Історія: 60 років тому по вулиці Луначарського промчав перший трамвай

22 вересня 2015 18:07 22 вересня 2015 18:07   Трамвай на вулицях Свердловська з'явився в 1929 році, і став першим по-справжньому масовим громадським транспортом

Трамвай на вулицях Свердловська з'явився в 1929 році, і став першим по-справжньому масовим громадським транспортом.

За інформацією ЕМУП «Трамвайно-тролейбусне управління», перший трамвайний маршрут, прокреслений на карті Свердловська, проліг від Циганського площі (нині - територія Південного депо) до Залізничного вокзалу. Його протяжність склала 11, 6 кілометра. Історія зберегла імена зодчих свердловського трамвая - це начальник будівництва інженер Н. Єгоров, завідувач горкомхозом А. Перевалов. І, звичайно, сотні безіменних будівельників - робітників і селян, які переважно вручну в рекордно короткі терміни проклали для міста трамвайну гілку, відкриту в 1929 році.

Буквально через рік, в 1930 році, відкрилися нові лінії і маршрути №2 (Верх-Исетский завод - Вокзал), №3 (ВІЗ - Максима Горького), №4 (Циганська площа - Максима Горького).

В ті роки місто стрімко ріс, і в наступні п'ять років були відкриті ще п'ять маршрутів, а напередодні Великої Вітчизняної війни в Свердловську щодня по одинадцяти маршрутами курсували 123 вагона.

Проектувалися нові лінії, планувалося підвищення технічної оснащеності. Війна перекинула намічені плани. Переповнений евакуйованими заводами, Свердловськ задихався від нестачі транспорту. У той час трамвай став «головним вантажівкою» міста. На ньому перевозили військову продукцію, поранених людей, вугілля, хліб, молоко, пошту. У роки війни було побудовано 20 трамвайних під'їзних шляхів до промислових підприємств, три нові трамвайні гілки.

Після війни розвиток міського електротранспорту продовжилося.

У 1947 році було відкрито другий шлях по вулиці Куйбишева.

У 1948 році трамвайний маршрут №9 продовжений до М'ясокомбінату. У той час була побудована нова трамвайна лінія в сторону мікрорайону Ельмаш, по ній курсує маршрут №2 (ВІЗ - Ельмаш), а також відкривається новий маршрут №10 (Ельмаш - Уралмаш).

У 1949 році було відкрито рух на одноколійній автономної трамвайної лінії в селищі станції Свердловськ Сортувальний (Сортування), на лінії з'явився маршрут №13. Трамвайна лінія на Ельмаше продовжена до Молодіжного селища (нині - кільце «Ельмаш»). Одноколійна лінія маршруту №9 від М'ясокомбінату продовжена до мікрорайону Вторчермет. Загальна протяжність трамвайних колій становить понад 76 кілометрів.

У 1950 році Свердловськ отримав перші чотири вагони з Ризького вагонобудівного заводу (суцільнометалеві чотиривісні). Крім того, в цьому році був побудований міст через річку Ісеть, що забезпечило рух трамвая від зупинки «Ремісниче училище» (нині - Крилова) по вулиці Долорес Ібаррурі до Кушвінской, а також був продовжений маршрут №7 (Втузгородок - Кушвінского).

У 1953 році загальна протяжність трамвайних ліній в місті становила 83 кілометри, і діяло 14 трамвайних маршрутів.

У 1955 році відбувся пуск трамвайної лінії по вулиці Луначарського, від проспекту Леніна (де була побудована кільцева розв'язка), до вулиці Челюскінців. Тут стали курсувати маршрут №8 (УЗТМ - Втузгородок) і новий маршрут №14 (Ельмаш - вулиця Щорса) по вулиці Куйбишева, де до цього ходив тільки маршрут №10.

У 1950 - 1960-ті роки різко зросли темпи будівництва трамвайних ліній, які пов'язували між собою райони міста. У 1980-і роки будуються нові трамвайні колії в спальні райони Свердловська.

Особливо бурхливий розвиток електротранспорт отримав з пуском двох трамвайних депо (в 1959 році - Північного, а в 1989 - Західного).

Остання лінія по вулиці Московській до Палацу спорту була відкрита в 1992 році.

Сьогодні в Єкатеринбурзі по 30трамвайним маршрутами курсує 459 вагонів.

Текст підготувала Олена Порунова (телефон +7 (343) 371-72-97), фото www.ettu.ru



Ключові слова: історія , трамвай , ТТУ

Матеріали по темі