Як зробити громадський транспорт в Мінську зручніше

  1. Передмова
  2. рентабельність
  3. Вартість проїзду, контроль і система штрафів
  4. Продаж квитків
  5. Система оплати
  6. Швидкість і графік руху
  7. Розклад
  8. зупинкові павільйони
  9. оновлення парку
  10. Нічний транспорт
  11. швидкісний транспорт
  12. Скорочення витрат
  13. висновок

Нещодавно я писав про проблемах столичного транспорту, які поки ніхто не поспішає вирішувати. Я пропоную свої варіанти, як зробити громадський транспорт в Мінську зручніше.

Передмова

У Мінську живе майже два мільйони людей, у кожного другого є особистий автотранспорт. Уже зараз вулиці міста сильно завантажені автомобілями, ще через п'ять років місто може намертво стати в пробках. Єдиний порятунок - розвиток громадського транспорту. Він повинен бути швидким і зручним, щоб скласти конкуренцію особистим автомобілям. Для цього ГУ «Столичний транспорт і зв'язок», КУП «Минсктранс» та інші міські організації повинні вирішити ряд проблем, які зараз є.

рентабельність

У Білорусі, як і практично у всіх містах Європи, міський транспорт є муніципальним. Це означає, що витрати з обслуговування транспортних засобів і роботи персоналу бере на себе місто. Десь, як в Таллінні , Німецькому Люббені або шведської Кіруні, влада вирішила, що вигідніше зробити автобуси і трамваї безкоштовними для городян. Але в абсолютній більшості міст транспорт залишається платним, і головне завдання експлуатуючої організації зробити його рентабельним. Зараз «Минсктранс» залишається в результаті надання субсидії підприємством. За словами чиновників, пасажири оплачують лише 30% від реальної вартості проїзду в міському транспорті. Уявіть, що через рік місто вирішить зменшувати дотації: спочатку до 50%, потім до 30%, а через два роки і зовсім «змусить» піти «Минсктранс» у «вільне плавання». Що будуть робити транспортники?

Що будуть робити транспортники

фото: Дмитро Брушко, TUT.BY

Вартість проїзду, контроль і система штрафів

Найпростіше - підвищити вартість проїзду. Так, напевно, вже сьогодні в Мінську можна зробити талони в півтора рази дорожче. Але для початку потрібно домогтися того, щоб всі пасажири оплачували проїзд. За моїми щоденним спостереженнями, добре якщо половина пасажирів у наземному транспорті прикладає проїзні до валідатора і компостує талони - інші їдуть «зайцем», а в разі появи контролерів вискакують на зупинках. Такого не повинно бути!

Потрібно змінити систему контролю пасажирів. Можна взяти за приклад Вільнюс, де контролери стають в дверях і не випускають нікого, поки всі пасажири не подадуть документи про оплату. Безбілетників виводять і «оформляють» в спеціальних автобусах, припаркованих поруч. В інших країнах часто в таких рейдах задіяні і співробітники поліції.

Розмір штрафу повинен бути таким, щоб навіть мінімальна ймовірність його платити відбивала охоту їздити «зайцем». Кожен пасажир повинен розуміти невідворотність покарання.

Система штрафів повинна бути гнучкою і накопичувальної. Наприклад, якщо перший раз попався, штраф може бути мінімальним. З кожним наступним порушенням він буде рости. Якщо штраф не оплатити на місці або протягом певного терміну, сума повинна збільшуватися.

Продаж квитків

Чи не на всіх зупинках є можливість купити проїзні і талони. «Минсктранс» вирішує цю проблему, встановлюючи кіоски з продавцями. Зараз в Мінську 147 таких точок, а зупиночних пунктів - близько двох тисяч. Пропонуєте всюди поставити кіоски? Це дуже неефективно (підрахуйте вартість павільйону, зарплату касира, витрати на електрику). Замість цього потрібно встановлювати автомати з продажу талонів і поповненню проїзних.

Зараз в вестибюлях станцій метро з'явилося близько сотні терміналів самообслуговування. Але це тільки в метро, ​​і працюють вони тільки з БСК. Так, вартість девайсів велика, додадуться й експлуатаційні витрати, але вони спростять життя пасажирам і з часом повністю окупляться.

Система оплати

Чи потрібно було витрачати кілька мільйонів доларів на нові електронні компостери? Окупилися вони за півтора року? Приклад сусідніх міст показує, наскільки вони неефективні . Натомість впровадження безконтактних смарт-карт і електронних валідаторів, безумовно, крок вперед. Завдяки їм з'явилася можливість купувати проїзні на певну кількість поїздок. Правда, викликає подив, чому вони згорають через два місяці, якщо їх не використовувати? Також залишається відкритим питання, коли буде введена диференційована система оплати ? Згодом необхідно ввести оплату за відстань або за тривалість проїзду.

Згодом необхідно ввести оплату за відстань або за тривалість проїзду

ЛАЗ-695 в Мінську. Швидкість руху в місті не змінилася за останній 30 років ...

Швидкість і графік руху

Мабуть, одне з головних незручностей, яке не дозволяє багатьом пересісти з авто на тролейбус або автобус - швидкість руху громадського транспорту. Більшість маршрутів їдуть дуже повільно. Розклад СТИС запрограмовано так, що навіть не в годину пік автобус тягнеться 15 км / год - це швидкість диліжанса XVIII століття! Вважається, що такий запас зроблений через можливі проблем на дорозі. Раз так, потрібно організовувати рух транспорту по виділених смугах. перша з'явиться навесні наступного року в районі станції метро «Кам'яна гірка».

Крім цього, необхідно контролювати, щоб автомобілі не заїжджали на смуги для громадського транспорту. У Мінську прийнята Концепція підвищення якості послуг з перевезення пасажирів транспортом загального користування на 2015-2020 роки (далі - Концепція), згідно з якою буде внесено пропозицію до Ради Міністрів в частині забезпечення можливості відеофіксації фактів порушення руху в смугах. Там же є пункт про забезпечення пріоритетного проїзду громадського транспорту. Всі ці дії повинні бути реалізовані за участі та підтримки ДАІ, тоді швидкість руху громадського транспорту можна буде збільшити приблизно на 10 км / год, що буде порівнянно із середньою швидкістю автомобіля в місті.

Не варто і забувати про те, що транспорт повинен приходити за розкладом. Зараз «Минсктранс» допускає відхилення в графіку від +3 до -5 хвилин - це занадто багато, особливо на лініях, де транспорт ходить рідко.

Зараз «Минсктранс»   допускає   відхилення в графіку від +3 до -5 хвилин - це занадто багато, особливо на лініях, де транспорт ходить рідко

Все в одному фото: нерозрізнені літери на табло, абсолютно марна карта і старе розклад ... Скільки на це було виділено коштів? фото: CityDog.by

Розклад

Пора замінити всі старі таблички з розкладами. На кожній зупинці повинна бути інформація з повним графіком руху всіх, хто йшов маршрутів. Розклад має бути зрозумілим і зручним для всіх пасажирів. Я впевнений, якщо оголосити конкурс на створення дизайну такого розкладу, будуть представлені десятки відмінних варіантів, благо натхнення є звідки черпати . Заодно і фірмовий стиль для «Минсктранс» можна розробити (неможливо без сліз дивитися на нинішній совковий дизайн ).

«Минсктранс» в минулому році запустив онлайн-табло з розкладом і навіть в тестовому режимі показував, де який маршрут знаходиться в даний момент. Ще було б добре постійно оновлювати інформацію про поломки на лінії. Можна зробити твіттер, в якому буде з'являтися актуальна інформація про зміну графіка роботи. «На Пушкіна аварія, всі автобуси і тролейбуси йдуть із затримкою в 5-10 хвилин», - зручно ж!

Що стосується вводяться в експлуатацію електронних табло, то з ними можна почекати. Чомусь «Минсктранс» завзято взявся за виконання найбільш витратних пунктів Концепції (майже 60 тисяч доларів за 20 табло, всього ж запланована установка 100 дисплеїв). Крім того, ці електронні табло просто незручні: дані часто не відповідають реальності, букви маленькі, на сонці блікуют. Так звані «повнофункціональні екрани» з картою і графіком руху, установка яких запланована на двох вузлових зупинках (і вже реалізована на пл. Незалежності) - це взагалі якась нісенітниця. Причому варто це щастя більше десяти тисяч доларів. Ще 300 тисяч доларів закладені на реалізацію пілотного проекту «Розумна зупинка»: на чотирьох зупиночних пунктах повинні встановити сучасні павільйони з вбудованими інформаційними тач-панелями. Навіщо?

Навіщо

Чи можна на такій зупинці сховатися від дощу і снігу? фото: Alternativa

зупинкові павільйони

Нинішні павільйони - маленькі, незручні, продуваються з усіх боків вітром - це не те, що потрібно пасажирам. Зупинка, в першу чергу, повинна захищати людей від негоди під час очікування транспорту. Зараз, навіть якщо забитися в один єдиний кут, закритий з двох сторін, все одно на тебе буде потрапляти сніг або дощ. Потрібно розробити зручні і захищені зупинки. Їх розмір повинен відповідати пасажиропотоку, щоб вмістити максимальну кількість людей.

оновлення парку

Термін експлуатації автобусів МАЗ нижче, ніж заявляє виробник. за словами генерального директора «Минсктранс», білоруські автобуси вимагає капітального ремонту вже через 5-7 років. З тролейбусами і трамваями ситуація трохи краще. В цілому ж машини швидко втрачають свій первозданний вигляд, перетворюючись в « візки для худоби, які ледве тягнуться, торохтять, смердять ». Але головна проблема в тому, що в них немає клімат-контролю: взимку в транспорті досить холодно, а влітку - жарко і задушливо.

Інша проблема полягає в тому, що транспортом складно користуватися людям з обмеженими можливостями, а також мамам з колясками. Так, зараз велика частина транспорту в Мінську низькопідлоговий, зате водії зупиняються в метрі від бордюрів. Як заїхати в салон людині на інвалідному візку?

Не варто економити на комфорті пасажирів. Чомусь в Концепції заявлено, що тільки 15% нових автобусів і 50% тролейбусів повинні бути обладнані системою кондиціонування повітря і рампами для інвалідних колясок. Потрібно, щоб весь транспорт мав необхідний функціонал, а водії не забували про нього.

Нічний транспорт

Влітку була зроблена спроба зробити дві нічні маршрутки: від вокзалу до Вільшанки та Шабанов. Експеримент не вдався. По-перше, пари місяців недостатньо для того, щоб люди звикли до наявності нічного транспорту. По-друге, два напрямки для великого міста - це мало. По-третє, ходили вони тільки по суботах, неділях і понеділках. Загалом, чого дивуватися, що вони були незатребуваними .

Для того, щоб люди розсмакували нічний транспорт, маршрути повинні працювати протягом року хоча б в семи напрямках (наприклад, з центру в Вільшанку, Кам'яну гору, Зелений луг, Уруччя, Шабан, сріблянку і Лошіца). Нехай ходити вони будуть раз на годину, але зате ти будеш впевнений, що доберешся додому.

Будапешт. Швидкий, низькопідлоговий і безшумний Siemens Combino Supra - найдовший трамвай в світі. фото: alidowlaty

швидкісний транспорт

Місто ігнорує розвиток трамвайної мережі. Швидкісний трамвай - найшвидший і економічний вид транспорту для великого міста. подивіться : Трамвайні лінії активно будують в Європі, Америці, Африці, але тільки не у нас. Навіть в Концепції немає жодної згадки про будівництво нових трамвайних ліній. Вони намальовані на Генеральному плані розвитку Мінська, але ці проекти безрезультатно кочують з плану в план десятиліттями. На цю тему я буду писати ще не раз, тому що впевнений, що трамвай необхідний Мінську. Як, втім, і міська електричка.

Скорочення витрат

Упевнений, що «Минсктранс» може ефективніше розпоряджатися коштами. Вище я навів кілька прикладів того, як гроші витрачаються на абсолютно непотрібні і незручні речі. Якщо подивитися Концепцію, то можна знайти і інші дивні статті витрат. Наприклад, на «установку рекламних щитів з інформацією з безпеки пасажирських перевезень» планується протягом п'яти років витратити 60 тисяч доларів. Близько 17 тисяч доларів в цьому році повинні були витратити на підготовку концепції та технічного завдання на розробку нових типів павільйонів. Упевнений, можна було б описати вимоги набагато дешевше, після чого оголосити тендер на розробку проекту. Взагалі на якісь теоретичні речі йдуть величезні кошти. Наприклад, 25 тисяч доларів повинні піти на розробку та затвердження системи оцінки якості послуг, що надаються міським транспортом. Розробили? Дайте ознайомитися з нею!

Дайте ознайомитися з нею

фото: Artem Svetlov

висновок

Місту потрібен громадський транспорт, який буде швидше, зручніше і дешевше особистого автомобіля. Для підвищення конкурентоспроможності наземного транспорту «Минсктранс» і СТИС потрібно виконати ряд змін.

Протягом року:

  • розробити і впровадити нові графіки руху громадського транспорту з більшою швидкістю
  • встановити на кожній зупинці зручні і докладні розкладу
  • обмежити можливі відхилення в розкладі двома хвилинами
  • змінити систему контролю оплати, зробивши штрафи для «зайців» невідворотними
  • пустити нічний транспорт

Протягом двох років:

  • розробити план будівництва мережі швидкісного трамвая
  • встановити зручні та просторі павільйони на зупинках
  • ввести диференційовану систему оплати проїзду

Паралельно з цим:

  • замінювати старий транспорт на новий з кондиціонерами і пандусами
  • встановлювати автомати з продажу талонів і поповненню проїзних на всіх зупинках
  • давати актуальну інформацію про зміну в графіку роботи транспорту.

Заголовне фото: TUT.BY

Що будуть робити транспортники?
Пропонуєте всюди поставити кіоски?
Окупилися вони за півтора року?
Правда, викликає подив, чому вони згорають через два місяці, якщо їх не використовувати?
Скільки на це було виділено коштів?
Навіщо?
Чи можна на такій зупинці сховатися від дощу і снігу?
Як заїхати в салон людині на інвалідному візку?
Розробили?