Полтавські автобуси-гармошки: історія і фото

  1. Ікаруси
  2. ЛАЗи
  3. АТПшние Van Hool
  4. УМАКовскіе гармошки
  5. Чи не УМАКовскіе гармошки
  6. Гармошки-Скании
  7. Перша низькопідлоговий спарка
  8. нові Саффли
  9. Галушкобус
  10. Зараз «гармошки» - тільки на «кільці»
  11. PS
  12. ---

Про зчленованих автобусах Полтави різного віку

Мені безумовно подобаються «гармошки» - великі громіздкі махини хвацько згинаються в поворотах. У цій статті я вирішив зібрати воєдино всі відомі мені факти і згадки про автобуси-гармошках в Полтаві.

Ікаруси

Першими зчленованими автобусами в Полтаві стали угорські Ikarus-280. Почали роботу в 80-х роках минулого століття, а припинили році так в 2006-му. Звичними маршрутами роботи в минулі часи були №20 "Героїв Сталінграда - Центр" і №21 "Сади-2 - Київський вокзал", при чому по вул. Сінний.

Зараз важко уявити автобус гармошку, який би їздив на МБЗ або Івонченці, а в 2005 році це було нормою. У ті роки транспорт ніхто з полтавців не фотографував, проте іноді приїжджали гості з інших міст зробили багато історичних кадрів, в тому числі - і ці.

Ікарус-280 маршруту №14 слід в парк   (+)   Фото Антона Кочурова, 2005 р Ікарус-280 маршруту №14 слід в парк (+)
Фото Антона Кочурова, 2005 р

Ікарус-280 на маршруті №25   (+)   Фото Антона Кочурова, 2005 р Ікарус-280 на маршруті №25 (+)
Фото Антона Кочурова, 2005 р

ЛАЗи

Було в Полтаві і кілька ЛАЗів-гармошок: 2 автобуса ЛАЗ-6205 і один ЛАЗ-6206. Один з них на лінії в Полтаві практично не працював, тому що мав заводський брак, і незабаром був порізаний. Два більш-менш працювали.

За розповідями водіїв-старожилів у них була відсутня вертикальна гнучкість вузла зчленування, через що метал постійно рвало, їх варили і т.п. В майбутньому ЛАЗ переробив цю модель, яка отримала індекс А291. Не дивлячись на схожість зовні всередині це були вже інші автобуси.

Один з таких автобусів працював на маршруті Полтава - Судіівка до 2006 року.

ЛАЗ-6205 Перейти до маршруті Полтава - Судіівка   (+)   Фото Олексія Разуменко, 2006 р ЛАЗ-6205 Перейти до маршруті Полтава - Судіівка (+) Фото Олексія Разуменко, 2006 р

За деякими даними ці полтавські ЛАЗи раніше працювали в Василькові Київської області та самому Києві.

У 2008 році на території автобусного парку ще знаходилося два таких ЛАЗу, але незабаром вони були порізані.

АТПшние Van Hool

В автобусному парку було дві гармошки Van Hool T8 Alizée 210 (Volvo B10MA-55).

Ще в січні 2008 року одна з них працювала на маршруті Полтава-Судіівка. Друга була в парку в неходових стані.

Van Hool T8 Alizée 210 (Volvo B10MA-55 ex Norrköping, Sweden   (+) Van Hool T8 Alizée 210 (Volvo B10MA-55 ex Norrköping, Sweden (+)

УМАКовскіе гармошки

СП "УМАК" мало в своєму розпорядженні майже три десятка зчленованих автобусів. Ще в 2008 по кільцю, по "великій" стороні (Центр - Браїлки - Половки - Алмазний - Центр) працювали виключно зчленовані автобуси СП "УМАК". В іншу сторону (по "малому" кільцю) тоді працювали УМАКовскіе короткі, приватні (і короткі, і довгі) "шведи", а також кілька автобусів ЛАЗ-695Н і Богдан А092.

Ну а потім ви знаєте що було далі ...

Остраненіе від роботи автобуси СП УМАК   (+) Остраненіе від роботи автобуси СП "УМАК" (+)

Багато фото УМАКовскіх автобусів опубліковано в цьому матеріалі .

Чи не УМАКовскіе гармошки

Разом з УМАКовскімі в той же час на маршрутах працювали і приватні гармошки. Спочатку вони працювали і на кільцевих маршрутах, але з часом їх трохи потіснили - в 2008 році гармошки можна було побачити і на Південному вокзалі, і на ГРЛ, на Розсошенцях і навіть біля Дендропарку.

Відразу два Säffle (Volvo B10MA-55) на вул Відразу два Säffle (Volvo B10MA-55) на вул. Леніна в Полтаві (+)

Säffle (Volvo B10MA-55) на каменке   (+) Säffle (Volvo B10MA-55) на каменке (+)

Säffle (Volvo B10MA-55) біля Дендропарку   (+) Säffle (Volvo B10MA-55) біля Дендропарку (+)

Гармошки-Скании

На заході УМАКовского періоду в Полтаві з'явилося два автобуса Scania CN113ALB. Тоді вони були просто чудовими - двостулкові двері (проти одно- в УМАКО), просторий салон (сидіння за схемою 2-1 проти 2-2 в УМАКовскіх) - це був просто ідеальний автобус на той період! Але щось якось з ними не зрослося, Автобуси кілька разів з'являлися на маршрутах, але ненадовго. В останній раз вони попрацювали пару тижнів у вересні цього року на машрут №56 "ГРЛ - Розсошенці". І знову пропали - вигода від такої їзди, як на мене, є сумнівною.

Scania CN113ALB ex Scania CN113ALB ex. Norrköping, Sweden (+)

Вона ж через три з половиною роки   (+) Вона ж через три з половиною роки (+)

Scania CN113ALB   (+) Scania CN113ALB (+)

Перша низькопідлоговий спарка

У листопаді 2011 року в Полтаві з'явилася перша низькопідлоговий гармошка - Mercedes-Benz O405GN2. У Полтаву потрапила з Нікополя, а рідне місто для неї - Берлін.

Перша поява тривало близько тижня на кільцевому маршруті. Другий раз вона з'явилася на поминальні дні 2013 на маршруті Центр - Рассошінское кладовищі. Третє поява була цієї осені на тому ж маршруті №56, Однак незабаром теж пропав. Ймовірно з тієї ж причини, що і інші гармошки з цього ж маршруту в цей період.

Mercedes-Benz O405GN2 ex Berlin   (+) Mercedes-Benz O405GN2 ex Berlin (+)

нові Саффли

Восени 2010 року в Полтаві з'явилися дві яскраво-помаранчеві гармошки Säffle 2000 (Volvo B10MA-55). В цілому вони нагадують звичні УМАКовскіе, проте мають новомодну рестайлінгову "морду".

Одна трохи працювала на кільцевому і на 46-му маршруті. Де вона зараз - невідомо.

Säffle 2000 (Volvo B10MA-55)   (+) Säffle 2000 (Volvo B10MA-55) (+)

Друга раніше теж працювала на кільці, а зараз протягом тривалого часу з'являється на маршруті №27 "Центр - вул. С. Ковалевської" (переважно вранці в годину-пік).

Колись ми навіть влаштовували фотовилазку, щоб зняти гармошку серед приватного сектора.

Säffle 2000 (Volvo B10MA-55) в приватному секторі   (+) Säffle 2000 (Volvo B10MA-55) в приватному секторі (+)

Галушкобус

Однією з УМАКовскіх гармошок пощастило вижити в якості галушкобуса .

Säffle (Volvo B10MA-55) в якості галушкобус   (+) Säffle (Volvo B10MA-55) в якості галушкобус (+)

Зараз «гармошки» - тільки на «кільці»

Нинішній перевізник, який обслуговує найприбутковіший в Полтаві маршрут, має в своєму активі 6 гармошок. Одну Heuliez GX417 CNG (Volvo B10LA-52 CNG) з Франції та 5 Säffle 5000 (Volvo B10LA-52 CNG) зі Швеції. Все - на газу.

Heuliez GX417 CNG (Volvo B10LA-52 CNG) ex Nancy, France   (+) Heuliez GX417 CNG (Volvo B10LA-52 CNG) ex Nancy, France (+)

Säffle 5000 (Volvo B10LA-52 CNG) ex Göteborg, Sweden   (+) Säffle 5000 (Volvo B10LA-52 CNG) ex Göteborg, Sweden (+)

PS

Висновок напрошується наступний. Використовувати автобуси-гармошки в Полтаві на даний момент в Полтаві можливо тільки на кільцевому маршруті.

В принципі, можна сказати що гармошки для Полтави себе зжили, але при правильному підході їх можна експлуатувати на багатьох маршрутах.

Поставлю в приклад Олександрію Кіровоградської області. Населення міста більш ніж в три рази менше Полтави (83 тис. Проти майже 300 тис.). Але тим не менш тут на різних маршрутах експлуатується не одна гармошка. Не вірите? раз , два , три , чотири , п'ять , шість ,,, Це тільки ті, що потрапили в кадр транспортним фотографам - Неопланов, як по останньому посиланню, там начебто чотири.

У чому секрет успіху? Ризикну припустити.

Гармошка може брати на борт майже в 2 рази більше пасажирів (десь в 1,6-1,8 рази, припустимо - в залежності від планування автобуса), ніж одинарний автобус. При цьому палива споживає менше, ніж два одинарних автобуса (десь в 1,2-1,4 рази більше - в залежності від потужності двигуна). Та й зарплату потрібно платити одному водієві (або ж екіпажу водій + кондуктор), а не двом. У цьому ж є вигода!

Але полтавські реалії - інші ...

---

Читайте також про рідкісні і старих автобусах Полтавщини - частина першу , другу і третю .

Не вірите?
У чому секрет успіху?