Zабор: Запорізька Дитяча залізниця
Загальна інформація:
ДЗ. У 500 метрах від ж / д вокзалу "Запоріжжя-1" - пролягає вузькоколійна дитяча ж / д, яка зустрічає гостей маленьким поїздом-експонатом, який дітлахи (постійно) намагаються розгойдувати. Тут же розміщується непоганий зоопарк, акваріум, зимовий сад і тераріум. Працюють щодня. Таким чином, це цілий культурно-розважальний центр (хоча скоріше - куточок), розрахований переважно на дітей.
Залізниця цілком функціональна. По ній дійсно ходять маленькі склади. Пролягає вузькоколійка по "облагородженим" плавнях - мимо гребного каналу. Переважно, з вікон вагончиків відкривається вид на зарості тополь і сосен, а також на новобудови Південного мікрорайону ( "Піски"). До 2008-2011 років все станції Донецької залізниці (крім центральної) не функціональні: деякі зруйновані, деякі знівечені місцевими вандалами. Поїзд зупинок не робить, катаючись по колу. Довжина "узкоколекі" - 9 км.
Запорізька ДЗ - одна з наймолодших дитячих залізниць України і друга за довжиною на території колишнього СРСР.
Рейси здійснюються 8 раз в день (через кожні 45 хвилин: з 9.00. До 15.15., Перерва з 12.00. До 13.00.) По неділях і на шкільні канікули.
Об'єкти Запорізької дитячої дороги працюють щодня з 8.00 до 16.30 (квиткові каси з 8.00 до 15.30), а саме: зоокуточок, акваріумний зал, вистовочний зал залізничного моделювання, зимовий сад.
Протягом календарного року поїзд здійснює рейси в неділю, святкові дні і на період шкільних канікул. У літній період з 1 червня по 31 серпня поїзд курсує з четверга по неділю, а також у святкові дні за графіком 10.15, 11.15, 13.15. Графік рейсів може змінюватися в зв'язку з погодними умовами і з технічних причин. (Цікаво, що раніше потяг ходив кожні півгодини, було 8 рейсів в день).
Ціна квитків :
квиток в зоопарк, квиток на поїзд: для дорослого - 32 грн, для дитини - 13 грн.
відвідування акваріума, зимового саду, виставкового залу: для дорослого - 26 грн, для дитини - 7 грн.
До 2017 року ціни були такими:
квиток на поїзд - 25 грн. (Дорослим), 15 грн. (Дітям - до 12 років);
квиток в зоокуточок - 25 грн. (Дорослим), 15 грн. (Дітям - до 12 років);
квиток в кожен із залів ДЗ (тераріум, акваріум, зимовий сад) - 15 грн. (Дорослим), 5 грн. (Дітям - до 12 років).
Діти до трьох років - безкоштовно.
Прим .: до 2010 року ціни були - по 3 грн. - дорослий квиток, по 1 грн. - дитячий. З 2010 по 2013 р.р. ціна на квитки була - 5 грн. (дорослим), 3 грн. (дітям). У 2015 році вже 20 грн. (дор.) і 10 грн. (дет.).
Фото ДЗ в Запоріжжі
Історія Донецької залізниці
Запорізька дитяча залізниця була побудована в 1971-1972 роках за ініціативою комсомольців Запорізького електровозоремонтного заводу і Запорізького автомобільного заводу (ЗАЗ). 26 жовтня 1971 року постановою бюро міськкому комсомолу України (ЛКСМУ) була створена ініціативна група по організації будівництва ДЗ. Очолив її перший секретар міськкому комсомолу Михайло Шульга. Проектування дитячої залізниці було доручено молодим співробітникам проектних інститутів Промбудпроект і "Титан". З дорученої завданням вони впоралися за лічені тижні, і вже до кінця листопада проект дороги в цілому був готовий. Паралельно йшли і підготовчі роботи на майданчику майбутньої ДЗ.
До кінця лютого 1972 року насип була вже майже готова. Будували її на суботниках комсомольці і молодь міста. Цілком у дусі 1970-х років міськком комсомолу оголосив місячник по збору металобрухту для придбання рейок. Запорізькі школярі зібрали його більше півтори тисячі тонн - кількість, що вражає уяву! За особистою вказівкою першого секретаря обкому КПУ Євгена Пьянкова, який стежив за ходом будівництва, весь зібраний металобрухт пішов на "піонерську плавку", а виручені кошти дійсно були спрямовані на потреби будівництва ДЗ.
19 травня 1972 року залізниця була урочисто відкрита. На момент відкриття її довжина становила 3,5 км, а на дорозі було всього 3 станції: Жовтнева (Жовтнева), Спортивна, Юні чапаєвців і одна проміжна платформа Піонерська. На головній станції - Жовтневої - був споруджений вокзал і двустойловое локомотивне депо. З рухомого складу на дорозі були: тепловоз ТУ2-077, паровоз П24 і 5 вагонів Pafawag.
У березня 1972 року комсомольці міста, під керівництвом фахівців Запорізької дистанції колії, приступили до укладання верхньої будови колії. Тоді ж почалося будівництво вокзалу і двухстойлового локомотивного депо розміром 50х12 м. До середини травня всі будівельні роботи були закінчені. На цей момент було укладено 3,46 км шляху на піщаному баласті, влаштовано три станції: Жовтнева (в перекладі з української - Жовтнева), Спортивна, Юні чапаєвців і одна проміжна платформа Піонерська.
Станція Жовтнева отримала свою назву на ім'я району міста, де вона розташовувалася, станція Юні чапаєвців - на честь однойменної молодіжної диверсійно-розвідувальної групи, що діяла в тилу ворога на острові Хортиця на Дніпрі (нині в межах міста Запоріжжя). Третя станція отримала назву Спортивної, тому що поруч з нею планувалося побудувати великий дитячий спортивний комплекс. (На жаль, ці плани так і не були реалізовані).
На дитячу залізницю були доставлені тепловоз ТУ2-077 (працював з 1957 по 1966 рік на Ризькій ДЗ), паровоз Кп4-456 (проект П24), подарований дорозі колективом Запорізького електровозоремонтного заводу і п'ять суцільнометалевих пасажирських вагонів PAFAWAG.
Урочисте відкриття першої черги Запорізької дитячої залізниці відбулося 19 травня 1972 року в день 50-річчя Піонерській організації. На мітингу були присутні керівництво Придніпровської залізниці, представники місцевих, партійних і комсомольських органів. Рівно о 14.00 зі станції Жовтнева відправився перший поїзд. Вів його юний машиніст Геннадій Стасенко, що став згодом начальником локомотивного депо Запоріжжя-II. А проводжала юна чергова по станції Валя Нескромная, теж пов'язала потім своє життя із залізницею.
19 травня 1972 року
До моменту відкриття ДЗ, були побудовані будівлі вокзалу і локомотивного депо розміром 50х12 м, 3,46 км шляху, де розміщувалися: тепловоз ТУ2-077, присланий з Ризької дитячої залізниці і паровоз, подарований дитячої дорозі колективом Запорізького електровозоремонтного заводу, а також п'ять суцільнометалевих пасажирських вагонів. У день відкриття вже функціонували три з восьми станцій: Жовтнева, Спортивна, Юні чапаєвців і одна проміжна платформа під назвою Піонерська.
Жовтнева станція отримала свою назву на ім'я району міста, де розташовувалася дитяча залізниця (зараз це Комунарський район). Станція Юні чапаєвців була названа на честь однойменної молодіжної розвідувальної групи, що діяла під час Великої Вітчизняної війни в тилу ворога на острові Хортиця. Третя зупинка отримала назву Спортивної, тому що поруч з нею планувалося побудувати великий дитячий спортивний комплекс (ці плани так і не були реалізовані).
Дитяча залізниця розташувалася на мальовничому березі Гребного каналу. Головна станція Донецької залізниці - Жовтнева - знаходиться всього в п'яти хвилинах ходьби від вокзалу Запоріжжя-I і зупинки громадського транспорту. Тому дуже скоро дорога стала улюбленим місцем відпочинку городян. Вже за перші шість місяців з моменту відкриття по ній було перевезено понад 57 тисяч пасажирів. У 1973 році ця цифра подвоїлася. Збільшилася і кількість юних залізничників. Якщо в 1972 році на ДЗ займалося лише 50 дітей, то з 1973 року їх кількість перевищила 900 (а на сьогоднішній день - більше 2 тисяч).
Раїса Олексіївна Козак, стала начальником Запорізької ДЗ з моменту її формування, як самостійного підрозділу Придніпровської залізниці, з перших днів роботи не стала замикатися лише на викладання дітям залізничних спеціальностей. Для різнобічного розвитку хлопців вже в квітні 1973 на дорозі був створений дитячий духовий оркестр.
У листопаді 1973 року, з огляду на побажання колективу Донецької залізниці, секретар міськкому ЛКСМУ Селін звернувся до керівництва Придніпровської залізниці з проханням про допомогу в підготовці проекту і виділення необхідних матеріалів для будівництва другої черги дитячої дороги. Прохання було задоволене. У травні 1974 року за керівництвом фахівців Запорізького відділення Придніпровської дороги комсомольці міста приступили до укладання шляху другої черги ДЗ.
На новій ділянці було додатково споруджено три зупиночних пункти, ще одна платформа була побудована на діючій ділянці першої черги. Станцію Юні чапаєвців вирішено було перейменувати в станцію 30 років Перемоги, а назва Юні чапаєвців привласнити наступної за нею платформі. Решті ж платформ були присвоєні назви Обеліск Слави (пізніше - Обеліск), Комсомольська, Гребний канал.
У тому ж 1974 році дитяча залізниця отримала в своє розпорядження ще один тепловоз ТУ2, п'ять пасажирських вагонів PAFAWAG і дві вантажні платформи. Платформи періодично використовувалися не тільки для господарських поїздів, а й для комерційних вантажних перевезень - в дні змагань на гребному каналі дитяча залізниця використовувалася для доставки спортивного інвентарю.
У 1975 році був відставлений від роботи паровоз Кп4-456. Кілька років він простояв в глухому куті поруч з депо, а 1 серпня 1979 року встановлено на постамент на станції Жовтнева.
Урочисте відкриття другої черги дитячої залізниці відбулося 17 травня 1975 року. Але до цього моменту не були готові ще споруди на нових станціях. Їх спорудження почалося лише в серпні 1975 року і завершилося до 10 травня 1976 року. Тоді ж були побудовані і нові капітальні будівлі на станціях першої черги (крім Жовтневої).
Крім технічного вдосконалення дороги розвивалася і культурна сфера. На додаток до духовому оркестру в 1974-1975 роках на дорозі з'явився вокально-інструментальний ансамбль, кіно- і фотогурток, гурток залізничного моделізму, кілька спортивних секцій.
У вересні 1976 року на станції Жовтнева Запорізької ДЗ відкрився зоокуточок. Першим його жителем став ведмежа Кузя. Кілька місяців по тому свої місця в ньому зайняли 18 видів рідкісних птахів, привезених із заповідника Асканія-Нова. З роками цей зоокуточок перетворився на справжній великий зоопарк, до сьогоднішнього дня - єдиний в Запоріжжі. Причому, діти беруть найактивнішу участь у догляді за його вихованцями.
18 березня 1977 року Рада юних залізничників Запорізької ДЗ звернувся до двічі Герою Радянського Союзу льотчику-космонавту Павлу Поповичу з проханням дати дозвіл на присвоєння його імені дитячій залізниці. Буквально через два тижні згода була отримана, але на подолання бюрократичних перешкод пішло кілька місяців. Лише 28 грудня 1977 року Запорізькою ДЗ рішенням обкому ЛКСМУ офіційно було присвоєно ім'я Павла Романовича Поповича.
У самому кінці 1970-х років другі колії на станціях Спортивна і 30 років Перемоги були демонтовані. Фактично вони стали платформами, але ще кілька років за традицією продовжували іменуватися станціями. (Зараз про існував колись дорожньому розвитку нагадує лише напівзруйнована друга платформа на Спортивній і вихідний світлофор на 30 років Перемоги, стоїть тепер проти напрямку руху поїздів.) Тоді ж дорога була оснащена напівавтоматичним блокуванням, а локомотивний парк ДЗ поповнився ще одним тепловозом ТУ2.
13 травня 1980 року було прийнято рішення про перейменування більшості зупиночних пунктів Запорізької ДЗ. Замість назв типу Піонерська і Комсомольська станцій і платформ були присвоєні імена 12-14-літніх героїв Великої Вітчизняної війни - членів групи Юні чапаєвців, що діяла як раз на території, де була побудована дитяча залізниця.
До 1980 року були так перейменовані станції та платформи:
ст. Жовтнева так і залишилася ст. Жовтнева
пл. Піонерська - пл. ім. Володі Літягі
ст. Спортивна - ст. юні чапаєвців
пл. Обеліск так і залишилася пл. обеліск
ст. Юні чапаєвців с- ст. 30 років Перемоги
- пл. Юні чапаєвців пл. ім. Леоніда панфіловський
- пл. Комсомольська пл. ім. Віллі Пісаревіча
- пл. Гребний канал пл. ім. Христофора Ємельянова
У 1982 році Запорізька ДЗ стала лауреатом премії Ленінського комсомолу. Але і ця нагорода була не єдиною у Запорізькій ДЗ. Вона неодноразово ставала переможцем всесоюзних конкурсів ДЗ і володарем звання "Правофланговий ДЗ". Багато вихованців Запорізької ДЗ були удостоєні медалей і дипломів ВДНГ.
У 1983-84 роках почалося переоснащення дороги. Натомість зношених вагонів PAFAWAG дорога отримала кілька новеньких пасажирських вагонів ПВ51. Згодом, всі польські вагони були виведені з експлуатації. Частина з них зняли з візків і ще кілька років використовували в якості складських приміщень зоокуточка на станції Жовтнева, а два були відправлені на Євпаторійської ДЗ.
Влітку 1984 на станції Жовтнева був зданий просторий чотириповерховий навчально-лабораторний комплекс. У ньому з зручністю розмістилися всі існуючі раніше гуртки і відкрилися нові - танцювальний, хоровий і т.д. В оформленні інтер'єрів навчального корпусу брав участь народний художник України Володимир Симчук.
У самому кінці 1980-х років почалося будівництва мікрорайону Південний. У місцевої влади стали зріти плани закриття ДЗ, але ентузіастам вдалося відстояти своє дітище. За планом одна з вулиць і трубопроводи, що зв'язують новий мікрорайон з іншою частиною міста, повинна була перетнути лінію ДЗ між станцією Жовтнева і платформою імені Володі Літягі. З міркувань безпеки від споруди переїзду відмовилися, а вулицю вирішили пропустити над лінією ДЗ.
У 1990 році поряд з локомотивних депо був відсипаний штучний пагорб, в основі якого проритий тунель довжиною 80 м, а по верху прокладена автомобільна дорога. На обох порталах тунелю встановлені металеві ворота, а сам тунель використовується для нічного відстою складу. Так були вирішені відразу три проблеми - створення транспортного коридору до нового мікрорайону, забезпечення збереження рухомого складу та підвищення інтересу дітей до ДЗ.
В середині 1990-х років Запорізька ДЗ отримала в своє розпорядження ще один тепловоз - ТУ7А-3108 став на сьогоднішній день основним локомотивом.
Навесні 2002 року, до 30-річчя Запорізької ДЗ, була проведена реконструкція всієї дороги. У багатьох місцях був перекладений шлях, повністю замінені платформи на більшості зупиночних пунктів, відремонтовано станційні споруди. У тому ж році дорозі довелося розлучитися з тепловозом ТУ2-077, який відкривав рух по ній 30 років тому. Після його списання локомотивний парк Запорізької ДЗ становить два тепловоза ТУ2 з електропередачею і один тепловоз ТУ7А з гідравлічною передачею.
У 2004 році через несправність рейкових ланцюгів і необхідності великих фінансових вкладень в їх перевірку і ремонт керівництво Донецької залізниці змушене було відмовитися від використання на перегоні напівавтоматичного блокування. Рух поїздів знову здійснюється по жезл.
До 2010 року всі станції, крім однієї (центральної - "Жовтневої") знаходяться в напівзруйнованому стані і не фнукціоніруют.
Говорячи про Запорізьку ДЗ, не можна не згадати той факт, що на сьогоднішній день вона - одна з небагатьох дитячих доріг, рух поїздів по якій триває і взимку. На щастя, кліматичні умови цілком це дозволяють.
У 2012 повністю реконструювали одну станцію ДЗ - імені 30-річчя перемоги над фашистською Німеччиною. А в серпні 2012 року змістили з посади беззмінного керівника - Раїсу Козак .
Інформація підготовлена за матеріалами сайту: dzd-ussr.ru, Zабор