Не гони! Як сильно позначається перевищення швидкості на гальмівному шляху

У нашому циклі матеріалів, присвячених темі перевищення швидкості, ми вже розповіли, що навіть незначне перевищення лімітів швидкості   істотно підвищує ризики   виникнення ДТП, а в межах міста загрожує фатальним чином для пішохода

У нашому циклі матеріалів, присвячених темі перевищення швидкості, ми вже розповіли, що навіть незначне перевищення лімітів швидкості істотно підвищує ризики виникнення ДТП, а в межах міста загрожує фатальним чином для пішохода. Обговорили також, що швидка їзда найбезпосереднішим чином впливає на тяжкість наслідків при ДТП . Сьогодні ми з'ясуємо, як сильно позначається перевищення швидкості на остановочном шляху автомобіля.

Багато водіїв, особливо досвідчені прекрасно знають, що бувають випадки, коли від ДТП часто відділяють буквально частки секунди. Автомобіль, що рухається з певною швидкістю, не може миттєво зупинитися після натискання на педаль гальма. Чим вище темп їзди, тим більше буде потрібно відстані до повної зупинки. За науці ця величина називається зупинний шлях, який складається з двох складових: часу реакції і гальмівного шляху.

За науці ця величина називається зупинний шлях, який складається з двох складових: часу реакції і гальмівного шляху

Вважається, що час реакції - це відстань, яку автомобіль встиг проїхати з того моменту, коли водій помітив небезпеку, до натискання їм на педаль гальма. Нормальне час реакції людини становить 0,5-1,5 секунд і воно залежить від ряду факторів:

- фізичного стану водія;

- його віку;

- дорожньої обстановки;

- водійського досвіду.

Важливо врахувати - чим вище швидкість руху, тим більше відстань, пройдену автомобілем за час реакції. Фахівцями давно прораховано, що при середньому часу реакції в 1 с на швидкості в 60 км / ч в автомобіль встигає проїхати 17 м, тоді як при 80 км / год - 22 м, а при 100 км / год - цілих 28 м!

А ось гальмівний шлях автомобіля - це вже відстань, яке він проїжджає з моменту початку гальмування і до повної зупинки. Ця дистанція в свою чергу також залежить від певних чинників:

- стан покриття, її профілю;

- маси автомобіля;

- стану шин і гальм;

- наявності систем активної безпеки.

Для розрахунку середньої величини гальмівного шляху прийнято використовувати спеціальну формулу: S = V² / (250 * k). Розшифровується вона так: «S» - це гальмівний шлях, «V» - швидкість автомобіля в км / год, «k» - коефіцієнт тертя коліс по асфальту (0,8 для сухої дороги, 0,4 - для мокрої і 0,1 - для льоду). Скориставшись їй, ми прорахуємо гальмівний шлях для вищезазначених швидкостей на сухому асфальті: при 60 км / год це відстань складе - 18 м, при 80 км / год - 32 м, а при 100 км / год - 50 м. При цьому, підставивши потрібний коефіцієнт, нескладно вирахувати, що на мокрому шосе ця дистанція вийде вдвічі більшою!

Маючи вищенаведені дані, можна нарешті вирахувати зупинний шлях автомобіля, що рухається з певною швидкістю - для цього потрібно скласти час реакції і гальмівний шлях. Таким чином, вийде, що зі швидкості в 60 км / год на сухому асфальті автомобіль зможе повністю зупиниться за 35 м, при 80 км / год - вже за 54 м, а при 100 км / год - за 78 м!

Таким чином, вийде, що зі швидкості в 60 км / год на сухому асфальті автомобіль зможе повністю зупиниться за 35 м, при 80 км / год - вже за 54 м, а при 100 км / год - за 78 м

Алкоголь збільшує час реакції в 2-4 рази, а підйом дороги зменшує гальмовий шлях.

Коротенько обговорюємо, як саме впливають різні фактори на зупинний шлях. Ми вже згадували, що на часі реакції позначається фізичний стан водія і його вік. Так, наприклад, в ході досліджень було встановлено, що навіть невеликі дози алкоголю збільшують час реакції в 2-4 рази. Негативно впливають на неї і різні лікарські препарати (в інструкціях до них часто вказується це), хворобливий стан або втома. Доведено також, що з віком час реакції збільшується, і, з огляду на це, у багатьох зарубіжних країнах водіям похилого віку частіше доводиться проходити медичну комісію.

Встановлено також зв'язок часу реакції з досвідом водія: чим він більший фахівець своєї справи, тим швидше і головне - правильніше відреагує на зміну дорожньої ситуації.

На часі реакції найбезпосереднішим чином позначається і дорожня обстановка. Сутінки, ніч, снігопад, дощ - об'єктивно погіршують видимість водієві, як наслідок - на отримання та обробку інформації про дорожній рух у нього куди менше часу. Наприклад, в нічний час фари ближнього світла висвітлюють тільки 30 м перед автомобілем, і якщо він рухається зі швидкістю понад 70 км ч, а в освітленій зоні раптово з'являється перешкода, зіткнення буде неминучим!

А ось на гальмівний шлях в свою чергу впливає інший набір факторів. Зокрема, ухил дороги збільшує дистанцію до повної зупинки, а підйом - навпаки, зменшує. Ну а про те, що слизька дорога знижує коефіцієнт тертя коліс по асфальту, ми вже вище згадували, обумовлюючи формулу.

Важливо враховувати, що і маса автомобіля також позначається на гальмівному шляху - у навантаженого транспорту він більше. А ось наявність в машині систем активної безпеки (антиблокувальної системи, гальмівного асистента і ін.) Навпаки - його скорочують. Саме для більш ефективного контролю над поведінкою автомобіля і допомоги недостатньо досвідченим водіям вони і були розроблені.

Знос шин найсильніше впливає на гальмівний шлях на мокрій і засніженій дорозі.

Стан шин, а якщо сказати точніше - ступінь їх зносу найістотнішим чином впливає на довжину гальмівного шляху. Тому обговоримо цей фактор більш детально. Згідно з правилами дорожнього руху, мінімально допустима глибина протектора шини легкового автомобіля становить 1,6 мм. Хоча, як свідчать численні дослідження, подібна величина дуже мала для забезпечення реальної безпеки. Тому шинники і фахівці в області безпеки руху рекомендують міняти літні шини на нові при залишилися 3 мм, а зимові - при 4 мм.

Німецький концерн Continental провів досить цікаве дослідження щодо впливу зношених шин на гальмівному шляху. Експерименти проводилися на засніженій дорозі, на якій автомобілю потрібно було зупинитися зі швидкості в 50 км / ч. Згідно з отриманими вимірами, для повної зупинки машини, «озутою» в нові шини (висота протектора - 8 мм), потрібен був 31 м. При залишкової висоті протектора в 4 мм - гальмівний шлях виріс на цілих 14 м (до 45 м), а при 1,6 мм - аж на 26 м (до 57 м). Причому, що показово - в тому місці, де вже стояла машина на нових шинах, автомобіль на «лисій» гумі ще рухався швидкістю в 33,8 км / год! Якби все це відбувалося перед пішохідним переходом, то удар подібної сили завдав людині серйозні каліцтва або смерть. І це всього лише гальмування при 50 км / ч. Якщо ж врахувати, що в Україні навіть в населених пунктах безкарно можна їздити зі швидкістю в 80 км / год, а «плюс» до всього в зв'язку зі складною економічною ситуацією багато наших співвітчизників економлять, експлуатуючи свої автомобілі на зношених шинах, а взимку - нерідко і на літніх шинах, то можемо собі уявити наскільки небезпечно на українських дорогах!

З огляду на все вищесказане, можна зробити цілком логічний висновок - «не гони!», Не перевищуйте швидкість руху! Адже подібної безпечністю ви піддаєте серйозним і часто незворотних неприємностей не тільки себе, а й оточуючих учасників руху. Не поспішайте, адже дуже часто при цьому можна встигнути аж ніяк не у своїх справах, а до медиків або що найсумніше - до трунарям!

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl + Enter.