«Сьогодні за борги забрали один автобус, завтра заберуть ще десять, післязавтра - сто!»

21.03.2016

Казанські перевізники почали явочним порядком закривати збиткові маршрути - таких в місті дві третини

Черговий тривожний дзвінок пролунав сьогодні на ринку пасажирських перевезень - тимчасово призупинено один з найбільш збиткових маршрутів Казані №95. Один автобус у перевізника КпАП №7 вилучила компанія «ВЕБ-лізинг», інший стоїть на приколі - немає грошей на ремонт. Подібне в Казані відбулося вперше за 7 років. У виконкомі Казані трапилося назвали «надзвичайною подією», але відзначають, що ресурсів на підтримку нерентабельних маршрутів у перевізників сьогодні просто немає.

«ПОЛІТИКА БУЛА ТАКА - РАЗОМ з гарним МАРШРУТОМ ЙДЕ ОДИН СОЦІАЛЬНИЙ»

Сьогодні комітет з транспорту виконкому Казані оголосив про тимчасове закриття автобусного маршруту №95 від зупинки «10 мікрорайон» до «МКДЦ». Про причини ситуації, що склалася "БІЗНЕС Online» розповів сам перевізник, засновник КпАП №7 (через брата він контролює також ТОВ «Республіканський автовокзал») Ільдар Мухаметов. За його словами, автобуси більше не виходять на лінію, оскільки лізингова компанія «ВЕБ-лізинг» забрала за борги останню «бігати» на маршруті машину, Саме ж підприємство загрузло в боргах через скопом навалилися на нього проблем: це і низька вартість перевезень і нелюдськи зрослі ціни на витратні матеріали. Відзначимо, що всього КпАП №7 сьогодні обслуговують 4 маршрути: 35А, 74А, 28 та 28А, на яких на даний момент працюють 38 автобусів, так що, можливо, закриття 95-го маршруту - лише перша ластівка.

Кореспондент «БІЗНЕС Online» побував в автобусному парку підприємства. Вхід на базу ПАТП знаходиться у гаражного комплексу на Абжалілова. Через КПП раз у раз проїжджає черговий червоний автобус. База складається з диспетчерської, двох ремонтних майстерень, автомийки та адміністративної будівлі, де розташовані офіси «ТОВ Республіканський вокзал» і ТОВ КпАП №7. Оздоблення офісів шикарним не назвеш - панує робоча обстановка. У ремонтному боксі стоять два автобуси: у одного ведеться заміна коробки передач по гарантії, в іншого сильно розбитий кузов. Кипить робота і на мийці.

Мухаметов розповів «БІЗНЕС Online», з чого почалися проблеми. «Політика у міста була така, що разом з хорошим маршрутом йде один соціальний маршрут», - згадує Мухаметов про те, як проходив конкурс для перевізників в 2013 році. Ось таким соціальним якраз і виявився 95-й маршрут, який пов'язав вулицю Завойського з 18-ї поліклініки і вулицею дібровний. На цьому маршруті ходили всього два автобуса - «ПАЗ» та Hyundai. Але в кінці листопада 2015 року лізингова компанія зажадала «ПАЗ» назад за несплату. Так що останнім часом маршрут обслуговувала всього одна машина. Але маршрут недовгий - 12 км, так що, за словами Мухаметова, цього вистачало. Зараз Hyundai коштує на приколі через поломки - у підприємства немає коштів купити для нього запасні деталі. До останнього часу 95-й ще якось тримався за рахунок машин, які перекидали на нього з інших маршрутів, але зараз маршрут повністю перестав функціонувати.

«Метою було забезпечити перевезення жителів вулиці Дубравная. Але потім, коли півтора роки тому на прохання жителів туди пішов 46-й маршрут, це був останній цвях в кришку труни нашого маршруту, ми почали возити 50 - 60 чоловік на добу. А якщо взяти за середньою ціною проїзд, то це близько 900 рублів, - журиться Мухаметов. - Для порівняння, я плачу водію в день 1000 - 1200 рублів, плюс заправляю на 1 тисячу рублів, плюс автобус, за який потрібно платити по лізингу 109 тисяч рублів на місяць, тобто глибокий мінус. На цьому маршруті навіть якщо 50 рублів поставлять проїзд - буде ні про що! »

Цікаво, що маршрут, який виявився тягарем для перевізника, за великим рахунком вже не так сильно потрібен і пасажирам. На зупинці біля МКДЦ пенсіонерка Альфия Давлетшина (56 років) розповіла, що їздить в 18 поліклініку на 74 автобусі. «Так що скасування 95 маршруту не сильно мене торкнулася. Але чим більше автобусів, тим краще. Тепер ось довше на зупинці доводиться чекати », - говорить вона. Ще одна пенсіонерка Крістіна Кононова (61 рік) зізналася, що навіть не знала, що маршрут скасували: «Він і раніше не часто їздив, так що народ вже звик, напевно, обходитися без нього. Але думаю, зайвим він не був. Тим, хто на дібровний живе, тепер, напевно, тільки з пересадками до лікарні добиратися ».

Маршрут №95 - від зупинки «10 мікрорайон» до «МКДЦ» (© 2ГІС Маршрут №95 - від зупинки «10 мікрорайон» до «МКДЦ» (© 2ГІС. Міський інформаційний сервіс. www.2gis.ru )

«ВЕБ-ЛІЗИНГ»: «Сформувати ЗАБОРГОВАНІСТЬ НА критично СУМУ ...»

95-й маршрут виявився найслабшим, але не єдиною ланкою маршрутної ланцюга, яке може обірватися. Якщо раніше перевізники могли містити «соціальні» перевезення за рахунок прибуткових напрямків, то зараз такої можливості у них немає. Як сніжний ком наростають проблеми, пов'язані з ростом цін на запчастини і витратні матеріали. «Два роки тому ми брали бочку олії по 22 тисячі рублів, зараз ми її купуємо за 56 тисяч рублів. А мені в місяць потрібно чотири бочки мінімум - і це тільки масло! А трансмісійні рідини подорожчали страшно: по 180 - 200 тисяч рублів бочка стоїть, яка раніше обходилася нам в 44 - 45 тисяч рублів! А у нас коробки передач імпортні, нічого іншого їм не підходить », - пояснює ситуацію перевізник.

Лізинг також обходиться в копієчку. «НЕФАЗ» я брав по спецпрограмі, він мені дістався за 4,2 мільйона рублів. Але ви зрозумійте - вони в лізинг, і в підсумку він мені обійдеться в 7,5 мільйона рублів. І я буду платити за нього до кінця конкурсу. У січні 2018 року, якщо пощастить, то я їх викуплю. Але за три роки вони вже досить пошарпані, а мені ще два роки відпрацьовувати. Що мені від них залишиться і як мені на них далі працювати? »- дивується засновник КпАП-7. За його словами, в лізинговій компанії загрожують у разі несплати забрати залишилися у перевізника автобуси.

Як підтвердив «БІЗНЕС Online» генеральний директор казанського філії компанії «ВЕБ-лізинг» Рустем Іксанов, всього підприємству було передано близько 6 автобусів в лізинг. Ситуацію він називає форс-мажорній. За його словами, у компанії «надлояльного» ставлення до муніципальних перевізників, але ситуація не залишає вибору. «Перший час клієнт обслуговував довго і добре, але зараз сформувалася заборгованість на критичну суму - близько 1 мільйона рублів, що викликає у нас дуже сильне занепокоєння, - зазначив Іксанов. - Якщо в подальшому клієнт не зможе обслуговувати свої борги, ми будемо змушені розірвати з ним договір, а йому доведеться поставити нам всю техніку. Ми її повернемо в тому випадку, якщо борг буде погашений ».

«БАГАТО КАЖУТЬ, ЩО, НАПЕВНО, ПОТРІБНО ЙТИ - ЧАС ПРИЙШОВ»

Зараз у Мухаметова весь транспорт, що називається закладений і перезаставити, а співробітники, які з ним працюють, самі обросли кредитами. «Ситуація критична», - констатує перевізник. Водії стали відмовлятися працювати з № 95, так як на хороших маршрутах, за словами Мухаметова, вони трохи забирають собі «преміальних» з готівки, а тут не виходило викроїти ні копійки.

Загальний обсяг прострочення у КпАП-7 складає 12 млн. Рублів. «Якщо нам тариф не піднімуть, то я бізнес просто повертаю! - розводить руками Мухаметов і згадує. - Я на конкурс 2013 роки (на якому розігрувалися автобусні маршрути - прим. Ред.) Увійшов з 37 мільйонами боргів, зайшов в нього для того, щоб спробувати вийти з цих боргів, але у мене це не вийшло ». За його словами, у інших підприємств становище приблизно таке ж важке. «Багато хто говорить, що, напевно, потрібно йти - час настав», - ділиться він.

Говорячи про те, яка ж повинна бути справедлива ціна за проїзд в автобусі, Мухаметов пояснює, що реальна вартість квитка зовсім не 20 рублів, як вважає багато хто. Це повна вартість, проте всі пільговики їздять за ціною 15 рублів за поїздку, по транспортним картам вартість проїзду становить 18 рублів. «Середня вартість проїзду, таким чином, виходить 15,83 рубля, - підрахував перевізник. - Це те, на що ми можемо розраховувати, а ще з них треба податки заплатити », - нарікає він. На його думку, справедлива середня вартість проїзду повинна становити 25 - 28 рублів. «Якщо буде рублів 25, тоді можна працювати, на перспективу закладати», - каже Мухаметов. Відзначимо, за даними виконкому Казані, тільки 24% пасажирів оплачують повний тариф. Решта 76% пасажирів оплачують проїзд транспортною картою, з них 35% - пільговики.

Інші учасники ринку пасажирських перевезень поки тримаються за свої маршрути, але вже з останніх сил. Директор ПАТП-4 Наіль Садриев розповів «БІЗНЕС Online», що його підприємство на шкоду всьому вносить лізингові платежі своєчасно: «Зате ми затримуємо інші платежі - за паливо борг становить близько 10 мільйонів рублів, за запчастини - близько 5,5 мільйона, - нарікає Садриев. - Не знаю, що буде далі, ми вже теж на межі стоїмо. Якщо все буде так тривати, значить, доведеться зменшувати число автобусів на маршрутах і розбирати їх на запчастини. Ми просимо одного - підвищення тарифу хоча б до 26 рублів ».

А ось у В'ячеслава Лаврентьєва, генерального директора НП «Союз автомобільних вантажних перевізників», інша думка. Він вважає, що перевізник такими рухами тіла просто хоче відмовитися від невигідного маршруту. «Перевізник працює з готівкою, гроші надходять щодня, тому дивно, що у перевізника віднімають машину за несплату лізингових платежів. Звичайно, якщо перевізник зовсім не платить, тобто не виконує умови договору, то це нормально, що лізингова компанія вирішила забрати машину. Це все залежить від договірних умов лізингу. Але для Казані втрата одного автобуса великої ролі для транспортний системи не зіграє. На мою суб'єктивну думку, тут перевізнику більше потрібен привід, щоб відмовитися від збиткового маршруту. Вилучення автобуса може дати необхідний резонанс при спілкуванні з керівництвом міста. Мовляв, ось у нас така погана ситуація, що навіть автобуси забирають. А взагалі, з власного досвіду можу сказати, що лізингові та кредитні організації найчастіше йдуть назустріч працює бізнесу. І без серйозного приводу до вилучення застави справа не доходить ».

«ЕКОНОМІКА ПАСАЖИРСЬКИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ НЕ СХОДИТЬСЯ»

Цікаво, що і в комітеті з транспорту Казані не горять бажанням рятувати потопаючий маршрут, хоча, як зізнався «БІЗНЕС Online» голова комітету з транспорту Айдар Абдулхак, вся ця ситуація навіть для нього стала цілковитою несподіванкою - ні лізингова компанія, ні сам перевізник не попередили про подію. Він розповів, що в зв'язку зі сформованою ситуацією маршрут тимчасово закритий, а далі буде новий конкурс.

«Порядок звичайний - спочатку ми попереджаємо перевізника про розірвання договору та виставляємо маршрут на конкурс. У тому випадку якщо тричі аукціон не відбудеться, маршрут закривається, - пояснив Абдулхак. - Ми бачили витрати перевізника: собівартість [однієї поїздки] становить близько 40 рублів, пасажиропотік низький. І без того на маршруті працювала одна машина замість трьох, тому є побоювання, що при такій собівартості бажаючих взяти цей маршрут не з'явиться. Хоча ми б такого перевізника взяли б з розкритими обіймами ».

Отже, поки маршрут буде тимчасово закритий. Разом з тим комітет з транспорту має намір звернутися до іншим перевізникам за допомогою в обслуговуванні маршруту. «Щоб не погіршувати рівень обслуговування жителів, будемо звертатися до інших підприємств з проханням взяти цей маршрут, можливо, варто змінити один з існуючих маршрутів і створити заїзд на деякі зупинки 95-го, щоб з мінімальними втратами відмовитися від цього маршруту», - додав Абдулхак . Як приклад співрозмовник «БІЗНЕС Online» привів маршрут №74 і №74а, який слід по значній частині маршруту №95.

«Весь маршрут був« заточений »тільки для цієї поліклініки і доставляв туди пацієнтів, які в цьому мікрорайоні проживають. Зараз 74-й маршрут доставляє туди пасажирів з інших точок, але можливість з пересадкою дістатися до лікарні є ».

Рятувати 95-й маршрут за рахунок муніципальних автотранспортних підприємств у виконкомі також не збираються. «Вважається, що ми можемо змусити взяти цей маршрут муніципальні підприємства, але вони і без того зазнають збитків (збитки муніципальних автотранспортних підприємств до кінця 2015 року склали більше 400 млн. рублів - прим. ред. ), - нарікає Абдулхак. - Економіка пасажирських перевезень не сходиться, у нас щотижня на цю тему наради з перевізниками, і кожен раз постає питання підвищення тарифу ».

«СЬОГОДНІ ЗА БОРГИ ЗАБРАЛИ ОДИН АВТОБУС, ЗАВТРА ЗАБЕРУТЬ ЩЕ ДЕСЯТЬ, ПІСЛЯЗАВТРА - СТО»

Проте закриття, нехай навіть тимчасове, будь-якого маршруту громадського транспорту перший заступник мера Казані Рустам Нігматуллін називає надзвичайною подією. «Те, що перевізник нас заздалегідь не попередив про цю конкретну проблему, це серйозне порушення. Але сказати, що цього зовсім ніщо не віщувало, було б лицемірством, - зауважив Нігматуллін в розмові з «БІЗНЕС Online». - Перевізники ще рік тому піднімали питання про те, що тарифи на проїзд у громадському транспорті вже не дозволяють їм зводити кінці з кінцями. Але тоді їм відмовили. За рік всі їхні проблеми загострилися ще більше ».

Нігматуллін нагадав, що тариф на пасажирські перевезення в Казані не змінився більше двох років - з лютого 2014 року. При цьому за останні два роки офіційний рівень інфляції в Росії склав 25,8%. «Ціни підвищилися на комунальні послуги, на запчастини, на бензин, - перерахував Нігматуллін. - За окремими позиціями зростання цін на запчастини досягає 300 відсотків. Зросли витрати на страхування транспорту і пасажирів, збільшилася податкове навантаження. Ціни на паливо в цей період виросли до 45 відсотків. Чергове підвищення цін на паливо у зв'язку з затвердженим підвищенням акцизів буде з 1 квітня поточного року ».

За словами першого заступника виконкому Казані, парадокс в наступному: «Всі розуміють, що лізингова компанія не може працювати собі в збиток і правильно забрала автобус, але від підприємств, що здійснюють пасажирські перевезення, чомусь потрібно працювати за тарифами нижче собівартості. Собівартість окремих маршрутів сьогодні вище діючих тарифів в півтора-два рази, - підкреслив Нігматуллін. - Чудес не буває. Сьогодні за борги забрали один автобус, завтра заберуть ще десять, післязавтра - сто. Решта, вже відпрацювали свій ресурс, потихеньку розваляться. Вже зараз спостерігаються часті сходи тих же автобусів з маршрутів через різного роду несправностей. В даний момент знос парку автобусів становить близько 45 відсотків, тролейбусів - 70 відсотків, трамваїв - 60 відсотків. До кінця поточного року необхідно провести заміну 350 автобусів, придбаних перевізниками з 2006 по 2008 роки, а також 11 трамваїв і 68 тролейбусів, фізичний знос яких уже в наступному році унеможливить їх вихід на маршрут. Однак збитки підприємств не дозволяють це здійснити ».

Але ж є ще й людський фактор. Зовсім недавно водій знепритомнів за кермом. Це, на жаль, вже не перший випадок. Тут все взаємопов'язане: через брак кадрів і низьку зарплату люди змушені переробляти, а це вже прямо позначається на безпеці проїзду. Сьогодні при потребі Казані в двох тисячах водіїв громадського транспорту 354 місця, або п'ята частина, залишаються вакантними, 19% працюючих водіїв передпенсійного віку, чверть всіх водіїв - мігранти з ближнього зарубіжжя.

ТРИ ЧВЕРТІ МІСЬКИХ МАРШРУТІВ збиткових

Цікаво, що закриття автобусного маршруту в Казані не траплялося вже 7 років. До цього перевізники в столиці Татарстану проходили через процедуру банкрутства в 2008 і в 2009 році. «Тоді 7 перевізників збанкрутували, і довелося перерозподілити їх маршрути, - згадав Абдулхак. - Але і зараз складається непроста ситуація. За даними, які надіслали перевізники, з 63 існуючих маршрутів на рівні рентабельності знаходяться близько чверті. Три чверті - збиткові ».

Як правило, найбільш невигідними маршрутами є ті, при яких автобуси слідують в такі далекі селища на околиці Казані, як Чебакса або Кадишева, Кульсеітово, Куюк, Акі, Крутушка. Всього їх близько 15, цими маршрутами «нагороджуються» перевізники, які виграли найбільш рентабельні маршрути, за рахунок прибутку яких вони можуть покривати збитки. Кожен з цих маршрутів - кандидат на виліт в умовах наростаючої тенденції зниження рентабельності в пасажирських перевезеннях.

«Намітилося скорочення пасажиропотоку і падіння рентабельності, отже, навіть у власників вигідних маршрутів більше немає можливості перекривати витрати на збиткові маршрути, - констатував Абдулхак. - Усе впирається в тариф, назріла серйозна проблемна ситуація. Ремонтувати рухомий склад грошей немає, купувати нові автобуси теж. Зараз проблеми аналогічний тієї, що виникла у КпАП №7, з'являться повсюдно. Перевізники не зможуть обслуговувати дальні маршрути ».

За словами Абдулхакова, варіантів вирішення проблеми декілька. Є можливість перекроїти існуючу маршрутну мережу в сторону збільшення тривалості прибуткових маршрутів із захопленням віддалених зупинок. Ще одна можливість уникнути повтору сценарію маршруту №95 - виплата перевізникам компенсацій за збитковими маршрутами, або введення диференційованого тарифу. Однак з різних причин вони неприйнятні, вважає Абдулхак: ресурс продовження маршрутів вичерпаний, компенсація випадаючих доходів для перевізників не передбачена зовсім. Тому найвірогідніший варіант вирішення проблеми - підвищення тарифу.

ПІДВИЩЕННЯ ТАРИФА БУДЕ З 1 КВІТНЯ?

Нагадаємо, що на початку березня 13 перевізників Казані підірвали «тарифну бомбу», опублікувавші відкритого листа міністру транспорту і дорожнього господарства РТ Ленару Сафіну, меру Казані Ільсур Метшін іпредседателю держкомітету по тарифам Марату Заріпова.

Перевізники заявили про гостру кризу в галузі. «Якщо сьогодні тарифи будуть збережені на колишньому рівні, вже завтра число автобусів на маршрутах скоротиться на чверть, про що ми вважаємо своїм обов'язком поінформувати казанців!» - прямо заявили підписанти, серед яких - ІП Умарова С. М., КПАТП-9, Республіканський автовокзал, ПАТП-2 і ПАТП-4, ТОВ «Інженерно-технічний центр», «Метроелектротранс», КпАП-7, УМ-4, «Байлик-3», ІП Гарипов, IP Бєляєв.

Вони нагадали, що тарифи для основного числа пасажирів не змінювалися два роки з лютого 2014 року, а для пільгових категорій пасажирів - 5 років. Для порівняння, офіційний зростання інфляції за цей період більше 25%. Транспортники написали, що собівартість на багатьох маршрутах становить від 22 до 42 рублів. Так що справедливим тарифом, на їхню думку, була б ціна за проїзд в 28 рублів при оплаті проїзду готівкою.

У комітеті з транспорту Казані проблему визнали. З'ясувалося, що балансові збитки тільки муніципальних автотранспортних підприємств до кінця минулого року склали понад 400 млн. Рублів. На ситуацію оперативно відреагував мер Казані Метшин - він особисто зібрав перевізників за круглим столом. Вислухавши їх, глава міста акцентував, що обгрунтування розрахунку тарифу входить до повноважень держкомітету РТ по тарифам. «Але моє тверде переконання, що зростання тарифів не повинен перевищувати рівень інфляції за два роки», - дав зрозуміти свою позицію мер. Він підкреслив, що, пройшовши велику дорогу і залишивши за плечима історію з Пазік і «газелями», повертатися до хаосу не має наміру.

Пізніше на прес-конференції в «Метроелектротранс» голова комітету з транспорту виконкому Абдулхак заявивши , Що виконком вже відправив заявку з цінами в держкомітет по тарифам. В результаті компромісу мерія і перевізники узгодили ціну квитка на рівні 26 рублів при оплаті готівкою і 23 рубля - транспортною картою. Ціна квитка буде єдиною для всіх видів транспорту. Підвищення може статися з 1 квітня, прогнозує Абдулхак. Малозабезпечені верстви населення, за словами Абдулхакова, захищені як і раніше: діти до 7 років має право їздити безкоштовно, а ціни на проїзні квитки також передбачається зберегти на колишньому рівні. І це непогана економія: квиток на 50 поїздок коштує 750 рублів за місяць, тобто одна поїздка обходиться в 15 рублів. А безлімітний проїзний на всі маршрути автобусів буде коштувати 1700 рублів, як і зараз.

У держкомітеті за тарифами, куди звернувся «БІЗНЕС Online» за коментарями, від ситуації відмахуватися не стали. «Поточні показники інфляції, в тому числі збільшення цін на ПММ, шини та запасні частини, а також надані перевізниками звітні та бухгалтерські документи дозволяють робити висновки про те, що діючі тарифи не забезпечують беззбиткової діяльності», - визнали в комітеті. Однак на даний момент інформації про введення нового тарифу не надходило. Завтра, за відомостями «БІЗНЕС Online, з цього питання має відбутися засідання погоджувальної комісії.

Що мені від них залишиться і як мені на них далі працювати?
ПІДВИЩЕННЯ ТАРИФА БУДЕ З 1 КВІТНЯ?