Хто такі акселератори бізнесу?

Михайло Корнєєв, співзасновник GreenfieldProject

Слово «акселератор» означає прискорювач. Бізнес-акселератори прискорюють процес створення технологічних бізнесів. Це нова для Росії модель вирощування стартапів, яка відкриває нові горизонти для інвесторів і дає нові можливості підприємцям, які мріють втілити ідеї в життя.

У Росії запускається перший акселератор ( InCube ), А, між тим, на Заході акселератори активно розвиваються з 2005 року. Першою майданчиком, яка почала форсовано вирощувати стартап-проекти, став Y Combinator . З під його крила вийшли Airbnb (Сервіс пошуку гостьового житла для відпочинку), Dropbox (Популярне файлове сховище), Omnisio (Технологія редагування відео, яку Google придбав для Youtube ). Інші акселератори теж можуть похвалитися випускниками: геолокаційні сервіс Scoville вийшов з європейського Seedcamp , Сайт для розміщення презентацій SlideShare створювався в 500startups . Виходить, що проекти, за лічені місяці створені в умовах акселераторів, відмінно показують себе на ринку.

На чому ж будується успіх проектів, які створюються в акселераторах?

для стартапів

Так як акселератори покликані прискорювати створення проекту, то тривалість програм зазвичай невелика - від трьох до п'яти місяців. За цей час учасники програми повинні встигнути розробити прототип проекту, який може зацікавити інвесторів. Наприклад, протягом першого місяця команди щодня спілкуються з експертами і щотижня доповідають про успіхи в презентаціях; другого місяця займаються розробкою продукту, а в третій вже починають перші продажі. Процес супроводжують майстер-класи, консультації і зустрічі з інвесторами - все, що допомагає командам добрати потрібних навичок.

Зрозуміло, для такого щільного графіка необхідно весь час присвячувати тільки проекту. Невеликих pre-seed інвестицій, які виділяється проектам, вистачає, щоб окупити проживання учасників на час програми і при необхідності залучити до проектів сторонніх виконавців.

Важливо розуміти, що фінансування в акселераторах грає не найважливішу роль, набагато цінніше - знання і зв'язку.

Людям, які починають свій бізнес, потрібно знати багато. Найчастіше ці знання нізвідки взяти, крім як з професійного і життєвого досвіду інших людей - експертів. Акселератор стає для новачків IT-бізнесу місцем зустрічі з експертами з різних областей.

Ще один плюс - виходи на інвесторів. Учасники акселератора з самого початку знаходяться в полі зору технологічних компаній і фондів. Програма включає в себе постійне спілкування з потенційними інвесторами та партнерами - так, щоб при виході з акселерационного програми стартап був готовий до залучення подальшого раунду інвестицій. Додайте сюди дисципліну, інтенсивну роботу, чіткі цілі і жорсткі терміни.

У акселераторах стартапи отримують знання, зв'язку, досвід, мотивацію, стартове фінансування і можливість присвятити себе мрії. Зрозуміло, потрапити в таку програму непросто: в загальному відборі у проектів велика конкуренція, і вибираються багатообіцяючі команди, в які інвестори готові вкласти гроші.

для інвесторів

Однак акселератори - це не тільки мрія підприємців. Вкладаючи невеликі гроші, інвестори можуть визначити, куди слід робити великі інвестиції: в ході програми з'являється розуміння найбільш перспективних технологій, а головне, стає ясно, як працюють команди окремих проектів.

Акселератори допомагають інвесторам розглядати перспективні проекти, адже серйозний конкурсний бар'єр гарантує, що в програму потрапляють тільки сильні ідеї і команди. На Заході це навіть призводить до критики Y Combinator і інших програм: кажуть, що інвестори настільки довіряють якості акселератора, що схильні переоцінювати їх випускників.

Акселератори відображають розвиток технологій і створюють особливу екосистему, в якій циркулюють і розвиваються ідеї. Хочеться вірити, що перша модель програми, яка заробила в Росії, буде успішна.

Думки експертів:

Чихачев Дмитро, партнер   Runa Capital Чихачев Дмитро, партнер Runa Capital

Runa Capital в першу чергу цікавлять проекти з нетривіальними технологіями, у яких є потенціал перетворитися у великий міжнародний бізнес. Акселератор міг би стати «постачальником» таких проектів - за рахунок відбору сильних і правильно мотивованих команд, а також надання їм гарного стартового імпульсу. Акселератори притягують правильно мотивовані команди, для яких головна мета - їх бізнес (а не, наприклад, висока зарплата).

Фокус є найважливішим фактором успіху, і перевага акселераторів на відміну від інших програм якраз те, що вони гранично сфокусовані на ключовій проблемі будь-якого стартапу - прискореному розвитку бізнесу. Акселератори є важливим елементом інноваційної інфраструктури - вони допомагають проектам подолати так звану «долину смерті» - період коли свої гроші вже скінчилися, а інвестор ще не знайдений. Ланцюжок проста: більше хороших проектів - більше обсяг інвестицій в IT-галузь - більш динамічний її розвиток, тому ми зацікавлені в успіху першого в Росії акселератора.

Ксенія Йолкіна, менеджер програми   «Яндекс Ксенія Йолкіна, менеджер програми «Яндекс.Фабрика»

Ключові переваги акселераторів в тому, що автори проектів зможуть відволіктися від усього на світі і на три місяці зануритися в свій стартап. Часто проекти провалюються через те, що їх учасникам не вистачає знань або умінь. За допомогою порад експертів учасники акселератора зможуть «добрати» необхідні знання та уникнути типових помилок. Після закінчення програми у команд буде більше шансів на успіх. Нещодавно ми дивилися проекти на SeedCamp в Любляні. Там було багато хлопців з країн колишнього соцтабору. Але проекти там відрізнялися від російських в кращу сторону: всі до єдиного учасники SeedCamp розуміли, для кого вони роблять продукт і як будуть заробляти гроші. Якщо з якихось причин проект не міг заробляти гроші, то чесно в цьому зізнавався і звертався до ментора за порадою і допомогою. У Росії ж автори потенційних стартапів часто намагаються продати інвестору голу ідею.

Ми розраховуємо, що акселератор зможе допомогти авторам проектів з «бізнесової» частиною - це дуже важлива частина роботи. А ми, в свою чергу, допоможемо з вирішенням технічних проблем.

Петро Татищев, Директор бізнес-інкубатора InCube Петро Татищев, Директор бізнес-інкубатора InCube

Ми давно і активно підтримуємо технологічні стартапи ранніх стадій - в інкубаторі проходить безліч заходів для підприємців, ми надаємо проектам робочі місця і професійний консультації, але часто цього виявляється недостатньо - людям не вистачає найнеобхіднішого. Часу і рішучості - складно ризикнути і піти з основної роботи, а часу вечорами і на вихідних на свій проект не вистачає.

Акселератор - це можливість повністю присвятити себе своєму проекту, саме цього ми очікуємо від всіх учасників програми. У авторів проектів буде можливість сконцентруватися на «змістовної» роботі - не ходити по інвесторах в пошуках перших грошей, а зосередитися на створенні продукту, на роботі зі споживачами, партнерами та на побудові команди.

На заході в останні роки такі програми стали популярні і учасники акселератора стануть частиною глобального ринку - вже через місяць після початку програми вони зможуть поїхати до Великобританії для налагодження зв'язків з підприємницьким співтовариством, а в подальшому наші європейські партнери нададуть їм підтримку щодо виведення проектів на міжнародний рівень .

Ми переконані, що акселератор дасть «путівку в життя» кільком дуже цікавим проектам, які в подальшому стануть знаковими історіями успіху для російського ринку.

Також дивіться:

«Прем'єра»: напружене психологічне реаліті-шоу про старт нового бізнесу з елементами драми

Три бізнес-леді: виклик Всесвіту

Шлях в бізнес: терни різних країн

Енциклопедія менеджера: Метод мозкового штурму

На чому ж будується успіх проектів, які створюються в акселераторах?