарочос. Стало відомо, що білоруська влада вирішила піти назустріч щедрому інвестору , Але висунули кілька зовсім незначних умов: "Белтрансгаз" (цілком належить Газпрому) повинен за свій рахунок перенести автовокзал на нове місце і взяти посильну участь в будівництві транспортної розв'язки на перетині проспекту Незалежності та вулиці Філімонова.

На початку минулого квітня в великому інтерв'ю газеті "Радянська Білорусія" голова Мінміськвиконкому Микола Ладутько висловив своє вельми авторитетне і вагоме думку з приводу автовокзалу.

"- Ходять чутки, що Газпром викупив територію, де розташований автовокзал" Московський ", і через деякий час він буде знесений.

- Такі пропозиції є. Зараз ми знаходимося на стадії переговорів. Відкидати їх повністю не потрібно. Автовокзал "Московський" сьогодні завантажений менш ніж на 60 відсотків. Це - не ключове транспортний ядро. Міжміські маршрути в змозі прийняти автовокзали "Східний" і "Центральний". Що стосується приміського напряму, то, щоб не ущемити інтереси пасажирів, потрібно лише дообладнати автобусні станції на вулицях Карбишева і Руссіянова. Це не так дорого. З точки зору пам'ятника архітектури - вокзал таким не є. Тому говорити про те, що знесення "Московського" стане для міста великою втратою, не можна. Нехай краще там з'являться фешенебельні адміністративні будівлі сучасного вигляду, орендне житло, спортивні об'єкти, торговельні комплекси, транспортна розв'язка. Це створить новий стимул для відкриття представництв великих іноземних компаній, банків, залучить додаткові фінансові потоки. Ми повинні пропонувати нові можливості, щоб Мінськ став великим фінансовим, транспортним, культурним, дозвіллєвих, освітнім центром ".

Нагадаємо: в тому ж інтерв'ю Микола Ладутько зізнався: "Я - людина, яка служить" вертикалі ". Мене призначив на цю посаду Глава держави, і моє завдання - повністю забезпечувати проведення його політики. Хоча, звичайно, коридор для прийняття рішень у мене є ".

Давайте розберемо заяву шановного градоначальника з точки зору фактів. Автовокзал в 1999 році завоював Гран-прі на Республіканському огляді-конкурсі архітектури за кращу споруду року і диплом на Всесвітньому фестивалі архітектури в Болгарії; в 2001 році в Москві - срібну медаль на Міжнародному фестивалі зодчества; в 2002-му - диплом Мінбудархітектури за кращу роботу в галузі містобудування та архітектури; в 2003-му - Держпремію Республіки Білорусь за оригінальну архітектуру цивільних і промислових споруд в місті і на селі. "Московський" давно став однією з візитних карток міста і прикрасою прилеглої до проспекту Незалежності території.

Фото: Олександр Личавко, TUT.BY

А тепер з приводу того, що це не ключове транспортний ядро. на сайті "Мінськтранс" читаємо: "Щодоби від пасажирських терміналів р Мінська здійснюють поїздки близько 9 тисяч пасажирів". В той же час про "Московський" сказано ось що: "Послугами автовокзалу користуються 3200 пасажирів в день". Виходить, що третина всіх пасажирів приміських, міжміських та міжнародних маршрутів відправляється саме від "Московського". Як тут не згадати про злощасний автовокзал "Центральний", який з такою помпою будували кілька років, обіцяючи, що він стане схожим на потяг, що прибував, а на ділі його похмура посадкова платформа нагадує темні і сирі нетрі. На "Центральному" навіть немає можливості для відстою автобусів! І заради цього потрібно було зносити красиве стару будівлю автовокзалу з зручними світлими платформами? Ось що про нього пише "Мінськтранс" : "Послугами автовокзалу щодня користується близько 2000 пасажирів". Тобто, виходить, треба знести "Московський" за те, що він обслуговує в півтора рази більше пасажирів, ніж "Центральний" ?!

До числа рейсів, що відправляються з автовокзалу, ми звернемося трохи пізніше, а поки згадаємо слова заступника голови Мінського міськвиконкому Жанни Бирич, яка два місяці тому заявила, що "Московський" зносити не будуть : "Питання розглядається так, щоб ця будівля, якщо буде реалізовуватися проект Газпрому, задіяти. Під яку функцію - буде розглядатися на Республіканському містобудівній раді, щоб прийняти виважене рішення". Вона ж сказала, що з урахуванням генерального плану розвитку міста розглядається питання виносу автовокзалу "Московський" в район Уруччя.

Тоді ж міністр будівництва і архітектури Білорусі Анатолій Нічкасов підтвердив , Що майданчик для будівництва з будівлею автовокзалу "Московський" входить в зону уваги проектної розробки російської компанії. "Але не факт, що сценарій передбачає знесення цього об'єкту", - зазначив він і додав, що місця в районі автовокзалу "Московський" не вистачає домінанти і наповнення простору і що "воно поки вільно для майбутніх подвигів".

Для майбутніх подвигів треба знести автовокзал - тоді ніщо не завадить газовим магнатам милуватися бібліотекою. Фото: Олександр Личавко, TUT.BY

У прес-службі "Белтрансгазу" теж розповіли , Що автовокзалу на цьому місці точно не буде, а "рішення з приводу того, чи будуть зносити будівлі, які зараз тут розташовані, або вони можуть вписатися в новий комплекс, візьмуть вже архітектори".

Нам стало відомо, що "Мінськпроект" розробив кілька варіантів розв'язки проспекту Незалежності та вулиці Філімонова. По одному з них рівень вулиці знизять на 6 метрів, а через неї перекинуто міст по проспекту; при цьому біля мосту будуть дві окремі естакади для заїзду та виїзду з "газоскреба" без перетину з іншими потоками.

Куди переселяємося?

Тобто начебто будівля зносити передумали, але самі приміські автобуси вирішили засунути глибше - на диспетчерську станцію "Уруччя-2". Дістанемо калькулятор, рулетку і почнемо рахувати.

Нерідко городяни самі скаржаться на "Московський": мовляв, далеко від метро розташований. Можливо, для них великим відкриттям стане той факт, що від виходу з метро до "Московського" лише на пару сотень кроків далі, ніж до "Центрального":
- від метро до АВ "Центральний": 450 м

- від метро до АВ "Московський": 580 м.

Що вже говорити про ДС "Уруччя-2" - 1700 м до метро, ​​5 зупинок! У три рази далі, ніж до "Московського". Для довідки: від найближчої станції метро до "ДС Карбишева", про яку обмовився Микола Ладутько, і зовсім 3850 метрів і 9 зупинок. Ви готові скакати з валізами з метро на тролейбус, щоб дістатися до приміського автобуса на задвірках околичного мікрорайону?

Вулиця Руссіянова, по якій доведеться їздити приміським автобусам, - досить вузька, по дві смуги в кожну сторону. Але, як і в будь-якому спальному мікрорайоні, уздовж дороги завжди припарковані машини. По вулиці ходять автобуси маршрутів №№ 27, 63, 89е, 139, 155, приміські №№ 306, 343, 399, тролейбуси №№ 2, 41, 61, 62. Ми детально вивчили розклад громадського транспорту на вулиці Руссіянова і з'ясували ось що . У будній день з 5.30 і до першої години ночі на ділянці від Никифорова до проспекту Незалежності проходить 721 одиниця громадського транспорту (крім маршруток). Виходить, що в середньому автобус або тролейбус слід кожні 100 секунд. В середньому - це значить, що якщо рано вранці або пізно ввечері бувають "вікна" по 10 хвилин, то в години пік за хвилину проходить відразу по кілька машин громадського транспорту. А на ділянці довжиною в 750 метрів встановлено аж 5 світлофорів. На фотографіях можна побачити типовий будній день на Руссіянова.

На сайті "Мінськтранс" сказано: "Щодня від автовокзалу" Московський "відправляється 345 автобусів в приміському сполученні, 144 в міжміському сполученні". На прес-конференції в Мінміськвиконкомі директор філії "Мінський автовокзал" Віктор Половченя назвав інші цифри : 297 приміських, 73 міжміських та 2 міжнародні рейси. Однак будь-який пасажир, вивчивши розклад, побачить, що міжнародних рейсів з "Московського" значно більше: Москва, Санкт-Петербург, Іваново, Бреда, Відень, Гамбург, Дрезден, Копенгаген, Лондон, Мурсія, Неаполь, Осло, Париж, Рига, Стокгольм , Страсбург, Торже ...

Працює автовокзал з 5 ранку до 23-ї години. Виходить, один приміський в середньому раз в 3,5 хвилини. Якщо ці рейси все перекинути на "Уруччя-2", то вийде, що за Руссіянова автобуси і тролейбуси повинні будуть проїжджати кожні 70 секунд. В середньому. А днем ​​до п'яти і більше штук в хвилину. Шановному градоначальнику це здається можливим? Чи не можемо запідозрити його в тому, що він хоча б раз був на Руссіянова.

До речі, а чи є сенс робити автостанцію в Уруччя, якщо саму диспетчерську станцію збираються перенести в глиб Академмістечка? Поки що ДС буде стояти на місці, але через кілька років, коли заселять тамтешні орендні та інші будинки, а на залізниці для трудяг-програмістів відкриють зупинний пункт - диспетчерська з автобусами і тролейбусами неминуче переїде в район дослідного поля, де перетинаються вулиці Франциска Скорини і Програмістів. А це означає, що приміські автобуси знову доведеться кудись рухати і в поспіху придумувати їм чергову диспетчерську - "Карбишева", "Зелений Луг" або ще що-небудь, подалі від метро і здорового глузду.

Микола Ладутько заявив, що "потрібно лише дообладнати автобусну станцію на вулиці Руссіянова. Це не так дорого". Та невже?

На тій же останній прес-конференції в Мінміськвиконкомі начальник управління пасажирських перевезень "Мінськтранс" Сергій Ясинський сказав, що частина приміських рейсів можна перекинути на ДС "Калинівського", частина - на ДС "Карастоянової". Що ж, "Калинівського" - це вже краще, ніж "Карбишева": все-таки до найближчого метро вже не 4 кілометри, а "всього" 1,7 км - стільки ж, скільки і від ДС "Уруччя-2". Про "Карастоянової" і говорити нічого: до найближчого метро 3,8 км або 7 зупинок на автобусі. Здавалося б: можна було зробити автобуси ближче до народу і відправляти їх з ДС "Кульман", але її, на жаль, закрили ще у вересні 2007-го. Це називається - оптимізація.

Міжміські та міжнародні рейси і зовсім перенаправляють на автовокзал "Східний", але із заходом на "Центральний": бачте, на "Центральному" не передбачений відстій автобусів. А хто винен в тому, що на догоду інвесторам з повноцінного автовокзалу зробили якусь заштатне автостанцію з крихітним залом очікування? Давайте-но ще разок парканом: міжміський автобус, який поїде в Борисов або Вітебськ (а "Московський" спеціалізується якраз на північному та північно-східному напрямках), повинен буде накрутити по місту, до кільцевої, 13-15 кілометрів. Теж з метою оптимізації транспортних потоків.

За даними "Мінськтранс", "Московський" обслуговує третину всіх пасажирів, які вирушають з автовокзалів та автостанцій філії "Мінський автовокзал". За відомостями директора цієї установи - "всього лише 24%", і це нібито більш ніж достатня підстава, щоб "Московський" знести. А скільки ж він повинен обслуговувати, якщо врахувати, що міжміські та приміські пасажири вирушають з "Центрального", "Московського" і "Східного" автовокзалів, автостанцій "Південно-Західна" і "Автозаводська" і декількох сполучених диспетчерських станцій в різних кінцях міста? Чверть трафіку для одного з п'яти вокзальних споруд - це непоганий показник.

Чекайте вокзалу, чекайте вокзалу ...

Дозволимо собі нагадати чиновникам, що автовокзал - це не просто п'ятачок, де потрібно всього лише купити квиток і сісти в автобус. Автовокзал - це споруда, призначена в тому числі і для комфортного очікування автобуса. Саме тому до складу автовокзалів входять кімнати відпочинку, кімнати матері і дитини, кафетерії, інтернет-кафе, пошта-телефон і інші служби сервісу. Що з цього може запропонувати диспетчерська станція, куди збираються вигнати пасажирів? Нічого. І виходячи з критеріїв комфорту очікування автобуса, і "Східний", і "Московський" - це зручні автовокзали, чого, на жаль, не скажеш про суперсучасний в своїй похмурості "Центральний".

Дивує, що директор філії "Мінський автовокзал" Віктор Половченя прямо-таки скаржиться: "Завантаження автовокзалу Московський - всього лише 24% від загального завантаження по філії" Мінський автовокзал ". Але ж саме від транспортників і залежить, з якого вокзалу відправляти той чи інший автобус, - пасажири тут абсолютно ні при чому. Можна "указівку" перевести всі автобусні рейси на диспетчерську станцію "Південно-Західна", а потім за непотрібністю позакривати інші автовокзали. "Останні погодні умови - сильний сніг - дуже сильно впливають на його зміст ", - Віктор Вікторович начебто впевнений, що на маленьких диспетчерських станціях з хуртовинами боротися легше." Зручність користування Центральним автовокзалом дуже серйозне - близько і метро, і міський транспорт ", - а поруч з" Московським "ні метро, ні автобусів- тролейбусів немає? Про близькість до станції підземки ми вже сказали, а тепер озвучимо такий факт: поряд з автовокзалом "Московський" проходить 23 маршрути громадського транспорту. Інший би директор, навпаки, боровся за своє дітище, вишукуючи способи підняти його популярність, а не ставив би хрест, стверджуючи, що "зміст автовокзалу на сьогоднішній момент є дуже проблемним. Є й проблеми з фінансуванням, з експлуатацією ".

На жаль, розраховувати, що в Мінську побудують новий хороший автовокзал, не доводиться. Згадайте історію з тролейбусним парком № 1, який винесли з центру міста. Обіцяли, що інвестори побудують там свої багатофункціональні комплекси і зроблять життя мінчанин легше і веселіше. Вийшло ж, як у приказці про собаку на сіні: і сам не "гам", і другому не дам. Колишній парк досі стоїть без діла, якщо не брати до уваги автомийки та "розвалу-сходження". А новий тролейбусний парк в Уруччя-6 будують з липня 2007 року - вже майже шість років, і кінця-краю не видно. Так що про автовокзал і заїкатися нічого. Швидше, напевно, обіцяний монорельс в Логойск протягнуть.

Ми додзвонилися на пряму лінію до міністра транспорту Анатолію Сиваку і задали йому питання: яке рішення прийнято по автовокзалу і що буде з автобусами? Анатолій Олександрович відповів: "Тут компетенція Мінміськвиконкому, що стосується вокзалу. Конкретних рішень, остаточних, в частині перенесення певних маршрутів на певні кінцеві пункти, станції або інші вокзали на сьогоднішній день поки немає. Ще раз хочу повторити, що це компетенція повністю Мінміськвиконкому".

Мінчанин Віктор Толмачов збирає підписи проти знесення автовокзалу "Московський". На сайті онлайн-петицій проти знесення підписалися майже 3300 чоловік. Стільки ж, скільки щодня стають пасажирами "Московського". Але, схоже, інтереси власників "газової труби" для міста важливіше, а замість повноцінного автовокзалу куди потрібніше фешенебельні адміністративні будівлі і орендне житло.
Думка автора може не збігатися з думкою редакції.Куди переселяємося?
Quot;Так що тут пропонувати?
І заради цього потрібно було зносити красиве стару будівлю автовокзалу з зручними світлими платформами?
Тобто, виходить, треба знести "Московський" за те, що він обслуговує в півтора рази більше пасажирів, ніж "Центральний" ?
Куди переселяємося?
Ви готові скакати з валізами з метро на тролейбус, щоб дістатися до приміського автобуса на задвірках околичного мікрорайону?
Шановному градоначальнику це здається можливим?
До речі, а чи є сенс робити автостанцію в Уруччя, якщо саму диспетчерську станцію збираються перенести в глиб Академмістечка?
Та невже?
А хто винен в тому, що на догоду інвесторам з повноцінного автовокзалу зробили якусь заштатне автостанцію з крихітним залом очікування?