Коли в Білорусі з'явиться Uber?
- Перший млинець ...
- Чому в Білорусі не з'явився свій Uber
- Де нині віз?
- «... з великою настороженістю»
- успіх Uber
Уже кілька років колосальну популярність в світі набирають агрегатори таксі. Лідер індустрії Uber привернув за п'ять років більш ніж $ 4 млрд інвестицій і оцінюється в $ 40 млрд. Спроби розвинути відповідну нішу в Білорусі були, але ні одна з них не привела до успіху. dev.by спробував розібратися, чому і в цей раз Синьоока виявилася в ролі наздоганяючої сторони.
Читати далі
Перший млинець ...
Найвідомішою спробою запустити в синьооку агрегатор таксі був нині покійний проект TAXI.TUT.BY. Спочатку він не мав з агрегаторами нічого спільного і обмежувався послугою за викликом автомобілів служби 7177 - першого в республіці «інтернет-таксі». Сервіс ступив на стезю агрегатора з переходом під повну опіку порталу в лютому 2012 року.
Ще до запуску TAXI.TUT.BY запропонував інтеграцію кількох диспетчерським службам (ДС), зокрема 135, 7788, 157 і 184. Проте досягти компромісу з ними не вдалося.
«Батько» проекту Микола Воронковіч розповів dev.by, що ДС не були готові до того, що клієнт з одного джерела може потрапити або до них, або до іншої службі. «Сусідство з конкурентами здавалося їм збитковим для свого іміджу - хоча найчастіше клієнтові не принципово, від якої саме ДС до нього приїде машина», - зазначив Воронковіч.
За його словами, ДС «хочуть ексклюзивної співпраці і не готові платити за передачу їм замовлень»: «Вони міркують так: навіщо платити агрегатору, якщо можна зробити власний додаток, щоб користувачі могли замовляти таксі у них безпосередньо?».
Крім того, деякі ДС строго заборонили своїм водіям-абонентам підписувати договори зі сторонніми посередниками, включаючи TAXI.TUT.BY.
Більш ніж через рік після початку роботи TAXI.TUT.BY в ДС 157 і 184 все ж передумали і погодилися на інтеграцію. Але співпраця з 157 так і не вийшло за рамки пілотного запуску, а для 184 вже було пізно. «Тоді почалися передсмертні конвульсії нашого проекту», - констатує Воронковіч.
Після того, як в TAXI.TUT.BY зрозуміли, що з ДС каші не звариш, було вирішено піти іншим шляхом. Микола Воронковіч звернувся до індивідуальних підприємців, що не були підключені до будь-яких ДС. Микола підписував з водіями договори на надання послуг з прийому та передачі замовлень від імені власного ІП, тобто, фактично, взяв на себе роль ДС.
На той момент абонентська плата для водіїв становила всього близько 5,5 доларів в місяць. А в перші три місяці після підключення таксисти могли отримувати замовлення від сервісу і зовсім, як то кажуть, за «спасибі».
За кілька тижнів після «реінкарнації» TAXI.TUT.BY залучив більш 50 незалежних водіїв. Автори проекту розраховували, що за кількох місяців рахунок підключеним шоферам піде на сотні. У підсумку за півтора року діяльності (проект був закритий в серпні 2013 року) агрегатору вдалося домогтися одночасної присутності в системі лише 150 таксистів.
Такими силами було фізично неможливо «покривати» весь Мінськ і обслуговувати всі поступали замовлення. TAXI.TUT.BY навіть був змушений штучно стримувати потік: запити понад установлений ліміт - 1000 на добу - відразу «йшли в скасування». У кращі часи абоненти TAXI.TUT.BY виконували близько 200 замовлень в день.
Чому в Білорусі не з'явився свій Uber
Чому пієтет з боку незалежних водіїв щодо агрегатора виявився настільки низьким?
За словами Воронковіча, багатьох таксистів злякала функція попереднього розрахунку вартості поїздки, яка позбавила б їх можливості «задирати» ціну за фактом. Є й додатковий нюанс. Згідно із законом водії-«іпешнікі» мають право самостійно встановлювати тарифи, і деякі цим, природно, зловживають. І якби користувач міг порівнювати ціни при виборі машини, апетити напевно довелося б зменшити.
Євген Сусло, комерційний директор недавно заробив в Білорусі міжнародного агрегатора Saytaxi, вважає такі «демпінгові» очікування в цілому виправданими. Він каже, що при наявності вибору 90% користувачів схиляються до найменшої вартості, а це може змусити водіїв збивати ціни.
Таксисти також побоювалися, що агрегатори можуть знехотя підігріти сектор нелегальних перевезень. Мовляв, якщо навіть ДС не тільки не здатні проконтролювати «чистоту» своїх абонентів, а й нерідко покривають «чорні прапори», куди вже тут впоратися молодому інтернет-сервісу.
Керівник TAXI.TUT.BY вважає подібні настрої необгрунтованими: «Щоб підключитися до нашого сервісу, водітелю-« іпешніку »потрібно було надати всі належні документи. А у випадку з підключенням через перевізників вся відповідальність за легальність шоферів (наявність ліцензії, таксометра, страховки і т.д.) лежала б на них ».
Мінський таксист. фото: Dimitris Papazimouris
Ще одним каменем спотикання був акцент TAXI.TUT.BY на індивідуальному рейтингу водіїв. Після поїздки пасажири отримували від агрегатора USSD-запит з проханням оцінити надані конкретним таксистом послуги. Скарги розбиралися в TAXI.TUT.BY вручну: співробітники проекту зв'язувалися з шоферами і з'ясовували причини невдоволення клієнтів. А, на думку Воронковіча, багато таксистів звикли працювати так, як хочуть, керуючись принципом «не спійманий - не злодій».
У розмові про рейтингову систему Микола повертається і до теми можливих демпінгових воєн.
«Якщо таксист просить більше грошей, ніж інші, але у нього дуже високий рейтинг, то він може залучити клієнтів, для яких якість важливіше вартості. А бувало, що хтось із наших абонентів виставляв низьку ціну навіть при високому рейтингу: або з тієї причини, що його автомобіль просто не був більш-менш новим, або з бажання виконати більше замовлень і менше простоювати », - пояснює автор TAXI. TUT.BY.
Він каже, що прагнув створити умови для розвитку «такого собі мікросвіту, де водії конкурували б один з одним»: «Адже як тільки виникає конкуренція, підвищується якість послуг».
Нарешті, однією з причин провалу проекту Микола Воронковіч бачить передбачувано скептичне ставлення водіїв до нововведення. Ті, хто молодше, взяли ідею з позитивом. А ті, хто працював давно, порахували, що сервіс не буде користуватися популярністю - і, в общем-то, були недалекі від істини: в той час люди ще були впевнені, що замовити машину по телефону - швидше і зручніше.
Де нині віз?
За баченню Воронковіча, незважаючи на те, що для більшості ДС онлайн-простір залишається другорядним джерелом замовлень і по сей день, ситуація встигла кардинально змінитися.
ДС Мінська почали впроваджувати можливість онлайн-замовлення приблизно в той же час, коли намагався розвиватися TAXI.TUT.BY. Сьогодні майже всі великі столичні служби дозволяють викликати машину через веб-форму. Офіційних мобільних додатків ДС ми нарахували лише чотири: «TAXI 107 - твоє таксі» (iOS, Android), Smart Taxi 152 (iOS, Android, Windows Phone; є інтеграція ДС 156), «Таксі 135» (iOS, Android) і « таксі «п'ятниця» »(iOS). Деякі ДС передбачили і досить екзотичні способи замовлення - через Viber, WhatsApp і навіть USSD-запит.
На жаль, лише одна ДС - «Таксі« П'ятниця »» - відреагувала на наше прохання поділитися статистикою по онлайн-викликам (в т.ч. через додаток). Через веб-форму в службу приходить близько чверті всіх запитів. Компанія прогнозує, що реліз її застосування на Android збільшить цей показник до 50% або навіть більше істотно.
Один з наших співрозмовників повідомив, що станом на середину минулого року в наймасовішу ДС Мінська - 7788 - надходило максимум близько 10 тисяч онлайн-замовлень в день. Відомо також, що кількість водіїв-абонентів 7788 на той час становило приблизно 3 тисячі.
До речі, будучи найбільшим гравцем на ринку, ДС 7788 до сих пір не розродилася власним мобільним додатком. Доступно хіба що неофіційне - «Таксі 7788» для iOS, Android і Windows Phone. Між іншим, у своєму класі воно користується найбільшою популярністю. Тим парадоксальні, що розробники «Таксі 7788», запропонувавши керівнику ДС Віктору ПУЗІКОВА разом поліпшити якість програми, отримали відмову ...
Карта Мінська в зібранні IQ-Taxi
Раз вже зайшла мова про популярність, давайте поглянемо на самі завантажувані в Google Play «шашкові» додатка, орієнтовані суто на нашу країну. Планку в 10 тисяч інсталяцій поки змогли подолати тільки п'ять з порядку 20. Однак повноцінних агрегаторів серед них немає.
- Два з п'яти пріложеній- «десятитисячників» - це, по суті, самі звичайні довідники: Taxi app і Minsk Taxi.
- Taxoman дозволяє викликати таксі кількох служб без необхідності дзвінка оператору. Заявлено ДС 7788, 184 і 107. Втім, назвати це додаток аналогом, скажімо, «Яндекс.Таксі» або Taxify було б некоректно.
- Про Smart Taxi 152 ми вже згадували.
- Нарешті, завершує п'ятірку «Таксі 7788», про який ми також розповіли вище. Нещодавно це додаток інтегрувалися з менш популярним Takson.
Takson, хоч і не входить в наш список Android-лідерів, але, тим не менш, заслуговує на окрему увагу. Фактично, це додаток використовує форми веб-замовлення ДС, імітуючи дії користувача. Запит послідовно обробляється на сайтах різних ДС, і якщо на першому сайті машина недоступна, то програма «стукає» на другий - і так далі. Ну, а після вдалої обробки замовлення відповідь направляється клієнту.
Тепер розглянемо вже справжні агрегатори, які намагаються зараз підгорнути неоране білоруське поле.
Почнемо з тих, хто прийшов з України сервісів VTaxi.info (мається додаток для iOS, Android і Windows Phone) і IQ-Taxi (iOS, Android). Після багаторазового відвідування їх сайтів нам не вдалося побачити більше 15 і 9 мінських водіїв на лінії відповідно.
Про вітчизняний агрегатор «ТаксіСмарт» (iOS, Android, не плутати зі Smart Taxi 152) розповідати навіть якось ніяково. Кількість інсталяцій його Android-додатки не перевищує 500, рахунок унікальним відвідувачам сайту йде на одиниці, а замовити машину через «ТаксіСмарт» поки взагалі не представляється можливим.
Перейдемо ж до перспективних проектів, шанси яких на успіх здаються вищими.
Близько півроку тому про намір потрапити в Білорусь dev.by повідомив амбітний естонський стартап Taxify. На відміну від Uber, Taxify не конкурують з існуючими на ринку компаніями таксі, а пропонує користувачам безкоштовне мобільний додаток, а службам таксі - сервіс онлай-бронювання і систему веб-управління для диспетчерів. Taxify заробляє на тому, що стягує з таксомоторних компаній від 12 до 15 євро з розрахунку на одного водія щомісяця. На жаль, спрямований зараз мінським представникам компанії запит dev.by залишився без відповіді, тому про прогрес агрегатора в синьооку невідомо.
Ми знаємо лише те, що Taxify отримала відмову у співпраці від «П'ятниці», яка принципово не хоче з ким-небудь інтегруватися. Представники останньої пояснили нам, що прагнуть до однаковості (в позитивному сенсі) і мають намір займатися тільки тим, якість чого можуть гарантувати.
Інформації про те, як йдуть справи у Saytaxi, куди більше. Сервіс повністю залагодив всі технічні і «політичні» питання. Замовлення в систему направляють в тому числі додатки Takson і «Таксі 7788», які інтегрували API агрегатора. На відміну від інших країн, в Білорусі Saytaxi розглядає партнерство тільки з ДС, не звертаючись до незалежних таксистам. Кількість підключених до сервісу водіїв Євген Сусло нам не назвав.
Від білоруських користувачів в Saytaxi надходить близько 4 тисяч запитів на місяць. Правда, зараз проект відчуває знайому TAXI.TUT.BY проблему.
«Кількість інсталяцій нашого застосування серед білорусів поки не дуже велика. Підводить недостатня кількість водіїв, які одночасно перебувають онлайн. Приблизно половина замовлень не обслужена, тому ми не можемо далі розвивати призначену для користувача аудиторію », - нарікає Сусло.
У Москві і Пітері успішно діє агрегатор від «Яндекc.Таксі». Чи не збирається компанія розширити дії сервісу і на Білорусь?
«Ми вважаємо, що агрегатор таксі є сенс запускати в великих містах, де є проблема пробок, а також велика кількість таксопарків, що працюють на сучасному ПО. У Мінську (в порівнянні з Москвою) проблеми подачі таксі зараз немає: навіть в годину пік практично будь-який автопарк може подати машину в будь-який район міста за кілька хвилин », - прокоментувала dev.by PR-менеджер мінського офісу« Яндекс »Олена Барткевич.
«... з великою настороженістю»
Висновки поки напрошуються невтішні. По всій видимості, білоруський ринок таксі не готовий цивілізуватись. Найсерйознішим перешкодою для успішного впровадження агрегаторів співрозмовники dev.by схильні вважати ДС, які «не хочуть розвиватися взагалі або роблять це з великою настороженістю».
Реалії ж в нашій країні такі, що без компромісу з ДС у агрегаторів навряд чи щось вийде. Микола Воронковіч вважає, що статус-кво можна зруйнувати, якщо вмовити на партнерство відразу двох найбільших гравців - 135 і 7788. Причому співпраця повинна відбутися офіційно і на рівні API. Решта ДС при такому розкладі підтягнуться, впевнений «батько» TAXI.TUT.BY.
Ну, а як саме достукатися до впертих служб - це питання, відповідь на який ще належить знайти.
успіх Uber
Uber - компанія з Сан-Франциско, яка створила однойменний мобільний додаток для пошуку, виклику і оплати таксі.
Фото: The Guardian
На відміну від класичної служби таксі, Uber не наймати водіїв і не є власником автомобілів. Він лише надає послуги через мобільний додаток, яке допомагає користувачеві знайти найближчого вільного водія, готового підвезти його. Додаток відстежує переміщення авто від місця посадки до кінцевого пункту, в якому з картки автоматично спишуть гроші. 20% забирає собі Uber, інше падає на рахунок водія. До речі, вартість поїздки з допомогою мобільного сервісу виявляється в більшості випадків істотно вигідніше послуг традиційного таксі.
На думку Uber, сервіс привніс елемент справедливої конкуренції на ринок таксі-послуг. Однак у багатьох містах і країнах він потрапив під заборону через відсутність у водіїв ліцензій, а також новаторських послуг (наприклад, UberPop дозволяє розділити вартість поїздки між декількома пасажирами). Все це, на думку класичних таксослужб, підриває чесну конкуренцію.
Незважаючи на заборони влади і ряд іміджевих криз, сервіс Uber продовжує активну міжнародну експансію. Компанія працює в 277 містах в 54 країнах, в її лавах - 2000 співробітників. У планах - відкриття ще 50 тисяч робочих місць в європейських містах.
C моменту заснування в 2009 році стартап залучив понад $ 4 млрд інвестіцій.В грудні 2014 року вартість Uber склала $ 40 млрд.
Де нині віз?Чи не збирається компанія розширити дії сервісу і на Білорусь?