ВНУТРІШНЯ МОВА

Розстановка наголосів: ВНУ`ТРЕННЯЯ МОВА

ВНУТРІШНЯ МОВА - прихована, беззвучна мова, що виникає в процесі мислення "про себе". Є похідною формою зовнішньої (усній і письмовій) промови, осн. механізмом мовного мислення людини. За допомогою прихованої артикуляції слів підтримується збудження в речедвигательной зоні кори головного мозку, здійснюється вибір і фіксування відповідних асоціацій (нервових зв'язків) і створюється певна спрямованість мислення. Відносно самостійним мовним процесом варикозного розширення вен. стає при відсутності безпосереднього спілкування з іншими людьми (напр., при вирішенні завдань "в умі", читанні і листі "про себе" і т. п.). В цьому випадку мовленнєвий процес функціонує лише у вигляді прихованої, беззвучної артикуляції. Як показали електро-физиологич. дослідження, прихована артикуляція супроводжується слабким тоніч. напругою мовної мускулатури (мови, губ, гортані) і може бути зареєстрована у вигляді відповідних електроміограму або механограмм мікрорухів мовних органів. Тим самим експериментально підтверджується висловлена ​​І. П. Павловим думка про найважливішу мовних кінестезіч. подразнень як базального компонентами речін абстрактного логічний. мислення людини

Характерною особливістю розвинених форм В. є її велика скорочено. конспективності в порівнянні з зовнішньої промовою. У варикозного розширення вен. думки зазвичай формулюються з великими пропусками в вигляді "згорнутих" умовиводів і часто за допомогою різних умовних скорочень слів і словосполучень. Спостерігається також заміщення речедвігательних подразнень іншими компонентами мови (слуховими - при слуханні мови і зоровими - при читанні). Однак в останній момент виникнення розумових труднощів варикозного розширення вен. приймає розгорнуту форму і нерідко (особливо у дітей молодшого віку) переходить в Шепітної і навіть голосну мову. Подібне приховане, а в більш складних випадках і гучне промовляння ялинок дозволяє краще аналізувати і закріплювати абстрактний мовний матеріал (уч. Тексти, умови задач і т. П.) І тому дуже ефективно може бути використано в пед. практиці (особливо в практиці розвитку усного та писемного мовлення). Надалі в міру розвитку розумових навичок необхідність в розгорнутому вимові слів зникає, і варикозного розширення вен. приймає більш скорочену і узагальнену форму.

Літ .: Ананьєв Б.Г., До теорії внутрішнього мовлення в психології, «Уч. Зап. Ленінградського гос.пед. Ін-ту ім. Герцена" 1946 т. 53; Блонський П. П., Пам'ять і мислення, М. 1935; Виготський Л. С., Мислення і мова, Вибрані психологічний. дослідження, М., 1956; Соколов О.М., Внутрішнє мовлення і розуміння, "Уч. Зап. Держ. Науково-дослідного ін-ту психології", 1941, т. 2; його ж. Дослідження з проблеми мовних механізмів мислення, в кн .: Психологічна наука в СРСР, т. 1. М., 1959.

А. Н. Соколов. Москва.


джерела:

  1. Педагогічна енциклопедія. Том 1. Гол. ред.- А.І. Каиров і Ф.Н. Петров. М., 'Радянська Енциклопедія', 1964. 832 стовп. з іл., 7л. іл.

Яка саме найкраще дізнайтеся прямо зараз.