З Донецька в Іловайськ: порожні вагони і 50 км за три години - ЗМІ

З Донецька в Іловайськ: порожні вагони і 50 км за три години - ЗМІ

Донбас уже понад рік живе без будь-якого залізничного сполучення. Новенький донецький вокзал, який був відкритий всього три роки тому, зараз пустує. З вагонів на рейках - тільки експонати музею залізниці, що представляють історичний, але аж ніяк не транспортний інтерес. Колія подекуди пошкоджена обстрілами, які не перемовляються диспетчери, і гучномовець не вимагає проводжаючих звільнити вагони.

Втім, минулого тижня з Донецька були пущені дизель-поїзда за різними напрямками. Правда, потрапити на них можна тільки в міста підконтрольні ДНР. журналісти Сегодня.ua прокотилися з Донецька залізницею.

Зі швидкістю самоката

Вивчивши розклад існуючих приміських поїздів, ми прийшли до висновку, що розклад їх складено дивно. Наприклад, електричка з Донецька в Іловайськ їде цілих три години, а до Ясинуватої і того більше - цілих чотири. При цьому Ясинувата знаходиться в 20 хвилинах їзди автобусом від Донецька і в 22 кілометрах, а Іловайськ - в 40 хвилинах і 50 кілометрах.

«Хіба мало, може, для людей похилого віку, пенсіонерів цей дизель цілком підходить», - спробували ми знайти пояснення такому казусу. З тим і прибули на залізничний вокзал станції Донецьк.

Миловидна касир страшенно здивувалася, коли ми попросили два квитки до Іловайська. «До Іловайська? - немов не вірячи, перепитала вона. - Три квитка? Ну добре".

Квитки в порожньому залі приміського сполучення ми купили по 20 рублів, а за гривні вийшло б 9,90. На першій платформі нас зустріли співробітниці вокзалу, які тричі поцікавилися, чи купили ми квитки. Потяги не було, ми розглядали інших пасажирів. Четверо шляховиків в помаранчевих жилетах, літня пара і ми - ось і весь контингент. Ні пенсіонерів з торбами, ні студентів, які заощаджують на автобусах, нікого. Сама будівля вокзалу в результаті численних обстрілів вціліло, правда, скляний фасад сильно побитий осколками.

Майже безшумно підкрався блакитний дизелек в три вагони довжиною - старенький, але чистенький. Смітити нікому ... Гучномовець урочисто оголосив відправлення - і поїзд рушив. Відразу стало зрозуміло, чому поїздка в Іловайськ займе три години. Більшу частину шляху дизель-поїзд проповз зі швидкістю близько 10 кілометрів на годину. Хоча інших поїздів не передбачалося, товарні склади теж не ганяють по рейках, як раніше.

Красиво, але неприбуткове

Шляховики - молоді хлопці до 30 років - грали в нарди, перекидаючись репліками про небувалу для кінця вересня спеці. Літня пара обговорювала засолювання томата на зиму і покупку нового взуття «на холоду». Зійшлися на тому, що валянки були б до речі, але хто їх зараз виробляє, ті валянки ...

Ні слова про війну, про обстріл і вибухи. Навіть відсутність проводів подекуди над залізницею навряд чи засмутило їх більше, ніж дорожнеча помідор і відсутність валянок.

Станції Рутченково, Мандрикіне, Доля. На Долі шляховики зійшли і вирушили вздовж шляхів, помахуючи скриньками з інструментами, а поїзд рушив у зворотному напрямку. Виїхавши на розвилку, ми рушили в бік Іловайська паралельно знаменитої донецькій об'їзній дорозі.

Швидкість дизеля раз розвинулася до 40 кілометрів на годину, як показав навігатор, після чого знову впала десь до швидкості триколісного велосипеда. Неспішно трюх між лісопосадками, ми силкувалися зрозуміти причини, через які люди можуть скористатися цим засобом пересування. Ось приватний сектор, неушкоджені будиночки, сади, розорані «сотки». Ось на ганку сидить зарослий щетиною чоловік невизначеного віку і старанно точить пилу. На гуркіт поїзда в десяти метрах від нього чоловік не звертає ніякої уваги. Чи то звик, чи то нецікаво. Йому нікуди не треба їхати. Біля сусіднього будинку - старий «ланос», який довезе куди треба швидше, ніж наш небесно-блакитний дизелек. Ось покинуті будинки. Тут теж пасажиропотоку не буде.

Знічев'я прикидаємо: в поїзді їдуть від сили десять осіб, з яких кілька пільговиків з безкоштовним проїздом. Припустимо, п'ятеро заплатили за проїзд по 20 рублів. Разом, тригодинна подорож на дизельному поїзді принесе залізниці 100 рублів. При цьому поїзд ведуть два машиністи, десь ходить білетер - і всім їм треба платити зарплату. Про кількість та вартість використаного дизельного палива ми боїмося навіть думати.

На під'їзді до Іловайськ ми звернули увагу на величезну кількість копанок і кинутої (а також і працює) техніки - вантажівок, самоскидів, автокранів. І вугілля - цілі склади з вугіллям, готові до відправки в будь-яку хвилину і в будь-яку сторону, з мітками Південної залізниці. Судячи зі стану вагонів, тут вони давно - встигли підгнити і облізти.

Суцільне «навіщо»

На якомусь полустанку в вагон входять аж три людини. І, здається, що все як два роки тому: ще трохи - і підуть гуськом з вагона в вагон коробейники, продаючи газети, пластир, саджанці та китайські вафельні рушники.

Що увійшли дівчата опиняються робітницями залізниці, розмови у них - виключно за життя. Перспектив у «залізяки» зараз вони не бачать «в упор». «У нас в Іловайську половина міста працювала на залізниці і в депо, а зараз нічого немає, після війни ніхто не збирається нічого відновлювати», - розповідає одна пасажирка, молода блондинка. Інша, постарше, згідно киває і відразу докірливо хитає головою.

Станція Іловайськ. Ми виходимо з дизельного поїзда, з хрускотом суглобами, затерплими на жорстких дерев'яних сидіннях. Виявляється, в поїзді нас приїхало аж шість чоловік! Перед нами - ціле і неушкоджене будівлю Іловайського вокзалу, про яке ДНР-івці наполегливо розповідали, що воно лежить в руїнах. Слідів ремонту не видно, значить, вокзал вцілів після торішніх боїв.

Колись тут вирувало життя: Іловайськ був великою вузловою станцією, звідси потяги везли пасажирів в різних напрямках, найпопулярнішими з яких були Ростов і Кавказ. Тисячі людей тут ходили, бігли, втрачали і знаходили багаж, доводили прикордонникам свою благонадійність і шукали потрібний поїзд, плутаючись в платформах і шляхах. Зараз тут чути тільки вітер і стукіт палички старого про сходинки моста над залізничними коліями.

Не змовляючись, ми пройшли двадцять метрів до автостанції і дізналися, що автобус до Донецька буде через півгодини. Віддавши по 50 рублів водієві ( «Які каси, про що ви» - відповів водій на наш питальний погляд), через годину ми були в Донецьку. І тільки одна думка не давала нам спокою: навіщо все-таки пустили дизель в Іловайськ?

ДЖЕРЕЛО

«До Іловайська?
Три квитка?
І тільки одна думка не давала нам спокою: навіщо все-таки пустили дизель в Іловайськ?