Гальмуємо з науки

Здатність автомобіля знижувати швидкість до необхідного значення (аж до зупинки), при цьому зберігаючи стійкість і керованість, залежить від його гальмівних властивостей

Здатність автомобіля знижувати швидкість до необхідного значення (аж до зупинки), при цьому зберігаючи стійкість і керованість, залежить від його гальмівних властивостей Здатність автомобіля знижувати швидкість до необхідного значення (аж до зупинки), при цьому зберігаючи стійкість і керованість, залежить від його гальмівних властивостей.

У теорії автомобіля для оцінки гальмових властивостей використовується ряд показників: максимальне уповільнення, гальмівний шлях, час спрацьовування гальмівних механізмів, діапазон і алгоритм зміни гальмівних зусиль, падіння ефективності внаслідок тривалої роботи (нагрівання).

Ці показники визначаються конструкцією систем і механізмів автомобіля. Основна система - гальмівна, а якщо точніше, гальмівні. Так, фактично у автомобіля три гальмівні системи. Перша - робоча (або основна) - наводиться в дію педаллю гальма. Друга - стояночная - використовується для утримання машини на стоянці, а в разі виходу з ладу основної системи допомагає уповільнювати автомобіль, що рухається. Третя, допоміжна - двигун. Адже коли знімаєш ногу з педалі газу, автомобіль переходить в режим гальмування двигуном.

Наступні «впливові» елементи - системи регулювання та розподілу гальмівних зусиль, підвіска (амортизатори + пружини) і шини.

Гальмівний шлях - це відстань, яку проходить автомобіль з моменту натискання на педаль гальма до повної зупинки. Від чого він залежить? Природно, від часу спрацьовування гальмівної системи, а також від початкової швидкості руху і максимального уповільнення, яке може розвивати автомобіль.

Зверніть увагу на ряд моментів. Перший доданок говорить про те, що після натискання на педаль гальма автомобіль почне сповільнюватися не відразу, а через деякий час. Для автомобілів з гідроприводом гальм (всі легкові і частина вантажних) цей час становить 0,1-0,3 с, а для машин з пневмоприводом (вантажівки середньої і великої вантажопідйомності) - 0,3-0,5 с. Ще деякий час (0,36-0,54 с) знадобиться для наростання гальмівного зусилля від нуля до максимуму. У другий доданок швидкість входить «в квадраті». Це означає, що якщо швидкість збільшити вдвічі, гальмівний шлях збільшиться в чотири рази!

Хоча уповільнення автомобіля залежить від конструкції і справності гальмівних механізмів, також на нього впливає стан шин і амортизаторів (з несправними амортизаторами колесо не може на нерівностях зберігати постійний контакт з дорогою). Коефіцієнт зчеплення з поверхнею залежить від шин і стану дорожнього покриття. На величину уповільнення впливає тип шини (зимова або літня), ширина і малюнок протектора, ступінь його зносу. В ході тестувань різних шин було встановлено, що гальмівний шлях одних і тих же машин з шинами різних виробників може відрізнятися на кілька метрів. Про зміну гальмівного шляху в залежності від дорожнього покриття і говорити нема чого, досить порівняти сухий асфальт і лід.

Крім гальмівного шляху, існує поняття зупинкового шляху. Це довжина ділянки, який пройде автомобіль з моменту виявлення водієм перешкоди до повної зупинки.

Іншими словами, водій, побачивши яку-небудь перешкоду, повинен усвідомити небезпеку, прийняти рішення про зупинку або уповільнення швидкості, перенести ногу з педалі газу на педаль гальма і натиснути її. На це йде від 0,3 до 1,7 с! Перше число - це показник спортсменів, друге - недосвідченого водія, в деяких ситуаціях воно може бути ще більше - наприклад, водій злякався, заплутався в педалях і т. Д.

рекомендації

Щоб автомобіль зупинився вчасно, потрібно виконувати наступні правила.

1 Швидкість руху повинна вибиратися таким чином, щоб завжди зберігалася можливість зупинитися перед несподіваною перешкодою. Іншими словами, небезпечна не сама швидкість, а її невідповідність реальних умов руху. Не забувайте, що збільшення швидкості вдвічі призведе до чотириразового зростання довжини гальмівного шляху.

2 Дистанція до попереду автомобіля, що йде повинна дозволяти зупинитися в разі екстреного гальмування «лідера». Зверніть увагу на те, який автомобіль попереду: чим новіше модель автомобіля, тим коротше у нього може бути гальмівний шлях. Автомобілі з ABS як правило зупиняються швидше, ніж без неї. У старих підручниках рекомендували тримати дистанцію в метрах, рівну половині значення швидкості в км / год.

3 Технічний стан автомобіля. Регулярно оглядайте гальмівну систему (товщину колодок, стан шлангів) і своєчасно усувайте будь-які несправності (збільшення гальмівного шляху, відведення в сторону при гальмуванні і т. Д.). Не забувайте, що після серії інтенсивних гальмувань ефективність системи знижується через нагрівання дисків і колодок.

4 Увага! Навіть на гоночному автомобілі можна не встигнути зупинитися, якщо не звертати уваги на те, що робиться на дорозі. Не можна відволікатися від керування автомобілем, говорити по мобільному телефону і т. Д. Спостерігаючи за тим, що відбувається через скла попереду автомобіля, що йде, можна отримати час для прийняття рішення. А затонувавши заднє скло своєї машини, ви збільшуєте ризик удару ззаду.

5 Маневрування. Чи не перебудовувати безпосередньо перед вантажними автомобілями і автобусами. Якщо вам доведеться різко загальмувати, водій автомобіля з меншою ефективністю гальмування зупиниться в багажнику вашої машини. До того ж вас можуть звинуватити в порушенні пункту 10.1 ПДР, який свідчить, що перед початком руху, перестроюванням та будь-якою зміною напрямку руху водій повинен переконатися, що це не створить перешкод або небезпеки іншим учасникам руху. Навіть якщо винним визнають водія вантажівки, вам від цього буде не набагато легше, так як доведеться ремонтувати машину.

Олександр Ландарь
Діаграми побудовані на підставі даних «Автомобільного довідника Bosch», изд. 1999 р

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.

Від чого він залежить?