Прості рухи: Ці лебідки абсолютно ручні ...: Off-road drive

Ці лебідки абсолютно ручні ...

Текст: Євген Константинов
Фото: Андрій Хорьков, Олександр Давидюк, Ірина Корольова

потужна лебідка на бампері розслабляє. Вона в більшості випадків дозволяє їхати, не вмикаючи голови і не розбираючи дороги. Плюх в рідину «по скла», розмотав трос, натиснув на кнопку і далі ... Але рано чи пізно настає момент, коли електрику закінчується. Або перегорає обмотка. Або лопається вал. І тоді приходить пора простих рухів: штовхати, копати, пиляти, піднімати, працювати домкратом, запускати сигнальні ракети або, на худий кінець, тинятися груші. Яким же подарунком долі в цей момент здається розкопана десь на дні багажника ручна лебідка ! Але чи впорається щаслива знахідка з покладеним на неї місією?

Чим менше підготовлений позашляховик, тим важливіше для нього наявність ручної лебідки. І якщо для трофійних монстра вона не більше ніж рятівна соломинка), то для стандартного автомобіля це практично єдиний інструмент подолання свідомо «Засадного» ділянки. Ну, або евакуації з нього. Неспроста цей «інструмент» з особливою активністю розхапують по весні наші співгромадяни: наближається дачний сезон, а дорога до селища ... стала ще гірше. Дачники набувають ручні лебідки не тільки на позашляховики. Ну, скажіть, який інший офф-роудних атрибут з такою легкістю підійде для порятунку «Жигулів»? Та й в господарстві така річ корисна: і паркан поправити, і білизняний мотузок через ділянку натягнути ... Не дарма все за одну березневу тиждень ринкові ціни на ручні лебідки помітно підросли, а їх вибір у продавців і на складах, навпаки, зменшився. За словами торговців авторинку в Південному порту, в цю пору року лебідки розходяться найкраще - покупці змітають все без розбору.

Природний відбір

Дослідження торгових точок показало, що на ринках переважна більшість ручних лебідок має китайське і (меншою мірою) тайванське походження. Російські вироби представлені бідно: в основному це будівельні талі і підйомні шестерні механізми, не дуже зручні для витягування машини. Зате в спеціалізованих фірмах, що займаються будівельним обладнанням, нам попалися дуже цікаві вітчизняні екземпляри.

Критерії відбору претендентів максимально прості: зручність роботи з автомобілем, заявлене тягове зусилля не менш тонни і ціна не більше 6000 рублів (за велику суму любитель їзди по бездоріжжю може придбати стару електролебідку, а дачника просто задушить жаба). Єдиний виняток ми зробили для лебідки «Супутник» московського заводу імені Чернишова. Незважаючи на паспортну навантаження всього в 500 кгс, зроблена вона на вигляд дуже гідно, з запасом. А головне, це єдина лебідка , Створена для витягування автомобіля в чистому полі - у неї є власний якір.

Бестселер московських ринків цієї весни - тайванська автомобільна лебідка Jun Kaung вантажопідйомністю 4 тонни (досягається через штатний блок ). Під цією ж маркою продається і двотонна важільна лебідка , Де замість троса використовується матерчатий стропа. Судячи з опису, цей механізм призначений і для закріплення вантажу, і для витягування автомобіля.

З безіменних китайських лебідок я спочатку думав вибрати найдешевшу - за 250 рублів, тим більше що продавець обіцяв дві тонни тяги! Придивившись, дійсно виявив наклейку з цифрами 2000. Тільки не кілограмів, а ньютонів. Безневинна обдурювання, в якихось 10 разів. Тому вибір припав на більш дорогий і міцний на вигляд «девайс», із заявленою тягою в 4000 кгс.

Без вагань ми включили в число випробуваних тритонки лебідку відомої марки «Сорокінструмент». За словами продавців фірмового магазину, ця лебідка розроблено їх власними конструкторами і проведена в США.

Найпотужнішою і гранично простий з важільних лебідок традиційної конструкції нам здалася будівельна ЛР-1,6 виробництва ЗАТ «Енерпред-гідравлік». Але ще важкий і дорожче залізнична протяжна лебідка МТТМ Ульяновської «Середньоволзька промислової компанії». До речі, останнім пристрій примітний загадковим принципом дії і «нескінченної» довжиною використовуваного троса.

На жаль, жодна з лебідок, де потрібно було б крутити ручку, нам не підійшла. Одні моделі вимагають жорсткої опори, інші занадто слабкі, треті - дороги і громіздкі. Таким чином, у всіх випробовуваних ручку ми будемо качати. Ось вона, схильність до простих рухів ...

Уроки фізкультури

Як «засадити» Wrangler в снігу? Легко! Машина з'їжджає з асфальту, перевалює через бруствер - і все, готово. Можна починати. Різниця з реальною ситуацією полягає в наступному: ми будемо не витягувати автомобіль на рівну дорогу, а навпаки, спробуємо затягнути його далі в сніжну цілину. Так наочніше ...

4-ton Hand Puller. Через незручного фіксатора барабана і гострих країв корпусу, щоб розмотати трос, треба, точно прицілившись, потрапити фіксатором ручки в фіксатор барабана і вивести його із зачеплення. Важливо лише правильно дозувати зусилля на ручці і рівномірно тягнути. Все виходить легко навіть поодинці. Тільки трос занадто короткий, доведеться возити з собою подовжувач. Можна, звичайно, зняти блок і збільшити довжину троса, але тоді передавальне відношення зовсім впаде. До того ж це не просто: треба розкрутити держатель троса, расшплинтовать вісь блоку і переставити гак.

Починаємо натягувати ... Кілька простих рухів, трос дзвенить як струна, машина по сантиметру зсувається, а поліспаст розгортає паралельно землі. І тут кволу направляючу для троса цим же тросом і перекосило. Результат - трос почав намотується на одну сторону барабана і потрапляти на зубці, заважаючи роботі ...

Jun Kaung, стрічкова. злегка просунувши Jeep , Ми вивели на поле тайваньскую стрічкову лебідку. Зовні вона сподобалася акуратністю виготовлення і зручними фіксаторами. Правда, виявилося, що вся стрічка на барабан не входить і тому робочий хід все одно становить всього метр з чвертю. Зате, більше або менше витягаючи хвіст з барабана, перед тим як давати навантаження, немає необхідності точно підганяти розмір подовжувача. Попутно відкрилося і неприємну властивість: якщо щільно намотувати стрічку до упору, її затискає корпусом лебідки. Витягнути її після цього вдається з дуже великими труднощами. І ще під час роботи мені здалося, що стрічка тягнеться сильніше сталевого троса, і тому швидкість роботи виходить менше, а зусилля більше. З кожним рухом ручки воно росте. На останніх витках виявилося, що стрічка намотується не надто рівно і прагне сповзти на один край, потрапляючи в зуби. Крім того, розмотати стрічку під навантаженням виявилося складніше, ніж уявлялося спочатку, і для безпечної роботи знадобилося дві людини.

«Сорокінструмент». ця лебідка найбільш універсальна в тому, що стосується роботи з блоком. У неї на тросі два гака, один з яких кріпиться на блоці, а другий зачеплений за рамку. Варто його відчепити, і можна працювати на повну довжину. Я так і вчинив. Качати ручку стало відчутно важче, ніж в попередніх випадках. Але з боку робота виглядала веселіше. Лебідочний трос швидко вибрав слабину мотузкового подовжувача і бадьоро тягнув Wrangler в сторону самотньою берізки. Намотавши більше половини троса, я умаялся і передав справу соратникам. Чесно кажучи, ще до початку роботи у мене закралися сумніви в американському походженні цієї лебідки. Дуже вже вона схожа по корпусу і багатьох деталей з тайванською «четирехтонкой», тільки менш акуратно виготовлена. А пластик ручки виявився і зовсім однаковим з «стрічкової». Правда, «Сорокін» відзначився найскладнішим механізмом фіксаторів. Ось тільки працюють вони недостатньо легко і чітко. Американці так не роблять. Хоча, якщо на експорт і з відходів, та ще за копійки ... Коли ж під час роботи я помітив нечітке потрапляння зубів і перекіс барабана, сумніви мої лише посилилися.

Jun Kaung, тросові. Найбільш добротно з імпортних виробів виконана Чотиритонний Jun Kaung. Якість видно навіть в дрібницях: у неї найприємніша на дотик обрезиненная ручка, дуже грамотно закріплений трос на барабані, прості і не тугі фіксатори. Правда, для того щоб використовувати пристрій без блоку, треба витратити час: відкрутити болт на корпусі, расшплинтовать гак і переставити його. Тому будемо працювати через блок . Чіткість і зручність роботи тут на висоті, зусилля, як і очікувалося, потрібна невелика. Єдине, що дратує - чомусь весь час перекручуються між собою дві гілки троса, що йдуть до блоку. Їх тертя один об одного помітно підвищує опір роботі, тому доводиться раз у раз обертати лебідку навколо поздовжньої осі.

«Супутник». Незважаючи на малу заявлену вантажопідйомність, лебідка виглядає на порядок міцніше попередніх. Дратує лише норовить все забруднитися густо промаслений трос (єдиний з усіх неоцинкований). Також викликає питання відсутність гака або хоча б скоби на корпусі: лебідку не можна зачепити, скажімо, за дерево. Можна тільки вкрутити в землю. А це не в будь-якій ситуації зручно і можливо. З іншого боку, жоден з конкурентів в чистому полі взагалі працювати не зможе. Ще один позитивний момент - довгий трос, що дозволяє досить вільно вибирати «точку опори». І ось я ставлю бур лебідки в першому-ліпшому місці перед автомобілем і починаю вкручувати його в сніг. Він входить туди легко, по самий барабан. Але тільки я починаю тягнути, як лебідка вилазить. Що робити? Чекати тепла, щоб вкрутити в землю. Або удосконалити конструкцію самостійно.

ЛР-1,6. Металу тут явно не пошкодували, а розсовується ручка зі зручним гумовим наконечником і зовсім переконує у всемогутності цього пристрою. Але у неї зміщений від центральної осі гак на корпусі, тому в будь-якому положенні, крім вірного, систему під навантаженням починає перекошувати. А при досить великому навантаженні лебідку через це взагалі клинить, причому настільки серйозно, що стає складно просто послабити трос. Загалом ЛР-1,6 працює як треба, тільки якщо вона повернута на бік і трос з гаком на корпусі складають пряму лінію, суворо паралельну боковинам барабана. При цьому качати ручку доведеться в горизонтальній площині.

МТТМ 1,6. Росія. Довше за всіх ми готували до роботи МТТМ. Навіть інструкцію довелося читати! Складність полягала в тому, щоб правильно заправити в лебідку трос. Дійство це зажадало стільки фізичної сили, а головне спритності, що проробляти його вдруге нікому не хотілося, і пристрій було вирішено відтепер возити тільки в зібраному вигляді. Завантажувати в багажник від цього її стало зовсім незручно, та й носити в руках від машини до дерева перехотілося. Зате коли все було зачеплено, і я почав качати ручку, все чарівним чином змінилося. лебідка працювала, та ще й як! Легко і в той же час швидко вона тягнула Wrangler , Ламаючи їм міцний квітневий наст. До речі, на відміну від інших важільних лебідок, у МТТМ немає холостого ходу ручки. Рух в будь-яку сторону викликає протяжку троса, і це помітно збільшує швидкість роботи. Механізм виявився і найбільш зручним і для плавного опускання вантажу. Досить переставити ручку з бічного на верхній важіль - і ось трос вже слухняно йде в інший бік.

У пошуках межі

В інструкціях до «коротким» лебідок вказувалося, що їх не можна використовувати для підйому вантажів. Плюс у всіх випадках прямо заборонялося подовжувати ручку підручними предметами. Але, по-перше, хто буде дотримуватися подібні заборони, коли «припре»? А по-друге, треба зрозуміти, до чого в дійсності може привести порушення вищезазначених заповідей.

Для імпортних виробів фахівці Дмитровського автополігону, куди ми звернулися, придумали ось який метод. На підняті вила навантажувача чіпляється динамометр, до нього - трос випробуваної лебідки, а сама вона кріпиться до бетонних кубів, хто стоїть на підлозі. Для перевірки кожного з механізмів в цілому і одночасного скорочення загальної довжини, лебідки, укомплектовані блоком, ми навантажували через цей самий блок , А отже, розвивали на гаку максимальну тягу. Якби ми обійшлися без блоку, то при тому ж навантаженні на ручці тяга на гаку склала б лише половину отриманого значення.

«Чотиритонний китаєць» досяг лише 1200 кгс, після чого його ручка зігнулася. Коли навантаження зняли, виявилося, що зігнувся ще і барабан, а всю лебідку перекосило. Стрічкова система виявилася міцнішою. До 1500 кгс навантаження рівномірно росла, а потім протягом декількох качків рукоятки «плавала» в межах 1750-1500. Щось тяглося. Нарешті, ручка необоротно зігнулася, а на стрічці виявилися явні сліди стирання і розтягування. «Сорокінструмент» споро взявся за справу, але дуже швидко його механізм початок перекошувати. У такому вигляді лебідка працювала до 2250 кгс (після чого зуби не витримали навантаження, і їх «злизала»). Лише тросовий Jun Kaung зміг підняти блоки. Його механізм працював без перекосів, а після зняття я не виявив ніяких слідів деформації.

заборонений плід

Тепер я відволікся і поміркую про заборони Тепер я відволікся і поміркую про заборони. Очевидно, вимога «не піднімати» обумовлено міркуваннями безпеки. Через дуже коротких ручок лебідок піднімає виявляється занадто близько до вантажу. Якщо що-небудь відірветься, то ненароком може і задавити. Якщо ж лебідку підвісити вгорі, то виникає питання, як до неї дістатися і прийняти там стійке положення. Ну а якщо лебідку заякорити горизонтально і спустити трос вниз, то він почне тертися об напрямні. Отже, потрібно ще один блок . Загалом, піднімати лебідки можуть, але використовувати їх для цієї мети треба з розумом.

Тепер про подовження ручки. Піднімаючи вантаж, ми спеціально використовували триметрову трубу, щоб у вирішальний момент опинитися подалі від падаючих блоків. Плюс з її допомогою ми гарантовано досягали межі міцності механізму. Хоча, наприклад, у випадку з китайської лебідкою в подовжувачі не було необхідності. Її ручка зігнулася на першому витку троса при додатку всього 32 кгс.

Тим часом була придумана нова методика: ми стали стягувати два нерухомих об'єкта Тим часом була придумана нова методика: ми стали стягувати два нерухомих об'єкта. В якості одного виступив величезний бетонний моноліт, в якості іншого - два (!) Зчеплених між собою та загальмованих усіма мислимими способами ЗіЛ-131. А щоб «силач», який прагне підтвердити заявлені 4000 кгс, не порвав тритонний динамометр, в систему включили дворазовий «зворотний» поліспаст. Загалом, щоб зовсім не заплутати читачів, отримане навантаження я буду приводити вже з поправкою. Отже, працюючи тайванським четирехтонніком без подовжувача, я зміг розвинути 1800 кгс. Далі в справу вступила труба. При навантаженні 3800 кгс пролунав потужний удар і трос опал. Виявилося, не витримали зуби.

З ЛР-1,6 я став розправлятися поступово. Спочатку розвинув 900 кгс на короткій ручці, потім висунув штатний подовжувач і практично подвоїв результат на гаку. Застосувавши трубу, я дотиснув до 2600 кгс. В результаті вигнулось підставу ручки і лопнув трос, але в цілому лебідка залишилася робочої. Що ж стосується «Супутника» і МТТМ, то для них не знадобилася навіть труба. Зачепивши модернізовану після невдачі в снігу «якірну» лебідку за нову скобу, я поступився наполегливим проханням тендітної дівчини-фотографа і помінявся з нею робочими інструментами. І що ви думаєте? Накачавши 1100 кгс, вона, трохи перепочивши, дотиснула до 1400 кгс і ... порвала трос. За винятком цього, лебідка залишилася в ідеальному стані. А ось механізм МТТМ, мабуть, спеціально захищений особливого роду запобіжником. При досягненні 2200 кгс (без застосування труби) вийшла з ладу одна з двох заклепок, що тримають підйомну ручку на осі.

підсумок

То яку ж лебідку вибрати То яку ж лебідку вибрати? У нас знову немає стовідсоткового переможця. Якщо говорити про однотипних імпортних виробах, то кращий вибір, безумовно, 4-тонний Jun Kaung. Нехай «тайванець» і не дотягнув 200 кгс до своїх паспортних даних, він все одно лідирує і за максимальною тязі, і по передавальному відношенню, і по довжині троса. З його конкурентами все просто. Дешевий «китай» - відверте барахло, «Сорокінструмент» явно поступається лідеру (при тій же ціні), а «строкату стрічку» все-таки краще залишити для утяжки вантажу на багажнику. Мабуть, для власника легковика, який не буде прагнути подолати на лебідці тривалу «засідку», Jun Kaung - найбільш підходящий варіант. Але для справжнього бездоріжжя у нього занадто короткий трос. Щоб пройти важкий ділянку достатньої довжини (хоча б вибратися з болота, після того як згоріла електролебідка), потрібно буде дуже часто перецепляться. Якщо ж буде потрібно зачепитися ще через один блок , Ефективний робочий хід і зовсім скоротиться до декількох сантиметрів.

Російські лебідки, завдяки більш довгим тросах, підходять для офф-роуда більше. Особливо МТТМ, в якій можна використовувати практично нескінченний трос. Але, гадаю, далеко не всякий любитель бездоріжжя (особливо на невеликому автомобілі), погодиться возити в багажнику таку громіздку штуку. До того ж вона сама незручна у всьому крім ... робочого процесу. Інший її, чисто позашляховий, недолік вказано в інструкції: механізм не терпить потрапляння бруду всередину. Через це можливо прослизання троса в затискачах і прискорений знос робочих поверхонь. І навіть якщо лебідка і не впаде ненароком в грязьову ванну, то брудний трос напевно затягне всередину досить природного абразиву і вологи ...

Особисто я, мабуть, зупинив би свій вибір на ЛР-1,6, якби вона не вимагала такої суворої орієнтації в просторі. На жаль, в лісі далеко не завжди виходить розмістити лебідку потрібним чином, та ще й на зручній для користування висоті. Якщо ж натягнутий трос виявиться на рівні землі (зазвичай так і буває), то ЛР-1,6 і зовсім буде марна. Можливо, ситуацію виправить спеціально зроблена спрямовуюча і змінений кріплення гака на корпусі, але така модернізація потребує чимало роботи і наступних випробувань.

Після довгих роздумів найбільш практичною з лебідок я все-таки визнав модернізований нами «Супутник». Якщо в заводському варіанті він виявився аутсайдером через безпорадність у багатьох позашляхових колотнеч, то з додатковим кільцем даний механізм, як мені здається, здатний творити чудеса. Тим більше що, будучи вкрученим в землю, якір повинен почати працювати як треба. Якщо ж ще й трос замінити більш товстим і оцинкованим, то і зовсім вийде Річ (впевнений, що тяговий потенціал механізму набагато вищі за ті 1400 кгс, на яких лопнув штатний трос). З цими рацпропозиціями я і звернувся на завод імені Чернишова, але тут з'ясувалося, що вони (мої рацпропозиції) нікому в даний момент не потрібні - через різке подорожчання металу випуск лебідок тільки що припинений на невизначений час. А то, що лежить на складі, розпродадуть і так. Така ось трава-лобода ...

Технічні характеристики ручних лебідок (виміри ORD)Модель
(країна-виробник)

ЛР-1,6 (Росія) «Супутник» (Росія) 4ton puller (Китай) "Сорокінструмент» (Росія-США) Jun Kaung 4ton
(Тайвань) Jun Kaung 2ton Стрічкова (Тайвань) МТТМ 1,6
(Росія) Заявлений тягове зусилля, кгс 1600 500 4000 (через штатний блок ) 3000 (через штатний блок ) 4000 (через штатний блок ) 2000 1600 Досягнуте тягове зусилля, кгс 2600 1400 1200 (через штатний блок ) 2250 (через штатний блок ) 3800 (через штатний блок ) 1750 2200 Маса лебідки, кг 11,0 8,3 3,5 6,3 6,4 3,0 30,2 Діаметр троса, мм 8,5 5,0 5,0 5,8 6,0 27 х 2 , 2 (стрічка) 12,0 Довжина троса, м 8,7 11,5 2,5 2,9 3,3 6,1 12,0 Відстань між гаками, м 0,5-9,0 0,25-11 , 6 4000 (через штатний блок ) 0,6 - 1,9 (3,2 без блоку) 0,65 - 2,05 (3,55 без блоку) 0,35-3,35 1-12 Робочий хід, м 8,45 11,35 1 , 16 (2,26 без блоку) 1,3 (2,6 без блоку) 1,4 (2,9 без блоку) 1,25 11 Довжина ручки, мм 750-1150 800 430 520 520 450 900-1280 Передаточне відношення
на першому шарі 1: 31,60 - 1: 49,66 1: 47,77 1: 37,53 (1: 18,77 без блоку) 1: 39,17 (1: 19,58 без блоку) 1:43 , 72 (1: 21,86 без блоку) 1: 38,10 1: 40,63 (постійне) Передаточне відношення
на другому шарі 1: 22,84 - 1: 35,89 1: 36,23 1: 30,10 (1: 15,05 без блоку) 1: 31,54 (1: 15,77 без блоку) 1:31 , 54 (1: 15,77 без блоку) 1: 34,48 - Передаточне відношення
на останньому шарі 1: 11,86 - 1: 18,64 1: 13,89 1: 25,12 (1: 12,56 без блоку) - (всього два шари
троса на барабані) 1: 28,06 (1: 14,03 без блоку) 1: 18,16 - Середня роздрібна ціна, руб. 4050 3500 550 1499 1500 850 5640

Але чи впорається щаслива знахідка з покладеним на неї місією?
Ну, скажіть, який інший офф-роудних атрибут з такою легкістю підійде для порятунку «Жигулів»?
Що робити?
Але, по-перше, хто буде дотримуватися подібні заборони, коли «припре»?
І що ви думаєте?