Пінне. Живе. Белгородское

  1. Пивний місто Довго шукати не довелося. Скажімо, в обласному центрі продукт власного виробництва...
  2. знайшли живе
  3. Випити, але не споїти
  4. Нехай не заважають

Пивний місто

Довго шукати не довелося. Скажімо, в обласному центрі продукт власного виробництва продає «Потапич» (назви сортів - «Чеське», «Німецьке» і т. Д. - неспроста пишуться в меню в лапках), Icebeerg, «Хмельнофф», «ГРИНН Beer», ресторан « вежа ». У декількох магазинах розливного пива нам запропонували Корочанський продукт, і в одному - кілька сортів з броварні міста Будівельника.

Статистика по вживанню місцевого пива дещо різниться. За даними Белгородстата, за минулий рік в області випили 81 млн літрів пива, за даними корпорації «Розвиток» - 78 млн літрів. З них тільки 3,59 млн л вироблено пивоварами в самому регіоні. Це менше 5%. Все інше - Воронеж, Тула, Ростов, Смоленськ, Москва, інші регіони. Приблизно половина загального обсягу - імпорт.

Представник компанії «Об'єднані приватні пивоварні», яка поставляє в регіон пиво великого воронезького заводу, розповів, що з 3 млн літрів на місяць, вироблених підприємством, на Білгородську область припадає лише 3,2%. Дистриб'ютори бачать великі перспективи.

«Якщо дивитися по сортам, які взагалі є в продажу, то, напевно, більше сотні набереться, - повідомив співрозмовник видання. - Ми привозимо більше 20 сортів живого. У цьому бізнесі багато що залежить від готовності виробників надати обладнання для транспортування і зберігання пива. Охочих-то торгувати пивом, особливо влітку, дуже багато, але далеко не у всіх є своє обладнання. В основному продавці беруть його в оренду ».

Ця міні-пивоварня в Будівельнику виробляє шість сортів пива.
Фото Володимира Юрченка

місцевий бренд

Один з найбільших місцевих виробників - Корочанський харчокомбінат, яким володіє компанія «Білогір'я» і К ». Корочанський пиво вже стало регіональним брендом, хоча в загальному обсязі білгородського пива його частка за підсумками минулого року склала всього 4,7%. Восени 2014 го на засіданні обласного уряду губернатор Євген Савченко запропонував знайти інвестора і модернізувати завод , Збільшивши обсяг виробництва. Як наслідок, загальні надходження від продажу пива в консолідований бюджет області повинні вирости до 900 млн рублів.

«Ви ж бачите, який зараз тренд на пивному ринку. Великі гравці валяться, бо вони неефективні. Зараз настає час містечкових регіональних заводів по формулі «регіон - пивзавод». Так і на Заході »», - аргументував губернатор.

Виробництво пива в Росії падає: з 10,2 млрд літрів в 2010-му ринок докотилася до 7,66 млрд літрів в минулому році. Найбільші гравці вже відреагували: «Ефес» закрив завод в Підмосков'ї, «Балтика» призупинила роботу двох з десяти своїх російських заводів, «Очаківське» поступово мігрує в сегмент натуральних соків. Вони впевнені, що падіння продовжиться. Одна з причин - зниження споживання. Росстат констатує, що в минулому році росіяни випили 53,5 літра пива на людину, в той час як в 2013-му було 58,6 літра, а роком раніше - 68 літрів. У 2010 році споживали по 72 літра пива на людину.

Поки гіганти вважають збитки, в Білгородській області побачили в намітився кризі нові можливості. Оптимізм базується на даних Белгородстата, який фіксує зворотний загальноросійської тенденцію: з кожним роком пиво в нашому регіоні люблять все більше - в порівнянні з 2013-м, за минулий рік споживання збільшилося на 11 млн літрів.

Любов до пінного напою повинна приносити дохід в обласну казну, вирішили в уряді області та схвалили проект модернізації Корочанського пивоварного заводу. Планується, що через п'ять років тут будуть варити 15 млн літрів пива в рік. Для цього в модернізацію інвестують 346 млн рублів .

За словами керівника компанії «Білогір'я» і К »Олексія Сиротенко, роботи розбили на три етапи: в цьому році обсяги збільшать до 3,17 млн л, в наступному - ще вдвічі. У 2017-му планують вийти на 10 млн літрів і до 2020-го дійти до планових 15 млн літрів. Якщо все задумане реалізують, в консолідований бюджет в 2017 році підприємство виплатить 232 млн рублів податків і 180 млн рублів акцизів. Зараз асортимент пива від Корочанського харчокомбінату обмежений парою-трійкою сортів, які реалізують в Білгородській області, але після модернізації розширять асортимент і ринки збуту.

Власник пивоварні Андрій Клюєв.
Фото Володимира Юрченка

знайшли живе

У цьому сегменті найпомітніша роль - у місцевих міні-пивоварень. Вони є практично в кожному районному центрі. Два роки тому таке підприємство відкрилося в Будівельнику. Підприємець Андрій Клюєв реконструював порожню будівлю і запустив власне виробництво. Професію пивовара освоював в Санкт-Петербурзі, там же навчав технолога підприємства. Сьогодні процес пивоваріння відвідувачі його закладу можуть спостерігати через скло. Пиво розливають у кеги і реалізують тут же, в барі, через власну невелику мережу, а також постачають в стаціонарні точки.

«Ми зареєстрували дев'ять сортів пива, але фактично варимо шість, - розповідає Клюєв. - При цьому постійно експериментуємо: рецептів-то безліч. Конкуренція в цій сфері божевільна ».

При цьому виробництво живого пива, яке належить до категорії швидкопсувних продуктів, залишається ризикованим бізнесом.

«Спочатку в пиві містяться живі дріжджові клітини, які при пастеризації гинуть, - розповідає технолог-пивовар Олександр Наплеков. - Тому живим може бути тільки непастеризоване пиво, воно не зберігається по півроку, та ще й без холодильника ».

На питання про вивільнення ніші за рахунок певних гігантів і перспективи місцевого живого пива Андрій Клюєв посміхається:

«Дихати легше не стало: у мене відчуття, що люди стали менше пити. Але зате стало більше людей, які починають розбиратися в продукті і вважають за краще саме живе ».

Технолог-пивовар Олександр Наплеков.
Фото Володимира Юрченка

Випити, але не споїти

Пивоваріння - галузь особлива. З одного боку, влада декларує прихильність збереженню здоров'я нації, борються за тверезість, обмежують продажу спиртного після 22:00 і забороняють рекламу пінного напою. З іншого боку, на кону - мільярд рублів від продажу. Чи можна і заробити і народ при цьому не споїти?

«Культура споживання в Білгородській області просто відсутня, і як її підняти, я не знаю, - констатує Андрій Клюєв. - В Європі, та й у великих російських містах, мікропівоварні зразок моєї, що виробляють до 500 літрів на добу, продають пиво тільки в гуртках на розлив - прямо в прилеглому барі. Ми теж бар відкрили, але продаємо не більш 100 літрів на тиждень. Не звикли наші люди в барах сидіти: «Ти мені в пляшку налий, ми тут за рогом сидимо».

Клюєв наводить як приклад Чехії, де народ звик випивати в барах. Люди приходять увечері поспілкуватися, обговорити місцеві новини. Питання російського туриста, чи можна купити пиво на винос, поставив чехів в глухий кут: у них це просто не прийнято.

Нехай не заважають

Причини скорочення галузі пивовари бачать в законодавчих ініціативах, які ускладнюють умови роботи і малим, і великим виробникам.

«Вживаються закони, логіку яких найчастіше неможливо зрозуміти, - продовжує Андрій Клюєв. - Приміром, законодавці пропонували ввести журнал обліку продажів пива, куди реалізатор повинен заносити дані про виробника кожної проданої пляшки - аж до ІПН. Навіщо - незрозуміло. Зараз цю ініціативу пригальмували, але що буде далі? Заважає працювати то, що я змушений займатися не бізнесом, а незрозуміло чим: то ландшафтним дизайном, то виконувати вказівки і розпорядження різних відомств, які йдуть пачками. У бізнесу немає чітких понять про правила гри, постійно щось змінюється: то можна наклеїти на автомобіль емблему з назвою пивоварні, то кажуть, що під час перевірки накладуть штраф ... »

- А що потрібно зробити, щоб бізнес розвивався? Чим має допомогти держава?

- Якщо коротко, то нехай просто не заважають.

Довідка. Історія пивоваріння в Бєлгороді має давнє коріння. У джерелах згадується пивзавод, яким в 1870-і роки володів Гартвіг Герман. Підприємство потужністю 10 тисяч відер пива на рік знаходилося на березі Сіверського Дінця. За борги по податках цей пивзавод виставили на продаж, і його власникам став Юлій Есслінгер, а керуючим - його брат Олександр. Історія заводу закінчилася з початком будівництва залізниці на Суми та залізничної станції. Всі заводські споруди знесли.

Був ще один пивний завод - на вулиці Сергіївської, яким володів Володимир Мачурін. На ньому варили 3 тисячі відер пива на рік, а працювало лише дві особи.

Найвідоміший в Бєлгороді пивзавод також належав Есслінгер. Будівля, яка існує донині на проспекті Богдана Хмельницького, побудували на початку ХХ століття. Після революції 1917 року завод націоналізували, після Громадянської війни він став називатися «Північно-Донецька Баварія», потім був перейменований в Бєлгородський пивоварний завод, а з приватизацією в 1990-х став акціонерним товариством «Белпіво». Однак завод не витримав конкуренції і припинив існування. На місці старих корпусів побудували житловий комплекс. Зараз від пивзаводу Есслінгер залишилася тільки частина історичної будівлі з трубою.

Чи можна і заробити і народ при цьому не споїти?
Зараз цю ініціативу пригальмували, але що буде далі?
Чим має допомогти держава?