Дорога в Європу: Транспортна реформа в Запоріжжі гальмує, буксує і ледь рухається
- Спостерігаючи за тим, що відбувається з пасажироперевезеннями в Запоріжжі - складно повірити, що ситуація...
- №1 Розклад
- Як у нас?
- №2 Квитки
- Як у нас?
- №3 Оплата послуг
- Як у них?
- Як у нас?
- Як у них?
- Як у нас?
- Як у них?
- Як у нас?
- Коли побачимо результат транспортної реформи?
Спостерігаючи за тим, що відбувається з пасажироперевезеннями в Запоріжжі - складно повірити, що ситуація може змінитися в кращу сторону. Люди стоять на зупинках і мерзнуть, водії постійно потрапляють в аварії і не хочуть провозити пільговиків. Муніципального транспорту мало, той що є ламається, а іноді і спалахує прямо на маршруті.
Щоб наблизити до європейських стандартів якість пасажирських перевезень в Запоріжжі вже кілька років говорять про транспортну реформу і подають петиції в мерію, які з успіхом отримують необхідну підтримку городян.
Реальні зміни в транспортній галузі, за два роки керування обласним центром мера Володимира Буряка, поки обмежуються малопомітними кроками, обіцянками великих автобусів і збільшенням вартості проїзду в громадському транспорті.
Власне, європейський досвід перевезень каже, що такі звичні нам маршрутки - це українське ноу-хау, адже в Європейському Союзі, до якого так прагне інтегруватися наша держава, тісних і жарких, як мікрохвильові печі, маршруток вже не можуть згадати і в нічних жахах. А пасажирів обслуговують комфортабельні автобуси і тролейбуси з естетичним зовнішнім виглядом, справними кондиціонерами, інтернетом, електронними табло, обігрівачами і електронними квитками.
журналісти inform.zp.ua побували в європейських країнах і подивилися - як там вирішили всі проблеми з громадським транспортом. Ми вибрали 5 головних відмінних рис і запитали думку експертів - що можна зробити в Запоріжжі, щоб поліпшити стан громадського транспорту.
№1 Розклад
Розклад громадського транспорту, Варшава, Польща
Як у них?
Перше: транспорт ходить за розкладом, подивитися його можна на зупинках, в Інтернеті і спеціальних брошурах, які є на станціях або в інформаційних центрах. При цьому, нумерація загальна (не так як у нас окремо всі види транспорту).
Як у нас?
У Запоріжжі розклад як муніципального так і приватного громадського транспорту складається і висить швидше для "ознайомлювальних" цілей. Водії його не дотримуватися, а пасажири не звертають на нього уваги, знаючи, що вчасно все одно ніхто не приїде.
№2 Квитки
Система квитків на громадський транспорт, Прага, Чехія
Як у них?
Друге: єдиний електронний квиток. В європейських країнах всі види міського транспорту інтегровані між собою і в них діє єдиний квиток. При цьому, кажучи «міський транспорт», в Європі мають на увазі автобуси, метро, трамваї, міську електричку, тролейбуси і фунікулери. Такого виду транспорту як «маршрутка» ні в Німеччині, ні в більшості європейських країнах немає.
Єдині квитки бувають різні: базові (на 15 хв або на 5 зупинок), групові (один квиток на групу від 2 до 5 осіб), проїзні на день, на три дні і так далі. Спільне в них одне - всі вони діють не на один вид транспорту як у нас, і не на маршрут, а дають право користуватися будь-якими видами транспорту протягом певного проміжку часу.
Як у нас?
Квитки в запорожскі' маршрутках якщо й існують то тільки в теорії. На практиці водії нікому нічого не видають. Купити квиток де-небудь крім водія просто неможливо. Так створюється величезний тіньовий ринок, де міська влада не може визначити реальні доходи траспортних компаній, а власники АТК отримують понад прибуток, при цьому постійно просять про підвищення ціни за проїзд. При цьому в деяких українських містах уже ввели електронні квитки і поступово замінили маршрутки на муніципальний транспорт.
№3 Оплата послуг
Автомат з продажу єдиного квитка на всі види громадського транспорту, Париж, Франція
Як у них?
Автоматизація повністю виключає людський фактор з процесу збору коштів. Примітно, міста в європейських країнах поділені на зони і єдиний квиток дає право їздити тільки в тій зоні, на яку є квиток. Їх можна купити в автоматах або в кіосках. Виручка в міському транспорті збільшується на 20-30%. Будемо вважати, скільки залишається в приватних кишенях грошей від щоденної виручи в запорізьких маршрутках?
Електронний квиток - це не просто наближення до Європи. Це вигідно місту. Введення єдиного квитка в муніципальному транспорті допоможе отримати точну інформацію про пасажиропотік. Дозволить оптимізувати графік і маршрут руху транспортних засобів.
Як у нас?
Поки в Запоріжжі все оплати виробляються готівковими коштами та безпосередньо водієві. Квитки в маршрутках існують, але пасажири їх не вимагають, а водії і перевізники не зацікавлені в тому, щоб хтось відстежував надходження кеша в касу. Адже тоді набагато складніше буде доводити "збитковість" маршрутів при черговому підвищенні ціни на проїзд.
Ситуація в муніципальному транспорті з квитками трохи краще. Вони завжди є в наявності. Але самі водії завжди Не проти "не видати квиток" - і щодня отримати "премію" від пасажирів. При цьому КП «Запоріжелектротранс» щорічно отримує тисячі гривень допомоги з бюджету, як збиткове підприємство. Варто відзначити, що і самі пасажири в транспорті рідко запитують квитки і готові мириться з ситуацією, коли оплата за проїзд йде повз бюджету міста.
№4 зареєстровані користувачі мають доступ людей з обмеженими можливостями
Спеціально обладнана маршрутка для пасажирів в інвалідних колясках, Рига, Латвія
Як у них?
У європейських країнах у громадському траспорту є пандус, на зупинках передбачені всі з'їзди і заїзди для будь-яких пасажирів. Водій допомагає пасажирам з обмеженими можливостями потрапити в автобус. При цьому він відразу ж запитає, на якій станції особливому пасажиру потрібно вийти і на зазначеній зупинці повернеться до входу і спустить пандус.
Як у нас?
Проїхатися звичайному літній людині в запорізькій маршрутці в годину-пік - вже серйозне випробування для здоров'я. Доступу ж для людей з обмеженими можливостями в маршрутках немає ніякого.
За заявами міської влади, в Запоріжжі збираються замінити маршрутки на великі автобуси. Зрозуміло, що одночасно на всіх маршрутах відмовитися від «Спринтерів» і «Фольксваген» неможливо, - визнає влада. Однак цю роботу обіцяє проводити і забезпечити запорожцям безпечніші, комфортні умови проїзду в громадському транспорті. Нові великі автобуси будуть обладнані пандусами.
№5 Водії
Водій міського автобуса, Валенсія, Іспанія
Як у них?
Професія водія громадського транспорту вважається престижною в Європі. Відбирають молодих дівчат і хлопців, існує реальний конкурс на такі місця, так яким платять хороші зарплати і пропонують гідний соціальний пакет. У водіїв є своя профспілка, який реально відстоює права водіїв.
Середня зарплата водія стартує от 3000 Євро та працює він не більше 40 годин на тиждень. При цьому існують ще й обмеження в роботі на кожен день. Водій в Європі не може працювати з 6-00 ранку і до 23-00 вечора ні за яких умов.
Як у нас?
Професія водій не є престижною в Україні. Багато водіїв не мають освіти, оплата праці повинна проводитись на низькому рівні. Сама робота привертає відсутністю будь-яких вимог до кандидата, крім наявності водійського посвідчення та виконання "плану" для власника компанії в розмірі 1500-2000 грн / в день, в залежності від маршруту.
Ввічливі водії - це мрія запорожців. У місті збільшилася кількість скарг на хамство водіїв маршруток, відмову у перевезенні пільговиків, поганий технічний стан транспорту. Звернення надходять від учасників АТО, пенсіонерів, просто городян. Хоча запорожцям обіцяли шанобливе ставлення до пасажирів. Керівників АТП і водіїв неодноразово попереджали про необхідність дотримуватися правил перевезення пасажирів, в тому числі пільговиків. Але поки від маршрутників частіше чуєш грубість, ніж ввічливе «Проходьте!»
думка експерта
Чому не поліпшується комфорт пасажирського пересування в Запоріжжі? - поцікавилися ми у Олександра Ралік - глави сектора громадського транспорту ГО «Урбан-Рух Запоріжжя велосипедні».
«Напрямок, який зараз вибрано для розвитку громадського транспорту, вірне. Ми звичайно ще не бачимо результатів обіцянок з високих кабінетів. І все ж перші кроки зроблені: укладений договір лізингу, перші 14 автобусів будуть вже десь до кінця цього року. Глава Управління транспорту і зв'язку говорить: вони підуть на маршрут з арматурного заводу (Осипенківський район) на ЖД1. Решту автобусів буде розподілятися в наступному році. Там будуть вже вирішувати: або на Бабурку маршрути на 38-й посилення і на 18-й. Або будуть запускати ті нові маршрути, які були за планом », - роз'яснює Олександр Ралік.
Рухомий склад, якої є зараз на лініях, не відповідає ні вимоги безпеки, ні вимогам комфортності. Нагадаємо, що Україна прийняла "Транспортну стратегію України на період до 2020 року" в 2010 році. Бюджетна програма підтримки ЄС транспортної галузі було розпочато в 2010 році. Зараз розмір фінансування становить 29 млн євро. В Україні стартувала транспортна реформа і тепер кожен пасажир помітить зміни. Наприклад, перевізники не зможуть рухомим складом старше 5-ти років і нижче рівня, ніж євро-4 і євро-5, виставлятися на конкурси на маршрут. Самі конкурси будуть проводитися прозоріше, так-як функції місцевої влади стали набагато формалізірованее.
За останніми даними, озвученими на прес-конференції в управлінні транспорту, в Запоріжжі в 2017 році більше 70 ДТП сталося з маршрутками. Люди страждають, потрапляють до лікарень, на жаль, є летальні випадки. Спринтера їздять з досить великою швидкістю. І все ж пасажири віддають перевагу саме швидку доставку маршруткою, ніж більш повільну тролейбусом або трамваям.
«Основна проблема скоріше в тому, що у нас по проспекту Леніна шалений дублювання маршрутів. Близько 30 маршрутів проходить через 12 квітня, через одну зупинку (!). Це викликає підвищену конкуренцію, в результаті кожен перекладач хоче урвати більше. Зараз місто намагається переводити все на великогабаритних транспорт, частково хоче прибрати маршрути ті, які дублюються. Але, на жаль, це тільки напівзаходи. Тому що не йде основна проблема - конкуренція за пасажира », - підкреслює Олександр Ралік.
Кожен перевізник прагне перевезти якомога більше пасажирів. Такої конкуренції серед міського транспорту в Європі немає. Там у водія інше завдання - проїхати по графіку з точки А в точку Б на справному транспорті. З точністю до секунди. Є такий симулятор, розроблений в Німеччині, UMC-2. Симулюється повністю робота водія, - пояснює Олександр Ралік, - одна з основних задач - це в точності прибути на зупинку, забрати пасажирів і поїхати до наступної зупинки, а скільки він візьме пасажирів, це водія вже не хвилює.
«Зараз вже є приклади на пострадянському просторі, коли вводиться інша системи роботи з перевізниками. Договору з ними укладаються не на обслуговування маршрутів, а фактично на надання транспортної послуги. Перевізники отримує гроші за кілометраж на маршруті за графіком з дотриманням всіх вимог. У нас зараз перевізники отримують гроші безпосередньо від пасажирів, і від цього залежить їх прибуток. Якщо будемо продовжувати в тому ж дусі, нічого не зміниться », - впевнений Олександр Ралік.
Громадський транспорт в Європі - це автобуси класу міді: від 60 до 80 пасажирів і full size, а також великі автобуси-гармошки - це понад 100 пасажирів. Важливий момент, місто здійснює від 80% до 100% перевезень. Влада може на певних маршрутах брати собі підрядників. У деяких країнах з такими приватниками полягають договору не на обслуговування маршрутів, а плата проводиться також за кілометраж.
«У Запоріжжі зараз роблять напівзахід. Хочуть купити 150 автобусів, перший етап уже розпочато: уклали договір лізингу. Думаю, що автобуси будуть поставлені в повному обсязі. Але систему роботи ось саме громадського транспорту ніхто не збирається міняти, всіх все влаштовує. Всіх влаштовує те, що перевізники конкурують за пасажира », - говорить Олександр Ралік.
Іншими словами, зараз в боротьбі за кожного пасажира конкурують Спринтери, потім будуть «Богдани». Ситуація не зміниться, -прогнозує експерт.
Коли побачимо результат транспортної реформи?
Пасажири відчують позитивні моменти. Покращиться безпеку, комфорт. Автобуси закуповуються 100-місцеві, з низькою підлогою. Щоденний транспортний стрес знизить градус, - вважає Олександр Ралік.
Реформа громадського транспорту буде спотикатися на опорі приватних перевізників.
«На Спринтері возити вигідніше для перевізника. У нього там частка прибутку більше, тому що він подає економічне обґрунтування в місто і каже, що у мене в Спринтері їздить 18 осіб, тобто я отримую ну грубо кажучи 18 гривень, по гривні з кожного пасажира, а витрати у мене наприклад 17 гривень . І він замовчує про те, що у нього доходи не з 18 осіб, не 18 гривень, а з 35, тобто у нього 35 гривень. У нього маржа набагато вище. Природно як би переходити з Спринтерів ніхто особливо не бажає, тому що доведеться десь якось показувати реальні цифри, - звертає увагу експерт.
Олександр Ралік і його команда громадської організації створили ініціативну групу в Facebook і вимагає від влади оприлюднити економічне обґрунтування, які подали перевізники. Саме на його підставі підвищений тариф. Таким чином буде зрозуміло, наскільки перевізники занижують свій пасажиропотік. Ми вже розповідали, що Національний технічний університет проаналізував кількість пасажирів на міських маршрутах. Громадські організації запевняють, що різниця між тим, що вважав ЗНТУ і тим, що дають перевізники, - величезна! Будуть цифри для порівняння, можна буде публічно говорити про те, що перевізники нас обманюють, - прогнозує Олександр Ралік.
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.
Як у нас?Як у них?
Як у нас?
Як у них?
Як у нас?
Коли побачимо результат транспортної реформи?
Як у нас?
Як у нас?
Будемо вважати, скільки залишається в приватних кишенях грошей від щоденної виручи в запорізьких маршрутках?
Як у нас?