Історія «Пітеравто» в міському транспорті Великого Новгорода

Майже три роки тому, навесні 2013 року, інформаційний блог про громадський транспорт Санкт-Петербурга і Ленінградської області «Пітертранспорт» опублікував серію статей про транспортну експансії найбільшого і каламутна петербурзького транспортного холдингу «Пітеравто» за межі Санкт-Петербурга в Ленінградську область і сусідні регіони Північно -Захід, насамперед до Петрозаводська і Вологду. У цій серії вийшла і стаття , Присвячена спробі «Пітеравто» влаштуватися в Великому Новгороді. На її основі спробуємо скласти хронологію перебування «Пітеравто» у Великому Новгороді і пов'язаних з цим транспортних подій, а потім доповнити її подіями 2013-2016 років, що не увійшли до статті.

1 березня 2009 - «Пітеравто» набуває новгородського маршруткового перевізника ТОВ «Авто-Експрес». На той момент в місті існувало півтора десятка комерційних маршрутів, що обслуговуються стандартними жовтими Газелями.

На той момент в місті існувало півтора десятка комерційних маршрутів, що обслуговуються стандартними жовтими Газелями

Класична пасажирська ГАЗель на комерційному маршруті №58, квітень 2009 року. (С) fotobus.msk.ru

червень 2009 - «Пітеравто» поставляє в Великий Новгород п'ять автобусів КАВЗ-4235 (в народі - «ПАЗ-Аврора») для використання на комерційних маршрутах. У розпал святкування Ганзейских днів в червні і 1150-річчя Великого Новгорода в вересні ці автобуси ходили, зокрема, на популярних комерційних маршрутах 53, 54, 61, дублювали соціальні автобусні маршрути 19, 20, 4 відповідно. Восени 2009 року «Аврори» благополучно зникають з міста, тим самим в перший раз упускається можливість хоча б частково перевести новгородські комерційні маршрути на автобуси середньої місткості.

Автобус КАВЗ-4235 у Великому Новгороді на комерційному маршруті №61, серпень 2009 року. (С) ttransport.ru

липень 2009 - в Великий Новгород приходить «Петербурзька транспортна компанія» (ПТК), афільована з добре відомою новгородцям «Петербурзької паливної компанією» (ПТК), і відкриває комерційні маршрути 62 і 73 . Останній, до речі, був досить любимо жителями Парковій вулиці і студентами Гуманітарного інституту новго (Антонове), оскільки був єдиним транспортом, що йшов по Парковій в обидві сторони (а не в одну, як автобус 8А) і з'єднує Паркову вулицю з центром і Великий Санкт Петербурзької вулицею (після виїзду на Велику Московську вулицю дублював 6 автобус і 58 маршрутку «Автоекспрес»).

Мікроавтобус Volkswagen LT46 «Петербурзької транспортної компанії» на комерційному маршруті №62, січень 2011 року. (С) fotobus.msk.ru

січня 2012 року - перевізник ПТК залишає місто, а разом з ним зникає і він обслуговує комерційний маршрут 73. В місті залишається всього один маршруточний перевізник - «АвтоЕкспрес», який починає обслуговувати в тому числі і колишній ПТКшний маршрут 62. У місті залишаються лише чотири комерційних маршруту 53, 54, 58 і 62, всі з яких на 100% дублюють основні соціальні автобусні маршрути (19, 20, 6 і 9А відповідно). При цьому зникають комерційні маршрути, котрі творили нічим не дубльовані вельми корисні транспортні зв'язки для пасажирів, такі як 61 маршрутка, яка з'єднувала безпересадочний Деревяніци з центром міста і вокзалом (хоча і дублювати на більшій своїй частині 4 автобус).

грудень 2011 - червень 2012 - основний муніципальний перевізник міста «МУП ПАТ-2» масово списує свої остаточно виробили свій ресурс короткі і довгі Ікаруси і Мерседеси, які становлять майже весь рухомий склад перевізника, і вимушено укладає з «Пітеравто» договір оренди 92 мало-б / у газових автобусів ЛіАЗ 2006-2007 р.в. (79 довгих ЛіАЗ-6212.70 і 13 коротких ЛіАЗ-5256.57. Оренда відбувається на вкрай невигідних умовах без можливості подальшого викупу автобусів, на відміну від двох інших міських перевізників ТОВ ПАТП-1 / ТОВ «Міське ПАТП» і ТОВ АТП-3 / № ТОВ «Автопрокат», які приблизно в той же час взяли аналогічні машини у ярославського холдингу «ЯрКамп» на умовах оренди з подальшим викупом. При цьому, однак, вдається зберегти гармошки на міських маршрутах і перевести більшу частину автобусних перевезень міста на екологічно чисте газомоторне топ ливо.

Автобуси ЛіАЗ-6212.70, вересень 2012 року. (С) fotkidepo.ru, оригінал

середини 2012 - «Пітеравто» / «АвтоЕкспрес» замінює звичні жовті Газелі на комерційних маршрутах на б / у пасажирські мікроавтобуси Фольксваген з Петербурга - сильно ушатанние, але для пасажирів все ж зручніше Газелей.

Мікроавтобус Volkswagen LT64 на комерційному маршруті №54, вересень 2013 року. (С) fotobus.msk.ru


січень - квітень 2013 - друга спроба пришестя автобусів середньої місткості на комерційні маршрути міста: з Пітера в якості маршруток приходять автобусики Otoyol, однак працюють лише кілька місяців і благополучно їдуть назад в Пітер.

Автобус Otoyol M29 City II на комерційному маршруті №53, січень 2013 року. (С) fotobus.msk.ru

листопад 2014 року - депутати Думи Великого Новгорода більшістю голосів не ухвалять рішення про безоплатну передачу ВАТ «Автобусний парк» і МУП «Центральна диспетчерська служба громадського транспорту» (МУП ЦДС ОТ) з міської власності в обласну з 1 січня 2015 року. За неофіційною версією, робиться це з подачі обласної влади, які заборгували «Автобусний парк» компенсацію випадаючих доходів за перевезення пільговиків аж з 2008 року в розмірі близько 200 мільйонів рублів і для яких привласнення собі «Автобусного парку» і ведення міським транспортом в цілому - можливість не платити, а в подальшому продати збанкрутілого підприємство все того ж «Пітеравто». До того ж близький термін закінчення дії договору з оренди у «Пітеравто» тих самих газових автобусів, що становлять більшу частину рухомого складу підприємства, і з 1 січня 2016 року значної частини міських маршрутів загрожує залишитися майже без рухомого складу. Розглядається можливість закупівлі в Мінську 40 нових МАЗ-103 на випадок втрати в наступному році 79 гармошок і 13 коротких автобусів (цифри наведені навмисно). Закупівля так і не була здійснена.

листопад 2014 року - через важке фінансове становище міські перевізники змушені піти на непопулярні заходи і з 1 грудня підвищують вартість загальногромадянського місячного проїзного квитка з 1100 до 1500 рублів, після обурення городян відкочують трохи назад і встановлюють вартість в 1350 рублів. Однак більшості новгородців виходячи з вартості разового проїзду в 20 рублів і не більше 40-48 поїздок на громадському транспорті в місяць і за такою ціною невигідно купувати проїзний. Можна сказати, що з цього моменту новгородські автобуси з точки зору пасажирів стають свого роду «маршрутками особливо великої місткості», оскільки практично всі платять пасажири-непільговиків починають оплачувати кожну поїздку готівкою і уникати пересадок, щоб не платити окремо за зайву поїздку.

січень 2015 - проте влада Великого Новгорода встигають продовжити договір оренди з «Автобусним парком» ще на три роки, тобто аж до 2018 року. Загроза обвалу кількості рухомого складу на більшості міських маршрутів минула.

квітень-травень 2015 - обласна влада - нові господарі міського транспорту обласного центру - проводять «оптимізацію маршрутної мережі міського пасажирського транспорту», що представляє собою по суті скасування частини дублюючих автобусних і тролейбусних маршрутів і скорочення рейсів всіх інших. Особливо боляче ця оптимізація вдарила по міських тролейбусів, у яких залишилося всього три маршрути, два з яких через свою рідкість і дубльованих частоходящімі автобусними маршрутами (належать в основному конкурентам «Автобусного парку») по суті стали возити випадкових пасажирів.

грудень 2015 - депутати Думи Великого Новгорода голосують за рішення звернутися до обласної адміністрації з проханням передати «Автобусний парк» у власність міста.

грудень 2015 - з міста раптово зникають немогочісленние залишилися маршрутки, зв'язатися з компанією-перевізником ТОВ «АвтоЕкспрес» (тієї самої донькою «Пітеравто») обласному департаменту транспорту не вдається. Тепер «Пітеравто» з Великим Новгородом пов'язують тільки ті самі орендовані «Автобусним парком» ЛіАЗ.

січень 2016 - в суді розглядається ініційований «Автобусним парком» питання про визнання угоди по оренді автобусів недійсною. Як «Автобусний парк» при цьому збирається компенсувати здачу 92 міських автобусів придбанням іншого рухомого складу - поки невідомо; відомо тільки, що протягом 2015 року «Автобусний парк» розглядав різні можливості закупівлі б / у рухомого складу в ряді російських міст, причому розглядав можливість закупівлі тільки коротких автобусів. Щоб зрозуміти значущість останньої фрази, можемо запропонувати дочекатися на 4, 19 або 20 маршруті короткого автобуса (рідко, але все ж такі трапляються) і проїхатися на них і згадати давно пішла в минуле епоху тисняви ​​десятирічної давності. Проблему можна вирішити закупівлею в півтора-два рази більшої кількості коротких автобусів з почастішанням їх інтервалів, як це роблять приватні перевізники, наприклад, в Пермі або Казані, однак це спричинить за собою значні додаткові витрати на оплату праці і зарплату додаткових водіїв, обслуговування більшої кількості рухомого складу, при тому що «Автобусний парк» тільки в грудні 2015 року нарешті вибрався з фінансової ями і вийшов на беззбитковість, в тому числі в результаті оптимізації (читай: скорочення) «зайвих» рейсів. У плани обласної влади, судячи з усього, почастішання рейсів на маршрутах, які обслуговує «Автобусним парком», теж не входить. Можливо, щось зміниться, якщо «Автобусний парк» буде переданий назад в міську власність, проте це питання поки залишається відкритим. У будь-якому випадку, далі буде ...