Лекція Вука Вучіка: Міський транспорт Омська.
В суботу 29 березня 2014 року в Омському обласному «Експоцентрі» відбулася презентація американського професора Вука Вучіка. Агентство «Міські проекти» спільно з Вуканом Вучіка, з ініціативи губернатора Омської області В.І. Назарова, представили результат роботи за проектом «Міський транспорт Омська. Проблеми і рішення ».
Вукан Вучіка відомий урбаніст, академік (член Російської академії архітектури і будівельних наук), доктор наук, почесний професор Університету Пенсільванії (м Філадельфія, США), автор безлічі книг і публікацій про міський транспорт.
Як будь-який інший автолюбитель я кожен день особисто стикаюся з проблемами транспортної системи міста Омська. І хоча, я могла б для своїх цілей користуватися громадським транспортом, такий варіант мене абсолютно не приваблює. Більшість моїх шляхів проходить повз зупинок, спостереження за якими сприяє роздумів про те, як невдало вони розташовані, як невдало їздить громадський транспорт, а спостерігаючи лавірує між брудними калюжами пішохода - яка ж некомфортне середовище. Наприклад, зупинка «11 мікрорайон» біля торгового центру Фестиваль. Вранці весь правий ряд зайнятий автобусами, починаючи від попередньої зупинки «вул. Дмитрієва », і відповідно середній ряд практично окупований маршрутками, які до того ж перебудовуються то в правий ряд - щоб підібрати пасажира, то в лівий, щоб об'їхати таку ж маршрутку. А в районі самої зупинки ситуація ще більше загострюється тому слідом за зупинкою йде великий перехрестя, розподіляє транспортні потоки. Безсумнівно, що презентація з назвою «Міський транспорт Омська. Проблеми і рішення »викликала у мене самий щирий інтерес. Особливо в частині рішень. Особливо коли її представляє гуру міських транспортних систем - професор Вукан Вучіка.
Постараюся коротко викласти враження від побаченого, висновки, до яких прийшли фахівці, працюючи над проектом.
За словами професора, проблеми міської транспортної мережі Омська не унікальні, і в багатьох інших містах спостерігаються схожі проблеми. За останній час в Омську істотно виріс рівень автомобілізації, а в місті, де практично все водять машини - система транспорту незмінно регресує. До того ж, транспортна система неефективна, коли безліч людей вибирають один і той же шлях.
Містер Вучіка зазначив, що коли він приїжджав до Росії в 1995 році, ніхто і не турбувався про територіальне планування і транспортних системах. Зараз з'явився інтерес до поліпшення транспортних систем. Багато західних міста пройшли через етап погіршення транспортних систем, вибравши різні шляхи вирішення, і, проаналізувавши їх приклади, міста Росії можуть уникнути деяких помилок.
Одні міста вибирали шлях поліпшення через створення міста для автомобілів: будівництво хайвеїв, створення багатоярусних парковок і ін. Недоліками такого шляху є: розподіл жителів за принципом «з автомобілем або без», що розбиває городян на різні соціальні та економічні групи; забруднення міста; відсутність чистого повітря; високий рівень шуму. Інші міста вибрали політику сталого розвитку. Наприклад, в містах Німеччини система розвитку міста організовувалася за наступним принципом: 50% відвели для громадського транспорту, 50% - для особистого.
Багато міст в країнах, що розвиваються стали дотримуватися політики комфортного міста, придатного для життя. І хоча багато людей люблять особисті автомобілі, важливим елементом транспортної системи є не тільки можливість дістатися з одного місця в інше, а й створення високого рівня життя. Говорячи про міста, комфортних для життя, Вукан Вучіка привів в приклад транспортну політику наступних міст: Сінгапур, Лондон, Осло, Стокгольм, Відень, Зальцбург, Ванкувер.
За підсумками аналізу транспортної системи міста Омська, група фахівців дійшла висновку про неефективність існуючої транспортної системи та про помилковість діючої міської політики щодо транспорту. По суті, були на увазі не стільки особисті автомобілі, скільки система громадського транспорту. Власники особистих автомобілів роблять багато коротких приватних поїздок в день, що сприяє появі пробок і утрудненого руху, в той час, як 60-70 відсотків від загального числа щоденних поїздок могли б відбуватися на громадському транспорті. Серйозною помилкою в транспортній політиці міста Омська, на думку фахівців, став часткова відмова від використання трамваїв, замість вдосконалення як рухомого складу, так і дорожнього полотна, і введення в мережу громадського транспорту маршруток. У ситуації, що склалася на частку маршруток доводиться 44% від усіх перевезень і 132 маршруту, тоді як трамвай обслуговує всього 5% пасажирів на 6 маршрутах.
На основі проведеного дослідження, порівняння з російськими і європейськими містами містер Вучіка охарактеризував омський міський транспорт як: довго, некомфортно, дорого.
Ситуація, що склалася виникла під впливом двох основних проблем: зростання особистого автотранспорту і деградація громадського, в тому числі і знос, скорочення шляхів. Сучасна політика сприяє тільки погіршення ситуації, тому що основними діями є скорочення грошей для розвитку громадського транспорту та збільшення доріг.
До 2014 року основними характеристиками транспортної мережі в Омську стали: відсутність метро; зруйнована трамвайна мережа; великий відсоток перевезень, що припадає на маршрутки; збільшення часу поїздки; йдуть на метро і будівництво нових розв'язок гроші.
На основі досвіду інших міст група фахівців запропонувала наступне рішення проблем міста Омська: легко рейковий трамвай (далі - ЛРТ). Під мережу ЛРТ, яка в перспективі повинна охопити все місто, пропонується використовувати існуючі і закриті трамвайні колії, що будується гілку метро і шляхи міської електрички. Одним з головних достоїнств ЛРТ є можливість об'єднання вуличних і внеулічних систем громадського транспорту в одну мережу.
У презентації були приведені розрахунки по введенню в експлуатацію мережі ЛРТ, основні етапи, доступності, а також порівняльна таблиця ЛРТ і метро.
За підсумками проведеної роботи професор порадив міській владі розвивати пішохідну середу, розвивати і вдосконалювати всі види громадського транспорту, відмовитися від інвестицій в метро, розробити політику управління паркувальним простором міста.
Після презентації містеру Вучіка були задані питання, які торкалися різні аспекти реалізації представленого проекту і перспектив використання ЛРТ, такі як термін окупності ЛРТ, можливість використання існуючого трамвайного парку, можливість надання дотацій, вартість проїзду і варіації оплати. Представники громадських рухів, фахівці в галузі містобудування, підприємці і студенти цікавилися не тільки матеріалами презентації, а також іншими роботами професора, внесенням змін до існуючих документів територіального планування, впливом ЛРТ на розвиток Києва та на позиції міста щодо сусідніх регіонів.
На мій погляд, ідея ЛРТ, представлена професором Вучіка, виглядає дуже розумним рішенням. До того ж використання існуючих ресурсів, що мають соотвествующее покриття доріг (метро, трамвай, електричка), дає можливість досить швидкої реалізації першого етапу проекту, що при існуючій тенденції високошвидкісного розвитку міст має велике значення.
Цікавий не тільки сам доповідь, а й форма його подання. Публічна лекція дає можливість усім зацікавленим особам, незалежно від зі статусу, ознайомитися з проектом, організувати дійсно громадське обговорення. Л юди, що прийшли на лекцію, змогли вникнути в суть проблеми, дізнатися про реальну ситуацію міського громадського транспорту, ознайомитися із зарубіжними проектами, реалізація та підсумки яких дають підстави довіряти цьому досвіду, а також отримати повне уявлення про проект, включаючи різні розрахунки і аналітичні висновки .
Подібна практика застосовується і в нашій компанії. Не так давно фахівцями Інституту на території міста Мегіон Ханти-Мансійського автономного округу - Югри було проведено громадське обговорення "Мегіон завтра" . Тому досвід участі в Омському проект, як слухача, а не організатора, представляється особливо цінним.
Захід, який відбувся в експоцентрі, заслужено вимагає високої оцінки: про це свідчать складу організаторів і слухачів, рівень опрацювання та подання презентаційного матеріалу, і, власне, проекту.
Невирішеним, залишилося тільки одне питання, надзвичайно важливий в сучасних умовах Росиийской містобудування, і транспорту в тому числі. Питання зв'язку проекту нового типу міського транспорту з існуючою містобудівною документацією. Розвивати транспортну систему на нових принципах можна тільки за умови актуалізації містобудівної документації. Так, генеральний план м.Києва затверджено 7 років тому - в липні 2007 року, питання про його актуалізації за останній час в пресі і соціально активних колах обговорювався неодноразово. Особливої актуальності питання транспортної інфраструктури набуває в світлі майбутніх змін законодавства, які передбачають обов'язковість розробки і прийняття на основі генерального плану програм транспортної інфраструктури .
А поки, невідомо: коли будуть вноситися зміни, і яке місце в генеральному плані займе проект по реалізації мережі ЛРТ.
З презентацією проекту «Міський транспорт Омська. Проблеми і рішення »можна ознайомитися за адресою: http://www.scribd.com/fullscreen/215481087?access_key=key-1dhaxw9sspo94nqp0cli&allow_share=true&escape=false&view_mode=scroll
Відеозапис лекції доступна за адресою: http://www.youtube.com/watch?v=aFvv5VlJIv8
Com/watch?