Донецька залізниця

  1. передумови [ правити | правити код ]
  2. За радянської влади [ правити | правити код ]
  3. Після розпаду СРСР [ правити | правити код ]
  4. У ДНР [ правити | правити код ]

Донецька залізниця (Донецької залізниці, укр. Донецька залізниця, на території ДНР: Державне Підприємство «Донецька залізниця») - Залізна дорога (Код приписки: 48), обслуговує східну частину України , Найважливіший для країни промисловий центр Донбас , а саме Донецьку і Луганську , А також частково Запорізьку , Харківську і Дніпропетровську області, об'єднуючи таким чином в єдиний транспортний конвеєр Донбас і Придніпров'я, центральні райони Російської Федерації та України з Поволжям і Кавказом.

На півдні Донецька залізниця має вихід до Азовського моря через Маріупольський морський торговельний порт , А також вихід до найбільшого промислового центру України - Маріуполю . Довжина Донецької залізниці становить 13% загальної довжини залізничної мережі України. У той же час на її частина припадає 47% навантаження і 36% вивантаження від всіх залізниць України. Залізниця розташована на площі 57 000 км.

Донецька залізниця - основний вид транспорту, що обслуговує пасажирів і велику кількість різних промислових об'єктів: вугільні шахти, металургійні, коксохімічні і трубні заводи, машинобудівні і верстатобудівні заводи, підприємства хімічної, легкої, харчової та інших галузей промисловості.

Донецька залізниця межує з 4 залізницями:

На Донецькій залізниці введено структуру диспетчерського управління з Дорожнім центром в Донецьку і районами управління, які об'єднують станції Ясинуватої і колишнє Жданівське відділення залізниці (з 1988 року ), Станції Іловайського і Краснолиманського відділень (з 1991 року ), А також Луганського і Попаснянського (з 2000 року ). У приміщеннях районів управління знаходяться табло колективного користування, робочі місця поїзних диспетчерів, вагонорозподілювачів, локомотивних диспетчерів, операторів.

В межах Донецької залізниці розташовані 100 вугільновантажних станцій і найбільші на території України сортувальні станції , На яких формуються вугільні маршрути та інші поїзди. Великі залізничні вузли Донецької залізниці: Донецьк , Ясинувата , Краматорськ , Слов'янськ , Костянтинівка , микитівка , Дебальцеве , Лиман , Маріуполь , іловайськ , Покровск , Луганськ , Попасна , Червона Могила , Кондрашевська-Нова.

Луганська дирекція вантажних перевезень Попаснянська дирекція вантажних перевезень Краснолиманська дирекція вантажних перевезень Іловайська дирекція вантажних перевезень

До 2000-х років також існували Іловайська (ДН-6) і Попаснянська (ДН-3) дирекції; до 1986 року існувало Жданівське відділення.

передумови [ правити | правити код ]

До 1917 року [ правити | правити код ]

  • 1872 рік - Здано в експлуатацію перша черга Костянтинівській залізниці Костянтинівка - Оленівка . побудована станція руднична , Названа згодом так само на прізвище місцевих землевласників - Рутченково . Голова правління Новоросійського акціонерного товариства і Костянтинівській залізниці Юз Джон Джеймс (Він же Хьюз) раніше (в 1871 році) уклав договори з селянами, які проживають в Авдіївської і Скотоватской волостях Бахмутського повіту, про видобуток кам'яного вугілля для свого металургійного заводу.
  • 1872 рік - Гірничопромислове суспільство на Півдні Росії приступило до будівництва під'їзної колії від станції Руднична до кам'яновугільного рудника поблизу села Курахівка - 24 версти (завершено в 1876 році).
  • 1875 рік - Міністерством шляхів сполучення прийнято рішення про будівництво Донецької Кам'яновугільної залізниці . Концесію на будівництво отримав промисловець Савва Мамонтов , Який організував акціонерне товариство «Донецька дорога».
  • 1878 рік - урочисте відкриття Донецької Кам'яновугільної залізниці (Загальна протяжність - 389 верст). відкрито ділянки микитівка - Дебальцеве - Должанська , Дебальцеве - Попасна - Краматорськ , Дебальцеве - Луганський завод . Управління залізниці знаходилося в Луганську, поруч зі станцією було побудовано перше в Донбасі залізничне училище.
  • 1879 рік - побудовані ділянки Попасна - Лисичанськ , Хацапетовка - Ясинувата , та інші. Протяжність Донецької кам'яновугільної залізниці становила 479 верст. На залізниці працювало 92 паровоза і 2 223 вагона. Вагова норма поїздів становила всього 22 тисячі пудів
    (Близько 350 тонн), швидкість - не більш 14 верст на годину.
  • 1880 рік - Костянтинівська залізниця була об'єднана з Донецької Кам'яновугільної ; Рутченково отримало безперешкодний вихід на ст. Ханженкове Курсько-Харківсько-Азовської лінії.
  • 1882 рік - Відкрито ділянку Оленівка - Маріуполь . Донбаський вугілля отримав вихід до Азовського моря . Також побудована лінія Должанська - Звєрєво
  • 1884 рік - 1-я Катерининська залізниця (Лінія П'ятихатки - Катеринослав - Гришине - Ясинувата ) поєднала Донецьку кам'яновугільну залізницю з центром губернії і криворізьким басейном .
  • 1888 рік - Фахівці Ростовського поштово-телеграфного округу розробили проект поштово-телеграфної лінії Таганрог-Маріуполь-Ясинувата-Чаплине, що проходить уздовж Костянтинівській залізниці і Катерининської залізниці .
  • 1889 рік - Будівництво глибоководного порту в Маріуполі, донбаський вугілля вперше був занурений на пароплав. відкрито ділянки микитівка - Попасна , Ковпакове -Первозвановка.
  • 1890 рік - Савва Мамонтов продає Донецького кам'яновугільного залізницю державі, яке дозволяє йому будувати Московсько-Ярославський-Архангельської залізницю . У 1893 році велика частина Донецької дороги входить до складу Катерининської казенної залізниці
  • 1895 рік - Відкрито ділянку Лисичанськ - Куп'янськ Катерининської залізниці
  • 1896 рік - Дебальцевський залізничний вузол з відгалуженнями на Лисичанськ , Хацапетівку , Луганськ , Звєрєво передається в оренду Суспільству Південно-Східних залізниць .
  • 1896 рік - Південно-Східні залізниці починають будівництво ходу Попасна - микитівка - Очеретине для розвантаження Дебальцевського вузла. Ділянка до Микитівки (43 версти) відкритий в 1899 році. У 1902 році лінія продовжена до Очеретине.
  • 1904 рік - Здано в експлуатацію 2-я Катерининська залізниця . Ідея цієї лінії була запропонована ще в 1888 році Дмитром Менделєєвим для розвантаження головного ходу в західному напрямку. Траса нової залізної дороги (581 верста) складалася з двох ізольованих ділянок: Дебальцеве - Іловайська -Караванная і Волноваха - Олександрівськ (В наступному році) продовжена до станції Долгинцево .
  • 1910 - Відкриття Північно-Донецької залізниці для збільшення вивозу кам'яного вугілля в центральні райони імперії і порти Балтики . Розпочато будівництво станцій Лиман , Яма , родакове та інших.
  • 1914 рік - Розпочато будівництво залізничного ходу Гришине - Рівне . Через першої світової і громадянської воєн проект так не був завершений. У 1937 році на цьому напрямку була відкрита ділянка Постишево - Павлоград - Новомосковськ .

За радянської влади [ правити | правити код ]

  • 1935 рік - Донецька Залізниця перевиконала завдання по навантаженню і набагато збільшила вивантаження (за розмірами навантаження - перше місце в СРСР ). Так, на Донецькій залізниці здійснювалося 42% загального навантаження вугілля та 15% чорних металів.
  • 1936 рік - вперше почали оформлення квитків транзитним пасажирам
  • 1937 рік , травень - з Донецької та Придніпровської залізниць виділена нова дорога - Південно-Донецька (Управління - м Ясинувата )
  • 1941 - 1945 роки - велика Вітчизняна війна Донецька залізниця переведена (як і всі інші залізниці СРСР) на воєнний стан . Під час війни зруйновано 8 000 км шляхів, 1 500 мостів, 27 локомотивних депо, 8 вагонних депо, 400 вокзалів і станційних будівель.
  • 1953 рік , травень - за рішенням Ради Міністрів СРСР була створена Донецька залізниця, як єдина дорога, яка обслуговує Донецький басейн .

Після розпаду СРСР [ правити | правити код ]

Розпад СРСР негативно вплинув на подальший розвиток Донецької залізниці.

  • 1993 - тисяча дев'ятсот дев'яносто чотири - перші скасування приміських і місцевих поїздів, в першу чергу - протяжні рейси приміських дизель-поїздів (понад 150 км).
  • 1996 рік - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянках:

Должанська - Гірська Лантратівка - Валуйки;

  • 1999 - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянці Ізварине - Відважна (ділянка розібраний)
  • 1999 - 2004 - розібрані ділянки, які перетинають державний кордон з Росією:

Ізварине - Лиха Должанська - Михайло - Леонтійовському; зняті шляху з ділянок: Сентянівка - Бежановка; Сентянівка - Орловська - Авдакова; Дружна - Місячна; Пласти - Курахівка; Лоскутовка - Тошківка; Бірюкове - Гірська - Кордон з Росією.

  • 2002 рік - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянці Квашино - Успенська;

скасовані місцеві поїзди: Дебальцеве - Лиха; Дебальцеве - Валуйки;

  • 2007 рік - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянках:

Попасна - Артемівськ-1 - Краматорськ; Кондрашевська - Нова - Должанська; Красноармійськ - Добропілля - Дубово; Цукуріха - Курахівка; Луганськ - Рзд Кар'єр 122 км; скасовані місцеві поїзди: Дебальцеве - Харків; Кривий Ріг - Павлоград - Ясинувата;

  • 2008 рік - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянках:

Ларине - Частка; Родакове - Лутугине.

  • 2014 - у зв'язку з бойовими діями , Було тимчасово припинено рух поїздів практично по всій східній частині Донецької залізниці. У міру стабілізації ситуації рух відновлювалося, однак на значній кількості залізничних ділянок стало діяти тільки приміський рух, а пасажирське відсутня досі. При цьому відновлення руху в більшості випадків з технологічної сторони не складає труднощів, в даний момент відновлення не планується через бойові дій.

В кінці цього року постановою Кабміну України все майно Донецької залізниці, що знаходиться на підконтрольній Україні території Донецької та Луганської областей, було передано Південної і Придніпровської дорогах. Однак фактично ця постанова ніким не було виконано, і за станом на початок 2017 року управління залізничною інфраструктурою, контрольованої України, здійснюється на базі Лиманської дирекції. На ділянках залізниці, які опинилися під контролем ДНР і ЛНР, були створені свої Донецька і Луганська залізниці.

  • 2016 рік - після дворічної перерви було відновлено приміське сполучення на ділянці Лантратівка - Кондрашёвская-Нова, який в результаті військових дій виявився ізольований від залізничної мережі України. Правда, єдиний приміський поїзд для цієї ділянки (маневровий тепловоз і два пасажирських вагони) довелося доставляти через територію Росії.
  • Станом на 2018 рік немає пасажирського руху на таких ділянках:

Ясинувата - Донецьк; Ясинувата - Авдіївка; Рутченково - Цукуріха - Покровск; Цукуріха - Курахівка; Гродівка - Пласти з відгалуженням на ст. Росія; Покровск - Центральна; Покровск - Дубово з відгалуженням на ст. Добропілля; Частка - Ларине; Моспине - Макіївка; Ясинувата - Фенольна; Горлівка - Очеретине; Рідкодуб - Нікішине; Кумшацьке - Бункерна; Торез - Бесчінская з відгалуженням на ст. Воскресенська; Штеровка - Яновський; Штеровка - Красний Луч; Щьотове - Антрацит; Родакове - Лутугине - Ізварине; Луганськ - Лутугине; Луганськ - Кондрашёвская - Вільхова; Кондрашёвская-нова - Сімейкине-нове - Должанська; Должанська - Бірюкове; Сентянівка - Ниркове; Венгерівка - Светлановим; Дебальцеве - Попасна; Микитівка - Світлодарське - Попасна; Вуглегірськ - Світлодарське; ім. Крючкова - Чорнухине; ім. Крючкова - Депрерадівка; Кипуча - Яри; Краматорськ - Бахмут - Попасна; Микитівка - Бахмут; ім. Кожушко - Електрична; Слов'янськ - Слов'янськ-Гілка; Переездная - Білогорівка - Сіверськ з відгалуженням на ст. Привільнянське-Південне; Карань - Янісоль; Кальчик - Сіонітний; Маріуполь - Маріуполь-порт.

Станом на 2019 рік на території ДНР здійснюється вантажне сообшеніе, пасажирське (два потяги: 604/603 Луганськ-Ясинувата-Луганськ і 619/620 Ясинувата-Успенська-Ясинувата), а також приміське (64 маршруту приміського сполучення через вокзали Ясинувата, Іловайськ і Дебальцеве, а також станції Макіївка-пасажирська, Кринична, Харцизьк, Горлівка, Микитівка, Єнакієве, Вуглегірськ, Торез, Донецьк-2, Менчугове і Мушкетово).

  • 1958 - електрифікована ділянка Лозова - Слов'янськ
  • 1 959 - ділянку Чаплине - Ясинувата
  • 1960 - ділянку Слов'янськ - Іловайськ

зв'язка Шляхопровід - Кринична

  • тисяча дев'ятсот шістьдесят один - ділянки:

Червоний Лиман - Микитівка Червоний Лиман - Шпичкіно Горлівка - Дебальцеве Байрак - Микитівка Кринична - Ясинувата Іловайськ - Марцево (змінний струм)

  • тисячу дев'ятсот шістьдесят два - ділянку Красний Лиман - Основа (постійний струм)
  • тисячу дев'ятсот шістьдесят три - ділянки:

Ясинувата - Маріуполь Ясинувата - Костянтинівка Хацапетовка - Кринична

  • 1966 - ділянку Горлівка - Очеретине

Електрифікація напрямку Дебальцеве - Лиха:

  • 1972 - ділянку Дебальцеве - Чорнухине
  • 1977 - ділянку Куп'янськ - Святогірськ (Слов'яногірськ)
  • 1978 - ділянку Чорнухине - Штеровка
  • 1982 - ділянку Штеровка - Червоний луч
  • 1984 - ділянку Кутейникове - Каракуба (не використовується)
  • 1996 - ділянку Штеровка - Антрацит
  • 1999 - ділянку Щетово - Червона Могила (Щетово - Антрацит - не використовується)

Електрифікація напрямку Дебальцеве - Луганськ:

  • 2005 - ділянку Дебальцеве - Комунарськ
  • 2006 - в Комунарськ прийшов перший електропоїзд Червоний Лиман - Комунарськ - Слов'янськ
  • 2007 - ділянку Комунарськ - Луганськ, електропоїзд підвищеної комфортності Донецьк - Луганськ.

В 2007 році була закінчена модернізація ділянки Дніпропетровськ - Чаплине - Ясинувата. Ділянка Чаплине - Ясинувата прискорений до 140 км / ч. Експлуатувався регулярний швидкісний електропоїзд підвищеної комфортності Дніпропетровськ - Донецьк - Дніпропетровськ, долав відстань Дніпропетровськ - Донецьк за 3 години 10 хвилин.

На ділянці були відремонтовані всі станції і модернізовані вокзали з урахуванням сучасних вимог.

В 2012 році був реконструйований ділянку Лозова - Слов'янськ - Донецьк. Відрізок прискорений до 160 км / год для експлуатації швидкісних електропоїздів класу Інтерсіті і Інтерсіті +.

Донецька залізниця за станом на 2014 рік (до початку військових дій)

Донецька залізниця за станом на 2014 рік (до початку військових дій)

На території залізниці станом на кінець 2012 року знаходиться:

- моторвагонне депо Ясинувата РПЧ-12 - моторвагонне депо Іловайськ РПЧ-21 - моторвагонне депо Родакове РПЧ-7 - моторвагонне депо Сватове РПЧ-5

  • 17 вагонних депо
  • 4 дирекції залізничних перевезень
  • 9 будівельно-монтажних експлуатаційних управлінь
  • 22 структурних підрозділи дистанції колії
  • 13 структурних підрозділів сигналізації і зв'язку
  • 9 структурних підрозділів електропостачання

У ДНР [ правити | правити код ]

У ДНР станом на 2019 рік ДП «Донецька залізниця» включає в себе:

Апарат управління

  • Апарат безпеки руху поїздів і автотранспорту
  • Газета "Залізничник Донбасу"
  • Мала залізниця
  • Дорожній навчально-методичний конгрес-центр
  • Дорожній центр науково-технічної інформації та бібліотечно-бібліографічного обслуговування
  • Дорожній центр стандартизації, метрології та експертизи
  • Інспекція по контролю виконання
  • Інспекція по збереженню парку вантажних вагонів
  • Інформаційно-обчислювальний центр
  • Музей історії і розвитку Донецької залізниці
  • Відділ автомобільного транспорту
  • Відділ інформації, реклами та зв'язків з громадськістю
  • Відділ по організації конкурсних закупівель
  • пасажирська служба
  • перша служба
  • Сектор медико-санітарного забезпечення
  • Служба аудиту та захисту власності
  • Служба вагонного господарства
  • Служба воєнізованої охорони
  • Служба капітальних вкладень
  • Служба комерційної роботи та маркетингу
  • Служба локомотивного господарства
  • Служба матеріально-технічного забезпечення
  • Служба організації праці і заробітної плати
  • служба перевезень
  • служба колії
  • Служба з управління майновими і земельними ресурсами
  • Служба промислової безпеки та охорони праці
  • Служба сигналізації та зв'язку
  • служба статистики
  • Служба будівельно-монтажних робіт і цивільних споруд
  • Служба управління персоналом
  • служба електропостачання
  • спеціальний відділ
  • Технічна служба
  • Навчальний центр професійних кваліфікацій
  • Фінансово-економічна служба
  • господарська служба
  • Центр вантажно-розвантажувальних робіт і комерційних операцій
  • Юридична служба
  • Ясинуватська дирекція залізничних перевезень

Відокремлені структурні підрозділи

  • станція Ясинувата
  • станція Донецьк
  • станція Іловайськ
  • станція Микитівка
  • Станція Дебальцево-Сортувальна
  • Вагонне депо Ясинувата
  • Вагонне депо Іловайськ
  • Вагонне депо Дебальцеве-Сортувальне
  • Вагонне депо Донецьк
  • вокзал Донецьк
  • вокзал Ясинувата
  • вокзал Іловайськ
  • вокзал Дебальцеве
  • Головний матеріально-технічний склад
  • Дебальцевське відділення служби матеріально-технічного забезпечення
  • Криничанська дистанція колії
  • Дебальцевська дистанція колії
  • Донецька дистанція колії
  • Іловайська дистанція колії
  • Торезька дистанція колії
  • Ясинуватська дистанція колії
  • Ясинуватська дистанція захисних лісонасаджень
  • Шляхова машинна станція № 191
  • Колійний ремонтно-механічний завод Дебальцеве
  • Дебальцевське будівельно-монтажне експлуатаційне управління
  • Ясинуватське будівельно-монтажне експлуатаційне управління
  • Іловайське будівельно-монтажне експлуатаційне управління
  • Донецьке будівельно-монтажне експлуатаційне управління
  • Дорожній фізкультурно-спортивний клуб «Локомотив»
  • управління механізації
  • Локомотивне депо Ясинувата
  • Локомотивне депо Дебальцеве-Пасажирське
  • Локомотивне депо Іловайськ
  • Локомотивне депо ТЧ-20 Шахтарська
  • Ясинуватський загін воєнізованої охорони
  • Дебальцевський загін воєнізованої охорони
  • Дебальцевська дистанція сигналізації та зв'язку
  • Донецька дистанція сигналізації та зв'язку
  • Ясинуватська дистанція сигналізації та зв'язку
  • Іловайська дистанція сигналізації та зв'язку
  • Дебальцевська дистанція електропостачання
  • Іловайська дистанція електропостачання
  • Ясинуватська дистанція електропостачання
  • Енергозбут


Генеральний директор: Кабацій Володимир Васильович

Адреса: 83001, г. Донецк, ул. Артема, 68

Соціальна сфера залізниці:

  • 12 лікарень
  • 5 лінійних поліклінік
  • 19 оздоровчих закладів (санаторії, дитячі здравниці, бази відпочинку, пансіонат)
  • 3 стадіони
  • 5 спортивних залів
  • 4 спортивних комплексу
  • 10 тенісних кортів
  • 4 плавальних басейни
  • 3 дорожні технічні школи

також є Мала залізниця , Протяжністю 2,1 км, працює 77 залізничних гуртків.