В Україні більше не випускатимуть Lanos. Що пішло не так в історії "народного автомобіля"
Українці більше не зможуть купити новий Lanos. "Запорізький автомобілебудівний завод" офіційно заявив про те, що припиняє випуск моделі. Чому так вийшло і яка була історія "народного автомобіля"
Вперше ця модель була представлена на Женевському автосалоні в 1997 році. Спроектували автомобіль в корейському науково-дослідному центрі Daewoo в співпраці з німецькими та англійськими інжиніринговими компаніями. Дизайном автомобіль зобов'язаний італійської компанії ItalDesign, а двигуни Lanos скопійовані з німецьких автомобілів Opel.
Спочатку Daewoo Lanos випускали тільки в Кореї. Але з 1997 року почалася його великовузлове складання в Польщі, на варшавському заводі FSO ( "Fabryka Samohodów Osobowych").
На "Запорізькому автомобілебудівному заводі (ЗАЗ) Lanos випускають з 2004 року, правда з комплектуючих, що надходили з Польщі, Кореї та Румунії. А вже з вересня 2008 року автомобіль став виключно українським (на ЗАЗ відбувалася штампування, зварювання, фарбування кузовів, складання автомобілів).
За свою історію Lanos мав кілька модифікацій. Виробник також намагався експериментувати. Наприклад, восени 2010 зазовци представили електрокар Lanos Pick-up Electro, який, правда, не пішов в масовий випуск.
Також з листопада 2012 року модель Lanos почали випускати з газобалоновим обладнанням, що, за словами виробника, повинно було заощадити автовласникам близько 40% витрат на паливо за рік.
Також виробник розмірковував над концепцією моделі-кабріолета Lanos Cabrio.
Концепт Lanos Cabrio
Модель Lanos була на українському ринку досить успішною. На сайті виробника йдеться , Що Lanos 6 разів перемагав в номінації "Абсолютний лідер продажів" Всеукраїнської автомобільної акції "Авторейтинг".
згідно з даними AUTO-Consulting , ЗАЗ / Daewoo Lanos (включно з моделлю Sens) найбільш продаваним автомобілем в Україні по 2000-2016 рр
Автомобіль за ці роки розійшовся тиражем в 364 тис. Екземплярів. Тобто, кожен десятий проданий новий автомобіль в Україні за ці роки був Lanos.
Що пішло не так
29 листопада 2017 року ЗАЗ заявили про зупинку виробництва автомобілів моделі Lanos. Причиною припинення виробництва автомобілів цієї моделі назвали "економічну ситуацію в країні і зниження попиту на машини".
Ще однією причиною стало засилля так званих евроблях. За січень-жовтень 2017 року обсяги митного оформлення старих авто на українських митницях виросли в 6 раз .
Читайте також: Крадуть, штрафують, конфіскують. Що чекає власників авто на Єврономер
Але проблеми у ЗАЗу почалися ще задовго до буму авто на Єврономер. Протягом січня-жовтня 2017 го року було виготовлено 825 автомобілів.
У 2016 році ЗАЗ отримав 602,81 мільйона гривень чистого збитку, що в два рази менше, ніж в 2015 році.
У зв'язку із загальним падінням економіки України і скороченням продажів автомобілів ЗАЗ з грудня 2014 року по квітень 2015 року повністю зупиняв виробництво.
джерело: економічна правда
Чи не посприяв налагодженню справ в ЗАЗ і польський конфлікт. Польща подала до суду на ЗАЗ з вимогою виплатити близько $ 70,5 млн компенсації, повідомляє польське радіо . Укранській виробник в 2005 році придбав акції Фабрики легкових автомобілів (FSO) у Варшаві з наміром проводити там Chevrolet Aveo. ЗАЗ зобов'язався протягом 5 років розвивати виробництво і підтримувати 2,2 тисячі робочих місць.
Поляки звинувачують ЗАЗ в тому, що покупка контрольного пакета акцій FSO коштувала українському інвестору тільки 23 євро. В українській компанії звинувачення відкидають.
В ЗАЗ заявляють, що виробництво на FSO перестало бути економічно вигідним після того як Єврокомісія встановила ліміт на виробництво автомобілів в країнах ЄС. Для FSO був встановлений ліміт в 150 тис. Автомобілів в рік. А пропускна здатність фабрики - 320 тис. Автомобілів.
Чому не врятувало держава
Досвід інших країн доводить, що втручання держави в розвиток і підтримку національного автопрому часто має позитивний вплив.
Наприклад, в Туреччині в 70-80-ті роки влада повністю заборонила імпорт готових автомобілів і ввела ряд преференцій, які сприяли внутрішньому виробництву. Це дало час налагодити виробництво конкурентних автомобілів всередині країни. Також галузь субсидували. За даними Європейської асоціації автовиробників (ACEA), в даний час в Туреччині працюють 17 автомобільних заводів.
Європейський Союз захищає своїх виробників автомобілів 10% митом на імпортні авто.
"Головна причина, по якій український автопром не може конкурувати з виробниками з Європи або Азії - це відсутність рівних умов: податкових, митних, фінансових для наших заводів і зарубіжних виробників в Україні", - заявив Таріел Васадзе, власник корпорації "УкрАвто", виданню БізнесЦензор .
Україна робила кілька спроб підтримувати національного виробника автомобілів. Колишній міністр економіки Айварас Абрамовічюс свого часу закликав відмовитися від цього, зосередившись на інших галузях.
джерело: ЛІГА
І все ж з 1998 по 2008 рік ЗАЗ не платив ПДВ. До 2009 року діяла мито на ввезення імпортних автомобілів в розмірі 25%. Після 2009 року ЗАЗ отримав преференції за рахунок введення акцизу на старі авто. З 2010 до 2013 року для ввезених машин діяв екологічний збір.
Але, як бачимо, все це не допомогло українському виробникові залучити інвестиції і витримати конкуренцію.
Убили конкуренція і час
В інтерв'ю БізнесЦензор Васадзе називає Lanos цілком пристойним продуктом:
"Lanos, між іншим, завжди був якісним автомобілем. Ми ж відстежуємо витрати на його обслуговування. У відсотках від вартості вони набагато нижче, ніж у інших моделей ", - заявив він.
Коли імпортні авто з пробігом були для українців значно дорожче, придбання Lanos виглядало гарною інвестицією. Тим більше, що можна було взяти відносно дешевий кредит і поступово його виплачувати. Купівля нового імпортного авто була могла обійтися в 2-3 рази дорожче.
Але з часом Lanos себе зжив. Зараз модель в топової комплектації на сайті виробника варто 243 тис грн (майже $ 9 тис.). В базової комплектації Lanos немає кондиціонера, гідропідсилювача, тахометра і подушок безпеки, користувачі скаржаться, що машина споживає багато палива.
Тому не дивно, що українці віддають перевагу придбанню іноземних автомобілів навіть з пробігом, де подібні опції вже давно стали нормою. Тим більше, що коштують вони подекуди так само або навіть дешевше.
Читайте також: Українці купили вдвічі більше імпортних автомобілів, ніж в минулому році . Звідки взявся цей автобум
В цілому за 9 місяців 2017 року імпорт автомобілів в Україну зріс на 92%, якщо порівнювати з показниками минулого року. Але, незважаючи на загальне зростання попиту на авто, ЗАЗ не зміг конкурувати з імпортними авто.