Поїзд Москва - Ніцца: інфраструктура

  1. Росія
  2. Білорусь
  3. Польща
  4. Чехія
  5. Австрія
  6. Італія

Поїзд Москва - Ніцца воістину унікальне явище нашого часу. Він з'явився в епоху відмови від міжнародних поїздів далекого прямування і в Європі виглядає своєрідним то чи мамонтом, то чи перлиною. За роки експлуатації він став улюбленцем трейнспотеров різних країн, адже нічого подібного йому в Європі практично не залишилося.

Після зміни вищого керівництва РЖД з'явилося відчуття, що поїзд доживає останній сезон. Підтвердили побоювання і провідники. Поїзд планують «тимчасово» скасувати у вересні цього року. З принципу «зараз, або ніколи» ми взяли квитки на поїзд і вдруге за цей рік вирушили на італійську Рів'єру.

У цій публікації я трохи розповім про інфраструктуру - графіку, швидкостях, зміні електровозів, зміні візків, а в наступній - про побутові умови, купе, ресторан і т.п.

Поїзд Москва - Ніцца воістину унікальне явище нашого часу

1. Поїзд №17 Москва - Ніцца на станції Генуя Пьяца Прінчіпе (Genova Piazza Principe).

Поїзд №17 Москва - Ніцца на станції Генуя Пьяца Прінчіпе (Genova Piazza Principe)

2. Маршрут поїзда №17 Москва - Ніцца на ділянці Москва - Генуя. Червоним кольором позначені станції на яких проводилася зміна локомотива. Зеленим - станції, на яких проводився обгін складу (мінявся напрям руху поїзда). Карта (c) Google Maps.

Останні кілька років в усі поїздки я брав невеликий пристрій - GPS трекер. Кожну секунду він записував моє місце розташування. На основі цих даних можна було будувати карти маршрутів (як та, що зверху), розраховувати реальний час у дорозі і т.п. Два роки тому я в черговий раз забув трекер в орендованому автомобілі і купити новий вже не зміг. Смартфони остаточно витіснили GPS трекер з ринку. Але у смартфонів є проблеми з точним визначенням швидкості . З урахуванням цього і того, що потяг, який має металізовану захисну плівку на стеклах, йшов через вузькі ущелини в горах, до швидкостей в цій публікації треба ставитися з певною часткою недовіри. GPS всю дорогу працював нестабільно.

Таблиця швидкостей поїзда в різних країнах:

Країна Відстань, км Швидкість, км / год Час Висота, м Середня Ср руху Максимальна Загальна Зупинок Мін Макс Росія 484 82 88 140 5 ч 54 хв 24 хв 90 303 Білорусь 601 87 95 140 6 ч 53 хв 33 хв 153 282 Польща 590 86 96 160 6 ч 08 хв 46 хв 109 399 Чехія 209 88 106 140 1 ч 58 хв 24 хв 193 340 Австрія 695 63 72 200 9 год 43 хв 1 год 15 хв 175 1 375 Італія 508 83 93 150 5 год 33 хв 36 хв 46 1 423

Як видно з таблиці, суттєвої різниці в швидкостях в різних країнах немає. Набагато більш істотна різниця є в швидкостях на різних ділянках, про них я розповім по ходу.

Росія

Перед нашим поїздом з Білоруського вокзалу пішов поїзд №25 Москва - Мінськ. Причому пішов під двосистемних електровозом ЕП20-021. Ми пішли слідом за ним під ЧС7-059. Дуже довго виїжджали з Москви, до Можайська йшли за графіком приміських електричок.

Дуже довго виїжджали з Москви, до Можайська йшли за графіком приміських електричок

3. Білоруський вокзал. Поїзд подали на посадку.

Поїзд подали на посадку

4. Наш перший електровоз - чехословацький ЧС7-059.

Наш перший електровоз - чехословацький ЧС7-059

5. кваплячись виїжджаємо з Москви.

Першу зупинку зробили на станції Вязьма, тут велика стоянка через зміну електровоза. На станції Вязьма змінюється рід струму - від Москви постоянка 3 кВ, далі перерва 25 кВ. Для безупинного проходу потрібен двосистемний електровоз, той самий, під яким пішов мінський поїзд. Нам же змінюють електровоз на інший - ЧС8-071. На зміну локомотива йде приблизно 25 хвилин. Трохи здивувало. Здавалося, що такий іміджевий поїзд міг би пройти станцію стикування без зупинки, сучасні електровози РЖД дозволяють це зробити.

6. Вязьма. ЧС7 відчепився, чекаємо ЧС8.

ЧС7 відчепився, чекаємо ЧС8

7. Наш другий електровоз - ЧС8-071.

Наш другий електровоз - ЧС8-071

8. Маршрут поїзда №17 Москва - Ніцца по території Росії. Карта (c) Google Maps.

Від Вязьми до Смоленська наш поїзд просто летів (за російськими мірками) - 120-140 км / ч. Далі швидкість впала. У підсумку, 484 км по Росії ми пройшли трохи менше ніж за 6 годин. Той самий Мінський поїзд під двосистемних еп20 пропустив нас вперед на в'їзді до Смоленська. Чому так дивно розставляють електровози для мене залишилося загадкою.

  • Пройдену відстань: 484 км;
  • Середня швидкість: 82 км / год;
  • Середня швидкість руху: 88 км / год;
  • Максимальна швидкість: 140 км / год;
  • Мінімальна висота: ~ 90 метрів;
  • Максимальна висота: 303 метра.

Білорусь

За Білорусії йшли 100-120 км / ч, зрідка до 140. Ми - один з найшвидших поїздів на цій ділянці, зупинки тільки в Орші, Мінська і Бресті. В Орші і Мінську змінювалися локомотивні бригади, з цього зупинки не були короткими. Під Мінськом, так само як і під Москвою, йшли в графіку приміських електричок.

Під Мінськом, так само як і під Москвою, йшли в графіку приміських електричок

9. У Орші кілька людей в сигнальних жилетах на четвереньках виполювати кульбаби з ідеально підстриженого газону. всіляко підтримую .

всіляко підтримую

10. Зміна локомотивної бригади в Мінську.

На ділянці від Мінська до Бреста ведеться реконструкція шляху. Тут БЧ (Беларуская чигунка) ввела в експлуатацію електропоїзди виробництва швейцарської компанії «Stadler». У Білорусії це називається «Регіональні лінії бізнес класу». Економія за часом суттєва. За допомогою такого поїзда ми могли б встигнути на зворотному шляху пересісти на потяг Мінськ - Мурманськ, але регіональний експрес пішов за 10 хвилин до прибуття нашого поїзда в Брест. У Білорусії складно виділити якісь ділянки на цьому маршруті, поїзд йде всюди з приблизно однаковою швидкістю ( це добре видно по GPS треку ).

11. Маршрут поїзд №17 Москва - Ніцца по території Білорусії. Карта (c) Google Maps.

У Бресті все не швидко. Спочатку ми прибули на Московську сторону вокзалу. Тут у нас зібрали паспорти, після чого ми вирушили на пункт зміни ширини колії. На відміну від Іспанії, де зміна ширини колії відбувається на ходу, тут все в ручному режимі. Склад розчепили на дві частини і загнали в цех. Завдяки такому распараллеливанию ми змогли з вікна поїзда спостерігати за процесом зміни візків і сцепок сусідніх вагонів.

Процес простий і займає менше години. Склад поділяють на 2 або 3 частини і заганяють на 2 або 3 шляхи в цеху. Далі склади цілком розчіплювати залишаючи між вагонами 3-4 метра. Кожен вагон ставиться навпроти домкратів, більше всього схожих на автомобільні підйомники. Всі вагони піднімають, візки залишаються на рейках. Потім заштовхують набір нових візків, який виштовхує старі. Все робиться в один прохід. Після чого вагони опускають і збирають склад назад. Вагон ніяк не кріпляться до візка, просто штир входить в отвір.

Вагон ніяк не кріпляться до візка, просто штир входить в отвір

12. Тільки загнали в цех. Добре видно автозчеплення СА-3 на далекому вагоні.

Добре видно автозчеплення СА-3 на далекому вагоні

13. Почали піднімати сусідній вагон. Зчіпка вже гвинтова.

Зчіпка вже гвинтова

14. Пачкою закочують нові візки.

Зчіпки змінюють за допомогою мостового крана безпосередньо перед зміною візків. Усередині цеху російська ширина колії (1520 мм), європейські візки на 1435 мм утримуються за допомогою контррейок. Це можливо через те що різниця в ширині колії всього 85 мм або по 42,5 мм на кожне колесо.

Візки для європейської колії розраховані на швидкості до 200 км / год, візки для російської колії - на швидкості до 160 км / ч. Після зміни візків нас повернули на Варшавську сторону центрального вокзалу Бреста. Там нам повернули паспорти і ми пройшли митний і міграційний контроль.

  • Пройдену відстань: 601 км;
  • Середня швидкість: 87 км / год;
  • Середня швидкість руху: 95 км / год;
  • Максимальна швидкість: 140 км / год;

Польща

У Бресті не вийшло сфотографувати наш третій електровоз, все таки прикордонна станція. Це був польський EP07. Хотів сфотографувати його на наступній зміні в Варшаві-Східній, але прокинувся тільки в момент відправлення. Все таки кордон пройшли в 1: 13, а Варшава-Східна вже в 3: 17.

Плавність ходу помітно зросла після перетину кордону. Швидше за все це пов'язано зі зміною візків і автосцепок.

15. Зміна електровоза на станції Варшава-Східна (Warszawa Wschodnia). Фото зроблено на зворотному шляху.

Фото зроблено на зворотному шляху

16. На станції Варшава-Східна (Warszawa Wschodnia) крім зміни електровоза нам причепили вагон-ресторан. Причому причепили між другим і третім вагонами з кінця, поруч з вагоном в якому їхав обслуговуючий персонал поїзда.

Причому причепили між другим і третім вагонами з кінця, поруч з вагоном в якому їхав обслуговуючий персонал поїзда

17. Маршрут поїзд №17 Москва - Ніцца по території Польщі. Карта (c) Google Maps.

На ділянці від Бреста до Варшави йшли досить рівно зі швидкістю 120 км / год, від Варшави до Катовіце теж рівно, зі швидкостями 140-160 км / ч. Після Катовіце вийшли на якісь прикордонні промислові залізниці і пішли в рваному графіку - від 30 до 120 км / ч.

  • Пройдену відстань: 590 км;
  • Середня швидкість: 86 км / год;
  • Середня швидкість руху: 96 км / год;
  • Максимальна швидкість: 160 км / год;

Чехія

У Чехії поїзд зупиняється на вході, в Богумін, і через два годину а на виході, в Б р а ц лаві. У Богумін четверта зміна локомотива. Польський PKP IC EP09-019 поміняли на чеський ČD 362 158-8. Від технічної станції Богумін до великого міста Острал а два рази впасти, але там зупинки немає. У Чехії взагалі поїзд не заходить до великих міст і зупиняється тільки для змін и локомотив ів.

У Чехії взагалі поїзд не заходить до великих міст і зупиняється тільки для змін и локомотив ів

18. Станція Богумін (Bohumín). Польський електровоз EP09-019 зараз відчеплять.

Польський електровоз EP09-019 зараз відчеплять

19. Поїзд №17 Москва - Ніцца на станції Богумін (Bohumín).

Поїзд №17 Москва - Ніцца на станції Богумін (Bohumín)

20. Причепили чеський 362 158-8. Станція Богумін (Bohumín). На зворотному шляху з Чехії поїзд вела машиніст дівчина. Причому ні як у нас, а в одну особу.

Причому ні як у нас, а в одну особу

21. На сусідній колії стоїть ČD Class 680 випущений компанією Alstom на базі ETR470. Вони ходять через всю країну, між Остравою і Прагою.

Вони ходять через всю країну, між Остравою і Прагою

22. На виході, в Бржецлаві, п'ята зміна електровоза, в цей раз на австрійський ÖBB 1116 131 (Siemens EuroSprinter)

На виході, в Бржецлаві, п'ята зміна електровоза, в цей раз на австрійський ÖBB 1116 131 (Siemens EuroSprinter)

23. Електровоз ÖBB 1116 131 (Siemens EuroSprinter) з поїздом Москва - Ніцца. Станція Бржецлав. (Břeclav). Він розжене наш поїзд до 200 км / ч.

Тут вийшла наша сусідка по купе, у неї була пересадка до Брно (їхати менше години). У Чехії літо, в 8 ранку на платформі вже жарко. Відчувається пізня весна. Таке враження, що цвіте все що може цвісти. Від яблунь та вишень до нескінченних ріпакового полів. За цим маршрутом Чехія - це такий плавний перехід від східноєвропейської Польщі до цілком західноєвропейської Австрії.

24. Кордон Чехії та Австрії. У Чехії бачили неймовірну кількість диких тварин. Зайцев навіть на вважаю. Багато косуль і оленів.

  • Пройдену відстань: 209 км;
  • Середня швидкість: 88 км / год;
  • Середня швидкість руху: 106 км / год (кращий результат);
  • Максимальна швидкість: 140 км / год;

25. Маршрут поїзд №17 Москва - Ніцца по території Чехії. Карта (c) Google Maps.

Чехія здивувала. Начебто і йшли з якоїсь бічної залізниці вздовж з кордону зі Словаччиною, але отримали найвищу середню швидкість руху. Весь час йшли зі швидкостями 120-140 км / ч лише кілька разів знизивши швидкість при проходженні станцій.

Австрія

До Відня йшли обхідними шляхами вздовж кордону зі Словаччиною. Швидкості невеликі, від 60 до 120 км / ч. Після головного вокзалу Відня пірнули в 13.5 км тунель під Віденським Лісом (Wienerwald, відріг Східних Альп) вийшли на високошвидкісну лінію Відень - Лінц - Зальцбург (Western Railway) і йшли ідеально 160 км / ч. Майже вся лінія в звукозахисних валах і екранах, нічого не видно. Багато тунелів. На станції Санкт-Фалентин (St. Valentine) пропускали високошвидкісні ICE-T.

Valentine) пропускали високошвидкісні ICE-T

26. Австрія. Десь на під'їздах до Відня.

Десь на під'їздах до Відня

27. Перетинаємо Дунай.

Перетинаємо Дунай

27bis. Пасажири нашого поїзда почали активно фотографувати центральний вокзал Відня. Пасажири інших поїздів почали активно фотографувати наш поїзд.

Після Лінца пішли на Зальцбург пропускаючи все електрички. 5 хвилин їхали, 15 стояли. Після Зальцбурга почалися Альпи. Поїзд почав петляти в ущелинах, забрався в район гірськолижних курортів, пройшов уздовж чудового озера Целлер (Zeller see) і потім спустився до станції Вьоргль (Wörgl). В се це на швидкостях 40-60 км / год. Дуже красиво, але дуже довго.

28. Стоїмо, пропускаємо місцевий потяг.

Стоїмо, пропускаємо місцевий потяг

29. Після Лінца починає пагорбі. На горизонті показалися снігові вершини Альп.

На горизонті показалися снігові вершини Альп

30. Зальцбург ми обійшли стороною. Там на одній з транзитних станцій нам зустрівся ICE 4 9004. Це нове покоління високошвидкісних міжміських поїздів які хочуть запустити в регулярну експлуатації ю в 2017 році. Він стояв весь загорнутий в плівку.

Він стояв весь загорнутий в плівку

31. Зальцбург. Альпи вже близько.

Альпи вже близько

32. Почалися гори. Уздовж річки Зальцах йшли по одноколійній ділянці.

Уздовж річки Зальцах йшли по одноколійній ділянці

33. Озеро Целлер (Zeller see). 750 метрів над рівнем моря.

750 метрів над рівнем моря

34. Тірольські Альпи.

Тірольські Альпи

35. Поїзд повільно виписує петлі. Ми бігаємо від одного вікна до іншого. План виспатися в поїзді остаточно зірвано.

План виспатися в поїзді остаточно зірвано

36. Ущелина перетворюється в долину і ми спускаємося до Вёрглю (Wörgl).

Від Вёргля до Інсбрука розігналися в тунелі до 200 км / год поставивши рекорд швидкості по дорозі туди. Ця ділянка є частиною транспортного коридору перетинає східні Альпи і з'єднує Німеччину (Мюнхен) та Італію (Верона). Будується Бреннерскій базисний тунель (55 км) повинен стати його частиною.

37. В Інсбруку велика стоянка. Можна було б прикупити їжі, але в цей час вже все закрито.

В Інсбруку нам підчепили ще один електровоз - ÖBB 1116 268 (Siemens EuroSprinter). Можливо, це пов'язано з тим, що від Інсбрука почався крутий підйом до Бреннерскому перевалу (тисяча триста сімдесят п'ять метрів), а може просто переганяли електровоз. Тут знову гори і знову швидкості 60-80 км / год.

38. Підчепили другий електровоз ÖBB 1116 268 (Siemens EuroSprinter). Тепер наш поїзд веде два електровоза.

У підсумку вийшло, що одну половину Австрії проїхали за 2 години, а другу за 10.

  • Пройдену відстань: 695 км (найбільша ділянка);
  • Середня швидкість: 63 км / год;
  • Середня швидкість руху: 72 км / год (найгірший результат);
  • Максимальна швидкість: 200 км / год (кращий результат);
  • Мінімальна висота: 175 метрів.
  • Максимальна висота: 1375 метрів (перевал Бреннеро).

39. Маршрут поїзд №17 Москва - Ніцца по території Австрії. Карта (c) Google Maps.

З точки зору швидкості руху Австрія виявилося дуже різною. Від кордону з Чехією до Відня йшли в рваному графіку, швидкості від 40 до 120 км / ч. У Відні вийшли на високошвидкісну лінію Відень - Лінц - Зальцбург, по якій до Лінца йшли ідеально 160 км / ч знизивши швидкість лише при проходженні вокзалу в Санкт-Пельтені (St Pölten Hbf). Потім рваний графік, то розгін до 180 км / год, то повземо і пропускаємо електрички. Після Зальцбурга почалися Альпи. Швидкості впали, почалися одноколійні ділянки з пропусками зустрічних поїздів. Швидкості 50-80 км / год з рідкісними разгонами до 120. У Вьорглі гори закінчилися і ми вийшли на високошвидкісну лінію, де в тунелі розігналися до 200 км / ч. Після Інсбрука знову почалися гори і швидкості 60-80 км / год.

Італія

Шоста зміна електровоза у нас була на італійській станції Бреннеро. Вона знаходиться прямо на перевалі і прямо на кордоні Австрії та Італії. Стоянка технічна, з цього зміну електровоза сфотографувати не вийшло. Довелося встати серед ночі в Вероні і зробити його фотографії там. У Вероні вперше мінявся напрям рух поїзда.

Від Бреннеро до Верони ми також йшли під двома електровозами - італійськими E405 (один 020, номер другого якось в кадр не потрапив). У Вероні нам в сьомий раз поміняли електровоз, від якої до Генуї ми йшли під стареньким E656 091.

40. Італійські електровози E405 з поїздом Москва - Ніцца на станції Верона Порта Нова (Verona Porta Nuova).

Італійські електровози E405 з поїздом Москва - Ніцца на станції Верона Порта Нова (Verona Porta Nuova)

41. Тут можна сфотографувати наш поїзд на тлі одного з найсучасніших високошвидкісних поїздів світу - Alstom AGV. В Італії вони працюючого під комерційною назвою «.Italo».

У Генуї вдруге поїзд міняв напрямок руху. Італійський електровоз E656 091 по вів склад далі, до прикордонної станції Вентімілья (Ventimiglia). Там була восьма і остання зміна електровоза. Але до того моменту нас вже не було в поїзді.

42. Генуя: їхали, їхали, і нарешті, приїхали.

Генуя: їхали, їхали, і нарешті, приїхали

43. E656 091 обганяє склад. Вентімілья в іншу сторону.

Вентімілья в іншу сторону

44. На табло поїзд позначений не як «Ніцца», а як «Вентімілья». В інших місцях було нормально. За Європі наш поїзд мав номер 13020.

В Італії, на станцію Бреннеро, ми прибули точно за розкладом. Вийшли ж з неї, за старою італійською традицією, із запізненням в 25 хвилин. Так до Генуї це запізнення і зберегли.

  • Пройдену відстань: 508 км;
  • Середня швидкість: 83 км / год;
  • Середня швидкість руху: 93 км / год;
  • Максимальна швидкість: 150 км / год;
  • Мінімальна висота: 46 метрів (Генуя, середземноморське узбережжя);
  • Максимальна висота: тисячі чотиреста двадцять три метрів (перевал Бреннеро).

45. Маршрут поїзд №17 Москва - Ніцца по території Італії. Карта (c) Google Maps.

За швидкостями Італію можна розбити на дві частини. Гірська - від Бреннеро до Больцано і рівнинна від Больцано до Тортон. По горах, як і в Австрії, 60-80 км / ч. За рівнині 130-150 км / ч із зниженням при проходженні великих вузлів, яких на Паданськой рівнині більш ніж достатньо. Дивна верхня межа пов'язана з тим, що 150 км / год, це максимальна швидкість для старенького електровоза E656.

Першу частину шляху ми намагалися уточнювати розклад у провідників, але потім стало зрозуміло, що у цього поїзда немає точного розкладу. Через постійні ремонтних робіт в різних країнах поїзд щораз має зупинки і технічні стоянки в різних місцях. Ніхто до ладу не знає як довго і на якій станції буде стояти поїзд. Орієнтуватися можна було тільки за інформацією на платформах. Якийсь розклад великими мазками є, але точний розклад плаваюче.

На зворотному шляху було все те ж саме, але в зворотному порядку. На жаль поїзд проходить одні й ті ж місця в темний час доби. Цього разу розігналися до 200 км / год на ділянці Лінц - Відень в Австрії. На максимальній швидкості пройшли близько 40 км.