«Синій слон» серед «МАЗів»: плюси і мінуси першого електробуса Казані з космічної ціною
16.08.2018
Поки в столиці Татарстану «Волгабас» безкоштовно тестує своє творіння, КАМАЗ відправляє до Москви 100 машин. Майбутнє настає?
Казанське ПАТП-9 приступило до тестування першого електробуса. Цю модель компанія «Волгабас» пропонує регіональним автопідприємствам, однак бажаючих купити її поки немає. Ціна космічна - 25 млн, в три рази дорожче звичайного дизельного автобуса. Зате для Москви не здається позамежної сумою і 35 млн - в столицю вже у вересні надійдуть перші 14 нових електробусів КАМАЗа. Про те, чому пасажири поки побоюються залазити в «тролейбус без рогів», - в репортажі «БІЗНЕС Online».
Казанське пасажирське автотранспортне підприємство № 9 сьогодні п'ятий день тестує електробус виробництва компанії «Волгабас»
«У РОСІЇ В КОМЕРЦІЙНУ ЕКСПЛУАТАЦІЮ ПРОДАН ВСЬОГО ОДИН електробуси»
Казанське пасажирське автотранспортне підприємство №9 сьогодні п'ятий день тестує електробус виробництва компанії «Волгабас» (місто Волзький, Волгоградська область). Замість двигуна внутрішнього згоряння у цієї машини електродвигун. Автобус ходить в рейс за маршрутом №33, від вул. Ленінградської в Авіабудівному районі до житлового масиву Ферма-2. Відстань одного кола, який робить машина, становить 60-61 кілометр. Всього ж електробус за день робить 5 кіл і тільки потім вирушає в КПАТП №9 на зарядку. Виходить, що на акумуляторах він здатний проїхати 320-330 кілометрів.
Тестовий період, на який ПАТП №9 дали покористуватися електробуси, - щось на зразок рекламної акції від заводу-виготовлювача. Насправді у пасажирських підприємств Казані поки немає можливості купувати такі машини. Вважається, що електробус - самий екологічно чистий вид транспорту. Його ще називають автобусом майбутнього. Правда, і ціна у такої машини космічна: «Волгабас» продає їх по 25 млн рублів за штуку, що в три рази дорожче звичайного дизельного автобуса, який обійдеться в 7-9 млн рублів.
Як пояснило джерело «БІЗНЕС Online» в виконкомі Казані, рішення протестувати модний транспорт приймав сам перевізник, без участі мерії. «Це була цілком ініціатива приватного автопідприємства - ПАТП №9, вони самі про все домовлялися з заводом-виробником, - зауважив співрозмовник видання. - Вони тільки необхідні документи в комітет з транспорту надали, і їм дозволили проведення тестової експлуатації ».
Кореспонденти «БІЗНЕС Online» вирушили в рейс на модному автобусі. Перше, що кидається в очі, - він катастрофічно вибивається із загального потоку строго червоних «МАЗів» своєї біло-синьої забарвленням з зеленими, червоними і рожевими лініями.
Відстань одного кола, який робить машина, становить 60-61 кілометр. Всього ж електробус за день робить 5 кіл і тільки потім вирушає в КПАТП №9 на зарядку
«Вони приїхали з Іжевська, - розповів нашим кореспондентам представник Казанського ПАТП №9 по імені Альберт. - До того як почати тести в столиці Татарстану, цей електробус місяць проходив випробування там. Як його доставили в Казань? У них є спеціальна машина, яка його супроводжує. Це «Газель», на неї встановили дизельний генератор. Спочатку електробус проїхав по трасі 320 кілометрів, зупинився на дві-три години, зарядився від «Газелі» і подолав ще 100 кілометрів ».
Цікаво, але точно такий же електробус (номера машини збігаються) цієї весни тимчасово поповнив автобусний парк Республіки Крим. Про це кілька місяців тому в своїх сюжетах розповідали місцеві телевізійники. По всій видимості, тепер рекламний зразок деякий час буде курсувати по Казані, а потім відправиться дивувати жителів іншого мегаполіса.
У прес-службі заводу «Волгабас» нашому виданню пояснили, що віддали на налагодження всього три машини. Зараз вони тимчасово працюють на маршрутах Санкт-Петербурга, Липецька і Волгограда. Інформації про те, що хтось із російських міст уже придбав екоавтобус, немає.
«На сьогоднішній день в Росії в комерційну експлуатацію проданий лише один електробус. Це електробус виробництва КАМАЗа. Він був проданий в Ростов-на-Дону напередодні чемпіонату світу з футболу. Усе. Більше комерційних продажів електробусів в Росії не було ».
В адміністрації міста Ростов-на-Дону не змогли оперативно розповісти, прижився там електробус, питання «БІЗНЕС Online» про його долю залишилися без відповіді.
«СКІЛЬКИ АКУМУЛЯТОРИ прослужать? ДВА РОКИ? ЧОТИРИ? А ПОТІМ ПРОСИТИ китайців за шалені гроші ЗАМІНИТИ ЇХ? »
Спроби відшукати ознаки того, що електробус - це транспорт майбутнього, не увінчалися успіхом. Зовні він, крім новизни і яскравого забарвлення, мало чим відрізняється від звичайних тролейбусів і автобусів.
«Мінуси? Та ні ніяких мінусів. Одні плюси, - розхвалював електробус Альберт. - Дуже зручна машина. По-перше, в салоні тиша, немає вібрації, немає кіптяви, як в дизельних автобусах. По-друге, клімат-контроль - влітку в салоні прохолодно, взимку - тепло. По-третє, плавний хід. Він рухається як тролейбус. Зараз нам потрібні розрахунки, важливо зрозуміти, який термін окупності у такого транспорту ».
Однак експерти, опитані «БІЗНЕС Online», все ж розгледіли у електробусів «мінуси».
«Найдорожче в цих машинах - акумулятори, - пояснює Сергій, фахівець департаменту транспорту одного з волзьких міст. - Вони становлять четверту частину вартості машини. Скільки вони прослужать? Два роки? Чотири? А що потім? Просити китайців за шалені гроші замінити акумулятори? Таке собі може дозволити тільки Москва, але не Іжевськ, що не Самара і не Казань. До того ж 25 мільйонів рублів - це серйозні кошти. Стільки коштує новий трамвай або капітальний ремонт двох трамваїв, які будуть обслуговувати пасажирів ще 50 років ».
Альберт, навпаки, стверджує, що завод-виробник дає гарантію на акумулятори - 10 років. Правда, як і попередній співрозмовник «БІЗНЕС Online», він не може з 100-відсотковою впевненістю сказати, що це правда.
«Треба дивитися, - абстрактно коментує Альберт це питання. - У кожному такому електробуси 336 «цеглинок» - акумуляторів. Роблять їх в Новосибірську. Вони і справді схожі на цеглини. Їх вартість - 8 мільйонів рублів ».
Тим часом ми вже мчимо по Казані в порожньому електробуси. Скромний кондуктор Наталія просить її не фотографувати. Зате шофер на ім'я Адель із задоволенням позує відеооператора «БІЗНЕС Online».
Ціни на електробуси на КАМАЗі не озвучують. За словами співрозмовника «БІЗНЕС Online», це пов'язано з тим, що «продукт новий»
«ПЕРШІ 14 електробуси КАМАЗ ПОСТАВИТЬ ДО МОСКВИ В КІНЦІ СЕРПНЯ - ПОЧАТКУ ВЕРЕСНЯ»
Жителям Москви пощастило більше. Для них електробус - це вже не транспорт майбутнього, а автобус сьогодення. як повідомляв «БІЗНЕС Online» в травні цього року, КАМАЗ став переможцем аукціону на поставку електробусів, оголошеного мерією Москви. Ще один аукціон виграв ГАЗ. «За підсумками двох аукціонів найбільші російські автовиробники КАМАЗ і ГАЗ стали переможцями на поставку електробусів. Кожен з них випустить для Мосгортранса по 100 найсучасніших в світі електробусів з 15-річним сервісним обслуговуванням і установкою 62 ультрашвидких зарядок », - повідомляв тоді мер столиці Сергій Собянін.
- Цей контракт зараз реалізується, - розповідає джерело видання на заводі КАМАЗ. - Перші 14 електробусів наш завод поставить в Москву в кінці серпня - початку вересня 2018 року. Решта електробуси прибудуть до столиці до кінця 2018 року. Москва, співпрацюючи з КАМАЗом, купує не просто 100 електробусів, вони набувають «життєвий цикл». Вони платять КАМАЗу нема за електробуси, а за те, що КАМАЗ створить їм транспортну інфраструктуру. Ремонтуватиме ці машини і утилізувати. Одним словом, головного болю з приводу транспорту у керівництва Москви більше не буде. Їм так вигідно, і КАМАЗу теж зручно. І, звичайно ж, вартість цих 100 електробусів зовсім інша.
Ціни на електробуси на КАМАЗі не озвучують. За словами співрозмовника «БІЗНЕС Online», це пов'язано з тим, що «продукт новий». До того ж, як, наприклад, у випадку з замовленням зі столиці, кінцева ціна залежить від кількості куплених машин. Втім, відомо, що загальна вартість контракту - 6,3 млрд рублів, а вартість однієї машини з гарантією, согласно ТЗ, становить 30-35 млн рублів.
- Тобто якщо закуповувати один електробус - це одна вартість, якщо 100 - інша. Крім того, крім автобусів потрібно придбати зарядну станцію, ремонтну базу, запросити фахівців і так далі. Загалом, створити всю інфраструктуру, - пояснює джерело видання на заводі КАМАЗ.
На підприємстві в Набережних Челнах згадують, що до появи в Казані електробуса виробництва «Волгабас» було багато прикладів дослідної експлуатації електробусів КАМАЗа. Ці машини передавали в Москву, Московську область, Санкт-Петербург, Липецьк. А в столиці Татарстану малий електробус КАМАЗа обкатувався в Іннополісе. Причому мова йде про унікальну моделі - безпілотник. Правда, зараз він повернувся додому, в Набережні Челни.
- У нас до електробуси ніяких нарікань не було, він тестувався в два етапи: у 2016 році він просто їздив по місту, в 2017-м перевозив людей. У нас на території Іннополіса три електророзетки, електробус під'їжджав до однієї з них і заряджався, - згадує директор департаменту міських і маркетингових проектів АНО «Фонд розвитку міста Іннополіс» Артем Фатхуллін. - Хлопці з Університету Іннополіс допомогли, оновили кабель для електробуса, щоб зарядка була швидка і зручна. Ми задоволені експлуатацією, тому ми сподіваємося, що в перевезеннях людей все частіше буде використовуватися електротранспорт. Іннополіс з Казанню пов'язаний муніципальним маршрутом, який проводив Мінтранс, і ми сподіваємося, що коли-небудь електробуси їздитимуть по цьому маршруту.
Альберт налаштований оптимістично. Йому подобається, що в електробуси не потрібно міняти масло, не потрібно думати про антифриз. Однак колеги Альберта з ним не згодні
«ВИГІДНІШЕ ЙОГО заряджати ЩОРАЗУ ПІСЛЯ ТОГО, ЯК ВІН ПОВЕРНУВСЯ З МАРШРУТУ»
- Люди запитують: «Що це за автобус?» - посміхається Альберт, - Відповідаю: «Тролейбус без рогів». Незважаючи на те, що на початку розмови представник КПАТП №9 стверджував, що у електробуса «немає мінусів», через 20-30 хвилин Альберт все ж зізнається:
- Електрики потрібні. І не прості, а кваліфіковані. Раптом через два роки що-небудь з електронікою трапиться? Провід окислятся - і що тоді робити?
Проте Альберт налаштований оптимістично. Йому подобається, що в електробуси не потрібно міняти масло, не потрібно думати про антифриз. За його словами, на дизельному автобусі, наприклад на «МАЗі», двигун може перегрітися, а це відразу витрати - занадто дорогий ремонт.
- А тут міняй гуму, дивись за ходової - і все! - коментує гідності електробуса представник КПАТП №9.
Однак колеги Альберта з ним не згодні:
- Дизель заправив вранці - і катаєшся, - продовжує обговорювати тонкощі обслуговування транспорту майбутнього представник КАМАЗу, - Думали, що з електробуси теж так. Сподівалися, що зарядили вранці, і весь день будемо возити пасажирів. Ні! Виявилося, це неправильна експлуатація. З'ясувалося, що вигідніше його заряджати кожен раз після того, як він повернувся з маршруту. На кінцевій станції підзарядили - і поїхали далі.
«Чому порожні їдемо? Не звикли люди ще до цього автобусу, соромляться сідати, адже він не червоного кольору, як інший транспорт Казані », - пояснює Альберт
А ми повертаємося в гараж. В автобусі як і раніше порожній салон. Шофер Адель хвалиться, що всі водії, що працюють в КПАТП №9, підходять до нього, запитують про електробус, але керівництво підприємства управляти «новинкою» нікому, крім нього, не дає.
- Чому порожні їдемо? Не звикли люди ще до цього автобусу, соромляться сідати, адже він не червоного кольору, як інший транспорт Казані, - пояснює Альберт. - А взагалі, майбутнє настане зовсім скоро. Знаєте, яким воно буде? На кожного пасажира в Татарстані виділять по одному електробуси, ось побачите ...
Майбутнє настає?Як його доставили в Казань?
ДВА РОКИ?
ЧОТИРИ?
«Мінуси?
Скільки вони прослужать?
Два роки?
Чотири?
А що потім?
Просити китайців за шалені гроші замінити акумулятори?