Житомир.info | Сухомлин про транспортну реформу: «картка житомирянина», білоруські тролейбуси і безкоштовні електробуси
Власники міських автобусних маршрутів вже давно говорять про підняття ціни на проїзд , Дотації Житомирського трамвайно-тролейбусного управління з кожним роком збільшуються, транспорт, який возить житомирян - застарілий і не комфортабельний. Як міська влада збирається вирішувати ці проблеми і що чекає житомирян в зв'язку з початком транспортної реформою - в інтерв'ю Житомир.info розповів мер Житомира Сергій Сухомлин.
- На сайті міськради показали ціни, які хочуть власники маршрутів - від 5 до 8 гривень за поїздку. Тепер будете виводити середнє арифметичне?
- А я хочу літо круглий рік і що? На справді ситуація наступна - якщо в минулому році ми дотували 35 мільйонів ТТУ, то в цьому році розрахункова цифра - близько 80 мільйонів. Реально треба визначитися, куди ми йдемо далі. Перший шлях - підняття вартості (я зараз говорю поки про комунальний транспорт). Підняття вартості до 3 гривень дає приблизно 12-14 мільйонів додаткових надходжень. На тлі 80 мільйонів - це крапля в морі і негатив. Єдине, де є гроші - це оптимізація загальної маршрутної мережі і, фактично, монополізація ринку з боку міста.
- Ви говорите про автобусних перевезеннях? У міста немає автобусів, що ви будете монополізувати? А тролейбуси всюди пустити не реально.
- Зараз яка є проблема з комунальним транспортом: Богунія, Крошня, Корбутівка, Польова - всі їдуть в центр. Наприклад, тролейбус їде з Богунии, у нього там інтервал 10-15 хвилин між тролейбусами, а коли вони всі сходяться в центр - там інтервал хвилина між тролейбусами. Така кількість тролейбусів в центрі просто не треба. Правильна ситуація - це пересадочні станції, коли з Богунии він дійшов до площі Перемоги, а потім розвернувся і пішов назад на Богуна. Тоді можна чітко дотримуватися інтервалу, вибудовувати його в залежності від «години пік». І окреме кільце - по «одиниці» (тролейбус №1 «Вокзал-Вокзал» - ред.) З чітким інтервалом, і всі інші тролейбуси не заходять на це кільце.
- І людям доведеться платити двічі.
- В ціль! І цю проблему вирішує електронний квиток. Потрібно людям пояснити: чи ми живемо як раніше, але постійно доплачувати з бюджету такі гроші ми не зможемо і «покладемо» ТТУ, або ж ми йдемо на певні незручності. І тоді у нас з'являються пересадочні «хаби»: люди з картками зайшли, безкоштовно зареєструвалися і поїхали далі, якщо у них вже сплачено проїзд. Але таким чином у нас вже вивільняється 12-14 тролейбусів, це вже економія. Ще один момент: у пенсіонерів зараз безкоштовний проїзд, сьогодні 70-80% пасажирів їздять у тролейбусах безкоштовно. Вводиться електронний квиток, даються картки всім пенсіонерам і ми їм говоримо: ми готові як місто (бо держава не дотує ці перевезення) надати вам 40 безкоштовних поїздок на місяць. Доїхати до базару, в лікарню, до онуків - вам достатньо, подумайте про ваших дітей і онуків, інакше ми знову заганяємо це все в колапс. Потрібно буде прокоммуніціровать, переконати, видати ці картки, і тоді вони їздять безкоштовно, але обмежена кількість поїздок на місяць. Є ще один момент: за статистикою 20-25% пасажирів нашого комунального транспорту - НЕ житомиряни. Ми піднімаємо вартість проїзду, умовно - до 4 гривень, але не для житомирян - житомиряни за цими картками їздять за своїми тарифами.
- Це своєрідний аналог «картки киянина»?
- Так. Вибачте, але села і ОТГ нам ніяк не компенсують безкоштовний проїзд. Ці кроки дозволять дещо поліпшити фінансовий стан ТТУ і розвантажити його, тому що бабусі вже не їздитимуть в тролейбусі тільки для того, щоб покататися і пообсуждать щось з подружками. Наступний крок - ми дивимося, куди можна відносно дешево прокласти тролейбусні лінії. В березні місяці повинно бути прийнято рішення по Житомиру, по Європейському банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) - близько 40 нових тролейбусів . Другий момент - білоруси готові дати в лізинг або в кредит Житомиру тролейбуси під 6-8% річних. І третій момент - електробуси, проект з китайцями . Нові тролейбуси ми запускаємо, умовно, на найбільш напружений маршрут - по центральному кільцю, плюс ті маршрути, де багато людей. Якщо ми їдемо на Богуна, то у нас є таке відгалуження - Максютова (зараз - вулиця Вильский шлях). Протяжність - 5 км, п'ять туди і п'ять назад, 10 км від розвилки (з проспектом Миру та проспектом Незалежності). Будувати туди тролейбусну лінію, ми вже вважали, економічно не вигідно, тому що потрібно будувати трансформаторну підстанцію, тому що велика протяжність і 10 кілометрів лінії - це гроші. Можна будувати лінію, якщо є великий пасажиропотік, але там, в основному, приватний сектор, великого потоку пасажирів немає. Але можна взяти білоруські тролейбуси, який з автономним ходом до 15 км: звичайний тролейбус коштує зараз 4,5 млн грн, тролейбус з автономним ходом коштує приблизно 6,5 мільйона гривень. Можна запустити туди тролейбус з автоматичним опусканням «ріжок» - вони опускаються і він стає електробуси.
- Станції підзарядки для електробуса будуть потрібні?
- Ні. Він від проводів заряджається, як «мобілка», поки їде - заряджається. Білоруси вже такі виробляють, кілька тестових вже в Україні поставили. Тобто Зараз ми аналізуємо, які маршрути ми зможемо закрити за допомогою ось такого виду транспорту. У тих районах, де ми не можемо запустити такий транспорт - будемо запускати електробуси. На цій сесії ми плануємо виділити 10 мільйонів гривень на покупку двох тестових електробусів.
- Вартість проїзду в них якась буде - як в тролейбусі або як в маршрутці?
- У тестових автобусах проїзд буде безкоштовний. Так великими буквами і буде написано - «безкоштовно». Нам треба привернути увагу людей до цього виду транспорту, щоб вони його просто зазнали, відчули рівень комфорту. І другий момент - нам необхідно забезпечити максимальне навантаження на ці електробуси, їх треба випробувати.
- На яких умовах дають тестові електробуси?
- Зі знижкою 30% від реальної ціни.
- Тобто місто за них заплатить, але люди в них будуть їздити безкоштовно?
- Так. Тому що для нас важливіше перевірити якість цих електробусів і прийняти рішення про закупівлю великої партії, навіть не закупівлі, а збірки в Житомирі.
- Як довго можна буде їздити безкоштовно?
- Приблизно 4-5 місяців, поки не прийдуть нові, тобто поки ми не визначимося будемо купувати.
- А якщо вирішите, що не будете купувати - зможете їх повернути?
- Це вже друге питання. Продамо, використовуємо як тролейбуси.
- Коли реально зможе заробити описана вами схема з пересадковими станціями?
- Після того, як кілька місяців пропрацює електронний квиток .
- Коли починається відлік роботи електронного квитка?
- Кінець березня місяця. На той час уже вся система буде працювати, стаціонарні валідатори будуть встановлені на всіх тролейбусах. Ще нам треба час, щоб видати тільки для пенсіонерів 80 тисяч карток.
- Скільки буде коштувати виготовлення карток?
- Це залежить від двох моментів. Якщо ми будемо видавати як місто і на ці картки можемо прописувати інші програми - це буде коштувати приблизно 1 долар картка, тобто близько 80 тис. доларів. Якщо ми домовимося з «Ощадбанком», зараз ведемо переговори і вони на словах вже готові це робити, - тоді будуть двочіпові картки, пенсія і транспорт і це може бути безкоштовно для міста.
- Переговори з банком ще не завершені?
- Вони дали добро, але зараз «тенхарі» по установці цього устаткування електронного квитка з їх департаментом узгоджують програми, коди і все інше.
- Але не всі пенсіонери обслуговуються в «Ощадбанку».
- Ну у них просто може бути друга картка, не обов'язково, щоб їм туди пенсія приходила.
- Картка буде поповнюватися за аналогією з ліфтовими картками?
- Вона буде персоніфікована і поповнюватися автоматично: щомісяця їм на рахунок буде зараховуватися кількість поїздок, не гроші. В кінці місяця залишилися поїздки будуть згоряти.
- На початок літа ви плануєте вже повністю запустити цю «карткову» систему?
- Я не знаю, як піде, тому що закон тільки прийнятий про електронний квиток , Там було дуже багато неузгодженостей, в тому числі і з податковим законодавством. Нам потрібно ще по нормативній базі подивитися, відпрацювати всі моменти. Ну і основне - це видати такий обсяг карток. Зрозуміло, що вони будуть видаватися через соціальні служби, але це теж обсяг роботи.
- Якщо покроково розглядати ці транспортні зміни, то що має бути спочатку - випустити картки, отримати тролейбуси за гроші ЄБРР, привезти електробуси?
- Паралельно все. Електронний квиток до кінця березня має бути встановлений, картки повинні почати видаватися. Проект покупки тролейбусів, навіть якщо швидко приймаються рішення ЄБРР, то за процедурою тендер на закупівлю тролейбусів - серпень місяць, і до кінця року тролейбуси мають надійти. Тобто це проект ще на рік.
- Все вищеописане в 2017 році навряд чи запрацює?
- Звісно.
- І ТТУ в цьому році ми не врятуємо?
- Ми його підтримаємо.
- Повернемося до початку розмови - з приводу власників маршрутів, які хочуть підняти ціни. Таке враження, що влада боїться з ними сваритися, тому що немає альтернативи: ці підуть і не буде кому возити людей.
- Є і ці побоювання, тому що у нас два маршрути вже зійшли і просто припинили існування - №53 і №53А.
- А конкурс на ці маршрути не оголошували?
- Поки немає. Возимо поки тролейбусами, намагаємося замістити маршрутки тролейбусами, додаткові надходження в ТТУ і так далі.
- Я не почула відповідь про маршрутників - вони ставлять умови і ви нічого не можете з цим зробити, їх немає ким замінити?
- Реально замінити ніким, при цій ціні ніхто не зайде. При ціні 3 гривні сюди ніхто не зайде, я це розумію. Завтра ми просто можемо втратити маршрутників і при цьому нічого не отримати. Ми не готові зараз повністю замістити маршрутки.
- Тобто ціна на проїзд в маршрутках буде підніматися?
- Думаю так. Максимум - це 5 гривень, але ще будемо дивитися, ще поторгуємось.
- З приводу технічного стану маршруток - минулого тижня просто «Флешмоб» якийсь був , Колеса ремонтували посеред дороги. Це ж ненормальна ситуація.
- Тоді у мене питання про лист і зауваженнях Антимонопольного комітету з приводу конкурсу , Який місто провело. Вони винесли рішення, що вбачають фактично порушення антимонопольного законодавства, тому що місто поставив вимогу - нові машини.
- Але ви ж не відповіли офіційно АМКУ?
- Ще відповімо.
- Буде анульований конкурс і проведено новий?
- Ні до якому разі. Я думаю, що вимога щодо нових машин - це вимога не лише міської влади, а вимога житомирян насамперед. Ми готові такі вимоги прописувати в кожному конкурсі, дай Бог, щоб були під ці вимоги перевізники.
- Не кожен перевізник може собі дозволити купити нові автобуси.
- Цей перевізник (ПП «Шерифф») при цій ціні в 3 гривні теж говорить про те, що він працює в мінус з новими машинами.
- Тоді логічно піднімати ціну і виставляти умови, але договори укладаються з перевізниками на кілька років, ви ж не будете їх розривати через те, що підняли ціну?
- Ми з ними можемо розірвати договір і без підняття ціни, без проблем. Навесні закінчується ряд договорів, плануємо всі наступні конкурси проводити з вимогою нових автобусів. А розривати на підставу того, що піднімається ціна - в договорі такого пункту немає.
Тамара Коваль, редактор Житомир.info
Тепер будете виводити середнє арифметичне?А я хочу літо круглий рік і що?
Ви говорите про автобусних перевезеннях?
У міста немає автобусів, що ви будете монополізувати?
Це своєрідний аналог «картки киянина»?
Станції підзарядки для електробуса будуть потрібні?
Вартість проїзду в них якась буде - як в тролейбусі або як в маршрутці?
На яких умовах дають тестові електробуси?
Як довго можна буде їздити безкоштовно?
А якщо вирішите, що не будете купувати - зможете їх повернути?