Ігор Стрелюк: Один гектар овочів дає в десятки разів більше прибутку, ніж гектар зернових
Ігор Стрелюк, експерт плодоовочевого ринку УКАБ
Джерело фото: export LAT
Плодоовочевий бізнес України розвивається швидкими темпами, і його обсяги ще в 2005 році на 56% перевищили обсяги зернового ринку. Саме плодоовочева галузь в останні роки стала найбільш привабливою для інвестиційних вливань з боку українських та іноземних компаній. Про стан і перспективи плодоовочевого сегмента аграрного сектора України експерт плодоовочевого ринку Асоціації «Український клуб аграрного бізнесу» Ігор Стрелюк розповів в ексклюзивному інтерв'ю Latifundist.com .
Latifundist.com: Яка тенденція спостерігається за останні 3-5 років на ринку плодоовочевої продукції?
Ігор Стрелюк. Плодоовочевий бізнес України - один з тих, які найбільш динамічно розвиваються в Європі. За останні 5 років спостерігається тенденція стрімкого розвитку і в плодоовочевому секторі України. Ще в 2007-2008 роках багато інвесторів зрозуміли економічну ефективність плодоовочевої галузі. Тому вітчизняні виробники досить швидко усвідомили, що 1 гектар овочів дає в десятки разів більше прибутку, ніж 1 гектар зернових.
Наприклад, виробництво вітчизняної полуниці в закритому ґрунті за останні три роки зросла майже в 4 рази і на сьогодні становить близько 200 тонн в період квітень-травень. Собівартість ягоди, вирощеної в закритому грунті, становить 12-14 грн. / Кг. У той час як ціна реалізації стартує з позначки 50-60 грн. / Кг. Крім того, завдяки новим технологіям вирощування полуниці в закритому ґрунті можна досягати врожаю 30-50 тонн з гектара. Тому площі під цією ягодою будуть рости і далі.
Значного розвитку плодоовочева галузь в Україні отримала в сезоні 2010/2011 років, коли рентабельність вирощування багатьох продуктів цієї групи досягала від 600% до 1300%. Наприклад, при максимальній собівартості лука в той період 0,5 грн. / Кг оптова ціна була від 6,5 грн. / Кг. Це пов'язано з поганим (малим) урожаєм того сезону в Україні і в її географічних сусідів - Росії та Білорусі.
На сьогодні найбільш рентабельними культурами є: огірки і томати відкритого грунту, рання продукція із плівкових теплиць (редис, капуста), якщо з'являються на ринку до 15 травня, з фруктів практично вся група: яблука, черешня, вишня і майже всі ягоди.
З огляду на високу ефективність і рентабельність вирощування овочів і фруктів, інтерес до овочевого бізнесу України з боку інвесторів з кожним роком зростає на 7-12% щорічно.
Latifundist.com: Яким буде врожай цього року?
Ігор Стрелюк. В цьому році, незважаючи на провальний сезон 2011/2012 для виробників овочів, українські сільгоспвиробники зберегли площі як під плодовими, так і під овочевими культурами, по деяких позиціях навіть збільшили, наприклад, під картоплею та морквою. Також в цьому році розширили площі під баштанними: кавуном і динею. Сприятлива тепла погода, регулярні дощі в травні під час посівної-посадкової кампанії давали можливість робити оптимістичний прогноз щодо врожаю. Однак на початку червня негода внесла свої корективи і завдала шкоди виробникам.
За нашими підрахунками, виробники вже втратили близько 350 млн. Грн., Не рахуючи прибуток, яку вони могли б отримати, реалізувавши втрачену продукцію. В першу чергу фінансові втрати понесли виробники полуниці, кісточкових (ранній черешні і вишні), овочів з таких областей: Закарпатська, Донецька, Луганська та південь Одеської. Однак, незважаючи на негоду, урожай яблук можна очікувати в межах 1-1,2 млн. Тонн, овочів - близько 8-8,3 млн. Тонн.
Latifundist.com: В який саме сектор Ви, як експерт, порадите вкладати гроші тим, хто хоче заробити в плодоовочевому бізнесі? А з яким краще не ризикувати?
Ігор Стрелюк. Плодоовочівництво є специфічною галуззю рослинництва, яка включає в себе великий набір культур, що вирощуються за різними технологіями, з різними термінами зберігання продукції, з різною собівартістю і ефективністю її виробництва. Практично в кожному секторі галузі є можливість заробити, але для цього до справи потрібно підходити як до довгострокового бізнесу і не чекати «швидкої» прибутку. Для того, щоб зрозуміти і відчути всі «підводні камені», відпрацювати технології і побудувати правильну інфраструктуру, потрібно від 3 до 5 років. До того ж велику роль відіграють сучасні технології, вимоги до продукції, механізми підвищення ефективності, а також якісний посадковий матеріал.
Куди б я вклав гроші? На сьогодні економічно привабливий ягідний сектор. Цей ринок тільки формується і «ніш» досить. Сьогодні багато хто цікавиться виробництвом столового винограду, і я думаю, що масові інвестиції в цей сектор надійдуть в найближчі 2-3 роки. Надзвичайно цікавий горіховий сектор. Останнім часом інвестори проявляють значний інтерес до нього, тому чекайте найближчим часом сплеску активності саме в цих секторах галузі.
Latifundist.com: Україна повністю забезпечує себе овочевий, ягідної і фруктової продукцією? За якими позиціями країна є імпортозалежної, крім, звичайно, екзотичних продуктів?
Ігор Стрелюк. На сьогодні Україна повністю може забезпечити і забезпечує себе якісними овочами та фруктами, особливо тими, які виробляються українськими виробниками. Якщо говорити про імпорт, то в 2011 році лідером був наступний асортимент: банан, цитрусові, яблука, цибуля, капуста та інші. Так, бананів ми імпортували майже 250 тис. Тонн на суму понад $ 150 млн., Цитрусових - трохи більше 400 тис. Тонн на суму близько $ 270 млн., Яблук - понад 100 тис. Тонн на суму $ 36 млн. З овочів Україна більше імпортувала лука ріпчастої - майже 23 тис. тонн на суму понад $ 9 млн., капусти білокачанної - трохи більше 16 тис. тонн на суму $ 6,2 млн.
Варто відзначити, що нинішній сезон (2011-2012) буде кардинально відрізнятися від минулого, і обсяг імпорту на 60% буде менше. Тому що, по-перше, Україна зібрала рекордні врожаї по всій плодоовочевої групи, по-друге, через високий урожай були надзвичайно низькі ціни (на овочі) і, по-третє, купівельна спроможність громадян стала на порядок нижче.
Всього в 2011 році ми імпортували більше ніж на $ 800 млн. Згідно з прогнозами УКАБ, імпорт плодоовочевої продукції в 2012 році в цілому скоротиться більш ніж на 25%, і в основному Україна імпортуватиме тільки ту продукцію, яка не виробляється на території України: цитрус, банани та інша екзотика.
Latifundist.com: Досить часто споживачі скаржаться на те, що вартість імпортних фруктів і овочів менше, ніж вітчизняних? Це дійсно так? Чому?
Ігор Стрелюк. Щодо низької вартості імпортних фруктів при порівнянні з українськими - це не правда, а от у випадку з овочами - так. Однак, в першу чергу, мова йде про тепличної продукції. Основний імпортер тепличної продукції в Україні (огірки, томати) є Туреччина. Собівартість виробництва такої продукції в цій країні нижче, ніж в Україні. Крім того, українська теплична продукція з точки зору споживачів смачніше імпортної, тому виробники користуються і успішно реалізують свою продукцію за вищими цінами, ніж імпортну, наприклад, турецьку.
Latifundist.com: Чи загрожує це витісненням з прилавків українських продуктів плодоовочевого напрямку?
Ігор Стрелюк. Зазвичай супермаркетам зручніше працювати з імпортною продукцією, тому що вона і зберігається довше, і витримує всі вимоги по упаковці, калібрів, сортам та інше. Але українська продукція буде присутній на прилавках завжди, так як українські споживачі охочіше її купують.
Latifundist.com: А що стосується якості імпортної продукції? Адже часто споживачі побоюються купувати імпортне, тому що воно з «хімікатами»?
Ігор Стрелюк. Одна з причин, чому імпортована продукція зберігається далі, в тому, що вона проходить правильний цикл технології вирощування з дотриманням всіх відповідних процедур щодо захисту рослин. Щодо «хімікатів» в тій імпортної продукції, яка заходить в Україну, вони є в допустимій нормі, оскільки імпортовані товари перевіряють мінімум два рази: з боку країни-імпортера і з нашої. Крім того, кожна компанія, яка до нас імпортує, ретельно стежить за своїм брендом.
Latifundist.com: Ви самі вважаєте за краще імпортні чи вітчизняні фрукти, овочі і ягоди?
Ігор Стрелюк. Зазвичай я купую вітчизняну продукцію, але більшу роль відіграють смакові якості. Якщо смак не подобається, красою і ціною мене не візьмеш.
Latifundist.com: Як Ви вибираєте продукти цієї групи?
Ігор Стрелюк. Як правило, купую в невеликій кількості, будинки пробуємо разом з сім'єю, якщо подобається, то будемо купувати її і далі. Намагаюся не купувати продукцію у метро або на стихійних ринках. Так звана «домашня продукція», або продукція «від бабусі» в більшості випадків - це продукція, куплена на оптовому ринку, а потім перепакована під бренд «домашня з городу», або ж якщо це продукція дійсно з городу, то ризик купити продукцію « напічканность хімією »надзвичайно високий.
Latifundist.com: Хіба бабусі застосовують «хімію» частіше, ніж великі виробники?
Ігор Стрелюк. А хто їм забороняє це робити, хто з них вивчав якісь технології? Вони так само хочуть отримати результат, в першу чергу фінансовий, для цього продукція повинна бути максимально ранній, красивою, а урожай повинен бути великим. Вони не здають свою продукцію в лабораторії, а ви купите і здайте, ось і побачите результат.
Latifundist.com: Дякую за цікаву бесіду.
Оксана Костюк, Національний агропортал Latifundist.com
Дізнавайтесь першими найсвіжіші новини агробізнесу України на нашій сторінці в Facebook , Каналі в Telegram , Завантажуйте додаток в AppStore , Підписуйтесь на нас в Instagram або на нашу розсилку .
Com: Яка тенденція спостерігається за останні 3-5 років на ринку плодоовочевої продукції?Com: Яким буде врожай цього року?
Com: В який саме сектор Ви, як експерт, порадите вкладати гроші тим, хто хоче заробити в плодоовочевому бізнесі?
А з яким краще не ризикувати?
Куди б я вклав гроші?
Com: Україна повністю забезпечує себе овочевий, ягідної і фруктової продукцією?
За якими позиціями країна є імпортозалежної, крім, звичайно, екзотичних продуктів?
Com: Досить часто споживачі скаржаться на те, що вартість імпортних фруктів і овочів менше, ніж вітчизняних?
Це дійсно так?
Чому?