Донецька залізниця
- передумови [ правити | правити код ]
- За радянської влади [ правити | правити код ]
- Після розпаду СРСР [ правити | правити код ]
- У ДНР [ правити | правити код ]
Донецька залізниця (Донецької залізниці, укр. Донецька залізниця, на території ДНР: Державне Підприємство «Донецька залізниця») - Залізна дорога (Код приписки: 48), обслуговує східну частину України , Найважливіший для країни промисловий центр Донбас , а саме Донецьку і Луганську , А також частково Запорізьку , Харківську і Дніпропетровську області, об'єднуючи таким чином в єдиний транспортний конвеєр Донбас і Придніпров'я, центральні райони Російської Федерації та України з Поволжям і Кавказом.
На півдні Донецька залізниця має вихід до Азовського моря через Маріупольський морський торговельний порт , А також вихід до найбільшого промислового центру України - Маріуполю . Довжина Донецької залізниці становить 13% загальної довжини залізничної мережі України. У той же час на її частина припадає 47% навантаження і 36% вивантаження від всіх залізниць України. Залізниця розташована на площі 57 000 км.
Донецька залізниця - основний вид транспорту, що обслуговує пасажирів і велику кількість різних промислових об'єктів: вугільні шахти, металургійні, коксохімічні і трубні заводи, машинобудівні і верстатобудівні заводи, підприємства хімічної, легкої, харчової та інших галузей промисловості.
Донецька залізниця межує з 4 залізницями:
На Донецькій залізниці введено структуру диспетчерського управління з Дорожнім центром в Донецьку і районами управління, які об'єднують станції Ясинуватої і колишнє Жданівське відділення залізниці (з 1988 року ), Станції Іловайського і Краснолиманського відділень (з 1991 року ), А також Луганського і Попаснянського (з 2000 року ). У приміщеннях районів управління знаходяться табло колективного користування, робочі місця поїзних диспетчерів, вагонорозподілювачів, локомотивних диспетчерів, операторів.
В межах Донецької залізниці розташовані 100 вугільновантажних станцій і найбільші на території України сортувальні станції , На яких формуються вугільні маршрути та інші поїзди. Великі залізничні вузли Донецької залізниці: Донецьк , Ясинувата , Краматорськ , Слов'янськ , Костянтинівка , микитівка , Дебальцеве , Лиман , Маріуполь , іловайськ , Покровск , Луганськ , Попасна , Червона Могила , Кондрашевська-Нова.
Луганська дирекція вантажних перевезень Попаснянська дирекція вантажних перевезень Краснолиманська дирекція вантажних перевезень Іловайська дирекція вантажних перевезень
До 2000-х років також існували Іловайська (ДН-6) і Попаснянська (ДН-3) дирекції; до 1986 року існувало Жданівське відділення.
передумови [ правити | правити код ]
До 1917 року [ правити | правити код ]
- 1872 рік - Здано в експлуатацію перша черга Костянтинівській залізниці Костянтинівка - Оленівка . побудована станція руднична , Названа згодом так само на прізвище місцевих землевласників - Рутченково . Голова правління Новоросійського акціонерного товариства і Костянтинівській залізниці Юз Джон Джеймс (Він же Хьюз) раніше (в 1871 році) уклав договори з селянами, які проживають в Авдіївської і Скотоватской волостях Бахмутського повіту, про видобуток кам'яного вугілля для свого металургійного заводу.
- 1872 рік - Гірничопромислове суспільство на Півдні Росії приступило до будівництва під'їзної колії від станції Руднична до кам'яновугільного рудника поблизу села Курахівка - 24 версти (завершено в 1876 році).
- 1875 рік - Міністерством шляхів сполучення прийнято рішення про будівництво Донецької Кам'яновугільної залізниці . Концесію на будівництво отримав промисловець Савва Мамонтов , Який організував акціонерне товариство «Донецька дорога».
- 1878 рік - урочисте відкриття Донецької Кам'яновугільної залізниці (Загальна протяжність - 389 верст). відкрито ділянки микитівка - Дебальцеве - Должанська , Дебальцеве - Попасна - Краматорськ , Дебальцеве - Луганський завод . Управління залізниці знаходилося в Луганську, поруч зі станцією було побудовано перше в Донбасі залізничне училище.
- 1879 рік - побудовані ділянки Попасна - Лисичанськ , Хацапетовка - Ясинувата , та інші. Протяжність Донецької кам'яновугільної залізниці становила 479 верст. На залізниці працювало 92 паровоза і 2 223 вагона. Вагова норма поїздів становила всього 22 тисячі пудів
(Близько 350 тонн), швидкість - не більш 14 верст на годину. - 1880 рік - Костянтинівська залізниця була об'єднана з Донецької Кам'яновугільної ; Рутченково отримало безперешкодний вихід на ст. Ханженкове Курсько-Харківсько-Азовської лінії.
- 1882 рік - Відкрито ділянку Оленівка - Маріуполь . Донбаський вугілля отримав вихід до Азовського моря . Також побудована лінія Должанська - Звєрєво
- 1884 рік - 1-я Катерининська залізниця (Лінія П'ятихатки - Катеринослав - Гришине - Ясинувата ) поєднала Донецьку кам'яновугільну залізницю з центром губернії і криворізьким басейном .
- 1888 рік - Фахівці Ростовського поштово-телеграфного округу розробили проект поштово-телеграфної лінії Таганрог-Маріуполь-Ясинувата-Чаплине, що проходить уздовж Костянтинівській залізниці і Катерининської залізниці .
- 1889 рік - Будівництво глибоководного порту в Маріуполі, донбаський вугілля вперше був занурений на пароплав. відкрито ділянки микитівка - Попасна , Ковпакове -Первозвановка.
- 1890 рік - Савва Мамонтов продає Донецького кам'яновугільного залізницю державі, яке дозволяє йому будувати Московсько-Ярославський-Архангельської залізницю . У 1893 році велика частина Донецької дороги входить до складу Катерининської казенної залізниці
- 1895 рік - Відкрито ділянку Лисичанськ - Куп'янськ Катерининської залізниці
- 1896 рік - Дебальцевський залізничний вузол з відгалуженнями на Лисичанськ , Хацапетівку , Луганськ , Звєрєво передається в оренду Суспільству Південно-Східних залізниць .
- 1896 рік - Південно-Східні залізниці починають будівництво ходу Попасна - микитівка - Очеретине для розвантаження Дебальцевського вузла. Ділянка до Микитівки (43 версти) відкритий в 1899 році. У 1902 році лінія продовжена до Очеретине.
- 1904 рік - Здано в експлуатацію 2-я Катерининська залізниця . Ідея цієї лінії була запропонована ще в 1888 році Дмитром Менделєєвим для розвантаження головного ходу в західному напрямку. Траса нової залізної дороги (581 верста) складалася з двох ізольованих ділянок: Дебальцеве - Іловайська -Караванная і Волноваха - Олександрівськ (В наступному році) продовжена до станції Долгинцево .
- 1910 - Відкриття Північно-Донецької залізниці для збільшення вивозу кам'яного вугілля в центральні райони імперії і порти Балтики . Розпочато будівництво станцій Лиман , Яма , родакове та інших.
- 1914 рік - Розпочато будівництво залізничного ходу Гришине - Рівне . Через першої світової і громадянської воєн проект так не був завершений. У 1937 році на цьому напрямку була відкрита ділянка Постишево - Павлоград - Новомосковськ .
За радянської влади [ правити | правити код ]
- 1935 рік - Донецька Залізниця перевиконала завдання по навантаженню і набагато збільшила вивантаження (за розмірами навантаження - перше місце в СРСР ). Так, на Донецькій залізниці здійснювалося 42% загального навантаження вугілля та 15% чорних металів.
- 1936 рік - вперше почали оформлення квитків транзитним пасажирам
- 1937 рік , травень - з Донецької та Придніпровської залізниць виділена нова дорога - Південно-Донецька (Управління - м Ясинувата )
- 1941 - 1945 роки - велика Вітчизняна війна Донецька залізниця переведена (як і всі інші залізниці СРСР) на воєнний стан . Під час війни зруйновано 8 000 км шляхів, 1 500 мостів, 27 локомотивних депо, 8 вагонних депо, 400 вокзалів і станційних будівель.
- 1953 рік , травень - за рішенням Ради Міністрів СРСР була створена Донецька залізниця, як єдина дорога, яка обслуговує Донецький басейн .
Після розпаду СРСР [ правити | правити код ]
Розпад СРСР негативно вплинув на подальший розвиток Донецької залізниці.
- 1993 - тисяча дев'ятсот дев'яносто чотири - перші скасування приміських і місцевих поїздів, в першу чергу - протяжні рейси приміських дизель-поїздів (понад 150 км).
- 1996 рік - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянках:
Должанська - Гірська Лантратівка - Валуйки;
- 1999 - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянці Ізварине - Відважна (ділянка розібраний)
- 1999 - 2004 - розібрані ділянки, які перетинають державний кордон з Росією:
Ізварине - Лиха Должанська - Михайло - Леонтійовському; зняті шляху з ділянок: Сентянівка - Бежановка; Сентянівка - Орловська - Авдакова; Дружна - Місячна; Пласти - Курахівка; Лоскутовка - Тошківка; Бірюкове - Гірська - Кордон з Росією.
- 2002 рік - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянці Квашино - Успенська;
скасовані місцеві поїзди: Дебальцеве - Лиха; Дебальцеве - Валуйки;
- 2007 рік - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянках:
Попасна - Артемівськ-1 - Краматорськ; Кондрашевська - Нова - Должанська; Красноармійськ - Добропілля - Дубово; Цукуріха - Курахівка; Луганськ - Рзд Кар'єр 122 км; скасовані місцеві поїзди: Дебальцеве - Харків; Кривий Ріг - Павлоград - Ясинувата;
- 2008 рік - скасовані приміські дизель-поїзди на ділянках:
Ларине - Частка; Родакове - Лутугине.
- 2014 - у зв'язку з бойовими діями , Було тимчасово припинено рух поїздів практично по всій східній частині Донецької залізниці. У міру стабілізації ситуації рух відновлювалося, однак на значній кількості залізничних ділянок стало діяти тільки приміський рух, а пасажирське відсутня досі. При цьому відновлення руху в більшості випадків з технологічної сторони не складає труднощів, в даний момент відновлення не планується через бойові дій.
В кінці цього року постановою Кабміну України все майно Донецької залізниці, що знаходиться на підконтрольній Україні території Донецької та Луганської областей, було передано Південної і Придніпровської дорогах. Однак фактично ця постанова ніким не було виконано, і за станом на початок 2017 року управління залізничною інфраструктурою, контрольованої України, здійснюється на базі Лиманської дирекції. На ділянках залізниці, які опинилися під контролем ДНР і ЛНР, були створені свої Донецька і Луганська залізниці.
- 2016 рік - після дворічної перерви було відновлено приміське сполучення на ділянці Лантратівка - Кондрашёвская-Нова, який в результаті військових дій виявився ізольований від залізничної мережі України. Правда, єдиний приміський поїзд для цієї ділянки (маневровий тепловоз і два пасажирських вагони) довелося доставляти через територію Росії.
- Станом на 2018 рік немає пасажирського руху на таких ділянках:
Ясинувата - Донецьк; Ясинувата - Авдіївка; Рутченково - Цукуріха - Покровск; Цукуріха - Курахівка; Гродівка - Пласти з відгалуженням на ст. Росія; Покровск - Центральна; Покровск - Дубово з відгалуженням на ст. Добропілля; Частка - Ларине; Моспине - Макіївка; Ясинувата - Фенольна; Горлівка - Очеретине; Рідкодуб - Нікішине; Кумшацьке - Бункерна; Торез - Бесчінская з відгалуженням на ст. Воскресенська; Штеровка - Яновський; Штеровка - Красний Луч; Щьотове - Антрацит; Родакове - Лутугине - Ізварине; Луганськ - Лутугине; Луганськ - Кондрашёвская - Вільхова; Кондрашёвская-нова - Сімейкине-нове - Должанська; Должанська - Бірюкове; Сентянівка - Ниркове; Венгерівка - Светлановим; Дебальцеве - Попасна; Микитівка - Світлодарське - Попасна; Вуглегірськ - Світлодарське; ім. Крючкова - Чорнухине; ім. Крючкова - Депрерадівка; Кипуча - Яри; Краматорськ - Бахмут - Попасна; Микитівка - Бахмут; ім. Кожушко - Електрична; Слов'янськ - Слов'янськ-Гілка; Переездная - Білогорівка - Сіверськ з відгалуженням на ст. Привільнянське-Південне; Карань - Янісоль; Кальчик - Сіонітний; Маріуполь - Маріуполь-порт.
Станом на 2019 рік на території ДНР здійснюється вантажне сообшеніе, пасажирське (два потяги: 604/603 Луганськ-Ясинувата-Луганськ і 619/620 Ясинувата-Успенська-Ясинувата), а також приміське (64 маршруту приміського сполучення через вокзали Ясинувата, Іловайськ і Дебальцеве, а також станції Макіївка-пасажирська, Кринична, Харцизьк, Горлівка, Микитівка, Єнакієве, Вуглегірськ, Торез, Донецьк-2, Менчугове і Мушкетово).
- 1958 - електрифікована ділянка Лозова - Слов'янськ
- 1 959 - ділянку Чаплине - Ясинувата
- 1960 - ділянку Слов'янськ - Іловайськ
зв'язка Шляхопровід - Кринична
- тисяча дев'ятсот шістьдесят один - ділянки:
Червоний Лиман - Микитівка Червоний Лиман - Шпичкіно Горлівка - Дебальцеве Байрак - Микитівка Кринична - Ясинувата Іловайськ - Марцево (змінний струм)
- тисячу дев'ятсот шістьдесят два - ділянку Красний Лиман - Основа (постійний струм)
- тисячу дев'ятсот шістьдесят три - ділянки:
Ясинувата - Маріуполь Ясинувата - Костянтинівка Хацапетовка - Кринична
- 1966 - ділянку Горлівка - Очеретине
Електрифікація напрямку Дебальцеве - Лиха:
- 1972 - ділянку Дебальцеве - Чорнухине
- 1977 - ділянку Куп'янськ - Святогірськ (Слов'яногірськ)
- 1978 - ділянку Чорнухине - Штеровка
- 1982 - ділянку Штеровка - Червоний луч
- 1984 - ділянку Кутейникове - Каракуба (не використовується)
- 1996 - ділянку Штеровка - Антрацит
- 1999 - ділянку Щетово - Червона Могила (Щетово - Антрацит - не використовується)
Електрифікація напрямку Дебальцеве - Луганськ:
- 2005 - ділянку Дебальцеве - Комунарськ
- 2006 - в Комунарськ прийшов перший електропоїзд Червоний Лиман - Комунарськ - Слов'янськ
- 2007 - ділянку Комунарськ - Луганськ, електропоїзд підвищеної комфортності Донецьк - Луганськ.
В 2007 році була закінчена модернізація ділянки Дніпропетровськ - Чаплине - Ясинувата. Ділянка Чаплине - Ясинувата прискорений до 140 км / ч. Експлуатувався регулярний швидкісний електропоїзд підвищеної комфортності Дніпропетровськ - Донецьк - Дніпропетровськ, долав відстань Дніпропетровськ - Донецьк за 3 години 10 хвилин.
На ділянці були відремонтовані всі станції і модернізовані вокзали з урахуванням сучасних вимог.
В 2012 році був реконструйований ділянку Лозова - Слов'янськ - Донецьк. Відрізок прискорений до 160 км / год для експлуатації швидкісних електропоїздів класу Інтерсіті і Інтерсіті +.
Донецька залізниця за станом на 2014 рік (до початку військових дій)
На території залізниці станом на кінець 2012 року знаходиться:
- моторвагонне депо Ясинувата РПЧ-12 - моторвагонне депо Іловайськ РПЧ-21 - моторвагонне депо Родакове РПЧ-7 - моторвагонне депо Сватове РПЧ-5
- 17 вагонних депо
- 4 дирекції залізничних перевезень
- 9 будівельно-монтажних експлуатаційних управлінь
- 22 структурних підрозділи дистанції колії
- 13 структурних підрозділів сигналізації і зв'язку
- 9 структурних підрозділів електропостачання
У ДНР [ правити | правити код ]
У ДНР станом на 2019 рік ДП «Донецька залізниця» включає в себе:
Апарат управління
- Апарат безпеки руху поїздів і автотранспорту
- Газета "Залізничник Донбасу"
- Мала залізниця
- Дорожній навчально-методичний конгрес-центр
- Дорожній центр науково-технічної інформації та бібліотечно-бібліографічного обслуговування
- Дорожній центр стандартизації, метрології та експертизи
- Інспекція по контролю виконання
- Інспекція по збереженню парку вантажних вагонів
- Інформаційно-обчислювальний центр
- Музей історії і розвитку Донецької залізниці
- Відділ автомобільного транспорту
- Відділ інформації, реклами та зв'язків з громадськістю
- Відділ по організації конкурсних закупівель
- пасажирська служба
- перша служба
- Сектор медико-санітарного забезпечення
- Служба аудиту та захисту власності
- Служба вагонного господарства
- Служба воєнізованої охорони
- Служба капітальних вкладень
- Служба комерційної роботи та маркетингу
- Служба локомотивного господарства
- Служба матеріально-технічного забезпечення
- Служба організації праці і заробітної плати
- служба перевезень
- служба колії
- Служба з управління майновими і земельними ресурсами
- Служба промислової безпеки та охорони праці
- Служба сигналізації та зв'язку
- служба статистики
- Служба будівельно-монтажних робіт і цивільних споруд
- Служба управління персоналом
- служба електропостачання
- спеціальний відділ
- Технічна служба
- Навчальний центр професійних кваліфікацій
- Фінансово-економічна служба
- господарська служба
- Центр вантажно-розвантажувальних робіт і комерційних операцій
- Юридична служба
- Ясинуватська дирекція залізничних перевезень
Відокремлені структурні підрозділи
- станція Ясинувата
- станція Донецьк
- станція Іловайськ
- станція Микитівка
- Станція Дебальцево-Сортувальна
- Вагонне депо Ясинувата
- Вагонне депо Іловайськ
- Вагонне депо Дебальцеве-Сортувальне
- Вагонне депо Донецьк
- вокзал Донецьк
- вокзал Ясинувата
- вокзал Іловайськ
- вокзал Дебальцеве
- Головний матеріально-технічний склад
- Дебальцевське відділення служби матеріально-технічного забезпечення
- Криничанська дистанція колії
- Дебальцевська дистанція колії
- Донецька дистанція колії
- Іловайська дистанція колії
- Торезька дистанція колії
- Ясинуватська дистанція колії
- Ясинуватська дистанція захисних лісонасаджень
- Шляхова машинна станція № 191
- Колійний ремонтно-механічний завод Дебальцеве
- Дебальцевське будівельно-монтажне експлуатаційне управління
- Ясинуватське будівельно-монтажне експлуатаційне управління
- Іловайське будівельно-монтажне експлуатаційне управління
- Донецьке будівельно-монтажне експлуатаційне управління
- Дорожній фізкультурно-спортивний клуб «Локомотив»
- управління механізації
- Локомотивне депо Ясинувата
- Локомотивне депо Дебальцеве-Пасажирське
- Локомотивне депо Іловайськ
- Локомотивне депо ТЧ-20 Шахтарська
- Ясинуватський загін воєнізованої охорони
- Дебальцевський загін воєнізованої охорони
- Дебальцевська дистанція сигналізації та зв'язку
- Донецька дистанція сигналізації та зв'язку
- Ясинуватська дистанція сигналізації та зв'язку
- Іловайська дистанція сигналізації та зв'язку
- Дебальцевська дистанція електропостачання
- Іловайська дистанція електропостачання
- Ясинуватська дистанція електропостачання
- Енергозбут
Генеральний директор: Кабацій Володимир Васильович
Адреса: 83001, г. Донецк, ул. Артема, 68
Соціальна сфера залізниці:
- 12 лікарень
- 5 лінійних поліклінік
- 19 оздоровчих закладів (санаторії, дитячі здравниці, бази відпочинку, пансіонат)
- 3 стадіони
- 5 спортивних залів
- 4 спортивних комплексу
- 10 тенісних кортів
- 4 плавальних басейни
- 3 дорожні технічні школи
також є Мала залізниця , Протяжністю 2,1 км, працює 77 залізничних гуртків.