Залізничний вокзал Волгоград-1

  1. До Великої Вітчизняної війни
  2. сучасна будівля
  3. Культура
  4. Дальнє слідування по станції
  5. Цілорічне звернення поїздів
  6. Сезонне звернення поїздів
  7. теракт
  8. реконструкція

Історія   До Великої Вітчизняної війни   Перон на станції «Царицин»   Першою залізницею в Царицині стала Волго-Донська залізниця, побудована в 1862 році

Історія

До Великої Вітчизняної війни

До Великої Вітчизняної війни


Перон на станції «Царицин»

Першою залізницею в Царицині стала Волго-Донська залізниця, побудована в 1862 році. В цей же час був побудований перший дерев'яний вокзал.

У 1868 -1870 роках почала працювати Грязе-Царицинському залізниця. У зв'язку з цим в 1871 році на місці сучасного залізничного вокзалу «Волгоград-I» був побудований перший цегляна будівля вокзалу.


сучасна будівля


Проект вокзалу складено Волгоградським філією Дорпроект Приволзької залізниці в 1950 -1953 роках. Автори проекту: архітектор Олександр Куровський і Самуїл Бріскін, інженер-конструктор Олександра Кадільнікова. Будівництво здійснювалося Главжелдорстроем Міністерства шляхів сполучення СРСР.

У період з липня 1951 по травень 1954 рік. Нова будівля вокзалу зведено трохи північніше старої будівлі. На місці старої будівлі зараз будівля Волгоградського відділення Приволзької залізниці. У постійну експлуатацію вокзал зданий 2 червня 1954 року.

Вокзал представляє собою триповерховий будинок з цокольним поверхом, вінчає вежею зі шпилем.

Будинок побудований з цегли з залізобетонними перекриттями. Фасади облицьовані гранітом і инкерманским каменем, частково оштукатурені; стіни в інтер'єрі переважно облицьовані мармуром. В цілому рішення будівлі типово для архітектури епохи Сталіна.

До головного входу в вокзал з боку міста веде широка гранітні сходи. По обидва боки від неї на відполірованому сірому граніті - два багатофігурних барельєфа заввишки в п'ять метрів кожен. Зліва від входу - битви громадянської війни за червоний Царицин; праворуч - захисники Сталінграда в рішучому наступальному пориві. Біля їхніх ніг - повалене фашистське прапор. Вище, над центральним входом, розміщені барельєфи ордена Червоного Прапора і медалі «За оборону Сталінграда». Зверху, в арці над входом, встановлена ​​символічна скульптурна композиція "Апофеоз праці": Батьківщина-мати вінчає лавровим вінком переможців.

Усередині будівля вокзалу розбите на 2 великі зали - зал очікування і касовий зал знаходяться в правому і лівому крилі вокзалу. Стелі в них оброблені ліпними карнизами, кесонами, розетками; на стелях - художній розпис. Тема полотна правого залу - бойовий подвиг захисників міста в роки громадянської та Великої Вітчизняної воєн. Тематика лівого - трудовий подвиг сталинградцам в роки післявоєнного будівництва - на будівництві Волго-Донського каналу і Волзької ГЕС. Розписи виконані художниками Я. Скріпковим, В. Криловим, Д. Мерперт [5]. Скульптурні групи і барельєфи в комплексі вокзалу виконані скульпторами М. Д. Павловським, Н. А. Павлівської та В. Н. Безруковим.

За словами О. Н. Кириченко - директора народного музею волгоградських залізничників - на одній з мальовничих фресок, що описують події громадянської війни, в масовці зображені реальні люди - головний архітектор вокзалу і тодішній начальник пасажирських перевезень. А бойове Червоний прапор Царицина спочатку передавав особисто Сталін - після 1961 року зображення «підправили», переробивши Сталіна в колгоспника, одягненого в шинель [4] [5].

У 1997 році будівлю залізничного вокзалу визнано пам'яткою архітектури. А в 2005 році до 60-річчя Перемоги будівля вокзалу була капітально відремонтована. Після капітальної «чистки» вокзал знову став білосніжним. Є надія, що таким він залишиться досить довго, так як на Приволзької залізниці все більше використовуються локомотиви на електричній тязі. Також в ході ремонту була змонтована оригінальна підсвітка будівлі, виконана в трьох світлових температурах: підсвічування зовнішніх архітектурних елементів - «холодним» білим світлом, внутрішніх елементів - «теплим» жовтим. Всередині зали залізничного вокзалу висвітлюються люмінесцентними світильниками, які мають зовні яскраво виражений зелений відтінок.

Після 29.12.2013 вибуху терориста смертника, де загинуло 17 осіб, будівля була закрита.

Вибуховою хвилею були вибиті вхідні двері, пошкоджено вікна, баштовий годинник, електрика, інформаційне табло, люстра і купол центрального вестибюля вокзалу,. Порушено скління будівлі, зруйнована і пошкоджена ліпнина на всіх поверхах вокзалу. Через руйнування і пошкоджень, була припинена робота центрального вестибюля вокзалу, залу очікування і підвищеної комфортності.

В ході відновлювальних робіт, повністю замінена система опалення, встановлені нові віконні блоки, вироблено скління, ремонт циферблатів баштового годинника. Відновлено також, декоративні елементи залів і відреставровані барельєфи на фасаді будівлі. Відновлено елементи люстри. Люстра, що складається з трьох кіл, у формі чаші тепер має 82 енергозберігаючі світлодіодні лампи.

Були повністю відтворені ліпні карнизи, замінена мармурова обробка центрального вестибюля. Під куполом холу вокзалу, загорілася зірка. Вхідні двері, відновлені за кресленнями 1954 року. У залі очікування повністю замінений підлогу, первозданний орнамент збережений. Два багатофігурних барельєфа, висотою 5 метрів кожен, розташовані на центральній частині фасаду змінилися і заблищали по-новому.

Культура

  • Водонапірна вежа вокзалу зображена на Панорамі "Розгром німецько-фашистських військ під Сталінградом". Вежа пережила Сталінградську битву і була знесена після війни.
  • Місія з оборони вокзалу присутній в радянській кампанії гри Call of Duty 2 і Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad, а також в грі "Сталінград".

Приміське сполучення по станції

Станом на серпень 2015 року з станції курсують такі поїзди приміського сполучення:

№ поїздаМаршрут руху№ поїздаМаршрут руху6201Тракторна

- Канальна - - - - 6204 Канальна - Волгоград 6207 Волгоград - Канальна 6208 Канальна - Волгоград 6211 Волгоград - Котельникова 6212 Котельникова - Волгоград 6301 Тракторна - Південна 6306 Південна - Тракторна 6303 Волгоград - Шпалопропитка - - 6305 Волгоград - Шпалопропитка - - 6310/6309 Тракторна - Південна 6310/6309 Південна - Тракторна 6312/6311 Тракторна - Шпалопропитка 6312/6311 Шпалопропитка - Тракторна - - 6326/6325 Шпалопропитка - Тракторна - - 6418/6417 Шпалопропитка - Тракторна 6313 Волгоград Південна 6304 Південна - Волгоград - - 6316/6315 Південна - Тракторна - - 6318 Південна - Волгоград 6317 Волгоград - Шпалопропитка 6314 Шпалопропитка - Волгоград 6319 Волгоград - Шпалопропитка - - 6321 Волгоград - Шпалопропитка - - 6421/6422 Волгоград - Волзький 6423/6424 Волзький - Волгоград 6433/6434 Волгоград - Волзький 6435/6436 Волзький - Волгоград 6491 Волгоград - Арчеда 6492 Арчеда - Волгоград 6601 Волгоград - Донська 6602 Донська - Волгоград 6613 Волгоград - Чернишков 6614 Чернишков - Волгоград 6615 Волгоград - суровикино 6616 суровикино - Волгоград 6621 Волгоград - суровикино 66 22 суровикино - Волгоград 6671 Волгоград - Ложки 6672 Ложки - Волгоград 6675 Волгоград - Крівомузгінская 6676 Крівомузгінская - Волгоград 6805 Волгоград - Арчеда 6810 Арчеда - Волгоград 6807 Волгоград - Качаліним 6808 Качалін - Волгоград 6807/6809 Волгоград - Качалін - Петров Вал 6806/6808 Петров Вал - Качалін - Волгоград 7601 Волгоград - Пост 15 км 7602 Пост 15 км - Волгоград 7603 Волгоград - Пост 15 км 7604 Пост 15 км - Волгоград - - 7608 Південна - Волгоград

Дальнє слідування по станції

Станом на грудень 2015 року з станції курсують такі поїзди далекого прямування:

Цілорічне звернення поїздів

№ поїздаМаршрут руху№ поїздаМаршрут руху1«Волгоград»Волгоград - Москва2«Волгоград»Москва

- Волгоград 14/13 Адлер - Саратов 13/14 Саратов - Адлер 15 Волгоград - Москва 16 Москва - Волгоград 41 Волгоград - Астрахань 42 Астрахань - Волгоград 56/55 Баку - Москва 55/56 Москва - Баку 60/59 Кисловодськ - Новокузнецьк 60/59 Новокузнецьк - Кисловодськ 79 Волгоград - Санкт-Петербург 80 Санкт-Петербург - Волгоград 105 Волгоград - Нижньовартовськ 106 Нижньовартовськ - Волгоград 114/113 Кисловодськ - Челябінськ 114/113 Челябінськ - Кисловодськ 128/127 Адлер - Красноярськ 128/127 Красноярськ - Адлер 130/129 Анапа - Красноярськ 130/129 Красноярськ - Анапа 301 Волгоград - Грозний 302 Грозний - Волгоград 308/307 «Урал» Кисловодськ - Єкатеринбург 308/307 «Урал» Єкатеринбург - Кисловодськ 320/319 Душанбе - Москва 320/319 Москва - Душанбе 323 Волгоград - Ташкент 324 Ташкент - Волгоград 330/329 Душанбе - Москва 330/329 Москва - Душанбе 340/339 Новоросійськ - Нижній Новгород 340/339 Нижній Новгород - Новоросійськ 344/343 Адлер - Челябінськ 344/343 Челябінськ - Адлер 346/345 Адлер - Нижньовартовськ 346/345 Нижньовартовськ - Адлер 354/353 Адлер - Перм 354/353 Перм - Адлер 360/359 Ху Джандо - Москва 360/359 Москва - Худжанд 368/367 Кисловодськ - Кіров 368/367 Кіров - Кисловодськ 370/369 Баку - Харків 370/369 Харків - Баку 400/399 Анапа - Томськ 400/399 Томськ - Анапа

Сезонне звернення поїздів

№ поїздаМаршрут руху№ поїздаМаршрут руху206/205Анапа - Іркутськ206/205Іркутськ - Анапа230/229Анапа - Северобайкальськ230/229Северобайкальськ - Анапа236/235Анапа - Тинда236/235Тинда - Анапа244/243Анапа - Новокузнецьк244/243Новокузнецьк - Анапа250/249Адлер - Новокузнецьк250/249Новокузнецьк - Адлер252/251Адлер - Барнаул252/251Барнаул - Адлер256/255Анапа - Новосибірськ256/255Новосибірськ - Анапа270/269Адлер - Чита270 / 269Чита - Адлер274/273Адлер - Северобайкальськ274/273Северобайкальськ - Адлер452/451Адлер - Іжевськ452/451Іжевськ - Адлер454/453Новоросійськ - Уфа454/453Уфа

- Новоросійськ 456/455 Новоросійськ - Челябінськ 456/455 Челябінськ - Новоросійськ 458/457 Анапа - Челябінськ 458/457 Челябінськ - Анапа 462/461 Адлер - Уфа 462/461 Уфа - Адлер 466/465 Адлер - Астрахань 466/465 Астрахань - Адлер 470/469 Новоросійськ - Саратов 470/469 Саратов - Новоросійськ 478/477 Адлер - Челябінськ 478/477 Челябінськ - Адлер 484/483 Адлер - Астана 484/483 Астана - Адлер 492/491 Адлер - Казань 492/491 Казань - Адлер 494 / 493 Анапа - Ульяновськ 494/493 Ульяновськ - Анапа 502/501 Анапа - Кіров 502/501 Кіров - Анапа 504/503 Анапа - Уфа 504/503 Уфа - Анапа 506/505 Адлер - Саратов 506/505 Саратов - Адлер 510/50 9 Новоросійськ - Казань 510/509 Казань - Новоросійськ 520/519 Анапа - Орськ 520/519 Орськ - Анапа 522/521 Новоросійськ - Єкатеринбург 522/521 Єкатеринбург - Новоросійськ 546/545 Адлер - Орськ 546/545 Орськ - Адлер

теракт

теракт


Будівля вокзалу після вибуху 29 грудня 2013 року

Основна стаття: Вибухи у Волгограді

29 грудня 2013 року, о 12 годині 38 хвилин, на залізничному вокзалі стався терористичний акт. За даними НАК, терорист-смертник здійснив підрив при вході в будівлю. Ударною хвилею було вибито шибки будівлі та пошкоджено конструкції вокзалу. Загинуло 17 осіб, в тому числі двоє, які померли в лікарнях. Понад 40 людей отримали поранення різного ступеня тяжкості і були госпіталізовані в волгоградські лікарні [6].

реконструкція

Відразу після теракту 29 грудня 2013 року, на вокзалі Волгоград-1 почалися відновлювальні роботи.

РЖД розраховують повністю відремонтувати і відновити вокзал в Волгограді, де в неділю був здійснений теракт, до травневих свят, повідомив агентству «Прайм» по телефону начальник дирекції залізничних вокзалів (філія РЖД) Сергій Абрамов

«Протягом новорічних свят проектний інститут, який проектував, будував і здійснював нагляд за цією будівлею, робить експертизу основного конструктиву і протягом тижня дасть нам висновок. Все залежить від експертизи, але в будь-якому випадку вокзал за дуже короткий період часу постараємося, до травневих свят, здати в експлуатацію », - повідомив Абрамов в понеділок.

Оскільки зупинити роботу вокзалу було неможливо, посадку і висадку пасажирів поїздів далекого прямування перенесли на приміський вокзал. 30 грудня, для пасажирів дальнього сполучення було відкрито доступ на платформи через цокольний поверх вокзалу Волгограда. Каси з продажу квитків працювали в будівлі приміського вокзалу [7]

Напередодні Дня Перемоги - 7 травня 2014 року, відбулося відкриття відновленої будівлі вокзалу Волгоград-1. Реконструкції піддалися центральний вестибюль, зал очікування і зал підвищеної комфортності. Над входом було встановлено нове інформаційне табло, оновлено меблі в залі очікування.

Проведено великий обсяг будівельно-монтажних робіт: посилені ферми, встановлені віконні блоки, відтворені ліпні карнизи, кесони, розетки, замінена мармурова обробка колон і облицювання стін, в залах очікування покладений підлогу з керамограніта зі збереженням історичного орнаменту. Очищені від кіптяви і пофарбовані стіни фасаду з інкерманського каменю, замінений скляний циферблат і механізм центральних годин. Головний інженер Приволзької регіональної дирекції залізничних вокзалів Олексій Белоногов розповів, що фахівці відновлювали історичний вигляд вокзалу 1954 року по старих фотографіях.

Заходи безпеки на вокзалі Волгоград-1 вирішено посилити:

По периметру привокзальній площі ми плануємо встановити додаткові доглядові пункти, які забезпечать заходи безпеки для пасажирів, - повідомив начальник Дирекції залізничних вокзалів Сергій Абрамов [8]