«Найбільше боюся, що знайдуть стрілочника - живого чи мертвого»
Морський експерт оцінив офіційно названі версії трагедії і розповів, що йому відомо про останні дії екіпажу траулера
МНС Сахаліну отримало повідомлення про загибель великого морозильного риболовецького траулера «Далекий Схід» в Охотському морі о 23:39 (за київським часом) 1. квітня. Судячи з повідомлень, судно не встигло подати сигнал лиха, і можливо, спрацювали аварійні радіобуї.
Останнє відоме місце по AIS на 17:00 (за київським часом) 1 квітня в точці 56 55N 150 26E (155 миль майже строго на південь від Магадана) - з відміткою «припинив рух».
Довідка «Нової»
БАТМ «Далекий Схід», IMO 8730429, водотоннажність 5720 тонн, споруди прапор Росія, власник ТОВ Магеллан, Південно-Сахалінськ. Попереднє ім'я Stende (перейменований в Далекий Схід в 2014-му), на фото під попереднім ім'ям).
БАТМ «Далекий Схід» проектувався і будувався в СРСР для океанічного рибальства, тобто для максимально несприятливий умов. «Завалити» таке судно важким тралом, навіть якщо він був нештатно великим, неможливо, якщо не було супутніх обставин, спочатку малої остійності.
На борту знаходилося близько 130 чоловік, станом на 06:00 (за київським часом); 2 квітня знайшли і підняли з води 106 чоловік, з них 63 тих, що вижили і 43 загиблих (на момент публікації матеріалу відомо про 63 тих, що вижили, 56 загиблих і 13 зниклих безвісти - Ред .). У пошуково-рятувальній операції брали участь всі судна в районі - їх більше 20-ти, а також вертоліт Камчатської МНС.
Читайте також:
Камчатський «Титанік». Одна з можливих причин аварії корабля - пошкодження корпусу судна льодом
Версія, запропонована Слідчим комітетом, - про зіткнення судна з крижиною або якимсь непізнаним підводним об'єктом, - не витримує критики. Від пробоїн, отриманих в результаті зіткнення з льодами, айсбергами або підводними об'єктами, суду миттєво не перекидаються і не тонуть. У них є час. Поширення води по відсіках судна, та ще дуже морехідного судна, з великим запасом плавучості, яким був великий автономний траулер морозильний (БАТМ) «Далекий Схід», займає годинник, неможливо хвилини.
В даному випадку годин не було, не було навіть достатніх хвилин для подачі сигналу лиха.
Подальші повідомлення ЗМІ і версії, висловлювані офіційними особами та експертами, підтверджують моє початкове припущення - судно затонуло в результаті втрати остійності, а вона, в свою чергу, не відповідала вимогам безпеки ще до вибірки трала. Вибірка важкого трала стала останнім фатальним поштовхом, і швидше за все, не будь цього трала з уловом або проводити його вибірка більш обережно, з урахуванням недостатньої остійності, трагедії б не сталося.
Перекидання судна в результаті втрати остійності є, мабуть, найстрашнішою типом морської катастрофи в даний час. У людей не залишається часу на порятунок, на спуск шлюпок і плотів, часто навіть на те, щоб вибратися з кают і службових приміщень.
Всі без винятку катастрофи перекиданням призводять до великих втрат в екіпажах. За день до БАТМ «Далекий Схід» в Східно-Китайському морі перекинулася шаланда (судно для перевезення витягується з дна грунту, або піску), в результаті весь екіпаж, 13 осіб, пропав без вісті.
Довідка «Нової»
Баластування - раціональне розміщення різних обсягів і ваг (від палива і припасів до вантажів і механізмів), що забезпечує максимально можливу або необхідну остійність судна, тобто здатність протистояти крениться момент, не перекидаючись.
За останніми даними, озвученим низкою ЗМІ з посиланнями на членів екіпажу,
на борту БАТМ було витрачено паливо з більшості паливних танків, але в ці танки не була прийнята забортної вода для збереження баластування і остійності.
Загинуло дуже багато людей, але на диво ще, що багатьох врятували, враховуючи обставини. Люди опинилися у воді, не в плотах або шлюпках, не в сухому одязі, нехай і не теплою, а в крижаній воді, в чому були. Ті, хто працював на відкритій палубі, були хоч тепло одягнені. Ті, хто перебував в приміщеннях, вискочили наверх, швидше за все, хто в чому був.
Час виживання людини в воді з температурою трохи вище 0 градусів кілька хвилин.
Мабуть, суду, які витягли з води більшість членів екіпажу БАТМ, живих і загиблих, перебували дуже близько. Головним рятувальником було, здається, рефрижераторне судно «Андромеда», і швидше за все, воно знаходилося поблизу для приймання з БАТМ готової продукції. Що було б, якби найближчим судам потрібні були годину і більше ходу до місця катастрофи? Краще і не представляти.
Ще одна важлива обставина - майже весь екіпаж встиг покинути судно або опинитися на верхній палубі, якщо хто і залишився замкненим всередині, то одиниці. Тобто у людей були якісь критичні хвилини, необхідні для залишення судна, БАТМ «Далекий Схід» дав їм цей шанс.
Боюся, зараз замість пошуку причин почнеться (судячи з усього, вже почався) гарячковий пошук стрілочників. Ще більше боюся, що стрілочника все-таки знайдуть, - неважливо, живого чи мертвого.
Ну да, швидше за все, винен все-таки екіпаж. Не врахували погіршення остійності через вибірки палива з паливних танків, які не закачали в звільнилися танки баласт. Судячи за наявними повідомленнями і в цілому, практиці роботи рибалок і не тільки, таке ставлення трапляється регулярно, але при достатній обережності раніше вдало сходило з рук. Захопилися вибіркою трала з багатим уловом, ризикнули. Кого звинувачувати? Наскільки я знаю рибалок, серед них дуже багато фанатів своєї справи, людей азартних, які люблять свою небезпечну роботу і не бояться ризику. Не ми їм судді.
Згадайте відомий фільм «Ідеальний шторм» про американських рибалок. Знають, що йдуть майже на смерть, але - йдуть. Заради чого? Довести майстерність і заради рекордного улову.
Що було б, якби найближчим судам потрібні були годину і більше ходу до місця катастрофи?Кого звинувачувати?
Заради чого?