Полтавські автобуси-гармошки: історія і фото
- Ікаруси
- ЛАЗи
- АТПшние Van Hool
- УМАКовскіе гармошки
- Чи не УМАКовскіе гармошки
- Гармошки-Скании
- Перша низькопідлоговий спарка
- нові Саффли
- Галушкобус
- Зараз «гармошки» - тільки на «кільці»
- PS
- ---
Про зчленованих автобусах Полтави різного віку
Мені безумовно подобаються «гармошки» - великі громіздкі махини хвацько згинаються в поворотах. У цій статті я вирішив зібрати воєдино всі відомі мені факти і згадки про автобуси-гармошках в Полтаві.
Ікаруси
Першими зчленованими автобусами в Полтаві стали угорські Ikarus-280. Почали роботу в 80-х роках минулого століття, а припинили році так в 2006-му. Звичними маршрутами роботи в минулі часи були №20 "Героїв Сталінграда - Центр" і №21 "Сади-2 - Київський вокзал", при чому по вул. Сінний.
Зараз важко уявити автобус гармошку, який би їздив на МБЗ або Івонченці, а в 2005 році це було нормою. У ті роки транспорт ніхто з полтавців не фотографував, проте іноді приїжджали гості з інших міст зробили багато історичних кадрів, в тому числі - і ці.
Ікарус-280 маршруту №14 слід в парк (+)
Фото Антона Кочурова, 2005 р
Ікарус-280 на маршруті №25 (+)
Фото Антона Кочурова, 2005 р
ЛАЗи
Було в Полтаві і кілька ЛАЗів-гармошок: 2 автобуса ЛАЗ-6205 і один ЛАЗ-6206. Один з них на лінії в Полтаві практично не працював, тому що мав заводський брак, і незабаром був порізаний. Два більш-менш працювали.
За розповідями водіїв-старожилів у них була відсутня вертикальна гнучкість вузла зчленування, через що метал постійно рвало, їх варили і т.п. В майбутньому ЛАЗ переробив цю модель, яка отримала індекс А291. Не дивлячись на схожість зовні всередині це були вже інші автобуси.
Один з таких автобусів працював на маршруті Полтава - Судіівка до 2006 року.
ЛАЗ-6205 Перейти до маршруті Полтава - Судіівка (+) Фото Олексія Разуменко, 2006 р
За деякими даними ці полтавські ЛАЗи раніше працювали в Василькові Київської області та самому Києві.
У 2008 році на території автобусного парку ще знаходилося два таких ЛАЗу, але незабаром вони були порізані.
АТПшние Van Hool
В автобусному парку було дві гармошки Van Hool T8 Alizée 210 (Volvo B10MA-55).
Ще в січні 2008 року одна з них працювала на маршруті Полтава-Судіівка. Друга була в парку в неходових стані.
Van Hool T8 Alizée 210 (Volvo B10MA-55 ex Norrköping, Sweden (+)
УМАКовскіе гармошки
СП "УМАК" мало в своєму розпорядженні майже три десятка зчленованих автобусів. Ще в 2008 по кільцю, по "великій" стороні (Центр - Браїлки - Половки - Алмазний - Центр) працювали виключно зчленовані автобуси СП "УМАК". В іншу сторону (по "малому" кільцю) тоді працювали УМАКовскіе короткі, приватні (і короткі, і довгі) "шведи", а також кілька автобусів ЛАЗ-695Н і Богдан А092.
Ну а потім ви знаєте що було далі ...
Остраненіе від роботи автобуси СП "УМАК" (+)
Багато фото УМАКовскіх автобусів опубліковано в цьому матеріалі .
Чи не УМАКовскіе гармошки
Разом з УМАКовскімі в той же час на маршрутах працювали і приватні гармошки. Спочатку вони працювали і на кільцевих маршрутах, але з часом їх трохи потіснили - в 2008 році гармошки можна було побачити і на Південному вокзалі, і на ГРЛ, на Розсошенцях і навіть біля Дендропарку.
Відразу два Säffle (Volvo B10MA-55) на вул. Леніна в Полтаві (+)
Säffle (Volvo B10MA-55) на каменке (+)
Säffle (Volvo B10MA-55) біля Дендропарку (+)
Гармошки-Скании
На заході УМАКовского періоду в Полтаві з'явилося два автобуса Scania CN113ALB. Тоді вони були просто чудовими - двостулкові двері (проти одно- в УМАКО), просторий салон (сидіння за схемою 2-1 проти 2-2 в УМАКовскіх) - це був просто ідеальний автобус на той період! Але щось якось з ними не зрослося, Автобуси кілька разів з'являлися на маршрутах, але ненадовго. В останній раз вони попрацювали пару тижнів у вересні цього року на машрут №56 "ГРЛ - Розсошенці". І знову пропали - вигода від такої їзди, як на мене, є сумнівною.
Scania CN113ALB ex. Norrköping, Sweden (+)
Вона ж через три з половиною роки (+)
Scania CN113ALB (+)
Перша низькопідлоговий спарка
У листопаді 2011 року в Полтаві з'явилася перша низькопідлоговий гармошка - Mercedes-Benz O405GN2. У Полтаву потрапила з Нікополя, а рідне місто для неї - Берлін.
Перша поява тривало близько тижня на кільцевому маршруті. Другий раз вона з'явилася на поминальні дні 2013 на маршруті Центр - Рассошінское кладовищі. Третє поява була цієї осені на тому ж маршруті №56, Однак незабаром теж пропав. Ймовірно з тієї ж причини, що і інші гармошки з цього ж маршруту в цей період.
Mercedes-Benz O405GN2 ex Berlin (+)
нові Саффли
Восени 2010 року в Полтаві з'явилися дві яскраво-помаранчеві гармошки Säffle 2000 (Volvo B10MA-55). В цілому вони нагадують звичні УМАКовскіе, проте мають новомодну рестайлінгову "морду".
Одна трохи працювала на кільцевому і на 46-му маршруті. Де вона зараз - невідомо.
Säffle 2000 (Volvo B10MA-55) (+)
Друга раніше теж працювала на кільці, а зараз протягом тривалого часу з'являється на маршруті №27 "Центр - вул. С. Ковалевської" (переважно вранці в годину-пік).
Колись ми навіть влаштовували фотовилазку, щоб зняти гармошку серед приватного сектора.
Säffle 2000 (Volvo B10MA-55) в приватному секторі (+)
Галушкобус
Однією з УМАКовскіх гармошок пощастило вижити в якості галушкобуса .
Säffle (Volvo B10MA-55) в якості галушкобус (+)
Зараз «гармошки» - тільки на «кільці»
Нинішній перевізник, який обслуговує найприбутковіший в Полтаві маршрут, має в своєму активі 6 гармошок. Одну Heuliez GX417 CNG (Volvo B10LA-52 CNG) з Франції та 5 Säffle 5000 (Volvo B10LA-52 CNG) зі Швеції. Все - на газу.
Heuliez GX417 CNG (Volvo B10LA-52 CNG) ex Nancy, France (+)
Säffle 5000 (Volvo B10LA-52 CNG) ex Göteborg, Sweden (+)
PS
Висновок напрошується наступний. Використовувати автобуси-гармошки в Полтаві на даний момент в Полтаві можливо тільки на кільцевому маршруті.
В принципі, можна сказати що гармошки для Полтави себе зжили, але при правильному підході їх можна експлуатувати на багатьох маршрутах.
Поставлю в приклад Олександрію Кіровоградської області. Населення міста більш ніж в три рази менше Полтави (83 тис. Проти майже 300 тис.). Але тим не менш тут на різних маршрутах експлуатується не одна гармошка. Не вірите? раз , два , три , чотири , п'ять , шість ,,, Це тільки ті, що потрапили в кадр транспортним фотографам - Неопланов, як по останньому посиланню, там начебто чотири.
У чому секрет успіху? Ризикну припустити.
Гармошка може брати на борт майже в 2 рази більше пасажирів (десь в 1,6-1,8 рази, припустимо - в залежності від планування автобуса), ніж одинарний автобус. При цьому палива споживає менше, ніж два одинарних автобуса (десь в 1,2-1,4 рази більше - в залежності від потужності двигуна). Та й зарплату потрібно платити одному водієві (або ж екіпажу водій + кондуктор), а не двом. У цьому ж є вигода!
Але полтавські реалії - інші ...
---
Читайте також про рідкісні і старих автобусах Полтавщини - частина першу , другу і третю .
Не вірите?У чому секрет успіху?