Дніпропетровський трамвай

На даний момент монополію в трамвайному парку складають вагони марки Татра Т-3, що залишилися з часів СРСР

На даний момент монополію в трамвайному парку складають вагони марки Татра Т-3, що залишилися з часів СРСР. Оновлення рухомого складу практично не проводиться, поставок трамваїв не було з 2005 р Трамваї хоч і старі, але підтримуються в нормальному стані, проте є ознаки вандалізму (вікна вагонів ізчіркани, борта нерідко списані графіті, але їх намагаються зафарбовувати). Дніпропетровські Татри набагато пристойніше виглядають, ніж Київські або Харківські. На 1-му маршруті працюють кращі з кращих трамваїв міста, тому що він проходить по центральній частині міста, на маршруті є затяжний підйом між зупинками вул. Артема і Історичний музей, який ще й не кожна Татра здатна подолати. Нерідко в години-пік (особливо взимку), долаючи цей підйом в стареньких Татрах, чується запах плавиться ізоляції проводів, буває вагон заповнюється невеликим димком, але всерівно їде, а іноді висаджує пасажирів і відправляється в депо.

На маршрутах, які обслуговують приватний сектор, заводські і спальні райони використовуються більш старі вагони Т-3, Т-3SU (двохдверні), КТМ-5,8. В останні роки спостерігається скорочення чисельності вагонів КТМ-5 (на даний момент ними обслуговується тільки 2 м-та з 12-ти). Таким чином, за останнє десятиліття КТМи пішли з маршрутів 5, 7, 14, 15.

Станом на листопад 2009 року, в місті Дніпропетровську діє 12 трамвайних маршрутів, найкоротший з яких - №17 (18 хв.), А найдовший - №5 (54 хв.). Перевезення здійснюються двома трамвайними депо №3 та №4, в яких налічується 257 трамвайних вагонів (за даними СТТС). У депо № 3 зосереджені вагони марок Tatra T3, Tatra T3DС, Татра ЮГ, ці вагони становлять монополію трамвайного парку Дніпропетровська. У депо №4 зосереджені вагони марок КТМ-5, КТМ-8 1989-1991 р.в. і 1994 - 1997 р.в. відповідно. У період з 1997 по 2008 рік в місті були ліквідовані трамвайні маршрути №7, 8, 10, 14, однак демонтажу трамвайних колій за весь цей час не відбувалося. Слід також зазначити, що в місті вже досить тривалий час не проводилися закупівлі ПС трамвая, останніми закупленими трамваями стали вагони марок Tatra T3D б / у з Німеччини і вагони марки Т6Б5 виробництва заводу Татра Юг (Південмаш). Міський трамвай підтримується в хорошому стані (чого не скажеш про тролейбусі) і користується попитом у городян.

Хронологія (основні віхи розвитку):

  • 14 (27) Червень 1897 рік - Катеринослав після Києва і Нижнього Новгорода стаёт третім містом в Російській імперії де функціонує електричний трамвай.
  • 1932 -1933 рр - активно ведуться роботи по переводу трамвая з вузької колії на широку.
  • 1935 рік - відкрита трамвайна лінія через залізничний міст в сел. Амур.
  • 1970 рік - Дніпропетровськ отримав перші вагони марок Tatra T3 (35 шт) та КТМ-5 (20 шт).
  • 3 квітня 1993 рік - встановлено безкоштовний проїзд в трамваях і тролейбусах Дніпропетровська.
  • грудень 1994 рік - знову введена оплата за проїзд.
  • 1996 рік - вводиться в експлуатацію трамвайний маршрут № 19 через Кайдацький міст. Маршрут планувався як швидкісний, однак цьому не судилося збутися. Маршрут обслуговується виключно вагонами марок КТМ-5 і КТМ-8.

У літню пору діє ретро-вагон за маршрутом 1к - Вокзал - Центр (заснований на базі двовісного вагона КТМ, присвоєно номер 001)

Скасовані маршрути трамвая (за останні 10-15 років):

- маршрут 3 - пл. Островського - ДЕВЗ (замінений маршрутами 18 і 19);

- маршрут 7 - пл. Островського - ДІІТ (вагони Т3, які працювали на маршруті передані на м-т 5 замість КТМ-5);

- маршрут 8 - Вокзал - вул. Київська;

- маршрут 10 - вул. Виконкомівська - ДМЗ;

- маршрут 14 - Вокзал - ж / м Західний (переведений в черговий режим роботи в нічну зміну);

- маршрут 20 - ж / м Лівобережний-3 - ДІІТ (скасований після введення і не довгого існування в 90-х рр).

Трамвайні депо:

  • Депо №1 - на даний момент закрито. На території депо розташовані вагоно-ремонтні майстерні (ВРМ) і управління міськелектротранспорту.
  • Депо №3 (моделі: Tatra T3, Tatra Т3D, Tatra Т3SU, Т3М (Татра Юг)) обслуговує маршрути: 1,4,5,6,9,11,12,15,16,17
  • Депо №4 (моделі: КТМ-5, КТМ-8) обслуговує маршрути: 18,19 (існує як майданчик для вагонів)

Рухомий склад.

За матеріалами СТТС, на листопад 2009 року в Дніпропетровську є 257 пасажирських вагонів, з них 206 в депо №3 та 51 в депо №4. Всі нечисленні поставки вагонів після 1996 року осуществяется в депо №3, тому найстаріший пасажирський вагон в депо №3 проведений в 1970 році (Tatra T3 №1266), а найновіший - в 2001 році (Татра-Південь - партія вагонів марки Т6Б5 місцевого виробництва заводу Південмаш № 3007-3012). У депо №4 состредоточени вагони марок КТМ-5 і КТМ-8, найстаріший вагон випущений в 1984 році (КТМ-5 №1514), а найновіший - 1996 р.в. (КТМ -8 КМ СМЕ 2241 + 2242). Більшість вагонів КТМ-5 випущені в 1990-91 році і в даний час вже відпрацювали свій гарантійний термін служби. Дніпропетровські вагони, не дивлячись на скрутне становище Міськелектротранспорту, знаходяться в доглянутому стані і мають гарний вигляд. Так само Дніпропетровськ є єдиним містом в Україні, який експлуатує вагони марки КТМ-8 (а так само Кривий Ріг та Дніпродзержинськ - міста в його області), проте, на відміну від Харкова, Дніпропетровська не закупив жодного вагона марки КТМ-19.

Оплата проїзду.

Оплата проїзду в Дніпропетровському трамваї здійснюється, як і в більшості міст СНД, кондукторам, які працюють в салонах. У вагонах, які працюють по СМЕ, на пассажіронапряжённих маршрутах (наприклад №1) як правило кондуктор є в кожному з вагонів. У вагонах, які працюють по СМЕ на звичайних маршрутах (наприклад № 9,15,19), як правило, один кондуктор на 2 вагона. Вартість проїзду за станом на 1.01.09 становить 1 грн (5-7 ріс. Рублів). Так само можна придбати і проїзні квитки на місяць, вартість яких понад 70 грн. (Приблизно 350 ріс. Руб.). Для порівняння, в міських маршрутках вартість проїзду становить 2-2,5 грн. (10-12,5 ріс. Руб.) І практично немає пільг для пенсіонерів та інших категорій пасажирів.

Найцікавіше в системі:

- 3 СМЕ з КТМ-5: 2177 + 2176, 2202 + 2201, 2191 + 2192 на маршрутах в ранковий і вечірній пік (маршрут 19);

- СМЕ з вагонів Татра Т3SU (двухдверная) працює вночі і рано вранці на м-ті 9;

- маршрут 14 працює в нічну зміну і рано вранці;

- вагони КТМ-8 і СМЕ з них (маршрут 19), Татри Т3DC (поставка з Шверина) - маршрут 1.

- маршрут 19 - нездійснений проект СТ в Дніпропетровську.

посилання:

маршрути дніпропетровських трамваїв