Маршрут в майбутнє: як розвивається міський транспорт в Москві
Пасажири поїздів метро 765-й серії "Москва" вже звикли до його унікальним сервісів: поліпшена система кондиціонування, посилена шумоізоляція, наскрізний прохід по всіх вагонах, а також USB-зарядки для гаджетів і сенсорні монітори. Цього року новітні поїзда запустили на реконструюється Філевської лінії. Їх відмінність в тому, що в головних вагонах знаходяться поперечні сидіння - для зручного огляду, а самі вагони оснащені кнопками, щоб пасажири могли самі відкривати двері.
Всього до кінця 2018 року в метро з'явиться 69 нових поїздів "Москва". Спеціально для Філевської лінії закуплять 27 шестивагонних поїздів, ще 42 звичайних, восьмивагонного поїздів придбають для найбільш завантажених Таганско- Краснопресненській і Калужско-Ризької лінії. А до 2023 року місто планує закупити близько двох тисяч нових поїздів, які з'являться практично на всіх лініях підземки.
Вже практично два роки тому відкрили рух на Московському центральному кільці (МЦК). На МЦК їздять потяги "Ластівка" виробництва Siemens, адаптовані для Росії. У них передбачені енергозберігаюче обладнання, відеокамери, кондиціонери, зарядки для телефонів, безкоштовний Wi-Fi і туалети, пристосовані для маломобільних громадян. На станціях МЦК встановлені урни і зарядки для мобільних телефонів. Інтервал руху в годину пік становить чотири хвилини, в решту часу - 10 хвилин.
Крім того, в 2019 році шість радіальних залізничних напрямків інтегрують з Московським центральним кільцем. Додаткові платформи і переходи будуються на станціях Окружна (Савеловское напрямок), Ленінградська (Ризьке напрямок), Новохохловская (Курське напрямок), Варшавська (Павелецького напрямок), Карачарово (Горьковское напрямок) і Северянин (Ярославське напрямок). А вже в 2020 році на "кільце" можуть вийти безпілотні поїзда "Ластівка", які будуть обладнані системою автоведения.
Перші трамваї нового покоління "Витязь-М" вийшли на московські маршрути в березні 2017 року. Трамвай здатний вмістити до 260 пасажирів, в ньому 60 сидінь. Вагони обладнані системою супутникової навігації, камерами відеоспостереження, а також USB-роз'ємами для зарядки мобільних пристроїв. Всі трамваї їздять без турнікетів, що дозволяє входити через будь-які двері. Для входу і виходу - кнопки зі світловою індикацією на дверях.
Сьогодні новими трамваями повністю укомплектовано депо імені Баумана (120 вагонів). До кінця 2018 року планується укомплектувати вагонами нового покоління Жовтневе трамвайне депо. Також в цьому році почнуть тестувати перший безпілотний трамвай. Всього до 2019 року на вулиці Москви вийде 300 сучасних низькопольних трамваїв без турнікетів. Таким чином, нові вагони з'являться у всіх депо.
У 2019 року в московському регіоні стартує масштабний проект Московських центральних діаметрів (МЦД). Мегапроект МЦД передбачає з'єднання радіальних напрямків залізниці і перетворення їх в діаметри, за якими можна буде проїхати без пересадок через всю Москву і дістатися до найближчих міст Підмосков'я. Перші два діаметральні маршруту - від Одинцово до Лобні і від Нахабіно до Подольська - запустять в IV кварталі 2019 року.
По першому Московському центральному діаметру курсуватиме міський електропоїзд "Іволга", повністю спроектований і зібраний в Росії. На діаметрах будуть діяти стандарти метро і МЦК: єдиний квиток, зручна навігація, Wi-Fi, розетки для зарядки телефонів і інші сервіси. Оплату проїзду на діаметральні маршрутах планується організувати за прикладом МЦК. Всього до 2025 року на МЦД буде шість ліній, 211 станцій - 170 існуючих і 41 нова станція. З станцій МЦД можна буде зробити близько 110 пересадок на підземне метро, МЦК і інші лінії МЦД.
Всього на вулицях міста пересуваються більше семи тисяч автобусів, причому більше 90% з них - низькопрофільні. У таких автобусах біля виходів є відкидні пандуси, а в передній частині салону - місця для інвалідних колясок. Нові автобуси оснащені камерами відеоспостереження, системою клімат-контролю і супутниковою навігацією. Крім цього вони повністю відповідають вимогам екологічності: на них встановлені двигуни екокласса "Євро-5".
До кінця 2018 років Москва отримає ще 768 нових автобусів. До 2020 року включно місто закуповуватиме по 800 сучасних автобусів на рік, а з 2021 року м перестане купувати автобуси з двигуном внутрішнього згоряння і перейде на електробуси.
Перші електробуси почнуть курсувати в столиці вже на початку осені - спочатку по тролейбусних маршрутах. Ще 30 машин прибудуть до столиці в листопаді, а 40 - в грудні. Всього до кінця 2019 року вулицями столиці буде їздити близько 600 електробусів.
Електробуси будуть низькопідлоговими, обладнаними для маломобільних пасажирів, місткістю не менше 85 осіб. Транспортні засоби оснастять системами клімат-контролю, відеоспостереження і супутникової навігації, USB-роз'ємами для зарядки мобільних пристроїв, безкоштовним Wi-Fi. Всього ж до 2022 року в Москві з'явиться 1,5 тисячі електробусів.
Зараз в місті їздять порядку 1,5 тисячі тролейбусів. Влітку минулого року на Садовому кільці тролейбуси замінили автобусами через ремонтних робіт в рамках програми благоустрою. Графік руху залишився колишнім, як і номери звичних маршрутів, - № 3, 10, 39, 47 і 79. Єдина зміна - до них додалася літера "Т". Однак після реконструкції тролейбуси не повернули на лінію, на зміну їм в цьому році прийдуть електробуси.
У столиці вже тестувався тролейбус з дизель-генератором, так званий дуобус. У липні 2016 він вийшов на маршрут "Б" на Садовому кільці. А в 2018 році велика партія електробусів замінить діючі тролейбусні маршрути. Однак деякі з них все-таки залишаться, орієнтовно на сім-вісім найближчих років.
З 15 серпня 2016 року 211 автобусних маршрутів комерційних перевізників перейшли на єдиний стандарт оплати проїзду. У нових синіх автобусах, які використовують приватні перевізники, діють будь-які міські квитки і соціальні карти. У них є кондиціонери, відеоспостереження, валідатори для оплати проїзду, а також електронні табло з назвами зупинок і голосове сповіщення пасажирів. Також в нових автобусах почали тестувати безкоштовний Wi-Fi.
У 2015-2016 роках приватні транспортні компанії закупили близько двох тисяч сучасних автобусів. В цьому році в парки комерційних перевізників додадуть майже 200 нових автобусів, які будуть обслуговувати за держконтракти 29 нових маршрутів наземного транспорту, в основному в Тіна.
Зараз в Москві відкрито 430 станцій з 4120 велосипедами, в тому числі з електродвигунами. Щоб користуватися прокатом, потрібно зареєструватися та вибрати тариф - від доби до всього велосезону. Після цього можна взяти в оренду будь-який велосипед, причому перші півгодини або 45 хвилин поїздки - безкоштовно. Протяжність всіх велодоріжок у столиці становить 773 кілометри.
До 2019 року число пунктів збільшиться до 480, велосипедів в них буде 4,6 тисячі. Мережа прокату планують розширювати в Західному, Північному, Східному, Південно-Східному та Південно-Західному округах.
З 2015 року в столиці з'явився новий сервіс поминутного прокату автомобілів - каршерінг. Зараз в місті працює 15 операторів: "Делімобіль", YouDrive, BelkaCar, Car4You, "Яндекс.Драйв", Car5, Carlion і інші. Автопарк каршерінга становить понад 7,7 тисячі автомобілів. Вартість оренди - від 5 до 11 рублів за хвилину. користувачі можуть безкоштовно залишати автомобілі на платних міських парковках. Деякі автомобілі доступні жителям Підмосков'я: Реутова, Долгопрудного, Митищах і Хімок.
У минулому році в автопарках з'явилися преміальні автомобілі: Mercedes-Benz, Audi і BMV. В кінці жовтня в міському каршерінге також з'явилися перші електрокари BMW i3, а в грудні - вітчизняна Lada Granta. До кінця року загальний парк авто для короткострокової оренди складе не менше 10-15 тисяч машин. А в 2019 році оператори обіцяють запустити безпілотні машини.
В цьому році в столиці запустили довгоочікуваний сервіс прокату самокатів. Зараз на ринку представлені три компанії: "Делісамокат", Youdrive lite і Samocat Sharing. Сумарний парк самокатів становить майже 3 тисячі штук.
Вартість оренди (в залежності від компанії) - від 60 до 300 рублів на годину. Оператори пропонують як електросамокати, так і звичайні. Самокати з електродвигуном здатні розганятися до 25 км / год, а запасу ходу вистачає на 20-25 км. Зараз сервісом користуються більше 60 тисяч чоловік.