Електронний квиток в Києві. Корисно знати

До кінця року міський транспорт Києва збирається перейти на електронні розрахунки за користування всім комунальним транспортом столиці. Передбачається, що електронним квитком можна оплатити проїзд у всіх столичних автобусах, тролейбусах і трамваях.

У салонах трамваїв і тролейбусів з'являться валідатори.

Зараз в Києві 1,5 тисячі одиниць наземного транспорту. Значна частина з них вже з необхідним обладнанням. До кінця року обладнання отримають ще 500 автобусів, тролейбусів, трамваїв.

Нова система оплати проїзду поки впроваджується тільки в столиці та Харкові.

Що таке валідатор і які системи оплати проїзду діють в різних країнах - в постійній рубриці Status Quo "Корисно знати".

Навіщо потрібен єдиний електронний квиток?

За задумом авторів проекту, електронний квиток дозволяє впровадити автоматизовану систему оплати і повністю відмовитися від розрахунків готівкою. Теоретично це підведе систему обліку пасажирів близькою до ідеальної, зробить непотрібною професію "кондуктор" і мінімізує можливості зловживань з боку водіїв.

Як це буде працювати?

По старому. Пасажир заходить в салон тролейбуса і набуває разовий талон у кондуктора чи водія.

По-новому. Пасажир набуває спеціальну пластикову карту, схожу на ту, якою він користується в метро. У транспорті цю карту необхідно буде прикладати до зчитувального пристрою - валідатора. З карти зніметься необхідна сума. Карта буде єдиною для трамвая, тролейбуса, автобуса.

Що таке валідатор?

Валідатор - електронне або механічно-електронний пристрій, призначений для перевірки документів (проїзних квитків громадського транспорту, пропусків), записаних на безконтактні або контактні електронні носії Валідатор - електронне або механічно-електронний пристрій, призначений для перевірки документів (проїзних квитків громадського транспорту, пропусків), записаних на безконтактні або контактні електронні носії. Часто суміщений c турнікетом (наприклад, в метрополітені).

Прості валідатори мають світлодіодну індикацію, яка інформує пасажира про наступні події:

  • валідатор готовий до зчитування електронного проїзного квитка;
  • проїзд оплачений;
  • проїзд не сплачено (наприклад, закінчився термін дії);
  • електронний проїзний квиток прикладений повторно (проїзд на даному рейсі вже оплачений);
  • валідатор заблокований контролером на час перевірки оплати проїзду.

Як будуть вирішувати проблему зайців?

Нова система нагадує ту, що діяла в радянські часи, тільки відрізняється більш високим технічним рівнем. Точно так же, як за радянських часів людина міг не прокомпостувати квиток, в нових умовах пасажир може не докласти карту до зчитувального пристрою.

Виявляти зайців будуть контролери, які перевірятимуть оплату проїзду за допомогою мобільних валідаторів.

Які системи оплати існують за кордоном? Прага

Для оплати проїзду в громадському транспорті в Празі використовуються два типи квитків: одноразовий, розрахований для поїздки без пересадки на трамваї або автобусі або на 5 зупинок на метро вже за 20 хвилин, і багаторазовий для всіх видів транспорту на 75 хвилин з пересадками.
Також існує система короткочасних проїзних - на 24 години, 3 дні і 5 днів і довготривалі - місяць, квартал, рік.

Гамбург

У Федеративній республіці Німеччина в кожному місті працює своя система оплати проїзду.

У Гамбурзі придбати проїзні документи громадського транспорту можна в спеціальних автоматах, які перебувають на вході в будь-яку станцію метро і електрички, при вході в автобус - у водія, а також в оnline-магазині Гамбурзького транспортного союзу. Квитки дійсні у всіх видах громадського пасажирського транспорту, будь-то автобус, метро, ​​міська електричка або річковий пором.

На станціях і при виході з транспорту можуть перевірити квиток, тому його слід зберігати до кінця поїздки.

Алмати

У казахстанських Алмати спроби реформування системи оплати проїзду робилися ще з десяток років тому: кондукторів замінили на валідатори. Однак готівковий розрахунок залишився - тоді нововведення себе не виправдали. Деякі водії розкривали апарати і вилучали гроші. Недосконалістю системи користувалися і пасажири: замість монет вони кидали в валідатор гральні фішки і всілякий металевий сміття.

Тому в 2015 році був введений єдиний електронний квиток. За оцінками розробників, термін окупності нової системи складе від 5 до 7 років.

Варшава

У польській столиці діє єдиний електронний квиток, але паралельно працює вкрай складна і деталізована система проїзних квитків. Існують 20-хвилинний квиток, дійсний протягом 20 хвилин поїздки, квиток на 75 хвилин, груповий квиток, який надає групі до 10 осіб право на необмежену кількість поїздок строком до 75 хвилин, добовий 24-годинний квиток, триденний квиток, квиток на вихідні з 19.00 п'ятниці до 8.00 в понеділок, груповий квиток на вихідні для 5-ти осіб, 30-денний і 90-денний квитки тощо. Куплені квитки можна використовувати для проїзду на автобусі або тролейбусі. Час дії квитка починається після першого пред'явлення.

При посадці в транспорт квиток компостується в автоматичному компостері. Оплату перевіряють контролери, які можуть зайти на будь-якій зупинці. Якщо пасажир забув закомпостувати квиток, то на нього чекає штраф - 200 злотих.

Квитки можна придбати в будь-якому кіоску, сервісному центрі міської системи комунікації, в білетоматах, встановлених на зупинках, в білетоматах, встановлених в автобусах і тролейбусах, у водія.

Лондон

У британській столиці проїзд в транспорті можна оплачувати кількома способами. Універсальна електронна карта Oyster Card дозволяє оплачувати проїзд на будь-якому громадському транспорті в Лондоні за винятком річкового. Самий просто спосіб використання Oyster Card - це покласти на неї певну суму грошей, з якої і буде здійснюватися оплата проїзду. Рахунок можна поповнити готівкою або кредиткою в автоматичних касах. При вході в транспорт Oyster Card слід прикласти до зчитувача, який зніме оплату за проїзд.

Але існують і паперові квитки - одноразовий і добовий. Паперовий проїзний квиток на один день вставляється в зчитувач турнікета на вході і на виході з метро, ​​в автобусі пред'являється водія або кондуктора.

Відень

В австрійській столиці приблизно така ж складна система квитків, як і в Варшаві. Існує квиток на одну поїздку, на 24 години, на 48 годин, на 72 години, квиток з 8-ми смужок (одна смужка компостується на цілий день на одну людину), проїзний квиток на один робочий день (діє з понеділка по суботу з 8 до 20 годин). Крім того, існує Vienna card (Віденська карта), яка дозволяє не тільки переміщатися в міському транспорті, а й відвідувати зі знижкою музеї.

Пекін

Жителі Пекіна, як правило, користуються пластиковим проїзним, який можна використовувати не тільки в автобусі і метро, ​​але і в деяких таксі. Проїзний прикладається до зчитувального пристрою на вході в автобус і метро і на виході.

Також діють і одноразові пластикові квитки, які купуються в автоматах. Після закінчення поїздки в метро слід повернути квиток в спеціальний пристрій, інакше пасажир просто не зможете вийти з підземки.

Нью Йорк

Жителі Нью-Йорка виробляють оплату проїзду в міському транспорті за допомогою MetroCard - це 7-денні безлімітні і 30-денні безлімітні карти.

MetroCard можна розплатитися і в автобусі, вставивши її в тарифний апарат. При відсутності MetroCard заплатити за проїзд можна, кинувши в тарифний апарат монети на необхідну суму (паперові гроші апарат не приймає).

Таллінн

Найпростіша система оплати працює в столиці Естонії Таллінні для місцевих жителів. Проїзд для них в міському транспорті - безкоштовний.

Іноземці для оплати проїзду можуть скористатися неперсоніфікованої смарт-картою, яку можна придбати практично скрізь. Вартість однієї поїздки по карті обійдеться в 1,1 євро, вартість проїзду на 24 години - 3 євро, на 72 години - 5 євро, на 5 днів - 6 євро, на 30 днів - 23 євро.

Квиток на одну поїздку можна придбати у водія, але тоді за нього доведеться заплатити 1,6 євро. Оплата можлива тільки готівкою.

Навіщо потрібен єдиний електронний квиток?
Як це буде працювати?
Що таке валідатор?
Як будуть вирішувати проблему зайців?
Які системи оплати існують за кордоном?