З Донбасу на Кавказ - Потяги з Донбасу на Кавказ
Приблизний список поїздів, в напрямку Донбас-Чорноморське узбережжя Кавказу (ЧПК)
з 1974-го року і до наших днів.
У цьому списку будуть розглянуті тільки ті потяги, які так чи інакше йшли або продовжують слідувати через Схід України, а саме через Донецьку та Луганську області.
Примітка: про те, як дістатися в даний час в сторону Північного Кавказу, Кавказьких Мінеральних Вод, Чорноморського Узбережжя Кавказу можна подивитися на спеціальній сторінці ТУТ
Дізнатися актуальний розклад і придбати квиток на поїзд можна ТУТ
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
У цьому списку будуть наведені потяги не тільки слідували з Донбасу (в тому числі проходять Донбас) до ЧПК, але так само курси рующие в напрямку Донбас - Ростов, Єйськ, Новоросійськ, Анапа, Сочі, Адлер, Сухумі, Тбілісі, Єреван, Кисловодськ, Ставрополь, Нальчик, Владикавказ, Махачкала, Баку. Адже слово Кавказ, не дивлячись на кордони і міжусобиці, включає в себе і перераховані вище міста. (крім міст Анапи, Новороссійска- які відносяться більш до міст Чорноморського узбережжя і міста Єйськ, який знаходиться на узбережжі Азовського моря).
Основні залізничні магістралі в напрямку ЧПК:
1.Москва-Харків-Горлівка-Іловайськ-Ростов (Армавір) -Адлер
2.Днепропетровск-Ясинувата-Іловайськ-Ростов (Армавір) -Адлер
3.Ясіноватая-Горлівка-Дебальцево- Червона Могіла- Лиха (дана магістраль, перш за все, є виходом на Волгоград)
4.Донецьк-Ясинувата-Мушкетово-Моспине-Іловайськ (тільки приміське сполучення)
5.Дебальцево-Торез-Іловайськ (тільки приміське сполучення)
Трохи історії:
Практично всі пасажирські поїзди з Ленінграда, Москви, Мінська, Києва, Мурманська, Харкова, Риги та інших міст, в напрямку ЧПК слідували через Україну, проходячи станцію Іловайськ. Від Ростова, до 1979-го року всі поїзди в бік Адлера йшли через станцію Армавір, в 1979-му році відкривається пасажирський рух по залізничній лінії Енем1-Гарячий Ключ-Туапсе, більшість поїздів переводять проходженням через Краснодар. У 1991-му році, відбувається розвал СРСР, в 1992-м-військові дії в Абхазії, тим самим всі пасажирські поїзди, які йшли до Сухумі, Батумі, Тбілісі, Єревана, Цхалтубо- були змушені припинити своє проходження по станції Адлер. Надалі всі ці та інші поїзди відміняють. В даний час проїхати в бік Сухумі залізницею від Адлера можна тільки поїздом №627 / 628 Адлер-Сухумі, в складі якого слід парочка вагончиків Москва-Сухумі. Приблизно з 1996-го року, починається переклад поїздів з Харківського хода- (Москва-Харків-Ростов) на Воронежскій- (Москва-Воронеж-Ростов). Пов'язано це було з тим, що поїздам доводилося проходити 4 рази (!!!) Прикордонно Митний Контроль (ПТК) при перетині кордону на ділянці Білгород-Харків-проходження ПТК на станціях Бєлгород (Росія) і Козача Лопань або Харків (Україна), на ділянці Іловайськ-Таганрог- проходження ПТК на станції Іловайськ (Україна) і Успенська (Росія). Це звичайно ж відбилося на часі проходженні поездов- воно збільшилося в середньому на 3-4 години, але це було не головним негодованіем- найголовніше це те, що жителі Росії, наприклад при поїздці поїздом Москва-Адлер, вимушено проходили 4 рази Прикордонно Митний контроль, і це з урахуванням того що поїзд прямував з Росії в Росі, природно це ще більше послужило перекладу на воронезький хід практично всіх поїздів в напрямку Москва (Санкт-Петербург) - Адлер, Кисловодськ, Анапа, Новоросійськ, Мінеральні Води.
В даний час виїхати з Донбасу на Кавказ стало складніше, але все одно цілком можливо. Це робиться на підставі поїздів Київ-Адлер (з графіка 2012-2013 цей поїзд не в ходу) Київ- Анапа, Львів-Адлер (поїзд скасований з листопада 2011 року, докладніше про скасування читати ТУТ ), Мінськ-Адлер, Москва-Адлер (з 16-го березня 2009-скасований) (прим. 2011 року. Поїзд знову в ходу- Влітку через день, взимку 1 раз 4 дня), Харків- Баку (з осені 2012 слід через іловайськ) та інших.
Давайте з вами повернемося в минулі роки, і подивимося, яке ж було рух пасажирських поїздів з Донбасу на Кавказ раніше і яким воно стало зараз.
На превеликий жаль, я не вів детальну запис розкладів пасажирських поїздів, крім наявних у мене в наявності книжок розкладів за 1976, 1982, 1983, 1984, 2001., 2005, 2006. Частина інформації наведена пам'яті, а пам'ять, як відомо, може підводити )))
Актуальне розклад поїздів з Донбасу на Кавказ по станціях Донецьк, Ясинувата, Іловайськ дивіться тут Потяги минулих і нинішніх років.
№1 / 2 "Ріца" Москва-Адлер. (№7 / 8 в період 1964-1965гг)
Флагман всіх поїздів в напрямку Москва-Сочі-Адлер. Зразково-показовий потяг, фірмовий. Своєю назвою він зобов'язаний високогірного озера в Абхазії. За радянських часів на цей поїзд було дуже важко дістати квитки "звичайному пасажиру", як правило даними поїздом користувалися високопоставлені чиновники і вищі посадові особи, що їдуть відпочивати на курорти Чорноморського Узбережжя Кавказу. Категорія «фірмовий» і найменування «Ріца» було дано поїзду №7 / 8 (через рік потяг вже ходить з номером 1/2) повідомленням Адлер-Moscow 25 травня 1964 року, і з 1986 року носить назву «Сочі». З 28 травня 1995 року потяг відправляється з Казанського вокзалу Москви з присвоєнням номера 12 / 11- поїзд переводять на Воронезький хід. До 1982 року колір вагонів був червоний
пізніше - зелений з синьою смугою. У 1989-му році поїзд змінює свою назву на "Сочі". У 2000 році поїзд отримав нові вагони, синього кольору з білою смугою. Чергове оновлення вагонів сталося в 2007м році. Це - нові вагони виробництва ТВЗ з дисковими гальмами. Поїзд в 1976-му році слідував через станції Москва-Курськ-Харків-Іловайськ-Ростов Головний-Кавказька-Білоріченська-Туапсе-Сочі. Протягом декількох десятків років, даний поїзд "строго" витримував розклад. Він завжди вирушав пізно вночі з Москви і прибував в Адлер вранці. У різні періоди, розклад даного поїзда змінювалося, але відправлення з Москви і прибуття в Адлер залишалося незмінним за часом доби. У розкладі 1987-1988 "Ріца" за Ростовом йде на Тихорєцьку, і не заходячи на цю станцію, йде на Кореновск і Краснодар. Але по лінії Ростов-Кореновск-Краснодар вона проходила всього пару років-поїзд знову слід через Староминская. В даний час поїзд №12 / 11 "Сочі" ходить через день, в обхід України, відправляється з Москви Казанської, слід через Рязань2, Мічурінськ-Воронезький, додачу, лиху, Ростов-Головний, Краснодар1, Гарячий Ключ, Туапсе-Пасс, Сочі . Розклад "Ріца" за 1971-й рік. Розклад поїзда "Ріца" за 1982-1983гг . Розклад поїзда "Ріца" за 1984-1985гг . "Ріца" 1987-1988гг.
№3 / 4 "Кавказ" Москва-Кисловодськ.
Еталон серед поїздів слідували до Кисловодська. Поїзд фірмовий. Відправлявся з Москви за північ, прибував до Кисловодська рано вранці. Слідував через Тулу, Курськ, Харків, Горлівку, Іловайськ, Ростов Головний, Кавказьку, Мінеральні Води. В середині 90-х переведений на Воронезький хід, в даний час ходить з таким же номером і повідомленням в обхід України, через станції Рязань2, Мічурінськ-Воронезький, Лиха, Ростов-Головний, Кавказька, Мінеральні Води.
№5 / 6 "Азербайджан" Москва-Баку.
Швидкий фірмовий поїзд швидко довозив пасажирів в Дагестан і Азербайджан. У 1984-му році поїзд слідував через станції Тула1, Орел, Курськ, Бєлгород, Харків-Пас, Іловайськ, Ростов-Головний, Кавказька, Мінеральні Води, Моздок, Махачкала-II, Дербент, Сумгаїт. Відправлявся з Москви Курської. Після розвалу СРСР даний поїзд продовжував курсувати, але в зв'язку з початком бойових дій в Чечні його курсування було скасовано. У наступні роки поїзду змінюють номер на №55 / 56 і він прямує через станції Саратов-I, Астрахань, Махачкала-II, Дербент, Сумгаїт. Час в дорозі у поїзда стає більше.
№11 / 12 "Північна Пальміра" Ленінград-Адлер. Швидкий фірмовий поїзд, досить швидко доставляв пасажирів з північної столиці до Чорного моря. У 1984-му році поїзд слідував через станції Бологоє-I, Поварова-III, БМК, Тула-I, Курськ, Бєлгород, Харків-Пас, Іловайськ, Лозова, Ростов-Головний, Кавказька, Армавір-Туапсинський, Білоріченська, Туапсе-Пасс , Сочі. У 1995-му році поїзд переводять на Воронезький хід, йому змінюють номер на №35 / 36 і пускають через Краснодар. (2001 г.) у 2000 році йшов екзотичним маршрутом - Адлер - Армавір-2 - Ростов-Гол. - Воронеж-1 - Липецьк - Єлець - Вузлова - Тула-1 - Москва-Кур. - Бологоє-Моск. В даний час поїзд прямує з номером 105, з 2006 року пущений загальним оборотом з 027/028 Москва - Санкт-Петербург, він не є фірмовим, тільки написи на вагонах "Північна Пальміра" нагадують про колишню славу поїзда №11 / 12 Ленінград-Адлер .
№13 / 14 "Грузія" Москва-Тбілісі.
До 80-х років поїзд називався "Дружба". Найшвидший потяг на початку-середині 80-х років від Москви до Адлера і далі до Тбілісі. Цей поїзд в 1984-му році менш ніж за 24 години доїжджав від Москви до Краснодара, швидше нього не було жодного поїзда в даному напрямку. Поїзд прямував через станції Тула-I, Курськ, Бєлгород, Харків-Пас, Червоний Лиман, Іловайськ, Ростов-Головний, Краснодар, Туапсе-Пасс, Сочі, Гагри, Сухумі, Самтредіа, Зестафоні, Горі. З особливостей даного поїзда згадується крім його швидкого ходу "ігнорування" зупинки по станції Лоо, де всі поїзди, навіть швидкі, робили зупинку. У 1992-му році поїзд припиняє курсування, можливо його скоротили тимчасово до Адлера або до станції Ростов. В даний час поїзди немає в ходу.
№13 / 14 «Дружба» Москва-Тбілісі
Швидкий фірмовий поїзд графіка 1974 го року. У цей період слідував через Армавір, рівно як і всі поїзди, до введення в експлуатацію залізничної лінії Краснодар-Гарячий Ключ-Туапсе. У наступні роки його назва «Дружба» віддають швидкому фірмовому потягу №55 / 56 Москва-Єреван, а поїзду №13 / 14 привласнюють назва «Грузія». В даний час скасований.
№18 / 17 Київ-Адлер. Швидкий поїзд Київ-Адлер приблизно до 1998-го року слідував за маршрутом Київ-Фастів-Знам'янка-Дніпропетровськ-Ясинувата-Ростов-Тихорецкая-Кавказька-Армавір-Білоріченська-Туапсе-Сочі-Адлер. Надалі (в якому році ???), поїзд переводять на маршрут Київ-Миронівка (в обхід Фастова) -Знаменка-Дніпропетровськ-Ясинувата-Ростов-Краснодар-Туапсе-Сочі-Адлер. У жителів Києва з'являється прямий цілорічний поїзд проходить Краснодар (ще був літній Київ-Новоросійськ). У 1999-му році, в грудні, я вперше проїхався на цьому поїзді від станції Іловайськ до станції Краснодар. У той рік потяг проходив Ясинуватої о 08:35 ранку, відправлявся з Іловайська приблизно о 10:10, заїжджав на Головний вокзал Ростова-на-Дону, прибував до Краснодару о 9 годині вечора, в Адлер прибував близько 5-ї ранку. В сторону Києва поїзд проходив Краснодар близько 18-ї години вечора, Ясинуватої - близько 5-ї години ранку, до Києва прибував о 19 годині вечора. Приблизно в 2001-му році, взимку, швидкий поїзд №18 Київ-Адлер об'єднують з поїздом №46 Львів-Адлер, від станції (???? Фастів або Їм. Т.Г. Шевченка ????) до Адлера (і назад) ці потяги прямували в складі одного поїзда. У розкладі він так і значілся- №46 / 18 Львів-Київ-Адлер. У наступні роки, поїзди 46 і 18 роз'єднує, але в 2003-2004- му роках, вони знову ходили разом "солодкою парочкою", правда недовго. Поїзд 18 Київ-Адлер в 2001- му році, проходив станцію Ясинувата приблизно о 13 годині дня за київським часом, в Краснодар прибував близько 2-ї ночі за московським часом. Але в такій парі ці поїзди проходили недовго, буквально через рік їх роз'єднує, курсувати вони починають через день, з інтревалом розкладу всього в півтори години. На початку 90-х років, взимку, поїзд №17 Київ-Адлер значився в розкладі станції Ясинувата як №17 Київ-Ростов (поїзд ходив тільки до Ростова). З чим це було связано- я на жаль не пам'ятаю. Розклад поїзда №17 Київ-Адлер за 2004-й рік можна подивитися тут. У наступний період, приблизно в 2006-му році поїзд прискорюють, він заходить на станцію Дніпропетровськ-Південний, а так само проходить через станцію Першотравнева (м Ростов-на-Дону), влітку в своєму складі добродушновозіт причіпні вагони Кривий Ріг-Адлер ( причіплює по станції П'ятихатки), причіпний вагон Луганськ-Адлер (причеплення по станції Ясинувата-Пасажирська, влітку 1 раз на 4 дні), причіпні вагони - купейний і плацкартний Донецьк-Адлер, маршрутний трафарет на вагонах саме з написом Донецьк-Адлер, хоча фактично це вагони Ясинувата-Адлер, набуває більш-менш постійне розклад, з яким ходить і по сей день, цілий рік, через день.
№21 / 22 "Білі ночі" Ленінград-Кисловодськ.
Швидкий фірмовий поїзд забезпечував зв'язок північній столиці з Кавказькими мінеральними водами. У 1984-му році проходив через станції Бологоє-I, БМК, Тула-I, Курськ, Бєлгород, Харків, Іловайськ, Ростов-Головний, Кавказька, Армавір, Мінеральні Води. В даний час поїзд ходить по маршруту Санкт-Петербург-Кисловодськ з номером №49 / 50, проходить через станції Бологоє-I, Москва-Курська, Намисто, Вузлова-I, Єлець, Липецьк, Лиха, Ростов-Головний, Тихорецкая, Армавір, мінеральні Води.Поезд є не фірмовим.
№23 / 24 "Південне узмор'я" Москва-Адлер.
Швидкий поїзд Москва-Адлер був "другим" поїздом за ступенем значущості після "Ріци". Даним поїздом користувалися ті, хто не зміг дістати квитки на фірмову "Ріцу". При СРСР даний поїзд був фірмовим і носив назву "Південне узмор'я", правда фірмовим він проїздив недовго. На відміну від "Ріци" в 80-х-90-х роках поїзд №24 Адлер-Москва вирушав вранці з Адлера, а в Москву прибував ввечері. В даний час, це єдиний цілорічний поїзд проходить Україну з Москви в Адлер. З 11-го березня 2009-го року цей поїзд починає курсувати 1 раз на 4 дні, прямує через станції Тула, Курськ, Бєлгород, Харків, Іловайськ, Першотравнева, Армавір, Туапсе. У проміжку приблизно між роками 2003 ... 2005 даний поїзд слідував через Краснодар: на капітальний ремонт був закритий ділянку Білоріченська-Кривенківське, з виконанням капітального ремонту тунелів. З 16-го березня 2009-го року поїзд №23 Москва-Адлер скасований. Можливо з початком літніх перевезень, даний поїзд відновить курсування. Це був останній поїзд на Адлер з Москви, який прямує через територію України. Влітку 2010 поїзд знову в ходу, влітку самостійний, а взимку причіпними вагонами від Адлера до Ростова з поїздом №642 Адлер- Ростов, а від Ростова до Москви з поїздом №27 Кісловодск- Москва. По станціях (в зимовий час) поїзд оголошують як №27 / 24 Адлер- Кісловодск- Москва. У зимовий період 2009-2010 слідував через Краснодар. Зараз (літо 2011) курсує через день по Армавірського ходу.
№25 / 26 "Каштан" Київ-Кисловодськ.
Швидкий фірмовий поїзд в епоху СРСР досить швидко довозив пасажирів на курорти Північного Кавказу: Єсентуки, П'ятигорськ, Кисловодськ. Слідував через станції Фастів-I, Їм. Т.Г.Шевченка, Дніпропетровськ-Головний, Ясинувата, Ростов-Головний, Армавір. На початку 2000-х років поїзд переводять на маршрут Київ-Трипілля-Миронівка, він не заходить на станцію Фастів, далі йде через станції Дніпропетровськ-Головний, Ясинувата, Першотравнева (переведений зі станції Ростов-Головний в 2006-му році), Кавказька, Армавір. З часів 80-х розклад поїзда залишилося таким, що він рано вранці прибуває на кінцеву станцію Кисловодськ. У складі даного поїзда курсує причіпний вагон (причеплення по станції Дніпропетровськ-Головний) Львів-Кисловодськ (ц��лорічно ????), а також з жовтня по червень (зимовий розклад) від станції Ясинувата до Кисловодська возить з собою причіпні вагони поїзда 398/397 Сімферополь-Кисловодськ. Назва "Каштан" у поїзда вже давно не існує, в даний час він є звичайним швидким поїздом, яким з успіхом користуються пасажири від Києва до Днепрпетровске, Донбасу, Ростова, Кисловодська.
№27 / 28 Москва-Кисловодськ.
Скорий нефірмового поїзд. Кому не діставалося квитків на фірмовий "Кавказ" - їхали цим поїздом. На відміну від "Кавказу" поїзд №27 в 1984-му році вирушав з Москви вранці, до Кисловодська прибував в обід. В даний час поїзд курсує 1 раз на 4 дні, відправляється ввечері з Москви, вранці прибуває до Кисловодська. Прямує через станції Тула, Орел, Курськ, Бєлгород, Харків, Лозова, Слов'янськ, Іловайськ, Ростов-Головний, Армавір. Можливо на період літніх перевезень він буде ходити частіше.
№29 / 30 "Осетія" Москва-Орджонікідзе.
Швидкий фірмовий поїзд в 1984-му році вирушав з Москви в 23-15, в Орджонікідзе прибував о 09:52. Слідував через станції Тула, Орел, Курськ, Бєлгород, Харків, Червоний Лиман, Артемівськ-2, Іловайськ, Ростов-Головний, Армавір, Мінеральні Води, Прохолодна, Беслан. В даний час поїзд прямує по воронезькому ходу з номером 34/33 і сполученням Москва-Владикавказ.
№35 / 36 Москва-Цхалтубо.
Швидкий поїзд доставляв пасажирів на курорти Грузії: Кутаїсі, Цхалтубо. У 1984-му році слідував через станції Тула, Орел, Курськ, Бєлгород, Харків, Червоний Лиман, Артемівськ-2, Іловайськ, Ростов-Головний, Краснодар, Туапсе, Сочі, Сухумі. У 1991-му році скасований.
№38 / 37 Мінськ-Адлер -Кісловодск.
Скорий нефірмового поїзд. У 1984 му году слідував відправленням з Мінська на Адлер по Воскресінням, щопонеділка, щосереди, щоп'ятниці. Відправленням з Мінська на Кисловодськ по Вівторках, Щочетверга и Субботам.Проходіл через станції Гомель, Конотоп, Суми, Харків, Лозова, Іловайськ, Ростов-Головний, Армавір, Туапсе, Сочі. У 2000-х роках БУВ переведень в обхід України, но з 2006-го року его повернули на свой історичний Хід, хіба что змінівші немного маршрут по Донбасу. В даний час поїзд курсує через день, проходить станції Гомель, Суми, Харків, Червоний Лиман, Артемівськ-2, Іловайськ, Ростов-Головний, Краснодар, Туапсе. В даний час на Кисловодськ з Мінська ходить швидкий поїзд №146 / 145, влітку курсує через день, а в отсальное час року- 1 раз на 4 дні.
№39 / 40 "Кубань" Москва-Новоросійськ.
Швидкий фірмовий поїзд. У 1984-му році слідував через станції Тула, Орел, Курськ, Бєлгород, Харків, Лозова, Слов'янськ, Іловайськ, Ростов-Головний, 2-й кілометр (обхід Тихорецької), Кореновск, Краснодар-1, Кримська. В середині 90-х переведений на воронезький хід, поїзду привласнюють номер №30 / 29. В даний час "Кубань" слід щодня, через станції Рязань-2, Мічурінськ-Воронезький, Додача, Ростов-Головний, Староминская, Краснодар-1, Кримська.
№39 / 40 Мурманськ-Адлер
Скорий річний поїзд графіка 1974 го року. В середині 70-х років "Кубань" курсувала через Рязань-2, Воронеж, лиху під номером №16 / 15 і відправлялася з Казанського вокзалу Москви. Слідував через Вязьму, Брянськ, Льгов, Харків, Лозова, Іловайськ, Ростов, Армавір. У наступні роки переведений в літні додаткові поїзди з номером №345 / 346 (На Новоросійськ)
№41 / 42 Москва-Адлер.
Швидкий поїзд №41 ходив в 1984-му році з досить зручним графіком: відправлення з Москви в 00-10, прибуття в Адлер 09-50. Слідував через станції Тула, Орел, Курськ, Бєлгород, Харків, Лозова, Слов'янськ, Іловайськ, Ростов-Головний, Староминская, Краснодар-1, Туапсе, Сочі. Дата скасування поїзда невідома, є припущення, що даний поїзд "первратілся" в кінці 90-х в поїзд №121 або №131 Москва-Адлер.
№43 / 44 "Чорноморець" Ленінград-Новоросійськ.
У 1984-му році слідував через станції Бологоє-1, Поварова-3, БМК, Тула-1, Курськ, Харків, Лозова, Краматорськ, Іловайськ, Ростов-Головний, Староминская, Краснодар, Кримська. У наступні роки поїзду привласнюють фірменість і дають назву "Чорноморець". В даний час поїзд прямує в обхід України. Влітку по його історичному ходу призначають швидкий поїзд №227 Санкт-Петербург-Новоросійськ через Україну.
№46 / 45 "Маяк" Львів-Адлер. Швидкий поїзд Львів-Адлер вивозить відпочиваючих на ЧПК починаючи із заходу України і закінчуючи сходом. Це єдиний потяг з західних і областей України у бік ЧПК. Так само, досить багато пасажирів їздить даними поїздом в межах України та на Кубань. В один час даний поїзд ходив "солодкою парочкою" з поїздом №18 Київ-Адлер, а так же, на початку-середині 90-х, взимку, поїзд №46 слідував за маршрутом Львів-Ростов. Швидше за все це було разової поїздкою на один зимовий сезон. Поїзд прямує через станції Хмельницький (тут йому чіпляють вагони Хмельницький-Адлер), Жмеринка (влітку причіпний вагон Жмеринка-Адлер), Козятин, ім.Т.Г.Шевченка (влітку причіпний вагон Шевченко-Адлер, влітку причіпний вагон Одеса-Адлер), Дніпропетровськ-Південний (причіпні вагони Дніпропетровськ-Адлер), Ясинувата (влітку причіпний вагон Луганськ-Адлер), Іловайськ, Першотравнева (Ростов), Староминская, Краснодар, Туапсе. Як видно з вишеперечісленного- даний поїзд складається з численних причіпних вагонів, які, як правило, в більшій кількості курсують влітку. Орієнтовна схема поїзда №46 Адлер-Львів станом на серпень 2007: вагони 2-8- Адлер-Львів, вагони 9-10- Адлер-Хмельницький, вагон 11-Адлер-Жмеринка, вагон 24 (слідом за Жмеринським) -Адлер-Одеса , за одеським вагоном - вагон Адлер-Шевченко, далі 4 вагони Адлер-Дніпропетровськ, за ними вагон Адлер-Луганськ. Маршрут поїзда не змінювався з його первісного запуска- хіба що поїзд в кінці 90-х став заходити на Південний вокзал міста Дніпропетровськ і з 2006-го року не входить на станцію Ростов-Главний- поїзд проходить станцію Першотравнева в межах міста Ростов-на-Дону . Графік поїзда залишався практично незмінним (змінювався плюс - мінус 3 години) і залишився таким же в наші дні: поїзд в обід відправляється зі Львова, в Адлер прибуває вранці, близько 9 ранку. В даний час поїзд курсує через день, взимку в ньому мало вагонів, а ось влітку-він збирає з собою дружну низку причіпних вагонів і везе пасажирів до теплого Чорного моря.
№47 / 48 Москва-Батумі. Скорий нефірмового поїзд, його маршрут завжди проходив через станції Харків, Червоний Лиман, Артемівськ-2, Іловайськ, Ростов-Головний, Армавір, Туапсе, Адлер, Самтредіа-1. В середині 80-х поїзд прибував в Батумі близько 12-ї години дня. В даний час поїзд не ходить.
№49 / 50 Москва-Гагра-Сухумі. Літній додатковий швидкий нефірмового поїзд, в середині 70-х слідував до станції Гагра. У наступні роки, приблизно на початку 80-х років, продовжений до Сухумі.
№51 / 52 "Абхазія" Москва-Сухумі. Швидкий фірмовий поїзд цілорічного звернення. За відгуками пасажирів-дуже хороший поїзд. Слідував через станції Харків, Артемівськ-2, Іловайськ, Ростов-Головний, Краснодар-1, Адлер.
№53 / 54 Ленінград-Адлер. Літній додатковий швидкий поїзд. Відмінність даного поїзда, полягало в тому, що він слідував по тепловозних ходу через Ржев, Вязьму, Брянськ, Льгов, Готню. В даний час поїзди з таким номером і маршрутом прямування не існує.
№55 / 56 "Дружба" Москва-Єреван. Швидкий фірмовий поїзд, курсував ежедневно- цілий рік. З середини 80-х і до скасування (1992-й рік) слідував через Харків, Лозова, Іловайськ, Ростов-Головний, Краснодар-1, Сочі, Сухумі, Самтредіа, Тбілісі, Ленинакан. Дуже зручний поїзд для поїздки на ЧПК, слідував з 15-ти хвилинним розбіжністю від графіка "Ріци №1 / 2 Москва-Адлер, ЧПК проїжджав вранці. У 70-х роках ходив з номером №33 / 34 з аналогічною назвою" Дружба ". на початку 90-х років я проїхався в плацкартному вагоні поїзда №56 Єреван-Москва від Краснодара до Іловайска.- враження вкрай негативні. в даний час поїзд не ходить.
№58 / 57 "Прибалтика" Рига-Харків-Сочі. Літній швидкий фірмовий поїзд, слідував через станції Вільнюс, Мінськ, Гомель, Харків, Іловайськ, Ростов-Головний, Краснодар-1, Туапсе. Раскрасска поезда- з переважанням помаранчевого кольору. Прибуття на ЧПК ввечері. В даний час на Адлер з Риги поїздів немає.
№59 / 60 Москва-Адлер-Гагра. Літній додатковий швидкий поїзд слідував через Харків, Лозову, Ростов, Армавір. У 1974-му році слідував до Адлера через Армавір, відправленням з Москви по парних, до Гагри- по непарних. У 80-ті роки слідував сполученням Москва-Адлер через Краснодар.В даний час поїзд не існує.
№61 / 62 "Ельбрус" Москва-Нальчик .Скорий фірмовий поїзд цілорічного звернення. До 2002-го року слідував через Харків, Іловайськ, Лозова, Ростов, Мін Води. Надалі переведений на воронезький хід (один з найостанніших потягів що проходять через Іловайськ в бік Північного Кавказу). В один час ходив з номером 41/42 через Тулу, Єлець. В даний час поїзд ходить з номером 61/62 по воронезькому ходу, возить з собою причіпні вагони Москва-Джегута.
№72 / 71 Мінськ-Адлер
Швидкий поїзд. Курсував в 1984-му році влітку, вирушав по парних числах з Мінська. Слідував через станції Гомель, Суми, Харків, Лозова, Слов'янськ, Костянтинівка, Іловайськ, Ростов, Староминская, Краснодар, Туапсе. Можливо в наступні роки став поїздом №110 Мінськ-Новоросійськ, а потім №110 Мінськ-Анапа.
№71 / 72 Москва-Нальчик
Пасажирський цілорічний поїзд графіка 1974 го року. У наступні роки його переводять в швидкі і привласнюють фірменість, дають назву «Ельбрус».
№71 / 72 Ленінград-Сухумі
Літній пасажирський поїзд, курсував в 1971-му році через день, слідував через станції Бологоє, Торжок, Ржев, Вязьма, Льгов, Харків, Лозова, Ханженкове, Іловайськ, Ростов, Армавір. В кінці 70-х скасований.
№79 / 80 "Дагестан" Москва-Махачкала. Швидкий фірмовий поїзд. Слідував (1984р) через Харків, Лозова, Краматорськ, Іловайськ, Ростов-Головний, Мін Води. В даний час ходить в обхід України по воронезькому ходу.
№81 / 82 Москва-Адлер
Пасажирський річний поїзд графіка 1974 го року. Досить цікавий марщрут проходження, через Харків, Ворошиловград (нині Луганськ), Краснодон, Ізварине, Лиха, Ростов, Армавір, Туапсе. Скасовано в кінці 70-х років.
№85 / 86 Москва-Сухумі. Пасажирський річний щоденний поїзд графіка 1971 го року. Слідував через станції Курськ, Харків, Лозова, Ростов, Армавір, Сочі. У складі поїзда слідував причіпний вагон Курськ-Сухумі. В даний час поїзди в ходу немає.
№87 / 88 Москва-Сухумі.
Літній додатковий швидкий поїзд. Слідував в 1984-му році за маршрутом і розкладом швидкого поїзда №59 / 60 Москва-Адлер. В даний час скасований.
№91 / 92 Москва-Баку
Пасажирський поїзд графіка 1974 го року. У наступні роки йому присвоюють номер №191 / 192
№93 / 94 Москва-Баку-Тегеран. Швидкий поїзд слідував в 1984-му році через Харків, Лозова, Іловайськ, Ростов-Головний, Мін Води. Причіпні вагони Москва-Тегеран. В даний час на Тегеран з Москви в ходу немає. На Баку є різні поезда- все в обхід України.
№93 / 94 «Дагестан» Москва-Махачкала
Пасажирський фірмовий поїзд графіка 1974 року. У наступні роки його переводять в швидкі і змінюють номер.
В якому році ?
Шевченка ?
?лорічно ?