Сім стрибків з автобуса в інвалідному візку

"Доступне середовище", облаштована в петербурзьких автобусах, коштувала інваліду його коляски. Хто тепер буде оплачувати ремонт, як діставати дорогі і дефіцитні запчастини - невідомо. "Фонтанка" протестувала самий наш "народний" вид транспорту. Результат перевершив всі очікування. Доступне середовище, облаштована в петербурзьких автобусах, коштувала інваліду його коляски

Ірина Тумакова

"Доступне середовище", облаштована в петербурзьких автобусах, коштувала інваліду його коляски. Хто тепер буде оплачувати ремонт, як діставати дорогі і дефіцитні запчастини - невідомо. "Фонтанка" протестувала самий наш "народний" вид транспорту. Результат перевершив всі очікування.

Теоретично автобуси повинні або зупинятися зовсім поруч з тротуаром, щоб стать знаходився на одному рівні з поребриком, або "присідати", якщо на зупинці чекає інвалід. Передбачається, що водій побачить, що пасажирові потрібна допомога, вийде, відкине апарель і допоможе візку заїхати. У тих, хто користується в Петербурзі цим транспортом в реальності, ці міркування, як правило, викликають гіркі усмішки.

петлі заіржавіли

Сергій Поюнов в минулому - підприємець, а зараз - інвалід-візочник. Він розповідає, що особисто з ним все відбувається якраз так, як треба. Правда, тільки останнім часом. І для цього, каже, йому довелося скаржитися голові комітету з транспорту. Той, мовляв, запросив його на нараду, дав прочуханки директорам автопарків - і автобуси, каже Сергій, негайно перетворилися для нього в наідоступнейшую з середовищ.

Максим Ніконов таким розповідям дивується: він, каже, стикається зовсім з іншим.

- Є дві проблеми, - розповідає він. - Перша - людський фактор: водії просто не виходять і не допомагають. Але це вирішується досить легко - за допомогою скарг організатору перевезень. Буває, що вони зупиняють автобус на такій відстані від зупинки, що ніяка апарель не допоможе. Але тут часто вони не винні, до багатьох зупинок близько не під'їдеш.

Інша проблема, за словами Максима, - технічна, практично нерозв'язна.

- аппарелей в автобусах користуються рідко, - скаржиться Максим. - Вони відвалюються, у багатьох заіржавіли петлі.

Олексій Кузьмін змушений їздити на автобусах багато. Часто це буває пов'язано з громадським навантаженням, яку він взяв на себе добровільно: він бере участь у прийманні різних нових об'єктів, перевіряє, як йде справа з "доступною середовищем". Одна з історій, які він розповів, за іронією долі, трапилася якраз тоді, коли він поспішав приймати новий дитячий садок. До речі, садок опинився з точки зору "доступності середовища" практично ідеальним.

Стрибки в довжину і у висоту

- Якби мій лікар бачив, що мені доводиться виробляти, коли треба їхати кудись, - сумно посміхається Олексій, - він би в обморок впав.

Ми з Олексієм стоїмо на зупинці на Петергофском шосе. Добиратися сюди від його будинку довелося пішки. Це хвилин двадцять.

- До мене нещодавно один приїжджав з Фінляндії, - розповідав Олексій по дорозі. - Він теж візочник. Сказав, що в житті, здається, не проїхав вулицями стільки, скільки за один день в Петербурзі.

Біля будинку Олексія зупинки взагалі немає. Але якби і була, він навряд чи зважився б добиратися на перекладних. Кожен штурм автобуса - це окрема велика перемога. І великий ризик. У колясці він виявився через проблеми з хребтом, і в його випадку кожне зайве зусилля може привести до трагедії. І від такої трагедії він зовсім недавно виявився на волосок. Саме завдяки "доступною середовищі".

- Я чекав автобуса на зупинці на розі Петергофского шосе і вулиці Прикордонника Гарькавого, - починає детально розповідати Олексій. - Підійшов мій автобус - номер 210. Зупинився він досить далеко, мені було не заїхати всередину. Водій не виходив, я під'їхав до передніх дверей і попросив його опустити апарель. Він відповів, що у них "все забито, заклеєно і заварено, нічого не працює".

Олексію довелося просити шофера почекати, поки він на своїй колясці забереться в салон.

Виходити йому треба було на Комсомольській площі, це кінцева зупинка.

- Я звернувся до жінки-кондуктора, щоб вона попросила водія все-таки відкинути апарель, - продовжує Олексій. - Я знаю, що вона повинна працювати, інакше автобус просто не може вийти в рейс, це вважається неналежним технічному станом. Але кондуктор взагалі нічого не відповіла. Вона сиділа на місці і всім своїм виглядом показувала, що моє прохання виконувати не збирається.

Олексій зрозумів, що йому не допоможуть, і поїхав до дверей. Процедура "стрибка" на візку для нього, говорить, вже звична, аппарели практично ніхто і ніколи не опускає. Але тут до поребрика залишався метр. Поки Олексій оцінював цю відстань і прикидав, як зможе його подолати, водій просто закрив двері і рушив.

- Я став стукати в двері, вимагав зупинити автобус, - розповідає далі Олексій. - Водій зупинився, вийшов в салон. Вони з кондуктором почали на мене кричати: чого це, мовляв, ви тут сидите і чекаєте, "у нас тут все забито".

Мабуть, водій все-таки здогадався, чому це інвалід "тут сидить". За словами Олексія, він повернувся в кабіну і все-таки під'їхав трохи ближче до зупинки. Зовсім трошки.

- Відстань та перепад висоти все одно були надто великі, щоб подолати їх в інвалідному візку, - продовжує Олексій. - Я знову і знову просив, пояснював, що не можу вистрибнути. Але водій сидів в кабіні, а кондуктор почала кричати на мене.

Замість того щоб допомогти інваліду, якщо вже аппарели немає, водій знову закрив двері. Олексію довелося розсовувати їх руками. І тут вже йому нічого не залишалося, крім як вистрибнути з автобуса на візку.

- Стрибок виявився невдалим, - зітхає він. - Коляска перекинулася і склалася. Я опинився на асфальті. Від коляски відвалилися деталі. Зібрати їх з тротуару мені допомагала якась дівчина. Побачивши, що сталося, водій все-таки вийшов з кабіни і почав піднімати мою коляску. Кондуктор навіть не зрушила з місця.

В результаті Олексій сильно забився об асфальт. Але його, звичного до болю, мучить не тільки це. Свою коляску він здобував 5 років тому з великими труднощами. Тоді вона коштувала 80 тисяч рублів. Сьогодні - удвічі дорожче. Олексій розраховував проїздити на ній ще кілька років, тому що мріє накопичити хоч на який-небудь автомобіль з ручним керуванням, щоб не залежати більше від "доступного середовища" в громадському транспорті. Тепер з мрією про машину, мабуть, доведеться розлучитися: коляска потребує серйозного ремонту.

- Ось це було підлокітником, - показує він мені уламок. - Ці підлокітники я ледве знайшов, замовляв в Москві. Кожен коштував по 15 тисяч.

Звичайно, Олексій запам'ятав автобус - маршрут 210, бортовий номер 5442. І навіть поскаржився в автопарк. Йому відповіли, що водія і кондуктора приблизно покарають: їх позбавлять премій аж за цілий місяць.

Але минув тиждень. Олексію знадобилося їхати на приймання того самого садка. Він дуже поспішав і добирався на перекладних. Сім раз йому довелося міняти автобуси. І жоден водій не висунув йому апарель. Сім разів він встрибували і вистрибував на інвалідному візку, яка, додамо, була вже і так поламана. Потім Олексій подзвонив на "Фонтанку" і попросив під'їхати. Після тих стрибків йому навіть по телефону розмовляти було важко.

Федеральна траса

На пропозицію проїхатися в автобусі разом Олексій відгукнувся не відразу. Потім все-таки погодився, але попросив хоча б день: після тих семи стрибків у нього дуже боліла спина, потрібно було відлежатися. І ще сказав, що добре б поєднати це з його справами. Щоб йому не просто так мучитися.

І ось ми стоїмо на тій самій зупинці - на розі Петергофского і Гарькавого. Автобуса (той самий маршрут - 210) ми чекали хвилин десять. Він зупинився саме в метрі від тротуару. Олексій безпорадно покрутив головою і направив коляску до передніх дверей, щоб водій розчув прохання. Наче той сам не бачив, що біля дверей - людина в колясці. Я дістала фотоапарат ... У цей момент автобус зрушився і притерся майже впритул до тротуару. Це зайняло пару секунд і не варто шоферу ніяких зусиль. Автобус був низькопідлоговий, і Олексій без праці в'їхав всередину на візку. Ця картина повторювалася кілька разів: як тільки водії бачили, що їх знімають, вони ставали дивно дбайливі. Аппарели, правда, ніхто так і не висунув, але на Петергофском шосе вони були і не потрібні.

- Це федеральна траса, тут тротуари зроблені високі, - сумно пояснив Олексій. - Це-то і противно: якщо автобус низькопідлоговий, йому нічого не варто допомогти мені зайти, треба просто ближче під'їхати. Але вони навіть цього не роблять.

Я запропонувала подивитися, як йдуть справи в стороні від "федеральної траси". Олексій зітхнув, але погодився, тільки, попросив, не дуже далеко. І ми приїхали на проспект Сутички.

"Чим я вам її відкину, зубами ?!"

Підійшов 145-й автобус. Стало зрозуміло не в метрі від тротуару, а трохи ближче. Але "федеральна траса" з високими тротуарами залишилася далеко. Ви думаєте, водій під'їхав ближче? А потім, напевно, він вийшов і висунув пандус?

Олексій спробував заїхати всередину. Якийсь перехожий підскочив допомагати, але коляска перекинулася на бік. Витягали Олексія пасажири - втрьох. У якийсь момент підійшла кондуктор.

- Чому ви не відкинули апарель, ви ж бачили, що інвалід хоче увійти? - запитала я у шофера.

- Що я вам її, зубами відкину? - огризнувся він з кабіни. - Чи не працює вона!

Для тих, кому це цікаво: бортовий номер автобуса 5309, Держзнак ве613 / 78.

В те місце, куди Олексію потрібно було у справах, я його відвезла вже на машині. Тому що дивитися на його муки з автобусами більше не могла. А поки я засовувала в багажник складену коляску, кілька автомобілів обурено продуделі: встали, мовляв, тут.

Ірина Тумакова, "Фонтанка.ру"


© Фонтанка.Ру

Чим я вам її відкину, зубами ?
Ви думаєте, водій під'їхав ближче?
А потім, напевно, він вийшов і висунув пандус?
Чому ви не відкинули апарель, ви ж бачили, що інвалід хоче увійти?
Що я вам її, зубами відкину?