ВНУТРІШНЯ МОВА
Розстановка наголосів: ВНУ`ТРЕННЯЯ МОВА
ВНУТРІШНЯ МОВА - прихована, беззвучна мова, що виникає в процесі мислення "про себе". Є похідною формою зовнішньої (усній і письмовій) промови, осн. механізмом мовного мислення людини. За допомогою прихованої артикуляції слів підтримується збудження в речедвигательной зоні кори головного мозку, здійснюється вибір і фіксування відповідних асоціацій (нервових зв'язків) і створюється певна спрямованість мислення. Відносно самостійним мовним процесом варикозного розширення вен. стає при відсутності безпосереднього спілкування з іншими людьми (напр., при вирішенні завдань "в умі", читанні і листі "про себе" і т. п.). В цьому випадку мовленнєвий процес функціонує лише у вигляді прихованої, беззвучної артикуляції. Як показали електро-физиологич. дослідження, прихована артикуляція супроводжується слабким тоніч. напругою мовної мускулатури (мови, губ, гортані) і може бути зареєстрована у вигляді відповідних електроміограму або механограмм мікрорухів мовних органів. Тим самим експериментально підтверджується висловлена І. П. Павловим думка про найважливішу мовних кінестезіч. подразнень як базального компонентами речін абстрактного логічний. мислення людини
Характерною особливістю розвинених форм В. є її велика скорочено. конспективності в порівнянні з зовнішньої промовою. У варикозного розширення вен. думки зазвичай формулюються з великими пропусками в вигляді "згорнутих" умовиводів і часто за допомогою різних умовних скорочень слів і словосполучень. Спостерігається також заміщення речедвігательних подразнень іншими компонентами мови (слуховими - при слуханні мови і зоровими - при читанні). Однак в останній момент виникнення розумових труднощів варикозного розширення вен. приймає розгорнуту форму і нерідко (особливо у дітей молодшого віку) переходить в Шепітної і навіть голосну мову. Подібне приховане, а в більш складних випадках і гучне промовляння ялинок дозволяє краще аналізувати і закріплювати абстрактний мовний матеріал (уч. Тексти, умови задач і т. П.) І тому дуже ефективно може бути використано в пед. практиці (особливо в практиці розвитку усного та писемного мовлення). Надалі в міру розвитку розумових навичок необхідність в розгорнутому вимові слів зникає, і варикозного розширення вен. приймає більш скорочену і узагальнену форму.
Літ .: Ананьєв Б.Г., До теорії внутрішнього мовлення в психології, «Уч. Зап. Ленінградського гос.пед. Ін-ту ім. Герцена" 1946 т. 53; Блонський П. П., Пам'ять і мислення, М. 1935; Виготський Л. С., Мислення і мова, Вибрані психологічний. дослідження, М., 1956; Соколов О.М., Внутрішнє мовлення і розуміння, "Уч. Зап. Держ. Науково-дослідного ін-ту психології", 1941, т. 2; його ж. Дослідження з проблеми мовних механізмів мислення, в кн .: Психологічна наука в СРСР, т. 1. М., 1959.
А. Н. Соколов. Москва.
джерела:
- Педагогічна енциклопедія. Том 1. Гол. ред.- А.І. Каиров і Ф.Н. Петров. М., 'Радянська Енциклопедія', 1964. 832 стовп. з іл., 7л. іл.
Яка саме найкраще дізнайтеся прямо зараз.