Чи дадуть «Чижика» заробити на рекламі

Смольний не дозволяє оператору трамвая «Чижик» напряму продавати рекламу на зупинках. Додатковий заробіток допоміг би зменшити розмір субсидій, які місто виплачує компанії, але позбавив би доходів гравців ринку зовнішньої реклами. Смольний не дозволяє оператору трамвая «Чижик» напряму продавати рекламу на зупинках

Олександр Дроздов / Інтерпресс

ТОВ «Транспортна концесійна компанія» (ТКК), оператор комерційного трамвая «Чижик», який з початку року курсує в Червоногвардійському районі , До сих пір не отримало дозволу від Смольного розміщувати рекламу на зупиночних павільйонах. Як розповіли «Фонтанці» в компанії, її заявка про включення конструкцій в схему розміщення зовнішньої реклами, подана в квітні, все ще знаходиться в «стадії узгодження».

Передбачалося, що продаж реклами дозволить ТКК покрити частину недоотриманих доходів, які в іншому випадку виплачуються з бюджетної кишені. Так, відповідно до концесійної угоди, яке компанія уклала зі Смольним в 2016 році, вона повинна була до кінця 2018 року реконструювати 19 км трамвайних шляхів на правому березі Неви і побудувати депо.

ТКК виходила з того, що протягом 30 років буде перевозити по 33,2 млн осіб щорічно. Якщо завантаження виявиться менше, місто зобов'язане виплатити субсидію за кожного невдалого пасажира. Розмір компенсації в 2018 році склав 95 млн рублів. У проекті бюджету на 2019 рік, коли лінії запрацюють на повну силу, закладена виплата в розмірі 709 млн рублів .

Ще влітку 2018 року Комітет з питань преси повідомляв про готовність доповнити схему 47 лайтпостера по маршруту руху «Чижика» в Червоногвардійському районі. Зупинки з рекламою планували встановити вздовж Іріновскій, Косигіна, Індустріального проспектів і проспекту Наставників, а також Рябовского шосе. За словами учасників ринку, самі павільйони вже почали з'являтися, проте комерційної реклами там немає - тільки самого «Чижика».

У Смольному «Фонтанку» запевнили, що процес узгодження близький до завершення - зараз нова схема знаходиться на розгляді в КГА, затвердити її можуть до кінця листопада. Правда, поки туди потрапить тільки 32 конструкції. Остання гілка ще будується, на ній павільйонів поки немає, ще двох носіїв сіті-формату Смольний відмовився включати в схему, пояснив глава комітету з друку Сергій Серезлеев.

Але висока ймовірність, що навіть після включення в схему ТКК не зможе продавати рекламу. Правовий статус ділянок, на яких розташовуються зупинки, змушує чиновників винаходити вкрай заплутані схеми для виведення рекламоносіїв на ринок.

Земля трамвайних шляхів разом з прилеглими ділянками в рамках концесійної угоди була здана в оренду ТКК на 30 років, але власником продовжує залишатися місто. Це означає, що зупинки «Чижика» не можуть розглядатися як приватні рекламні конструкції і здаватися в оренду відразу після включення в схему розміщення, пояснив Сергій Серезлеев.

Відповідно до закону про рекламу, єдиний шлях на ринок в такому випадку - це торги. Для цього комітет з друку повинен сформувати із зупинок лот і оголосити конкурс, взяти участь в якому зможе кожен охочий.

На відміну від звичайного конкурсу, доходи від здачі рекламних місць буде отримувати не Смольний, а ТКК, оскільки остання вже платить місту за оренду землі. Чи буде це пряма виплата, або спочатку гроші підуть до бюджету, а потім повернуться оператору «Чижика» в якості субсидії, поки не вирішено.

Продавати ж рекламу буде не ТКК, а оператор-переможець. Ніхто не забороняє концесіонеру особисто взяти участь в конкурсі і отримати в управління рекламні місця на землі, яку він вже орендував у міста. Але, на думку чиновників, така модель була б менш ефективною. «Компанія займається будівництвом гілки трамвая, значить, знає цей бізнес. Продаж реклами - це витрати на менеджмент, на продажників. Як правило, такі речі йдуть на аутсорсинг, а власник отримує фіксовану вартість і більше витрат не несе », - пояснив Сергій Серезлеев.

У самій ТКК відмовилися прокоментувати бізнес-модель, за якою збиралися працювати, але підкреслили, що концесійна угода дозволяє їй вести комерційну діяльність, не пов'язану з перевезенням, за умови, що прибутком від такого бізнесу вона поділиться з містом. А ось ділитися з іншим учасниками ринку реклами концесіонер поки не налаштований. «На даний момент переговори по даному напрямку ні з ким з операторів зовнішньої реклами в якості партнерів поки не ведуться», - повідомили в компанії.

Учасники ринку також припускають, що ТКК планувала заробляти на рекламі самостійно, інакше просто не ставила б зупинки. «Якщо Смольний здасть місця іншого оператора, той матиме право встановити свої конструкції. Але не дуже зрозуміло, як це зробити, адже ділянка вже має обтяження у вигляді оренди », - розповів« Фонтанці »один з операторів.

За оцінкою гравців, вартість одного боку реклами на зупинках може скласти 6-7 тисяч рублів на місяць. Таких сторін зазвичай дві, але при використанні механізму скроллера може вирости до 5. Таким чином, річний дохід від експлуатації 32 рекламоносіїв, які повинні потрапити в схему, складе близько 13,4 млн рублів при 100-відсотковому завантаженні. Реалістичний дохід оператори оцінюють в 10 млн рублів.

Але маржинальність у таких конструкцій низька, оскільки вони більше за інших страждають від вандалів. «З урахуванням витрат на персонал і обслуговування - миття і заміну стекол, можна сказати, що це соціальний проект», - розповів директор компанії «Реклама-Центр» Максим Черняк. За його словами, бажання інших операторів поборотися за лоти буде залежати від того, на яких умовах виставить їх місто.

Втім, появи нових рекламних конструкцій старожили ринку аж ніяк не раді, оскільки це веде до зниження їх власних доходів. «Клієнтів більше не стає. Якщо зараз «Чижик» поставить зупинки з рекламою, а потім ще ТЦ теж почнуть заробляти, розміщуючи білборди на приватній території, бізнес операторів може не витримати », - вважає Максим Черняк.

Судячи з усього, побоювання операторів знайшли розуміння в Смольному. Раніше комітет з друку отримав попередження від петербурзького УФАС за те, що відмовився узгодити білборд на приватній земельній ділянці і тим самим порушив закон про захист конкуренції. У відомстві пообіцяли виправитися, але підкреслили, що в цілому не налаштовані розширювати число приватних білбордів. «Це розмиває ринок і не приносить доходу місту», - пояснив тоді Сергій Серезлеев.

Галина Бояркова, «Фонтанка.ру»